Religion, politik og samfund · DR TV

41 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har set DRs dokumentar om Danmark i krig.
Jeg håber mange har set den. Ellers er der muligheder for at se emnet og kommentarer vist hele dagen i morgen.

I forhold til mine - næsten forgæves forsøg på at udfordre vennerne på Fyldepennen til at udtrykke en holdning, kan jeg nu se, at der mangler nogen , der kort kan sige: skal du nu trække den gamle krikke frem igen?" - og når påstande bliver for tydelige, så mangler DR nogen, der kan meddele "debatten er lukket."

Jeg ved af erfaringer, at det er skønt, når man kan få stor opbakning til et synspunkt - og det bliver - eksempelvis på en arbejdsplads en realitet til en bedre arbejdsdag.
Men jeg ved også at vil man forfølge en sag, så må man være rede til at stå alene som et led i udviklingen.

At Danmark ikke bare er blevet en krigsførende nation; men også gør sig skyldig i former for tortur og alvorlige krænkelser, som vi har dømt andre for - ja også dødsdømt, det burde oprøre alle; men især de, der skriver og sender budskaber til medmennesker. Det modsatte at hylde ligegyldigheden er ikke bare en hån mod de, der er ødelagt af krig og tortur; men også for de, der har udført misgerningen, såvel som de der har sendt dem.
Når nogen siger/skriver f.eks til mig: du skal ikke tro, du er noget. Du skal ikke tro at nogen lytter til dig. Ja, det er da ikke rart at høre og se; men værst må det være for den indbildske, der føler sig kaldet til sådan en dom.

Jeg føler med ham. Men lære også at forstå ordet: Tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør. Jeg tror ikke jeg bliver korsfæstet - og nyder at kan udtrykke min mening og ikke bare underordne sig hvad der er in.
Venligst Engbo.

6 år siden
6 år siden

Årh Engbo, du er ingen martyr, du er en højagtet debattør her på Fyldepennen. At du så ind imellem får nogle knubs for dine holdninger hører da med. Ville du hellere at alle holdt med dig?

De er rigtigt at alt for få giver deres holdninger til kende, eller at de måske ikke har nogen. Her er Fyldepennen gledet noget bagud for andre debatfora. Men vi er da stadig et par stykker der gerne er med på en polka. Men nogen dødedans bliver det nok ikke til.

Om tv-serien "1864" ved jeg stadig ikke rigtigt hvad jeg skal mene. Den fanger mig ikke undtagen i glimt. Men jeg har da tænkt mig at se den til ende.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#1 Engbo
Jeg beundrer din vedholdenhed. Du er den klare flamme herinde, som forsøger at holde samfundsdebattens gryde i kog.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Helt bestemt Kåemer.
Jeg beklager mig ikke over mine modsætnings debatører.
Tvært i mod.
Jeg ved jo, hvordan synspunkterne er Danmark - og det er altid godt at møde dem med andre holdninger.
Og skal vi være enige om noget, så må uenighederne, der eksisterer da frem.
De var slet ikke de/I med andre opfattelser, der fortalte mig, at jeg ikke skulle tro, nogen regnede med mig - at han var træt af den diskussion. Så m å man da svare igen -uden at føle sig som martyr-
"Vi er det sejrende proletariat,"- med smil på.
...Engbo

Tak Kattegat for opmuntrende ord.

6 år siden
6 år siden

I fortiden var Danmark involveret i en del konflikter der var ganske logiske: Den helt elementære kamp om territoriet.
Men som fiskerne udtalte i Hans Kirks roman af samme navn da nogle udefra spurgte til deres holdning til landets beherskelse: "Tjah - det er vel ikke så vigtigt. Vi er jo fiskere!" (Min frie gendigtning af udsagnet.)
Summa summarum: Man kan altid hævde at adel og konges ambitioner ikke burde vedrøre den jævne mand og kvinde.
Men hvad en afrikaner nok kan være enig i, så gør det en forskel om ens tyranner er af ens egen slags eller nogle udefra!
Derfor: trods klasseforskelle, så er det bedre for et folk at blive ledet af sin egen overklassen end vildfremmede. Og derfor giver det mening at tale om et nationalt forsvar.

Verden er blevet større og alligevel mindre. Et paradoks!
Den er blevet større fordi vi kan rejse længere bort. Og mindre fordi en rejse til et andet land varer kortere tid.
Men derfor er vi blevet involveret i konflikter der geografisk er langt borte. Det er sket ud fra tanken om at problemer (urimelige ditto) i selv fjerne lande meget hurtigt kan komme tæt på os selv.
"Hellere bekæmpe tyrken i sit eget land end besejres af ham ved Viborg sø!" Sådan billedligt talt.
Når vi er kommet i krig i fjerne lande skyldes det at vi trods afstanden kan se problemerne så tydeligt at nogle mener at vi må tage et medansvar.
"Vi er imod krig og tortur!" Og selv mener jeg at også krigsfanger skal slippes fri en dag og uden at blive tortureret. (!)

Men fra de stærkeste krigsmodstandere savner jeg en holdning til om om det skal være tilladt et styre at have som officiel politik at piger på ned til syv år skal gives som koner til gamle mænd og at personer der har andre religiøse overbevisninger end regeringen skal halshugges. Og skal homoseksuelle hænges alene af den grund?

Bevares: et oprør bør komme fra folket selv. Man bør støtte moralsk og vise solidaritet uden våbenbrug. Men at læne sig til dette synspunkt svarer omtrent til at sige: Jøderne under nazismen må selv gøre oprør. De må selv komme til politisk bevidsthed og bekæmpe deres undertrykkere. For vi andre skal ikke i krig mod tyskerne eller nogen andre.
Hvordan skulle dog jøderne kunne bekæmpe tyskerne i tide inden de alle var udryddede? Også ISIS arbejder på udryddelse af folk i området der er anderledes. Ud over deres mærkelige seksualpolitik omkring homoseksualitet og officielt godkendt pædofili.

At være helt imod krig principielt er lig med komfortabel neutralitetspoilitik og væren sig selv nok.
At se den anden vej når pigebørn nægtes uddannelse og tvinges til sexslaveri i et andet land, så svarer til at gå forbi på gaden når en pige bliver voldtaget. Fordi vi er imod slagsmål.

Men klassekamp! Det er noget helt andet. Den er man med på!

Det er svært med disse krige. For der er meget hykleri involveret.
En gangster kan vinde respekt ved at springe ud for at redde et druknende barn. Men han er stadig gangster.

Det er ikke altid som med Kasper der ikke længere er røver fordi han har reddet papegøjen i det brandende tårn.

6 år siden
6 år siden

"4 Det kan være meget rigtigt, dino.

Altså hvis det var sådan. Men sagen er jo , at USA og nogle allierede støttede yderlige gående terrorister, da Sovjet stod i Afghanistan. De støttede metoder, som de selv talte i mod.
De fyldte ekstremerne med penge g våben. Indtil de samme vendte sig mod USA med den tragiske 11 sept.

De støttede Irak i kampen mod Iran og senere mod kurderne.
De og vi osv allierede lagde Irak i Ruiner og med mere end 300.000 dødsofre. Du burde med de kolosale ofre fare i flint og råbe og skrige. For årsagen til krigen var løgn. Men det var rigtigt, at Husein førte en hård linje med tortur og henrettelser. Men det var jo ikke derfor, man førte krig. Tværtimod var USA da glad for at mange kommunister og andre demokrater blev henrettet af Huseim.
Udfaldet af krigen mod Irak er ikke udvikling af demokrati.
De støttede IS i Syrien i kampe mod det godkendte styre i Syrien.
Jeg føler dybt med de familier, der har mistet sønner eller døtre i den krig - disse krige. De gav ikke bare livet for en retfærdig sag; men især på en lodret bevist løgn i et inderligt ønske om at komme i krig. Se og hør hvad de ansvarlige i forsvaret siger til oplagte beviser for brug af tortur og nedværdigelse. Derfor dur eksemplet om at være passiv over for voldtægt og undertrykkelse ikke. Som vi ser, så er det jo netop vore, der er de skyldige.

6 år siden
6 år siden

Årsagen til krigen i Irak var ikke løgn. (Irak havde ligesom Syrien kemiske våben der kaldes "masseødelæggelsesvåben.")
Men man kan diskutere om denne årsag var rimelig. Og jeg har i "disse spalter" før sagt at jeg egentlig anså Iran for målet. (Legitimt eller ikke.) Og at en demokratisering af dets nabo var midlet. (Et forsøg på en demokratisering.)
Det er rimeligt at sammenligne (på et vist niveau) Irak med Jugoslavien.
Jugoslavien klarede tingene mere (men ikke helt) selvstændigt end irak. Irak er et morads af folk der er stuvet sammen af ikke mindst England, og det vidste og fortalte Hussein. Uden ham ville Irak blive et helvede sagde han. Og deri havde han nok ret. Men skulle han have blevet siddende? Og ladet magten overgå til Uday, hans søn?

Man kan diskutere disse indgreb fra vesten.
Men er man imod dem, må man acceptere diktaturerne i Irak, Syrien, Saudi Arabien, Golfstaterne, Iran.
Er man tilhænger af diktatur i disse lande og accepterer at demokrati ikke udvikler sig er det en privat sag.

Jeg tror at manges holdning præges af at være enten USA-venlig eller sovjet-venlig.
Landene Irak, Syrien og Afghanistan har været influeret af Sovjetunionen/Rusland. Så der er en rivalisering der. (Imellem "supermagterne.")

Jeg tror der er et demokratisk potentiale i Irak. Der er bare visse elementer der vil noget andet.

Og USA havde intet ønske om at slå irakere ihjel da de konfronterede Hussein. Han kunne have valgt at gå af. Så var ikke mange skud blevet løsnet.
Men også i den amerikanske hær er der brådne kar. Desværre.

Noget af det mest ulækre jeg har hørt er fra Afghanistan.
Den "afghanske skjorte."
Man begraver en person i ørkensandet med bryst, skuldre og hovet i det fri. Så tager man en kniv. Med den skærer man at snit fra maven opad gennem brystet, halsen ansigtet issen og ned ad nakken og ryggen. Så flås huden ud til siderne så kroppen nu er uden hud. Det er vel slemt nok i mørke? Men i middagssolen?
Så er der den russiske indsprøjtning. Man tager en flaske med flydende ilt og kobler den til en slange der forbindes med kanyler, der stikkes ind i benene, ind til knoglerne. Når ventilen åbnes, hvad sker der så? Så presses flydende ilt ind i vævene, hvor den med sine ca -200 grader møder kropstemperaturen på +37 grader. Herved sker der en voldsom kogning, der får benene til nærmest at eksplodere indefra. Det siges at være ret ubehageligt.
Men man hører jo så meget.

Og hvad der er sandt eller ikke, så er diktaturet som skabt til sådanne lømmelstreger. Heller ikke demokratierne er fejlfri. Spørg bare cia.
Men med demokratiet har folk en chance.

6 år siden
6 år siden

Jeg er helt enig i, at fordømme de brutale metoder mht. tortur og nedværdigelse.
Der hvor uenigheden opstår er når, vi selv bruger samme og anderkender samme. Det kan ikke passe, vi skal udtrykke vore humane synspunkter og der efter udføre og forsvare samme.

Det burde v ære enkelt for begavede mennesker at forstå, at når vi så kynisk nedværdiger folk med en anden kultur og religion, så er vi i færd med at opbygge had mod os selv. Jeg kan forstå, at du tror at vore allieredes tanker søger hvad der nu er det bedste.
Jeg og du har en lang erfaring for, at sådan er det ikke. Det er ekstrem kynisme og begær, der driver værket.

Se bare på Danmarks økonomi omkring beslutningen om krigen mod Irak - og følg så den store regning i tiden der fulgte. E menneskelige og økonomiske ofre er tæt på uhelbredelige. Jeg tænker på dit svar, at der alligevel var en grund til krigen. Det svar må du vise de ansvarlige krigsegbejstrede, for de har faktiks indrømmet, at årsag ikke passede. "Men vi kunne jo ikke vide bedre," siger de. Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Der blev fundet sennepsgas og den slags i mængder i Irak.
Så kriteriet "masseødelæggelsesvåben" er opfyldt.

Personlig synes jeg bare at det er en ikke helt god grund til at gå i krig.
For det var ikke særlig sandsynligt at Hussein skulle give sig til at angribe vesten med sennepsgas, som han gjorde med - hed det faluja eller halabja? Jeg husker det ikke. Landsbyen i Kurdistan.

Jeg tror at angrebet på Irak for at få Hussein styrtet var en politisk strategi for mellemøsten.
Der er andre lande der besidder "masseødelæggelsesvåben" uden at vi angriber dem. Hvis det var en god grund havde man vel gjort det tidligere?
Men 11. september skabte et momentum, hvor man kunne gå i aktion. Irak var en ressource som man mente terrorister kunne trække på og finde støtte i. Som man siger i boksning: "Dræber du kroppen, falder hovedet af sig selv."

Ligeledes kan man spørge om 11. september var en god og rimelig grund til angreb på Irak. Der er mange ting at overveje der.

Mener du, Engbo, at Saddam Hussein skulle have blevet siddende?
Kan du give et klart svar på det spørgsmål?

Skulle man have undladt at forsøge at afsætte ham?

6 år siden
6 år siden

dino: "Mener du, Engbo, at Saddam Hussein skulle have blevet siddende?
Kan du give et klart svar på det spørgsmål?"

Det er helt urimelig spørgsmål. For det betyder jo, at jeg skulle godkende hans modstandere og nye magthavere - og at det var værd at ofre hundrede tusinde af vore medmennesker for den sag.

Spørgsmålet burde stilles til de, der støttede ham , da han var i krig med Iran, eller da han netop brugte de omtalte ulovlige kemiske midler, som var købt i Vesten.

Hussein (andre staver det også uens.) Under retssagen mod samme - kom det frem i vore medier - at man kun ville anklage for nogen forbrydelser, der var begået i Irak; men undlade det omtalte, for det kunne jo også væren anklage mod vestens politikere og erhvervs folk.

Vi er langt ude, når vi godkender sådan et retsbegreb. USA har grebet ind mange steder med økonomiske midler; men også og især med militære og hvis du gransker bare lidt i den strategi, så bliver du nødt til at indrømme, at der sidder ikke nogen i toppen der og søger det retfærdige og humane.
Jo, indrømmet, de fatter lidt, når de uhyre, de har plejet og støttet, rammer dem selv som den tragiske 11 sept.

Og igen indrømmet: sådan tror jeg også Obahme tænker inderst inde; men han har arvet det økonomiske og miltære apparat, som kan bryde sammen, hvis han gør op på den måde, som han har lovet.
Det er ikke let at være tjener i røvernes hus, hvor retfærdighed er grinebar vittighed.
Bordet fanger!
Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Det burde ellers være let: Skulle man indlede kampen imod Saddam Hussein eller skulle man have ladet være?

6 år siden
6 år siden

Dino

Det kommer vel an på, hvem "man" er. Nogen burde afsætte Sadam Hussein og alverdens andre tyranner, men skulle det være USA og os?

Sagen er vel at vi forestiller os verden delt i to, en velordnet og demokratisk del, og alt det andet med mere eller mindre forbryderiske regimer. Gid det var så vel, at vi kunne give hele verden skandinaviske forhold, men det er jo nok en håbløs opgave.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

At angrebet på Iraq var et led i en politisk strategi var og er en fastslået kendsgerning. Strategien har også en navn - Bush doktrinen. Denne doktrin blev formuleret af Bush i en tale på West Point Militærakademiet 1. juni 2002.
Bush doktrinen medførte, at USA sprang fra aftalen om kontrol med biologiske våben og derefter udmøntede en unilateral militærstrategi, hvor USA forbeholdt sig retten til anvendelsen af enhver form for masseødelæggelsesvåben i de påtænkte fremtidige konflikter. Det gælder alle våbentyper såvel biologiske som a-våben, i det omfang USA finder det formålstjenligt.
Krigen i Afghanistan og Iraq var et led i denne nye verdensomspændende unilaterale militær strategi.
Denne nye Nationale Sikkerhedsdoktrin har et militært offensivt perspektiv, der foreløbig rækker mere end 50 år frem i tiden.
De vigtigste modstandere for USA på den lange bane er ifølge den tidligere viceudenrigsminister Paul Wolfowitz - Tyskland og Japan, medens man her og nu skal forsøge at hindre Kina i yderligere ekspansion gennem omklamring (Afghanistan), da Kina ifølge Wolfowitz vil overhale USA økonomisk indenfor de næste 15-20 år.
Bush doktrinen har mange forskellige delmål, der alle har det hovedmål at sikre USA's fortsatte globale dominans ud i fremtiden.
Det er måske en ide at holde sig denne fremtidsorienterede meget aggressive militærstrategi for øje, når man vurderer USA's optræden på Verdensarenaen.
En ting er sikker, såvel Putin, Xi Jinping, Angela Merkel og flere af Verdens ledere med dem har set skriften på væggen.
Men hva'? Danmark har jo en lang historisk tradition for følgagtighed overfor de højest råbende.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

"Men hva'? Danmark har jo en lang historisk tradition for følgagtighed overfor de højest råbende."

Ja, det er jo rigtigt! Inkl. Napoleon og Hitler. Overfor Stalin, Bresnjev osv stod vi dog fast og holdt på den rigtige hest.

Til Kåemer: Hvem skulle ellers afsætte ham? Det kunne ingen andre. Som man heller ikke kan i Nordkorea. Her kan man heller ikke samle et oprør. For det kræver at mange taler eller skriver sammen og enes om at handle. Og selv ikke dette er overhovedet muligt. Næppe heller i Irak.
Et så totalt diktatur kan kun falde på én måde: At en tæt på skyder chefen og derefter sig selv. En general der kommer til kan så gribe chancen og håbe at han lever længe nok til at få stærke kolleger i tale, så man sammen kan indse at djævelen er borte, så der kan ske reformer.
Saddam forud så det. Og havde sminkede dobbeltgængere, så attentatmænd fik chancen for at gøre fejl. Skyde den forkerte. (Og håbe at de kan nå at begå selvmord inden de pågribes.)

Sådanne magter kan kun bekæmpes udefra, med mindre en arving viser sig at være blødere. Lad os håbe på Raoul Castro!

Der er et klart problem i begrebet "timing." Skal et oprør lykkes skal mange være parat samtidigt. For ellers kan nogle komme i tvivl og holde på den sædvanlige hest (diktatoren.)

Det lykkedes med Chaucesco, men han har åbenbart ikke været i fuld kontrol. Man skyndte sig at skyde ham. For han kunne se at oprørets mænd ikke var folkelige revolutionære, men kupmagere uden folkelig baggrund. Det betyder dog ikke at kuppet ikke var berettiget, for nogen skulle gøre det. Og det blev så dem der kunne der stod for det. Men den folkelige opbakning er jo altid populær. Det skaber legitimitet overfor andre lande.

A propos Angela Merkel. Hende kan jeg godt lide. Og det er ikke noget jeg siger om ret mange politikere.

6 år siden
6 år siden
#14 Engbo

Dino Det er let at svare på dit spørgsmål, j hvis verden var sådan, at man kunne beslutte at fjerne alle tyraner.

Jeg vil helt sikkert være med til at fjerne alle tyraner; men ikke for at give plads til andre. Jeg kommer med nogle eksempler på, hvordan man har samlet gode mennesker/nationer til sin side. Men man skal jo være meget blind, hvis man ikke ser at det kommer an på, hvad tyraner kan bruges til.

For Hussein var problemet i en person. Ham støtter vi, for han var den bedste til at udrydde kommunister - selv om han også med den tilladelse tog andre demokratiske kræfter med. Den anden side støtter vi ikke, for nu opfører han sig lige så domminerende som USA og andre imperialistiske lande. Afghanistan er det bedste eksempel for da den humanistiske krig var vundet var der overhovedet ingen interesse for humanisme mere. Folkets nød såvel som henrettelser havde ingen interesse før, som nævnt, at ulykkerne kom tilbage en strålende septemberdag med så mange uskyldige ofre.

Det er sandt som en løftet pegefinger udtrykker. Det har vi jo hørt så tit. Vi kender jo din mening.
Helt indrømmet.
Men jeg vil nu også hellere se andres meninger om denne kendsgerning, der har vist sig mange steder. Libyen og Syrien er bare eksemplar.
...Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Angrebet - som det blev udført - skete rent faktisk og mange var imod. Også herpå Fyldepennen.

Hvis det ikke var sket ville Saddam sidde der endnu. (Nu er det efterhånden længe siden, så man kan jo ikke vide ...)

Mange ville nok sige at de principielt ville ønske at Irak fik et andet styre end Hussein.
Men de ville ikke sværte deres navn ved at støtte et USA styret angreb.
Og nogle ville måske i sit stille sind være for, selvom de ikke ville sige det højt.

Men de, der var klart imod, må acceptere at et nej til USA's initiativ ville være ensbetydende med Husseins fortsatte diktatur.
Men heller ikke det vil man erkende i klare vendinger, endsige tilstå at være tilhænger af.

En lødigere nuance er at man burde have afventet et klart FN mandat før man gik til angreb. Det er dog tæt på at kunne kaldes den berømte "gratis omgang."
Det var allerede klart at Hussein havde overtrådt FN's diktater. Men FN ville ikke udtale at overtrædelse af deres ordrer uundgåeligt ville føre til ultimativ sanktion. (= bestræbelse på at afsætte Hussein uanset størrelsen af hertil nødvendige militære tiltag.)
Nogle mente at når FN's krav allerede var overtrådte, så var der åbnet for militær intervention. Men her viste FN sin svaghed: "Overtræd bare vores diktater - vi gør alligevel ikke noget ved det.)
Hvorfor skete det? Her har Tyskland, Rusland og Frankrig grund til røde ører. For siden 1. golfkrig havde de involveret sig massivt i økonomisk samarbejde med Irak.

Efter første golfkrig begik man nok en fejl. Man stoppede og gav Hussein en chance. Det kunne også være militært problematisk at fortsætte mod Bagdad. Det er måske betænkeligt at improvisere når det umiddelbare strategiske mål er opfyldt, nemlig Kuwaits befrielse. Det faldt dog ikke heldigt ud. Han hævnede sig på shiamuslimerne. Og derfor forstår man nok Malikis uheldige favorisering af disse på suniernes bekostning. Og se hvor vi står idag med ISIS! To (eller flere) befolkningsgrupperinger der ikke kan fordrage hinanden.
Kloge folk med større indsigt kan nok opponere mod disse betragtninger, men det er sådan jeg ser det.

6 år siden
6 år siden

Ser man tilbage til perioden tidligt i 2001, var den store bekymring for George W. Bush bestemt ikke terrorisme eller noget som helst af det, han efter 11. september 2001 talte med store ord og mange løgne om.
Nej! - Bush havde et stort og alt overskyggende problem - olie og naturgas.
Bush fastslog umiddelbart efter sit valg til embedet som præsident for USA "at forholde sig til nationens energikrise var hans vigtigste opgave som præsident."
I tiåret før han blev valgt var energibehovet i USA eksploderet og olieimporten udgjorde over 50 % af det samlede energi forbrug. Mange steder i USA var der simpelthen regulær mangel på fossil energi og i en stat som Californien oplevede man periodiske strømsvigt.
Bush og hans rådgivere var på det rene med betydningen af denne import afhængighed for såvel; industrien, transportsektoren og ikke mindst deres enorme krigsmaskine.

Energiminister Spencer Abraham udtalte 19. marts 2001. "Svigtende accept af denne udfordring vil komme til at true vor nations økonomiske velstand, bringe vor nationale sikkerhed i fare og bogstaveligt talt ændre den måde, vi lever på."

Til analyse og forslag til løsningsmodeller opretter Bush the National Energy Development Group (NEPDG) og sætter vicepræsident Dick Cheney i spidsen for organisationen.
Cheney - tidligere formand og administrerende for oliefirmaet Halliburton Co havde en bred kontaktflade indenfor amerikansk olie industri. Kontakter, hvis synspunkter kommer klart til udtryk i kapitel otte i the National Energy Policy (NEP) også kaldet Cheney rapporten.
Bush afviser alle de foreslåede beskedne former for reduktion af energiforbruget, men godkender og tilslutter sig de fremkomne forslag, der udover forslag til forøgelse af indenlandske bidrag medfører en forøget afhængighed af eksterne forsyninger.
Ifølge Cheney rapportens kapitel 8 forventede man en nødvendig importforøgelse frem til 2020 svarende til det totale olieforbrug i Kina og Indien til sammen.
Rapporten beskriver også, hvordan de mål skal og kan nås, men det vil føre for vidt her, men enhver kan jo selv læse materialet og drage deres egne konklusioner.

Ud fra mit synspunkt er uroen i Mellemøsten, de Kaspiske lande og Sydamerika orkestret til det Cheneyanske partitur.
Floskler om demokrati og menneskerettigheder er i mine øjne den popmusik, der skal få tragedien til at glide ned.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden
#17 Engbo

"Floskler om demokrati og menneskerettigheder er i mine øjne den popmusik, der skal få tragedien til at glide ned." skriver Kattegat.

Men tragedien er der, for de der kan føle tænke så.' Jeg synes det må være en mærkelig måde at tænke og føle på. "Nå, ja; men det var da godt Hussein blev fjernet."
Men jeg ved da godt, at det er umuligt at sætte navne på alle de 300.000. Det var da godt at Hussein og 300.000 blev fjernet. Det må være den rigtige gravskrift.

Så husk også at det ikke var derfor man førte krig. Det var med Anders Foghs ord om a-våben: "Det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved."
Men dino kunne da hjælpe krigens forsvarer med andre ord. "Jo, vi fandt da sennepsgas."

For de krigs inspirerede herhjemme i England og USA siger jo det var jo ud fra den viden (tro?) vi havde. Så ud fra det er der intet at fortryde.

Det er sandt som dino skriver, at det her blev også skrevet på Fyldepennen, da Irak krigen foregik. Ja - og det er længe siden jeg blev belært om: "Krig? Hvad for en krig.? Der er da fred og demokrati nu." Siden den tid er mange slået ihjel - og meget tortur og overgreb har fundet sted. Godt, der er en enkelt forsvarer tilbage.
For de fleste holdt med at skrive, da de opdagede, at deres påstande ikke var rigtige. Sådan bør det ikke være.
Jeg skal give dem ret, der talte mig i mod, hvis de har retten på deres side. Det er den fælles værdi ved at skrive.
VI MENER men udviklingen afslører jo hvad og hvem og hvad der var ret.
Det er ikke altid tydeligt
Her sandheden strålande klar, så mange lukker øjnene som for den skarpe sol.
...Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Nej ikke a-våben, det har Fogh vist aldrig sagt.
Mange år tidligere smadrede israelerne en reaktor i Irak. Det er nok det nærmeste irak har været på a-våben og det var vist ikke ret nær.

Omkring olie til Amerika, så havde de ikke problemer med at købe den olie de skulle bruge. De stod på særdeles god fod med Saudi Arabien og Kuwait. Skulle de bruge olie fra Irak, hvis salgsandel iøvrigt er ret lille, så havde det været langt lettere at købe den.
Men jeg skal ikke benægte at en succesrig demokratisk omvendelse af Irak kunne have ført til gode handelsrelationer med USA og i så fald også til irakernes fordel. Og det ville i sig selv ikke have manglet legitimitet.

6 år siden
6 år siden
#19 Engbo

Du har ret dino, det var ikke a-våben, der blev nævnt; men sikkert det samme, der blev ment.
FRa Information koieret.
___
"Det var "Irak har masseødelæggelsesvåben. Det er ikke noget vi blot tror. Det er noget vi ved, " sagde statsministeren f.eks. umiddelbart før krigen.
– De masseødelæggelsesvåben, som du vidste, Saddam Hussein havde – hvor blev de af?
"Alle ved, Saddam Hussein har haft masseødelæggelsesvåben. Men han har ikke villet redegøre for dem over for FN. Derfor må man konkludere, at så må han have dem," siger statsministeren.
– Men våbnene er altså ikke fundet endnu. På trods af, at 1.400 amerikanske våbeneksperter siden krigen har finkæmmet Irak for spor?
Statsministeren hiver første skyts ud af papirstakken fra embedsmændene:
"Nu har jeg altså også taget papirer med," siger han og tager nøje udvalgte passager fra CIA’s seneste rapport frem.masseødelæggelsesvåben." Slut citat.
___
Både du og jeg kan huske debatten og der blev aldrig konkluderet, at man fnadt begrundelsen - og der for endte begrundelsen med, "nå ja, det var nu godt Hussein blev fjernet." DE ryster mig, at de toneangivende er så kyniske. Det burde jeg vide, for det har vi mange eksempler på. Det er , historisk set en skam, at det ikke var Sovjetu. eller Rusland, der stod bag den kynisme, for dem har vi da lov at fordømme.
Det er ikke en abstrakt tanke.
Det har vi mange eksempler på. TV damerne havde bragt eksemplerne med rystende stemmer - og fredelige danskere havde kastet sten gennem kommunisternes ruder.
Overskriften DR TV passer godt til denne aften. Deadline har bragt samtaler, der fik gamle koldkrigere til at erkende, hvordan de brugte antikommunismen og forsvarede USA selv om metoderne slet ikke var i overensstemmelse med de værdier som de ellers forsvarede; men antikommunismen var det vigtigste. Slige påstande har vi jo set før.
Nogen er kommet til at skrive, at det var godt at Hitler ødelagde så meget af Sovjet, for ellers havde vi jo været dem undergivet i dag.
Ja, så døde de mere end 20.000.0000 på Østfronten jo ikke forgæves og ligeså de 600.000 jøder i KZ lejrene heller ikke.
Mammon har en køreplan.
I dybeste respekt for de, der må leve med nogen, som er kommet til at mene, skrive og tale sådan. Indrømmet, der er brug for en forsonende , nådig Gud. ...Engbo

6 år siden
6 år siden

Man fandt sennepsgassen i Irak, hvilket er blevet offentliggjort i dansk presse og uden tvivl mange andre steder.
Jeg siger ikke at Hussein havde den fordi han jo "måtte have den."
Men fordi man faktisk fandt den.
Men det er bare ikke så interessant efter nogles mening.

6 år siden
6 år siden

http://www.google...kvAlnMgDYrS1xQgSw

Ifølge Wikileaks BLEV der fundet sådanne vådn i Irak forskellige steder.
Men det betyder ikke at jeg selv anser det for en acceptabel grund til at angribe Hussein.
Mere umiddelbart acceptabelt er derimod at Hussein havde blokkeret for FN's inspektioner, og det burde der have været vedtaget en resolution om, der kunne tvinge Hussein til at lukke op.

Kampagnen imod Hussein var i princippet en succes på den måde at Iraks vej mod demokratiet må gå gennem visse ting. Og den proces blev påbegyndt. Det er en vej der er bestrøet med torne. Men det er den vej de må gå, hvis de vil ud af diktaturets middelalder.

6 år siden
6 år siden
#22 Engbo

Så sørgeligt dino.
Du føler dig forpligtet til at forsvare noget og nogen - selv om det ikke passer.
Hvorfor dog?
Det er rigtigt, der gik en lang tid, hvor medierne fortalte at Hussein ikke vil åbne alt. Da han så åbnede alt, hvad der blev forlangt, sagde man Jamen han åbner ikke paladserne. Så åbnede han også paladserne. Men man fandt ikke det man søgte.

Men FNs inspektører bad om mere tid. Men nu var man altså træt af at holde krigs galdskaben tilbage. Der blev ikke stillet krav om demokrati og menneskeret. Man var bange for, at han også skulle bøje sig her. Lederen af inspektørerne sagde: Bemærk hvad jeg siger, for vi skriver historie: Vi har ikke fundet noget, der berettiger til krig.
Danmark gik i krig med et meget lille flertal. Flere NATO lande var også i mod. USA vil have krig. Demokrati er bare pynt. USA har nedkæmpet mange demokratiske kræfter - og de har brugt Hussein da det var en nyttig forbundsfælde. Du vil kunne se metoden brugt til amerikanske indgreb mange steder. ,,, Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Læs venligst hele artiklen under nedenstående link. Så kan man måske diskutere Iraq krigen lidt mere kvalificeret.
http://www.information.dk/89657

Artiklen bygger på amerikanske regeringsdokumenter, offentliggjort afThe National Security Archive.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden
#24 Engbo

Gode dino
Det er nu godt vi har Kattegat, der ikke bare mener; en dokumentere. Alligevel det lille følsomme indskud. Pernille Frahm fra SF var med en delegation i Irak lige før krigen begyndte.

Da de danske spadserede på gaden var der en kvinde, der nok fattede, at det var folk fra Vestens krigsmaskine. Så hun standsede og spurgte med bedende stemme, om de ikke godt ville undlade den bombekrig - om de ikke fattede hvor forfærdeligt det var?
Det er nok problemet. Vi fatter slet ikke, hvad det er vi bedriver. Det vidner debatter også om ikke bare her; men på TV og i medierne. Krigen omtales ofte som en håndbolds kamp - og vi fatter ikke meningen før tragedierne rammer os selv.

Skal vi holde med amerikanerne - og det skal vi jo i store træk, så er det på trods af, vi finder os i at kæmpe for det modsatte af det de siger - og se bort fra f.eks sådan en dokumentation som Kattegat viderebragte fa Information.

6 år siden
6 år siden

Information, Pernille Frahm ...Angiveriet var lige så systematiseret som i DDR. Havde kvinden sagt: "Kom og befri os fra Hussein!" Så var hun blevet sprættet op eller værre endnu. Jeg giver ikke meget for den slags.

