Religion, politik og samfund · Kristendom og kristendom

13 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Om Danmark i dag er et kristent land kan virkelig diskuteres, men kristendommen i dens forskellige former har dog været med til at forme vores historie, og den er her da stadig og spiller en vis rolle i liv og samfund. Der er særlig to personligheder der har præget udviklingen af kristendommen her i landet, nemlig Søren Kierkegaard og N.F.S. Grundtvig, og deres kristendomsopfattelse var vidt forskellig. Og dog synes de at kunne forenes.

Hvordan skal man definere forskellen på dem, og hvordan forenes de?

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg ved ikke nok om de herrer til at deltage i debatten. Men jeg ville umiddelbart mene at ingen af dem har præget os i det helt væsentlige.
Jeg synes de handler om nuancer, krusninger på overfladen.
Kristendommen var etableret førend de kom på banen.

6 år siden
6 år siden

De har sat deres præg, dino.
Kierkegaards tanke om troen som en sag for "hin enkelte" tror jeg mange i dag har taget til sig om end ud fra andre forudsætninger.
Grundtvig har sat adskilligt præg på Danmark, bare tænk på højskolebevægelsen, andelsbevægelsen og hvad kirken angår: frihed til at løse sognebånd.

6 år siden
6 år siden

Der er skam stor forskel på Kierkegaards og Grundtvigs kristendomsopfattelse. Mons siger det klart og tydeligt.

Naturligvis har kristendommen præget Danmark helt tilbage fra middelalderen, men der er skam store forandringer i tidens løb. Bare tænk på reformationen, da Danmark går fra at være katolsk til at være protestantisk, luthersk. Med Kierkegaard og Grundtvig er det ikke nogen egentlig reformation, men en personlig, religiøs, filosofisk indflydelse.

For Kierkegaard var kristendommen et forhold mellem "hin enkelte" og Gud. Troen var at kaste sig ud på "de ti tusinde favne". Han var tilbøjelig til helt at ignorere kirken som organisation, og endte ud i et mægtigt opgør med den etablerede og borgerliggjorte kristendom.

Grundtvig så kristendommen realiseret i det almindelige borgerlige liv. "Først menneske, kristen så." Også for ham var kristendommen noget helt personligt, men det havde sit udtryk i det gode samfundsliv. Hvert menneske skulle udvikle sig personligt og i forhold til samfundet, derfor kom han også til at lægge frøet til højskolerne og i virkeligheden til hele vort skolesystem. Det etablerede kirkesystem var nødvendigt, staten stod for selve kirkeapparatet, kirkebygninger, præsters lønninger osv. men kirkens indre liv, troen, læren, var personlig og intern. "Man kan ikke lovgive om troen".

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Nej, man kan ikke lovgive om troen. Det er også min mening. Alligevel er kristendommen jo indskrevet i Danmarks Riges Grundlov. Og tager jeg udgangspunkt i mit liv for at bedømme: Er Danmark et kristent land/Kristendom og kristendom, så helt bestemt.

Vi fik Luthers Kattekismus og en lignende Luthers Lærebog terpet igennem. Vi havde ikke bare salmesang/morgensang i skolen; men skulle lære salmer udenad og kunne forklare meningen med dem. Jeg har "sat efter," svedetime kaldes det nu om dage - ikke fordi jeg ikke kunne de 12 apostle uden ad; men jeg kom til at bytte om på rækkefølgen.

Missionsfolkene prægede egnen og det var ganske naturligt at gå i kirke. I hjemmet og hjemmene blev der bedst bordbøn og holdt oplæsning af bibelen eller der til egnede andagts bøger. Jeg holdt mig pænt i troen til omkring 15 års alderen.

Men begyndte tidligere at tænke over hykleriet - . Det som jeg ofte har trættet andre med, når jeg skriver - at sætte spørgsmålstegn ved krigsbegejstring og konge tilbedelse.
Mange leverede bare remserne. "Der vil komme de dage, hvor i slår ihjel i mit navn -." Det har vi jo bevist i historien - i vores tid også fuldt ud.

6 år siden
6 år siden

Engbo (Jeg forestiller mig altid, at du bor i et lille idyllisk hus ude på en eng!)

Ja, der er meget hykleri i kristendommen, og det vidste både Kierkegaard og Grundtvig. Det var faktisk hele grundlaget for deres virke.

