Ordet er frit · Det ER jul ... siger de.

6 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Efter talrige års decembermareridt og import af ftalatrigt Kinaplast i kilovis samt "Æblofon" og diverse "Barbietronics," babyeyed ponies og jeg ved sgu ikke hvad ... ser det ud til at vi denne gang får tid til at gå i kirke juleaften. Mest for konens skyld, men også lidt for min egen. Hvorfor det sidste? Det ville man vel ikke have troet.

Nu er det sådan at faste kirkegængere ikke har så stor trang til at gå i kirke netop juleaften. Den dag er der jo meget andet man kan tage sig til, så som at lave mad eller andre småsysler. Og i kirken kommer man jo så mange andre dage.
Ikke desto mindre er der rigtig mange kirkeskatteydere der netop denne dag vælger at få en smule for pengene. Til dem hører jeg ikke. For mig kan det handle om fred, som der står i Ingemanns, ikke oversættelse, men danske gendigtning af den østrigske evergreen. Og julefred er vel noget med stjerneklar himmel, frosttåget åndedræt, lys fra pyntede haver og trafikstøjens fravær. Og den mentale tilstand man kalder julestemning, som for vi modne ikke længere handler om gavepapirsmassakrer og serienydelse af ovenfor nævnte merchandise. Fravær af spektakel, men kun smukke klange fra kirkeorgel og de til denne dato ekstra indforskrevne sangere.
Sådan noget kan julekirken være for mig.
Lad os se om det bliver alvor. Måske vil meteorologien skabe tvivl om projektets gennemførelse? På den anden side - hvis færre møder op vil der måske blive mere plads på bænkene til os andre.

Hvad siger I? Er I helt uenige?

6 år siden
6 år siden

Så slog Nemesis til.
Vi havde ellers garderet os med paraplyer, da vejret bestemt er ustadigt og regnfuldt.
Men da vi ankom var der ikke plads. Mange andre havde tænkt at kl 13:30 var perfekt til at nå kirken trods hjemlige madforberedelser. Og det blev altså formeget for den lille landsbykirke. Kun ståpladser i våbenhuset var endnu at få.
Men ... i morgen er der jo atter en dag, sagde Kong Volmer.

6 år siden
6 år siden

Der er også andet end selv at komme i kirken. Der var en TV transmission fra DR-kirken. (Ja, DR! Det er ikke er trykfejl.)
En landsbykirke i Jylland lidt vest for Aarhus.
Præsten, en mand, af den bløde slags ville jeg sige.
Og så var der dejlig musik til. Ikke at jeg var helt tilfreds, men slet ikke værst. Orglet virkede nyt og ikke helt med den store klang jeg holder af. Men så var der el-piano og sopransaxofon. Øv! Ikke min kop te. Fint til jazz, men ikke i kirken.
Men OK, mange synes at klaveret er bedre til mere moderne salmer, som der også blev sunget af det ret store kor. Jeg kan bare ikke lide et klaver i en kirke. Men koret med akkompagnement præsterede faktisk noget rigtig flot.
Så var der heldigvis traditionelle julesalmer med kor og menighed sammen. Og trosbekendelsen blev sunget in pleno. Fint, sådan skal det være. Det kan jeg hedning jo sagtens sige! Men trosbekendelsen er faktisk en god sang! Det fik vi også at høre i Peterskirken, da midnatsmessen nåede til "Credosatsen." Her hørtes slægtsskabet med den danske version. Når man i Peterskirken koncentrerer sig om den gamle musik er det rigtig skønt at høre.
Jeg siger "koncentrerer sig" for der er meget der forstyrrer musikken så stort et sted. I det kæmpestore, godt oplyste centrum for katolicismen er der en masse indslag af politiske korrektheder/nødvendigheder at det bliver noget rodet.
Der er åbenbart en masse hensyn der skal tages. Mest forstyrrende var dog den dansktalende kommentator, der ind imellem snakkede hen over musikken med en stemme der var højere end koret!
Men også meget at glæde sig over. Ikke mindst de søde børn der får lov at være med. Og smukke kvinder med utildækket hår og i smarte kjoler. De får endog ordet og taler til alle! Ak ja! Verden er endnu ikke helt af lave! Kvinden skal ikke tie i forsamlinger! Det kan da godt være at Paulus engang blev irriteret og bad dem holde kæft lidt. Kan ikke enhver engang imellem få nok af kvinders pludren? Men når det er alvor og vigtigt - så er kvinden mindst lige så begavede oratorer som mænd. Jeg er ikke katolik, så det er ikke min sag. Men jeg så gerne at næste pave blev en kvinde. Er det ikke på tide at sige undskyld for fortidens forbrydelser imod kvinderne? Og kan det siges bedre end med en kvinde som pave?
Jovist, man kan høre de mange præekkoer om at det ville blive enden for kirken og kristendommen. Nej, det ville blive enden for mandsschauvenisternes magtmonopol. Og det der gakkede cølibat. Falder tiøren da ikke snart?
Jeg forstår godt konservatismen. Og frygten for sammenbrud. For hvad bliver det næste? Når en kvinde er pave og nonner får kærester, præster gifter sig, bliver det næste så at man skrotter Bibelen?
De ting behøver ikke medføre hinanden. Jeg mener bare at menneskeheden, der findes i to udgaver: kvinde og mand, har i deres forskellighed så meget at sige hinanden, at kønsapartheid i kirkelige anliggender er en misforståelse. Jernbanedriften er kommet for at blive. Også kirkens folk har brug for at tage en tur med toget!
Og med kvinden som ligestillet, tak!
Der er store kvinder i fortiden, så som Birgitta af Vadstena og Hildegard af Bingen. Hvem tør patronisere dem?

Vatikanets musik er pragtfuld. Men måske er den bedre i mere intime kirkerum?

6 år siden
6 år siden

"Men jeg så gerne at næste pave blev en kvinde. Er det ikke på tide at sige undskyld for fortidens forbrydelser imod kvinderne? Og kan det siges bedre end med en kvinde som pave?" dino

Helt enig. Hvis dit forslag bliver godkendt er det tæt på, jeg vil blive katolik og søge optagelse i et nonnekloster.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror, Engbo, at du nok har din tvivl om at næste pavevalg får et sådant udfald? Er det rigtigt opfattet?
Jeg er enig. Det sker nok ikke.

I Lourdes i Sydfrankrig siges det at Jomfru Maria viste sig for en fattig pige. Hvis hun nu også dukkede op i det Sixtinske Kapel og gav denne udtalelse: "Det der "Fyldepennen.dk" i Danmark. Det skulle I måske kigge lidt med på? Der er faktisk gode ideer at hente der!"
Så kunne det måske ske?

PS: "Franz Werfels" bog "Sangens om Bernadette" om pigen og Jomfru Maria i Lourdes kan varmt anbefales.

6 år siden
6 år siden

"Jeg tror, Engbo, at du nok har din tvivl om at næste pavevalg får et sådant udfald? Er det rigtigt opfattet?"
Ja, jeg er ikke så stærk i troen, dino. Hun høre nok til de mange uopnåelige drømme. En drømmepigepave.

6 år siden
6 år siden

Ja, "Pava" behandling af bilen er nok det nærmeste man kan komme.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det ER jul ... siger de. er startet 20/12-2014 15:04 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?