Jeg er hverken "god" eller "føler mig forpligtet."

Jeg siger hvad jeg har lyst til. Hverken mere eller mindre.
Hussein kunne have undgået bomber og tanks så let som ingenting.
Han kunne bare have sagt: "Rigtigt. Et diktatur som mit er middelalderligt og ude af pagt med tiden. Jeg har netop indkaldt min regering og bedt dem udarbejde en demokratisk forfatning, som Chr. 7. i Danmark gjorde."

...Så nemt bliver det nok ikke. Der er nok andre i Irak, der ville mene noget andet.
Men havde man gjort som I foreslår, så ville han og Uday have siddet endnu. Og de herrer har nok stået bag mindst lige så mange dødsofre i deres tid. Det er så jeres valg. Eller hvad I "føler jer forpligtet til." I kan ikke løbe fra at være på Husseins side når det er usa det handler om. Og det er jeres egen sag.
Stormagtspolitik er et spil. Og usa støttede en tid for at få Irak til at læne sig bort fra Sovjetunionen, som for øvrigt stod bag hovedparten af den militære hjælp i Irak.

Jeg er ret ligeglad med deres sennepsgas. De brugte det mod kurderne. Så naturligvis havde de mere af det. Det kan vel ikke undre nogen?
Der har været gennemført demokratiske valg i Irak. En spæd begyndelse. Men det skete. Det er ikke let at lære. Men det ville ske før eller siden.

6 år siden
6 år siden

Nu har jeg haft tid at se på artiklen i "Information."
Og ja det skal nok passe alt sammen. Men det handler om tiden før jerntæppets fald. Man fulgte andre strategiske principper og tankegange. Om de så var pæne eller grimme.
Talen om giftgasser i Irak op til anden amerikanske krig i regionen var baseret på spinnet efter 11. september.
Man kan ikke argumentere fuldt ud om Husseins afsættelse ved at fremdrage en artikel om Irak og USA fra 1985 og bagud. Er den end sand i sig selv, så giver den ikke forståelse for det "cirkus" der blev stablet på benene af George W. Bush.

Begge supermagter kan gribes i en uendelighed af hykleri og dobbeltmoral. Og der er uden tvivl rigtig meget i amerikas lejr. Men man bør ikke se for ensidigt på verdenssituationen, når magtbalancer og alliancer (der betyder noget for denne balance) ændrer sig. For så forstår man ikke noget af det.

Alt efter rivaliseringen imellem USA og Sovjet (spørg bare Kina!) vil tredje verdens lande spille varierende roller i verdensbilledet. Venner og fjender skiftes ud som man skifter sin frakke.

Som jeg har skrevet mange gange: De kemiske våben i Irak var nok et pseudoargument for en intervention. En demokratisering af Irak KUNNE være det "Sarajevoskud," der fik Iran til at ændre sig også. Det var måske naivt. (Ironisk er der svage tegn på at den fælles interesse for at beskytte shiaer i Irak kan bringe USA og Iran lidt nærmere hinanden. Men altså: SVAGE tegn.)

Og en demokratisering af Irak kunne også som bieffekt have at oliehandelen med USA kunne få en lysere fremtid. Vi husker jo at G. W. Bush er oliemand med venskabsrelationer med Saudi Arabien. Men netop dette gode forhold kunne sikre forsyninger, og som sagt kunne USA uden tvivl nemt have købt sig billigere til olien i Irak hvis de havde valgt at opretholde venskabet med Irak. Biligere end at gå i krig.

A propos lastbiler i Irak: Hver gang man så TV indslag fra Irak før krigen, stod der som regel "Renault" på alle de last biler man så. Og de laves vist ikke i USA.

Nok var Bush oliemand, men han var også idealist. Og det kan have spillet en rolle. (Nogle ville nok mene at han i den egenskab var farligere, end hvis det kun havde drejet sig om olien!)

6 år siden
6 år siden

I mørke er alle katte grå, enkelte mennesker er dog så specielt skarpsynede, at de med stor sikkerhed kan fastslå, at det er hvide katte, man ser for sig i en aktuel situation.
Når solen står op, og man ser kattene i fuldt dagslys, ser man, at de er sorte.
Altså lige bortset fra den specielt skarpsynede, der er det stadig hvide katte, vi ser.

Det er der ingen grund til at spilde tid på at diskutere. Sådan er det bare.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Og så kan man efter behag besætte rollerne som katte og mennesker efter behag. Og beslutte hvem der skal være de skarptsynede og hvem der er de svagtseende. Virkelig noget der giver indsigt i sagen.

6 år siden
6 år siden
#29 Engbo

"Jeg er hverken "god" eller "føler mig forpligtet." dino

Ja, undskyld dino.
Det troede jeg bare.
Ud fra din filosofi, kan jeg bedre forstå, de der føler at have ret i deres nød til at bruge krigsforbrydelser mht tortur og undertrykkelse.
Mao forsøgte, da Kina og Sovjtu. var allierede, at overtale Sovjet til at gå krig med USA og allierede. Vejen til magt kommer jo ud af geværets løb.
Det lykkedes ikke. Det lykkedes heller ikke senere, da disse var blevet uvenner at overtale NATO til at gå i krig mod Sovjetu. (Samtale under statsminister Hartlings besøg i Kina.)
Ud fra samme filosofi bør man også forstå, de, der forsvarer Stalins udrensninger. Det er ikke en sammenligning grebet ud af luften, for disse forsvarer henviser også til datidens betingelser. Jeg vil gerne diskutere mig til enighed; men ud fra det foreløbige er jeg dybt uenig både med Bush, Mao og dino.
Jeg føler mig forpligtet til at prøve at være god. Det er ikke altid det lykkes; men det er da meget værre at indrømme, at det vil man ikke.
Jeg skal nok prøve at forstå; men vil endnu en gang spørge dino, om han virkelig mener det han skriver? Var det ikke bedre at finde en anden sag at forsvare? Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden
#30 Engbo

(...)I rettens krater buldrer torden." Den sætning fra Internationale må da betyde noget, når vi ser DRTV fra USA.
Der er vist mange, der sætter spørgsmålstegn ved den amerikanske, USA, opfattelse af ret. Men som vi ser - og nogen medgiver, så er det jo den ret, vi må leve med jorden over - ikke totalt; men i vid omfang.
Jeg forstår ikke, at man (?) ikke ser skriften på væggen. Man burde da vide, at blandt USA's fjender er der også ekstreme fanatikere, der behandler modstandere på samme måde. Med samme svage retsbegreber. Vi har da set noget i den retning. ...?

6 år siden
6 år siden

Engbo, du er uenig med "Bush, Mao og Dino."
Jeg kunne savne et par navne mere på den liste.

Men jeg er også uenig med Bush og Mao. I mangt og meget.
Men Kinas teori om verdens deling i tre er jeg delvist enig i, og det var det jeg hentydede til. Men min mening går ikke så vidt at jeg sympatiserer med Blekingegade Banden, for de tænkte også i disse baner. Teorier der siger noget om verden kan bruges på mange måder.
Jeg synes du begår en retorisk fejl ved denne: " Var det ikke bedre at finde en anden sag at forsvare?" Det er jo ikke et argument imod det jeg skriver. Kun imod AT jeg skriver det.

Saddam beherskede Irak og dets mennesker totalt. Enhver der mente andet end ham havde forspilt deres liv. Børn skulle angive forældrene hvis de ikke var korrekte og voksne skulle angive hinanden. Tusinder blev spærret inde og torteret grusomt. Ikke altid af politiske grunde, men også hvis man bare havde lyst til det. Hvis Uday fik øje på en køn pige så skulle hun tilhøre ham, indtil han kasserede hende igen. En mand han ikke kunne lide blev tvunget til at drikke benzin, hvorefter han selv skød ham i maven til han brød i brand.
Man førte krig imod kurdere og shiaer internt. Dræbte mænd kvinder og børn i store tal.
Hvis Sovjet fjernede sådanne mænd fra tronen og magten, og forsøgte at indføre frie valg, tror jeg ikke det var faldet dig for brystet på samme måde.

