Hyggekrogen · Godt TV - om godt og skidt

2 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har set TV idag. Og med stort udbytte. Jeg så Polanskis "Pianisten" om den polske ghetto i fyrrene. Og det var grove løjer! Ufattelige grusomheder. Jeg har før hørt at jøder beskriver polakkerne som delvist skadefro eller ondskabsfulde. I filmen her fik vi set begge dele og endda hjælpsomhed og mod tillige.
Når ens land er besat af en overmagt kan medløberiet friste. Ikke mindst hvis det var livsfarligt at gå imod besættelsesmagten.
Sådan var det også i Danmark. I polen var skalaen blot større og forfærdeligere.

Tragedien var nok særlig stor i Polen fordi der her levede så mange jøder.

En andet TV udsendelse var den traditionelle nytårskoncert fra Wien, hvor de lette valsetoner spilles under stor udfoldelse af glæde og skønhed.

Før første verdenskrig var Wien centrum for en stor og kreativ udfoldelse af jødisk kultur. Det var teater, musik - alt muligt som vi værdsætter. En stor del af denne kultur gik fløjten da nazisterne overtog magten. (hvilket gik uhyggeligt let!)
Nazisterne var trætte af den jødiske kultur og man opfordrede germansk sindede til at fylde scenerne med ægte tysk kultur. Tysk musik, teater osv. Men hvad skete? Omtrent intet. De nazivenlige kulturpersonligheder havde intet at byde på.

Nu har man i Wien genfundet lyset og glæden og det er tydeligt at kejsertiden favnes med nostalgiske tag. Og den er jeg med på! Jeg elsker smukke bygninger og smuk musik, trods det at disse ting ikke er skabt af demokratiet! En selvmodsigelse som jeg må sluge og erkende.
Særlig stor glæde havde jeg af en ballet der blev vist til gavn for TV kiggerne. Fem piger i røde kjoler og fem fyre i sort habit og slips dansede skønt til musikken. Når den slags er sat op, så må jeg kalde mig "vild med dans!"

Jeg er glad for den slags dans hvor der nok er tydelige antydninger af kærlighedsrelationer imellem de dansende, hvor de favner hinanden, løfter pigerne op, så man kan se under skørterne, uden at der er bare det mindste forargelige ved det.
Men jeg tilstår at jeg glædede mig over fyrenes beklædning (habit)
Mænd i g-streng og tynde gamacher er ikke lige mig. Det distraherer mig en del.
Min kone fortæller at hun har oplevet Nurejev i sådant kostume og det var dejligt, syntes hun. Og det forstår jeg da godt.

6 år siden
6 år siden

Nytårskoncerten. Jeg bemærkede også til min hustru, at havde vi haft flere uenigheder på vor lange vej, så har vi aldrig været uenige om at de nytårskoncerten fra Wien.

6 år siden
6 år siden

Nytårskoncerten i den omtale udgave handler om at nyde det lykkelige liv. Og naturligvis ligner det noget med en smule social slagside. Jeg tror dog at alle har adgang hvis de er tålmodige nok.
Så er det jo godt at man kan se det på TV. Det udstråler virkelig lykke og livsglæde!
Det er rart at man også skeler til H. C. Lumbye. Jeg ville gerne have spillet hans "Ameliavals" der nede. Det er musik der godt kan stå sig og er et lidt længere værk.
Første gang Lumbye selv var på koncertturné i Østrig havde man planlagt pibekoncert, til den "skide plagiator."
Men da han gik igang forstummede buhråbene. For det var god musik og med en egen stil som han godt kunne være bekendt. Jeg tror at han netop havde kaldt sin optræden for "Koncert a la Strauss" for at vise sin respekt for "valsens konge." Ikke for at kopiere ham.
Hvis man har lyst findes en gammel og god film om Johan Strauss med Miliza Korjus og Louise Rainer. Den hedder "The great waltz.
Den siges at have været Josef Stalins yndlingsfilm. Det gør nu ikke filmen ringere.
(Som Hitler holdt af Mestersangerne i Nürnberg og Saddam Hussein var glad for film med Spencer Tracy.)

Nogle af jer kender allerede Miliza Korjus godt. Men ellers er der noget at komme efter!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Godt TV - om godt og skidt er startet 01/01-2015 18:15 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
7 timer, 8 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 6 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 6 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 14 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender