Bøger, forlag og litterært · Forstand på kontrakter

5 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej!
Jeg ville bare lige høre, om der er nogen derude, som har en smule indblik i kontrakter? Jeg kunne godt bruge at høre nogle andres mening om den kontrakt, jeg skal underskrive med et forlag. Jeg synes egentlig selv, at den er ganske fin, men det skader jo aldrig at få nogle friske øjne på det :D

6 år siden
6 år siden

De fleste forlag benytter en "standardkontrakt." Der står hvor mange procent der gives i royalty, hvor mange frieksemplarer du får, hvor stort første oplag er, fastlæggelse af rettigheder osv.
Men her er en del der ved langt mere og har prøvet det mange gange.

6 år siden
6 år siden

Det vigtigste er du ikke selv skal betale og at du får penge for det.

Normalt bliver du tilbudt 15 procent, men er du debutant tilbyder flere forlag kun 10 eller 12 procent.

En ny model er imidlertid at forlaget tager 100% indtil alle udgifter er dækker, og derefter deler I 50/50.
Der er også okay.

Skumle forlag mener dog at DU skal betale for udgivelsen. Det giver problemer, fordi det er svært at anskue hvad du er. Tjener dig og forlaget penge sammen? Eller tjener forlaget sine penge på dig?
Og hvorfor skal forlaget overhovedet havde procenter, hvis det er dig der betaler?

Andre forlag er begyndt at tilbyde udgivelse uden du tjener noget. Det er heller ikke okay. Hvis din bog er god nok til at udgive, bør du have penge for den. Mange debutanter fristes imidlertid til at sige ja, fordi det er så fedt at blive udgivet.
Men det bliver meget svært at tjene penge som forfatter hvis andre giver deres bøger, samt rettighederne til deres bøger væk ganske gratis.

-K

6 år siden
6 år siden

En meget vaesentlig ting at se paa er, hvad der sker med rettighederne, naar forlaget beslutter, at det ikke betalersig at genoptrykke et forlag. I min bekendtskabskreds er der et tilfaelde, hvor et forlag stadig har rettighederne, fordi oplaget ikke er udsolgt - der ligger et ukendt tal boeger mellem 1 og 100. Saa laenge de ikke er solgt, maa hun ifoelge kontrakten ikke selvudgive. Og der er gaaet aarevis, hvor de sidste ikke er blevet solgt - der er heller ikke noget som tyder paa, at man virkelig foersoeger at saelge dem. Formentlig ren chikane, men det er jo under de omstaendigheder svaert at bevise.

6 år siden
6 år siden

rettelse til foerste saetning:
"...genoptrykke et oplag" skulle det vaere - ikke "forlag".

6 år siden
6 år siden

Mange tak for jeres råd, folkens :D Nu har jeg i hvert fald noget at være obs på!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forstand på kontrakter er startet 15/10-2014 11:38 af Anne Christine V. Eriksen og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
7 timer, 58 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 9 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
10 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned siden · Savanti

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 24 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen