Teknik og internet · Hvad arbejder indadvendte med?

18 svar
Senest opdateret 5 år siden · 13 bruger(e) deltager
5 år siden

Gang på gang støder jeg på jobannoncer med udtryk som:

"Du skal være udadvendt" "du skal kunne have mange bolde i luften" "du kan bevare overblikket i pressede situationer" "du kan lide at have travlt."

Hvilke job har indadvendte?

Min far er indadvendt. Han er landmand. Men hvilke andre jobs passer til indadvendte?

5 år siden
5 år siden

Ja, det må du nok spørge om. Det er sådanne modeudtryk, som egentlig ikke siger så meget. Jeg har aldrig hørt om nogen der søgte en indadvendt medarbejder. Selv indadvendte personer kan vel være udadvendte ind imellem, og i alle tilfælde er det da godt at komme ud mellem andre mennesker, lige meget hvor indadvendt man er. Og omvendt kan udadvendte personer nok have deres dage, hvor de helst vil krybe ind i sig selv. Men ellers må man vil sige at indadvendte personer må arbejde for sig selv. i dag er der jo en del der arbejder hjemme. Eller bonde, som du nævner, skønt Bonderøven på tv da så sandelig er udadvendt.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg er indadvendt, men arbejder i en funktion, hvor jeg skal kunne møde en masse forskellige mennesker hver eneste dag og hjælpe dem til at finde løsninger på nogle problemer, der ofre er af meget personlig og privat karakter.
Jeg tror jeg er endt dér, i et forsøg på ikke at blive FOR indadvendt, jeg tvinger mig kort sagt til at være kontakt med fremmede

5 år siden
5 år siden

Jeg er selv temmelig udadvendt og har også et meget udadvendt job.
- Min kæreste er mig stik modsat. Han bliver tit opfattet som kølig, arrogant og tit som lidt uforskammet. I virkeligheden er han bare ved en fejltagelse landet på planeten Jorden og - altså ret indadvendt og reserveret.
- I virkeligheden, altså mellem tætte relationer, er han ret skæg og er godt selskab, - men skinnet bedrager ...

Det må faktisk være rigtig besværligt ... som udadvendt er verden tit lidt nemmere. Verden er ligesom skabt til os, ikk? ;-)

Men jeg tror så også at de indadvendte, dem der ikke afslører det hele på forhånd, måske har andre og gode kort på hånden.
At de måske lige tænker sig om to gange, - før de buser frem og sommetider tramper i spinat og andre ting.

Med hensyn til jobs er der jo arbejde til begge grupper. Udadvendthed må være et fortrin i salgsjob, men måske mindre relevante egenskaber i regnskabsafdelingen på Danmarks Statistik.

Man må vel søge sin lykke, hvor man bedst hører hjemme. Hvorfor lide i et dårligt job. Der må da være andre muligheder.

Mikala

5 år siden
5 år siden

"Lide at have travlt!" Tjah ... Det er også skønt at have ondt i ryggen og albuerne! Så føler man virkelig at der er brug for en!
Det handler vel om at man trods travlhed kan bevare overblikket, det gode humør og charmen. "Lide at have travlt" er vist copy pasted fra andre annoncer.

Jeg har altid været indadvendt. Svært ved at se andre i øjnene mere end få sekunder ad gangen. Det gælder selv dem jeg holder af!
Jeg er er ellers (blevet) ret god til mine patienter, der netop har brug for en person der står fast og som de kan have tillid til. Jeg tror selv at jeg har løst problemet ved at kombinere med gode verbale evner og udnytte at patientkontakt ofte handler om bevægelse. Man gør noget sammen med patienten, man står ikke stille længe ad gangen og ser på hinanden hos os.
Jeg har let ved at tale til større forsamlinger. Jeg har ofte undervist, og her bør man jo også henvende sig til mange forskellige. Man skal netop ikke se fast på en enkelt tilhører, men være noget for de mange.

Hvorfor problemet? Jeg tror det er noget med at man ikke føler sig værdig. Man er engang blevet kuet i sin selvfølelse.
Måske er det lidt derfor jeg gerne vil skrive. Gennem teksten kan man være tilstede hos andre. Andre kan læse teksten og mine tanker uden at vi skal se hinanden i øjnene hele tiden.

Men ved jobsøgninger har jeg måttet presse mig til øjenkontakt, da jeg godt vidste lidt om problemet. For det ER et problem, når man søger job.
Det er ikke noget man skal stræbe efter. Social intelligens er meget værdsat, og en høj sådan kan ofte kompensere for knapt så skarpe analytiske evner. Hvorfor fordybe sig hvis man kan brillere smukt på overfladen? :-)

5 år siden
5 år siden

Det kan være rigtig svært at være til jobsamtale, når man er indadvendt, for i sådan nogle situationer tilhører verden de udadvendte. De sælger simpelthen sig selv bedre. Til gengæld er de introverte måske mere loyale overfor arbejdspladsen og bliver der i længere tid? Jeg har været hos samme arbejdsgiver i 15 år.

Jeg er indadvendt, men jeg har et udadvendt job. Jeg er pædagog. Det indebærer, at du er konstant sammen med andre mennesker, du er ligesom nødt til at kommunikere med børn, kollegaer og forældre hver eneste dag. Jeg tror, det er sundt for mig, at blive tvunget til at være social. Jeg har udviklet mig gennem årene, er blevet bedre til snakke og henvende mig til folk, selvom jeg ikke er lige så god til det som mine mere ekstroverte kollegaer.

Jeg drømmer selvfølgelig om at jeg kunne leve af at skrive, men når jeg sådan tænker rigtigt over det, tror jeg måske ikke, det ville være så godt. Jeg ville komme til at mure mig mere eller mindre inde i min egen lille verden, for sådan trives jeg fint. Jeg savner ikke social kontakt og kan sagtens gå i dagevis uden at snakke med andre end familien. Men det er måske ikke sundt for mig.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror, at Flemming Dalsgaard har ret, når han skriver, at nogle vendinger er taget fra andre annoncer. Jeg tror ikke altid virksomhederne tænker meget over, hvad de skriver. De skriver bare det, der plejer at stå i jobannoncer.

Jeg arbejder i et supermarked. Nogle gange er der da kunder, der synes, at jeg skal sige noget mere og være rap i replikken, men det er mit indtryk, at langt de fleste kunder er glade for mig.

Når jeg selv er ude at handle, kan jeg bedst li' at blive ekspederet af en medarbejder, der ikke vil snakke en hel masse med mig. God kundeservice måles ikke på, hvor meget ekspedienten snakker med kunden. Det synes jeg ikke i hvert fald. Et smil, en hilsen og varerne hurtigt igennem og at der tages hensyn til varer, der nemt går i stykker. Det er det vigtigste.

Signe Fahl har måske fat i noget, når hun skriver, at indadvendte bliver længere på samme arbejdsplads. Det har jeg aldrig tænkt over. Jeg vil helst blive på samme sted. Nye steder, ny chef, nye arbejdsopgaver og nye kolleger gør mig usikker og nervøs.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Jeg vil lige tilføje at mennesker der arbejder med mennesker, må forholde sig til det at være inadvendt. Men man kan træne sig til at virke udadvendt i perioder.

Mennesker der arbejder med naturlovene, dvs, håndværkere, it folk, landbrug, tal og teknik. De behøver ikke denne udadvendthed. De skal til gengæld kunne deres fag, der nytter hurtigsnakkende udadvendthed ikke.

Men der er brug for alle - og især blandingerne ;-)

5 år siden
5 år siden

at være indadvendt eller introvert er ikke et nyt begreb, får jeg lige lyst til at skrive her i debatten.

Ekstrovert = udadvendt og introvert = indadvendt er begreber, som blev skabt af Jung, der var samtidig med Freud. Man kan læse om hans teori i bogen -Det ubevidste-

jeg har selv skrevet en del om hans teori på min hjemmeside;http://xanadues-im...-eller-ekstrovert

så vi taler altså om et gammelt begreb, som bare ikke har vundet indpas før nu, hvor freuds teori har været fremme længe.

lige for tiden blandes introvert dog ofte sammen med det at være særligt sensitiv - hvilket er ret træls. for jeg er eks. introvert, men jeg er ikke særligt sensitiv og dem, jeg har mødt, som er særligt sensitive, ja der er det ofte et handicap, der gør det svært for dem at være ude blandt andre.

introverte behøver ikke at have svært ved at være sociale, men de lader batterierne op, når de er alene. de får deres bedste ideer, når de er alene og lige kan tænke over tingene. de er ofte gode til at fordybe sig og kan være koncentreret i længere tid ad gangen. de er som oftest gode til at lytte, fordi de ikke har behov for at afbryde, da der lige opstod en tanke, som de bare er nødt til at få vendt.

jeg læste faktisk i et ugeblad for få uger siden, at en ekstrovert brokkede sig over den luskus, som de introverte har ved at kunne være alene. personen var selv udadvendt og var nu gået på efterløn, men trives slet ikke. dette var fordi personen var et meget udadvendt menneske, som havde brug for at vende tanker og ideer med andre, når de opstod. alene følte vedkommende, at det var svært at tage sig sammen. derfor misundte vedkommende de introverte, som så ofte sad og hyggede sig alene i flere timer, mens personen følte sig "alene." jeg har sat gåseøjne omkring, fordi der er forskel på at være alene og føle sig alene/ensom.

der er en virkelig god bog på markedet, som hedder -Introvert stå ved dig selv- Den er skrevet af Anna skyggeberg og kan i den grad anbefales.

denne artikel er også god og den handler faktisk om de fordomme, som introverte ofte bliver mødt med på arbejdsmarkedet.http://www.lederwe...kstroverte-leder1

men for at vende tilbage til spørgsmålet, så kan jeg oplyse, at ejg selv arbejder som sygeplejerske, hvor evnen til at lytte og afkode andre mennesker er nogle vigtige egenskaber. jeg arbejder med senhjerneskadet og da de er længe hos os, lærer jeg ofte hurtigt deres små vaner at kende. ofte ved jeg præcist, hvem der bruger noget i kaffen og hvem der foretrækker den sort. det er også en styrke at kunne være helt stille og rolig, mens man sidder hos en patient, som skal fokusere på at spise for ikke at fejlsynke og få lungebetændelse. en situation, hvor man ofte skal sidde helt stille og måske sige max tre sætninger, mens man roligt og uden at forstyrre assistere personen til at lære at spise igen.

så min personlighed ved at være introvert har stor indflydelse på mit arbejde og det er virkelig noget, jeg kan bruge.

omvendt har jeg kun været til en julefrokost i de syv år, jeg har været ansat ;-) der er ofte mange, som gerne vil bytte, så de kan komme med og da jeg helst vil være fri, så bytter jeg mig gerne til at tage en aftenvagt den dag.

det værste og sværeste er faktisk privatlivet, hvor det kan være svært for ekstroverte familiemedlemmer, at jeg trækker mig. jeg har ikke brug for så mange omkring mig og finder ofte mit eget selskab ganske fornøjeligt. jeg hader uventede gæster eller nabo/overboen, som ofte ringer på eller fanger mig på gaden og vil tale om ligegyldigheder. er der mennesker nede i gårdhaven, så holder jeg mig oftest væk eller benytter den på tidspunkter, hvor den er tom.

jeg kan også mærke, at jeg trækker mig fra de typer (som oftest er ekstroverte), der til en fest spørger om noget, men knap nok har tid til at høre svaret, før de allerede er langt foran i deres egne tanker og lige skal have dem luftet. i den slags situationer har jeg lært at smaltalke, ligesom jeg har lært at tage pauser på toilettet med en god ebog. min håndtaskestørrelse er reduceret væsentligt, siden der er kommet ebøger. nu skal jeg ikke have en pbog med, men bare lige have plads til mobieln og ingen spørger, hvorfor man har mobilen med på toilettet ;-)

så det var lidt om mit introverte liv, både arbejdsmæssigt og fritidsmæssigt.

5 år siden
5 år siden

P.S det skal siges, at det ofte er meget lettere at få folk til at acceptere behovet for at være alene, når man selv står ved det. når folk spørger indtil mine valg i forbindelse med at melde afbud til fester eller bytte, så jeg har vagt, når der er julefrokost.
ja så svarer jeg ærligt, at jeg er introvert og det med fester ikke siger mig så meget.

det er faktisk mest i privatlivet og div. familiemedlemmer, der har svært ved at forstå dette. jeg har til gengæld ofte svært ved at forstå dem, men står fast på mit og acceptere deres valg. de kommer måske aldrig til at forstå mig, men det er jo sådan set mest til gene for dem. Jeg oplyser blot, at det er altså sådan, jeg er og det har jeg det faktisk helt godt med :-)

når man tør stå ved sig selv, så er det ofte lettere for andre at acceptere, er min personlige erfaring.

5 år siden
5 år siden

Til Lene D. Larsen:

Engang tog jeg en personligshedstest. Resultatet blev at jeg bl.a. ville være en god sygeplejerske. Det undrede jeg mig meget over, for det er da sådan noget med at have mange bolde i luften, tale med en masse forskellige mennesker og hele tiden have travlt. Men den måde du er sygeplejerske på tror jeg godt, at jeg kunne trives med.