Og nej - jeg er imod hvis USA har udsat nogen for tortur. Og hvis de gør det, bør de straffes. Der er absolut INTET konstruktivt i tortur. Det tjener kun til at ødelægge mennesker og skabe splittelse imellem folk. De amerikanere der gør det mod irakere øver hærværk imod den gode hensigt, der var det eneste hæderlige alibi for kampen.
Men i kamp og krig er der brug for "mænd af en vis støbning." Og raseriet kan gå over gevind så den slags kan ske i et begrænset omfang. Jeg forsvarer det ikke, men kan forstå at det kan ske når stridsmænd er oppe at ringe. Civiliserede nationer må prøve at holde det nede bedst muligt.
Husseins styre var lagt an på evigheden og torturen var en varig del af forholdene der herskede gennem hele hans karriere siden Baaths partiets barndom. Og under arvingen Uday Hussein ville det være fortsat. Han var vel regionens Caligula om nogen var.

Du har ikke sympati for ham! Men du vælger dine argumenter ud fra din prioritering af fjendebilledernes hierarki. Og her står USA øverst hos dig der står i den kommunistiske lejr, hvis jeg må sige det. (Det er vist baseret på dit eget udsagn.)
Sådan gør vi vel alle? Man kritiserer mest den farligste fjende og bærer over med de mindre.
Vi er bare uenige om hvem der skal stå øverst på Amagerhylden.

6 år siden
6 år siden
#32 Engbo

Helt bestemt. Jeg er tilhænger af menneskerettigheder. Jeg er modstander af, at de krænkes, uanset hvem der krænker dem.
Det gælder også Blekingegadegade banden. Du vil kunne se, at det er gensidig. Disse regnede DKP og arbejderklassen for at være borgerlige af samme grunde, fordi vi var i mod de metoder. Det er rigtigt og som du skriver, at utilsigtede gerninger kan begås i krigens vanvid. Men det er jo ikke det forbehold, vi er stillet overfor. Det er militærmagters legalisering af de metoder, der er problemet. De kan ikke undskyldes med, at det var for sagens skyld. Jeg forstod dig sådan, at det var nødvendige skridt hen i mod demokrati, da amerikanerne støttede Irak med våben - og hermed også forbudte våben - og som det fremgik af Kattegats informationer, så var det bevidste handlinger.
Vi havde en kvindelig løjtnant i Irak, der blev anklaget og frikendt for tortur. Jeg har aldrig set frikendelsens begrundelse. Men hun havde da indrømmet og det kunne da tyde på, at det var i overensstemmelse med hendes ordre. Hun trak rundt med fanger i en snor, som om de var hunde og sagde selv at hun fik "godt gået" af hendes foresatte.
Bush selv beordrede at fanger i denne krig ikke havde krav på sædvanlig behandling af krigsfanger. Derfor byggede de ulovligt lejre på Cuba på den ulovlige besatte del af øen. De ulovlige lejre findes også forskelige steder i Europa. Engbo

6 år siden
6 år siden

" da amerikanerne støttede Irak med våben - og hermed også forbudte våben - og som det fremgik af Kattegats informationer, så var det bevidste handlinger."

Det er da ikke hemmeligt! End ikke særlig odiøst. For det skete i en epoke hvor verdenssituationen var anderledes.
(Hvad jeg allerede har sagt. Det forplumrer en sag at henvise til dokumenter der går tilbage til før 1985.)

Men det er naturligvis hyklerisk at henvise til sådanne våben senere. Men også hykleriet udtyndes af historiens gang.

Den amerikanske løjtnant ... hun virkede faktisk temmelig svagt begavet. Utroligt at hun skulle være løjtnant!
Når det er sagt vil jeg indvende, at hvis man havde været fanget af Husseins militær og var blevet klædt af og anbragt i homoagtige bunkepositurer - så ville jeg kalde det billigt sluppet! For hos dem ville der nok være andre boller på suppen!
Men forkert og afskyvækkende - det er det bestemt.

Det lyder mærkeligt når Bush udtaler at Guantanomofangerne har en anden status end normale krigsfanger. Men ting har deres årsager. Og havde det været krigsfanger som engelske eller tyske soldater fra de europæiske krige - så ville en Obama nok have sluppet dem fri for længst.
Forklaringen er måske at der ikke er tale om almindelige soldater, der iklædt uniform tages til fange. Det er næppe almindelige værnepligtige der er kommet i klemme i et almindelige militært slag.

Vi husker "komiske Ali." Propagandamaskinen der talte om at Irak var tæt på total sejr selv da USA havde omringet Bagdag.
Han blev fanget. Han blev udspurgt. Og sluppet fri. Man respekterede hans humor, hans ærlige (og derfor løgnagtige) redegørelse for krigens udvikling. Ingen i vesten havde noget imod en sådan mand. Han kom ikke til Guantanomo.
Efter Falklandskrigen lavede man et TV interview med en argentisk pilot der havde gjort det engelske militær stor, stor skade. Englænderne respekterede en pilot fra fjendens lejr, der var dygtig og med stor personlig risiko tjente sit land på fremragende vis.
I vesten har man intet imod ærlige soldater der kæmper for deres land.

Men der er desværre brådne kar imellem. Og det skal der gøres noget ved.
Hvad var succeskriteriet for angrebet på Irak? At undertrykke irakerne? Nej! Succes er at irakerne kan nyde fremgang og leve med de samme friheder som vi andre. Og det tror jeg at rigtig mange irakere gerne vil.

6 år siden
6 år siden

dino#33

"(Hvad jeg allerede har sagt. Det forplumrer en sag at henvise til dokumenter der går tilbage til før 1985.)"

Du burde måske ulejlige dig med at tage stilling til, hvad folk med andre meninger end dine egne fremfører.

Ovenstående citat er for at sige det endog meget mildt noget forbasket vrøvl.

Mit indlæg #16 og #23 tegner med amerikansk dokumentation som kilde en rød tråd for dele af deres udenrigspolitik fra 1985 og frem til i dag 2014.
Det er ikke mine ord eller meninger de fremfører, men simpelthen kolde USA facts.
Tag venligst stilling til dem i stedet for at skyde mig forplumring af debatten i skoene.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden
#35 Engbo

Beslutninger om at fjerne rettigheder for mistænkte, er ikke "brådne kar."

Det er veltilrettelagte krigsforbrydelser. Det er noget vi har dømt andre for - nogle med dødsdomme.
Jeg husker godt en række borgerlige på høj plan har sagt det samme omkring Afghanistan. De ved meget bedre end vi andre, hvordan de hemmelige KZ lejre fungere.

Det er jo vel dokumenteret. Men jeg ved godt nogen ikke ser det, der ikke er pakket ind i propaganda form.

Men vi, der søger i historie og litteratur burde jo have andre interesser end amerikanske eventyrer og Røde Kne'er, samt Blekinge banden.

Som du ser har faktisk nogen også på højt plan i CIA og PET afsløret hvad, der var ret og uret.

Stig du bare på også, dine.
Den der søger skal finde!

6 år siden
6 år siden

Hej Kattegat: Linket til "Information" rummede noget der kunne være sandt i den periode det blev skrevet om (i).
En artikel der blev skrevet imens visse alliancer bestod beskriver forholdene ringe, hvis man bruger den langt senere hvor alliancerne er modsatte.
Hvad du kan bringe af opfølgende materiale kan være af værdi, men i sig selv så ER der tale om en forplumring.
Og det VAR nævnte artikels kolde facts jeg tog stilling til. Ikke dine ord eller meninger.

Hvis de såkaldte brådne kar kan spores helt til toppen - ja - så ER der noget galt i toppen også! Hvis et brutalt erobringstogt kun for et syns skyld er camouffleret som en sympatisk befrielsesaktion, så ER der noget helt galt i det også. Jeg er ikke for ensidig til at se det!
Men hvis man har givet muligheder for et folk, der har haft en diktator der i mangt og meget slægtede Stalin på og som styrer sit folk med vold og udbredt angiveri, så synes jeg det er et fremskridt. Irakerne kan godt risikere at køre ud ad visse sidespor. Men de har fået en chance.

6 år siden
6 år siden

Dino! - Ifald du ulejligede dig med at læse, hvad andre skriver og fortæller dig med et åbent sind, ville tågerne måske lette for dig.
Mit indlæg #16 indeholder alle fornødne oplysninger omkring Bush regeringens planer for USA' sikring af fossil energi.
De vil ingen fri konkurrence eller fri handel acceptere på området.
De vil egenrådig og med alle til rådighed stående midler have kontrol over oliemarkedet.
Dette fremgår i fuldstændig klart sprog af deres egne dokumenter og deres militære mål på området.
Mellemøsten Iraq, Iran, Libyen, samt de Kaspiske områder nævnes som indsatsområder for militær indgriben om nødvendig.