Jeg har også været gennem det der med katekismus og salmesang, dog langt fra så strengt som det du har oplevet. Salmerne holder jeg for øvrigt stadig af. Jeg elskede at lære dem udenad, og husket stadig det meste.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Når udenadslære sker med læreren stående ved siden af med spanskrøret i øjenhøjde, så er det ikke en rar lærdom at fylde sig med.
Jeg skal ikke helt afvise udenadslære, jeg tror at børn kan have stor glæde af det. Men der er begået mange tåbeligheder.
Siden har jeg haft megen glæde af udenadslære, ikke mindst i mit fag.
Udenadslære kan lignes ved "RAM'en" i en PC. Vore opslagsværker kan lignes ved harddisken.
Vi kender den vrangvillige elevs spørgen: "Hvorfor skal vi lære det udenad? Det vigtigste er vel at vide hvor man kan slå det op?"
En computer der ikke har RAM, men hele tiden må søge på harddisken - den er altså tung at danse med!

Udenadslære gør os hurtige og beredte. Og det tegner os som mennesker. Udenadslære og kultur spiller en rolle for hinanden. Kulturen peger på de ting som vi bør lære udenad. Og det udenad lærte gør os til mennesker med en kultur.
Hvilken forskel er der på en blikkenslager og en skrædder? Det er vel stort set det som de hver især har lært udenad.

6 år siden
6 år siden

Dino

Ganske enig. At lære udenad kan være en lyst, men jeg har aldrig prøvet at skulle lære det under pres. Jeg tvivler på, at jeg kunne. Måske var det tvungent i skolen, men det bemærkede jeg ikke, fordi jeg elskede det.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Kåemer og dino Jeg boer i et lille idyllisk række hus tæt ved eng og skov - nyskov omkring 20 år; men virkelig skov. Engbo, kaldte jeg (Peder) mig her efter mit barndomshjem, som hed Engbo.
Vi har storbyen (Århus) og naturen på en gang. Århus har i øvrigt meget skov og natur - mod syd vil det da tage et ar timers march at nå igennem skoven.

Så på trods af mange problemer er det alligevel sådan en til vending til Paradiset Man skal jo tilvendes. Jeg er jo ikke så ung, som jeg har været.

Jo, problemet med kristendommen er jo et paradoks. Jeg elsker også de salmer, som blev indoktrineret.

Det er sandt at Grundvigs salmer ikke bare høre med til dansk kultur; men er en fantastisk digtning og så krydret med lige så gode toner af komponisterne.
Jeg kan gætte på, at Grundtvig ikke var mere bogstavtroende end jeg; men at han ville give livet en mening med som nævnt højskole og åndsliv på gårdene. - og sådan lidt af den nordiske gudetro puttet ind i kristendommen.
Filosofisk, at livet forsætter på trods
"Mens graven kastes vuggen gynger,
og liv udsletter dødens spor."

6 år siden
6 år siden

Hvor pessimisten siger: "Døden udsletter livets spor."

Men det er nok forkert. For døden er ikke noget i sig selv. Den er kun fravær af liv. Men livet er noget i sig selv! Noget der positivt eksisterer.

6 år siden
6 år siden
#10 Engbo

#9 Jamen der står da også "og liv udsletter dødens spor. Eller skal jeg til at lede efter Salmebogen? Verset er fra "Udrundne er de gamle dage, som floder i det store hav(..)"

6 år siden
6 år siden
#11 Engbo

Jeg fik det vist ikke læst ordentlig, dino. Det er jo ikke mig; men "pessimisten," du citerer

Undskyld.
Jeg undlader at lede efter Psalmerne og stoler på min hukommelse.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Hej Johannes

Tak for linkene, som jeg vil studere nøjere. Men det ville nu alligevel være interessant at få en antydning af din egen mening. Jeg mener, det er jo til de grader dit område.

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kristendom og kristendom er startet 15/11-2014 09:29 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 14 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage, 1 time siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 7 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 18 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 20 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 21 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 23 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 23 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 25 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 26 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 26 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 27 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 2 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 5 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 4 måneder siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 år, 4 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
1 år, 5 måneder siden · dino
4Nytårstalen
1 år, 5 måneder siden · dino
117Statsborgerskab
1 år, 5 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
1 år, 6 måneder siden · dino
65Demokrati
1 år, 6 måneder siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
5Pengetroen
1 år, 7 måneder siden · Wernn
19Lykke
1 år, 7 måneder siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 7 måneder siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 8 måneder siden · dino
0Sekterisk aggression