5 år siden
5 år siden

til sofie;
jeg kunne heller ikke være sygeplejerske på en medicinsk afdeling eller et ambulatorie, hvor alting skal gå super stærkt og der ikke er tid til at gå i dybden. men heldigvis findes der andre måder at være sygeplejerske på ;-) det er der bare ikke så mange, der ved, fordi netop mit specieale ikke er så velkendt.

med hensyn til debatten, så stødte jeg lige på denne interessante artikel, som blander de to begreber sammen og gør det hele mindre firkantet. den er bestemt læseværdig :-)
http://www.huffing...lnkushpmg00000063

5 år siden
5 år siden

Der er lige dukket en super god artikel op, som jeg lige måtte dele :-)
http://universitet...-jeg-er-introvert

5 år siden
5 år siden

Fin artikel, tak :)

5 år siden
5 år siden

- Bager
- Post mand
- Rengørings job
- Computerprogamering
- Stuepige
- Livredder
- Lokomotivfører
- Skraldemand
- Forsker
- Regnskabsmedarbejder
- Eget firma
- Journalist
- Slagter
- Veterinærsygeplejerske
- Dyrlæge
- Pilot
- Tandklinik assistent
- Fotograf
- Hunde frisør
- Arbejde på lager
- Bedemand
- Fisker
- Nattevagter handicaphjælper/social og sundhedshjælper

5 år siden
5 år siden

Hm, der er vel ikke noget, der er sort/hvidt. Begrebet introvert passer på mange måder på mig. Jeg nyder at være i godt selskab, men kobler først rigtigt fra derhjemme med en god bog. Jeg arbejder med hjemmeservice (eget firma) på 21. år. Her møder jeg mange forskellige mennesker, som er glade for min indsats. Jeg kan også snakke med de ældre kunder over en kop kaffe. I øvrigt er mange forfattere introverte, bl.a. J.K. Rowling.

5 år siden
5 år siden

Jeg er også introvent, men det kommer nok af at jeg er særlig sensitiv. Jeg arbejder i bilka med at binde buketter. Det er kun engang i mellem. Man er meget på lige de 5-6 timer og bagefter kan jeg godt mærke at nu skal jeg have en pause og trække mig tilbage. Men jeg kan godt lide de dage hvor man er ude og på for at opleve noget andet. Bagefter kan jeg jo hygge mig hjemme i fred og ro med at skrive, mens jeg lader op :-)

I kan for øvrigt teste om I er introvente her:http://programmer...v-er-du-introvert

5 år siden
5 år siden

Simone Nielsen: Tak for dine konkrete svar. Er du sikker på at journalister er indadvendte? De skal de tale med en masse mennesker hver dag.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad arbejder indadvendte med? er startet 08/11-2014 11:12 af Sofie Frost (sofiesverden) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

176Hvad betyder én menneskehed for dig...
22 minutter siden · Jack the Rapper...
7SAS
24 minutter siden · JohannesB
3220Dagens ord
1 time, 41 minutter siden · Fink
373Kontraster
3 dage siden · Savanti
0Google Docs oversætter til engelsk!
3 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
4 dage siden · dino
379Gud
7 dage siden · Wernn
31Forfatteri og ensomhed
8 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
9 dage siden · Wernn
0Yousee.
11 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
11 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
12 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
16 dage siden · Morpheus
27Hvad mener i?
16 dage siden · Wernn
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
17 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
18 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
22 dage siden · Savanti
1Skriveklub
22 dage siden · Wernn
1Det blå EU
25 dage siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
25 dage siden · hermanøv
3Synonymer
26 dage siden · Engbo
16Din dag
27 dage siden · Regina
11Så udkommer min digtsamling
28 dage siden · Fink
5Verdens økonomi
29 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
1 måned siden · Wernn
32Ligheder
1 måned, 4 dage siden · Savanti
0En molbohistorie?
1 måned, 8 dage siden · dino
4som der
1 måned, 8 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
1 måned, 9 dage siden · Savanti
16Kunst og digte
1 måned, 9 dage siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
1 måned, 15 dage siden · hermanøv
4Nytårstalen
1 måned, 16 dage siden · dino
117Statsborgerskab
1 måned, 19 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
1 måned, 20 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
1 måned, 23 dage siden · dino
7Hvor pænt/positivt er dette afslag?
1 måned, 29 dage siden · peter_romer
3Fatter du det?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
7Redigering
2 måneder, 2 dage siden · NAHansen
65Demokrati
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
20Udslettelse af selvet
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 måneder, 10 dage siden · Wernn
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
2 måneder, 10 dage siden · Eddie
23Entropi og evolution
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 11 dage siden · Freema
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
2 måneder, 11 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
2Hærværk
2 måneder, 14 dage siden · dino
1Journaliststuderende på jagt efter ...
2 måneder, 17 dage siden · Eddie

Teknik og internet

0Google Docs oversætter til engelsk!
3 dage siden · Tryggevælde
0Opdateringer og Google Chrome.
11 dage siden · MollyTrine
11El-biler
2 måneder, 28 dage siden · dino