"Omkring olie til Amerika, så havde de ikke problemer med at købe den olie de skulle bruge. De stod på særdeles god fod med Saudi Arabien og Kuwait. Skulle de bruge olie fra Irak, hvis salgsandel iøvrigt er ret lille, så havde det været langt lettere at købe den.
Men jeg skal ikke benægte at en succesrig demokratisk omvendelse af Irak kunne have ført til gode handelsrelationer med USA og i så fald også til irakernes fordel. Og det ville i sig selv ikke have manglet legitimitet."
Ovenstående kommentar fra din hånd er derfor komplet irrelevant, såfremt du havde ulejliget dig med at kontrollere mine oplysninger.

Informations artikel, som jeg bragte i mit indlæg # 23 understøtter, hvad Bush og hans hejdukker ønskede og ville. De udformede en ny militær strategi baseret på tidligere dårlige erfaringer med illoyale diktatorer, som de selv havde placeret på magten.
En strategi, der skulle frigøre de oliereserver, som var på USA fjendtlige hænder, samt sætte dem i stand til at kontrollere prisfastsættelsen på olien. Denne såkaldte lynkrigs og omfavnelses strategi fastholdes stadig med visse modifikationer under den nuværende præsident.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden
#38 Engbo

Jeg garanterer , dino.
Krigspolitikken har i den grad svækket demokratiske kræfter. Den har svækket tilliden til fredens og udviklingens kræfter.

Som Vesten har indset , at vi må styrke forsvaret(det vil sige angrebet.) så har resultaterne gjort det samme , hvor fjenden har udviklet nye grusomme metoder - ofte dyrket med Vestens moral og økonomiske støtte.
IS kan prale af, at de bruger amerikanske våben og har været allieret med samme i Syrien.
Men det er jo bare et eksempel, som er forelagt dig.
Krig styrker ikke demokratiet.
Anders Fogh Rasmussen har meget rigtigt sagt, at krig var den sidste udvej. Det var et smykke for at få stablet en krig på benene.
Samme har også sagt, at verden var betydelig værre, end da han trådte til som NATO chef. Det er ikke bare her i fredstid, at de fattige bliver fattige og de rige rigere.
Det samme gør krigen - bare endnu mere ekstremt.

6 år siden
6 år siden

Ja, Engbo, siden Husseins styre er tilliden til demokratiet nok blevet svækket. (?)
Så du mener at der var mere tillid til demokratiet under Hussein?
Jeg vil nu mene at enevældigt diktatur (med Stalin som forbillede) er demokratiets absolutte antitese.

Kattegat: Du er glad for at give mig lektier for!
Og jeg har faktisk læst dine fremragende indlæg.
Men havde jeg herudi vist større entusiasme, ville mine egne
indlæg naturligvis have været helt overflødige og irrelevante.

Men for ikke at andre læsere skal trættes af vore slagsmål vil jeg for mit vedkommende slutte med at sige, at vi alle ved at økonomi ofte er en større motivator end politisk idealisme. Men fred er mange ting. Og der kan aldrig være fred i et oligarkisk diktatur. Frihed og fred hører sammen. Da Tito faldt, faldt umiddelbart også diktaturet. Desværre var der mellemfolkelige regnskaber der skulle gøres op. Men den slags vil ske før eller siden. I Jugoslavien skete det for øjnene af os, og derfor virkede det så tragisk på mange måder. Der var folkemord der burde have været undgået. De var en reaktion på noget der går helt tilbage til det osmanniske rige i den sene middelalder.
De stridigheder der foregår i mellemøsten er skrækkelige at være vidne til. Men skal de folk aldrig videre? Er det knugende diktatur det eneste som disse mennesker har udsigt til i al evighed? Er diktaturets fred den eneste fred de nogensinde skal opleve?
Det virker noget op ad bakke dernede i disse dage. Men en skønne dag vil sindssygen også forlade disse folk, så de ser at der ikke er brug for en diktator. Hverken på jorden eller i himlen.
Mordere og religiøst angrebne gemytter fisker i rørte vande. En dag vil almindelige mennesker indse at det skal høre op og sætte en stopper for dem.

6 år siden
6 år siden
#40 Engbo

Ja, dino. Det ville da være en god debat for dig, hvis jeg skrev at Hussein var en god demokrat. Du svare, som om det er det jeg skriver.

Jeg mener USA og vi allierede har svækket demokratiet, når vi skiftevis støtter forskelige diktatorer.
Jeg tror ikke på, at man med krige kan indføre demokrati - især ikke når man ind i mellem støtter diktatorer, når der er penge i det.

Jeg tror heller ikke man kan indføre socialisme med krige - som Mao mente, før de så tillod kapitalisme i Kina.
Det er så tankevækkende, at du mener, at det var forkert at forbyde racisme i Jugoslavien. Men det var vel så rigtigt, at NAIO greb ind med bombefly med angivelig samme formål?

Ja, du har ret. Nogen bliver nok trætte af denne debat, selv om mange spørgsmål flimrer i forsøg på gensidig forståelse.
---Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden
#41 Engbo

Vel. Vi har diskuteret længe blandt andet om vi, NATO lande, var medvirkende til udvikling af terrorgrupper.

Men i DR bliver der nu også anmeldt og diskuteret om alle Løkkes (fhv swtatsminister) skandaler. Måske er den skandale, jeg tænker mest på med i bogen; men jeg har ikke set, hørt det nævne.
Der er et billede som vidne på udvikling af terror, da denne Løkke som formand for VU udleverer penge til våben til terrorister i Afghanistan. Han er fotograferet mellem de to gode krigere, der bekæmper Sovjet og den daværende regering i Afghanistan.
Selvfølgelig er Løkke og de ansvarlige partier modstandere af terror; men kampen i mod socialismen legaliserer selvfølgelig alle metoder. Målet helliger midlet.
...Med venlig hilsen Engbo

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten DR TV er startet 20/11-2014 00:14 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 12 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 6 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 17 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 20 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 21 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 23 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
3 måneder, 25 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 26 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 26 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 26 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 2 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 5 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
4 måneder, 13 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
4 måneder, 16 dage siden · Aurelian
2opbygning
4 måneder, 16 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
4 måneder, 17 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
4 måneder, 19 dage siden · mlsj
7Kalle er død
4 måneder, 19 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 22 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
4 måneder, 23 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 23 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
4 måneder, 25 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
4 måneder, 27 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
4 måneder, 28 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
4 måneder, 29 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
5 måneder siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
5 måneder, 5 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
5 måneder, 8 dage siden · dino
2jeg søger feedback
5 måneder, 14 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
5 måneder, 16 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
5 måneder, 18 dage siden · hermanøv
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
1Mangler kritik
6 måneder, 4 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
6 måneder, 6 dage siden · dino
4Sparring på krimi-roman
6 måneder, 6 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
6 måneder, 12 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
6 måneder, 14 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
6 måneder, 16 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
6 måneder, 28 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
7 måneder, 1 dag siden · Wernn
33Din dag.
7 måneder, 4 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
7 måneder, 5 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
7 måneder, 14 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
7 måneder, 23 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
7 måneder, 25 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
7 måneder, 26 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
8 måneder siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
8 måneder, 5 dage siden · Wernn
8Meddelelse
8 måneder, 6 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
9 måneder, 2 dage siden · Emeli
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
9 måneder, 9 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
9 måneder, 13 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
11668
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
9 måneder, 21 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
9 måneder, 22 dage siden · Prem
11Hvem er du?
9 måneder, 22 dage siden · Prem
64Lykken
9 måneder, 23 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
9 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
9 måneder, 28 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
10 måneder, 6 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
10 måneder, 11 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
10 måneder, 19 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
10 måneder, 20 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
2Musik fænomen.
10 måneder, 21 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
10 måneder, 24 dage siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
10 måneder, 24 dage siden · melberg
8Spansk
10 måneder, 25 dage siden · Savanti
4Dans
11 måneder siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
11 måneder, 1 dag siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
11 måneder, 4 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
11 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
11 måneder, 9 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
11 måneder, 11 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
10Noget teknisk
11 måneder, 23 dage siden · mariebeck
3Lidt snak om Fyldepennen
11 måneder, 28 dage siden · Prem
0Kringsat
1 år siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
1 år siden · Engbo
3Droner
1 år siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
1 år siden · Anita A
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 år, 1 måned siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 år, 1 måned siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 år, 1 måned siden · Kafkaesque
2Royalty
1 år, 1 måned siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
1 år, 1 måned siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
1 år, 2 måneder siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
1 år, 2 måneder siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 år, 2 måneder siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
1 år, 2 måneder siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 år, 2 måneder siden · Savanti
17Din dag
1 år, 3 måneder siden · Inghard
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 3 måneder siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
1HJÆÆLP
1 år, 4 måneder siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
1 år, 4 måneder siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
1 år, 4 måneder siden · dino
379Gud
0Opdateringer og Google Chrome.
1 år, 4 måneder siden · MollyTrine
15Min roman.
3Læser & Kritik, søges!
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 4 måneder siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
1Skriveklub
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
1 år, 5 måneder siden · hermanøv
3Synonymer
1 år, 5 måneder siden · Engbo
5Verdens økonomi
1 år, 5 måneder siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
1 år, 5 måneder siden · Wernn
0En molbohistorie?
4som der
3Findes der mon sådan en bog???
1 år, 5 måneder siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
1 år, 5 måneder siden · hermanøv
4Nytårstalen
117Statsborgerskab
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
12Julens indlæg
1 år, 6 måneder siden · dino
3Fatter du det?
1 år, 6 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 6 måneder siden · NAHansen
65Demokrati
20Udslettelse af selvet
1 år, 6 måneder siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
1 år, 6 måneder siden · Eddie
23Entropi og evolution
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
1 år, 6 måneder siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
2Hærværk
1Journaliststuderende på jagt efter ...
1 år, 6 måneder siden · Eddie
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
20Det kimer nu til vinterfest
0Gælds styrelsen .
1 år, 7 måneder siden · Savanti
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
1 år, 7 måneder siden · Engbo
11El-biler
1 år, 7 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 7 måneder siden · dino
1Brug af navne i bøger?
1 år, 7 måneder siden · Eddie
3Er der en vinkender tilstede?
1 år, 7 måneder siden · ordkløver6

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
27SAS
379Gud
19Penge-tro vs. religion eller?
5Verdens økonomi
4Nytårstalen
117Statsborgerskab
12Julens indlæg
65Demokrati
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
5Pengetroen
1 år, 7 måneder siden · Wernn
19Lykke
1 år, 7 måneder siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 7 måneder siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 8 måneder siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 8 måneder siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 9 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 10 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 10 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 11 måneder siden · dino
74På'n igen.
2 år siden · Engbo
82Tysklands ansvar
2 år siden · Engbo
8Bøn
2 år siden · Morpheus
32Politik .
2 år siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
2 år siden · dino
47At rejse er at leve?
2 år siden · Inghard
27Evolutions forskning.
2 år siden · Inghard
8Circumcisio.
2 år siden · dino
6Den nye EU aftale
2 år siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
2 år siden · Engbo
4Salme
2 år siden · Engbo
6Victoria
2 år siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
2 år siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
2 år siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
2 år siden · Engbo
9Sandhed
2 år siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
2 år siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
2 år siden · dino
67Burkaforbud
2 år siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis
2 år siden · thevoid
5Ved bålet --ja, ved bålet
3 år siden · Engbo
4Èt menneske - eller to?
3 år siden · dino
7Æblemostreglementet
3 år siden · dino
5Før Adams tid.
3 år siden · Engbo
59Den selektive etik.
3 år siden · dino
31Spare på DR?
3 år siden · dino
38Er du kristen/religiøs?
3 år siden · Engbo
0Land og by
3 år siden · dino
7Vilde dyr tilbage i naturen?
3 år siden · Engbo
27Åh nej! - Ikke igen!
3 år siden · dino
22#metoo
3 år siden · dino
109Selvforsvar
3 år siden · thevoid
1Forbrugersamfund
3 år siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
3 år siden · Morpho
29ytringsfriheden
3 år siden · thevoid
9Lokkeland-reality
3 år siden · Morpho
10Fordomme
3 år siden · Kåemer
33Skyld
3 år siden · Anni Idorn
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
3 år siden · Engbo
7Flygtninge
3 år siden · Morpho
26det rød hvide flag
4 år siden · dino
13Koranen
4 år siden · Kåemer
53Skat
4 år siden · Kåemer
10Reformation og renæssance
4 år siden · dino
11Normal
4 år siden · Kåemer
2Literatur og Samfund
4 år siden · Engbo
58Udvisning
4 år siden · Kåemer
1FNs Menneskeretserklæring
4 år siden · Kåemer
5Finansloven
4 år siden · Kattegat
5Et eventyr
4 år siden · Kåemer
26Paven i Malmö
4 år siden · Engbo
5Snarligt valg?
4 år siden · Engbo
4Døgnets drab.
4 år siden · Fink
3Målsætninger
4 år siden · Kattegat
76Danske værdier?
4 år siden · Engbo
1Uha fri os fra mennesker
4 år siden · Kåemer
53Mærkedag
4 år siden · Kåemer
16Sprog-udslettelse og danske værdier
4 år siden · dino
13velfærds farisære i tugthuset port
4 år siden · Villain
6Journalistik eller?
4 år siden · Kattegat
9Frivillig arbejde.
4 år siden · Fink
10Hverdagsracisme
4 år siden · Tilbudsavislæse...
62Ikke til at komme udenom.
5 år siden · Engbo
17Homofobi
5 år siden · dino
0Hjemmehjælp
5 år siden · Kåemer
13Grundlov
5 år siden · Engbo
8Danmark Frit
5 år siden · Engbo
3Siemens Wind Power
5 år siden · Fink
46I krig igen?
5 år siden · Engbo
23Skattesnyd
5 år siden · Engbo
20Afsløringer
5 år siden · Engbo
8Burka
5 år siden · dino
19Nu har jeg fået nok!
5 år siden · westendahl
1Varme politiske kartofler
5 år siden · Engbo
17Ytringsfriheden skal da dyrkes
5 år siden · dino
6Min mening og historiens fakta
5 år siden · Engbo
17Plads i Primetime ?
5 år siden · Engbo
15Moral
5 år siden · dino
94Holdningsændring
5 år siden · dino
9Agnete og Havmanden - folkeviser og...
5 år siden · Engbo
16ungdom idag
5 år siden · Engbo
2gør samfundet nok for de unge idag?
5 år siden · Kåemer
12Jeg væmmes ved kapitalisme
5 år siden · dino
2Faderstyre
5 år siden · dino
9En sort liste
5 år siden · Fink
20Har vi brug for kultur.
5 år siden · Engbo
18Hæderlighed
5 år siden · maryanna
9Cannabis
5 år siden · dino
64Ikke mere EU
5 år siden · Kåemer
60Terror
5 år siden · dino
33Spørgsmål til religionerne
5 år siden · Engbo
4Snerydning
5 år siden · Fink
1et tyveri
5 år siden · dino
7Social Tillid
5 år siden · Robert Kallehav...
1Politiets agéren i Tibet-sagen
5 år siden · dino
132% kirkegængere !
28Kultur eller Varme hænder ?
5 år siden · Kattegat
16Dommedag
2Tidehverv ?
26Den vestlige civilisation
5 år siden · dino
2950 ideer der ændrede verden.
5 år siden · dino
10Snørede fødder
5 år siden · dino
3Manden i ministeriet
6 år siden · dino
1Gangart
6 år siden · dino
9'Hva nu hvis' med Grækenland ?
6 år siden · dino
104Beskriv valgets tema i 2015.
6 år siden · Robert Kallehav...
4dollarmillionærer i Danmark
6 år siden · Kåemer
30Punktafgift på det danske sprog
6 år siden · Skafte
11Løst og fast om Folkekirken
6 år siden · Engbo
25brændstof under 2.verdenskrig ?
6 år siden · CCDK
4Et af Liberalismens sande ansigter.
72FRED ER AT SKABE
6 år siden · Engbo
1Kgl. Priviligerede Kroer ?
6 år siden · Kattegat
9Nultimers
1IBM skam og storpolitik
19blasmefriparagraffen, skal den afsk...
6 år siden · dino
27Putin
6 år siden · Kattegat
19Strøtanker om livets efterår.
6 år siden · Post Scriptum
2Google
6 år siden · Kåemer
16religiøse udtryk for 'dem udenfor'.
6 år siden · dino
20At tale om sig selv
6 år siden · Kåemer
29Det er vel nødvendigt ...
6 år siden · Engbo
66hvorfor altid vesten som politibetj...
6 år siden · dino
3Gabestok eller anonymitet ?
6 år siden · Kattegat
13Ukraines rædsler.
6 år siden · Engbo
1Hvad sker der når vi fødes?
6 år siden · Engbo
35Folkets talsmænd M/K
6 år siden · dino
26Hvad er det Rusland kæmper imod ?
6 år siden · Engbo
37Respekt for religion ...