Bøger, forlag og litterært · Hvedekorn

4 svar
Senest opdateret 3 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978, dino, Asilla, Mons1957, K. Bergmann
2 år siden

Hej alle mine Fyldepennen-medforfattere :)

Jeg tænkte på, om der var nogen af jer, som var bekendte med "Hvedekorn". Som har haft fået noget udgivet i det eller som har prøvet at få noget udgivet i det? Andre erfaringer er også velkomne :)

Mvh. Katrine :)

2 år siden
2 år siden

Det er jo et gammelt tidsskrift, hvor mange af vores kendte lyrikere har debuteret - på siddende balle kan jeg komme i tanke om Tove Ditlevsen.
I øjeblikket er det Lars Bukdahl, der er redaktør for det, og han er vist skrap i sin bedømmelse. Jeg har da fra tid til anden læst hans anmeldelser i aviser, han er ikke bange for at få fjender :D
Nogen af os fra Fyldepennen var til et arrangement i Danmarks Radio, hvor man kunne få lov at komme ind og få respons fra ham i ti minutter. Han var sådan set meget konstruktiv i sin kritik, men jeg tror ikke nogen af os var blevet antaget, hvis vi havde sendt ind.
Der blev så læst lidt op fra Hvedekorn af nogle af debutanterne sidst på dagen. Det var bestemt sjovt at prøve i hvert fald - men det var så vist nærmest, hvad du kaldte "andre erfaringer" :-)

2 år siden
4 måneder, 13 dage siden

sad netop og ledte efter info om "hvedekorn", de har da verdens dårligste website og ikke meget info om dem selv.

Jeg skriver lidt digte,korte og små, hvor kan jeg evt. sende dem hen ?

4 måneder, 13 dage siden
4 måneder, 13 dage siden

Jeg havde selv fornøjelsen at deltage i arrangementet i Radiohuset. Og Hvedekorns redaktør viste sig fra sin meget venlige side til en del af os. Selv var jeg godt tilfreds.
Nogle af de højtlæste "digte" (der vist var gengivne i Hvedekorn) var dog efter min (norrøne og reaktionære) mening noget jammerligt bras.
Men det skal jeg jo ikke bedømme. (Jeg har ikke investeret i trykningen af Hvedekort og dermed løbet en personlig risiko.) Jeg må respektere dem der satser noget og skaber et produkt. For dansk lyrik er ikke noget der sådan uden videre tjener sig ind.
Redaktøren er kendt for sin integritet. Han holder fast i hvad han mener. Hvis noget er noget lort, så siger han det rent ud. Hvis gøreren af produktet er noget ved musikken og gerne fører sig frem i laurbær (jvf. Kåemers debattråd om symbolik), så bliver han ikke skånet af denne redaktør. Til gengæld løber han så risikoen for at få korporlige tæv trods sin bebrillethed, hvilket faktisk er sket. (Jeg skal undlade at nævne den truende her.)
Men redaktøren har også sagt at han ikke har til hensigt bare at nedsable begyndere der beskedent træder sine første skridt ind på arenaen. Man slår ikke på børn.

Man kan sagtens tage afstand fra en hård kritiker der kalder skidt for skidt. Men lad os være ærlige: Den man helst vil roses af er vel netop den hårdeste kritiker? Så lad os ikke hykle!

Jeg husker fra en anden branche (gengivelse af musik ved hjælp af elektromekaniske apparater) hvor en forhandler af LP plader slog sig op på forsvaret for den analoge lydgengivelse og rettede sønderlemmende kritik af det dengang nye CD medium. Forhandlere af CD gengivende maskiner stod i kø for at få lov at forære ham en CD maskine, hvis blot denne hårde kritiker af den digitale teknologi ville udtale at netop denne CD afspiller var en god undtagelse fra reglen om at CD generelt var noget bras.
Så der er endnu et eksempel på at man gerne vil roses af sin hårdeste kritiker.

4 måneder, 13 dage siden
3 måneder, 11 dage siden

Hvedekorn er et af de få steder, hvor man kan få kvalificeret kritik, og så vidt jeg ved, får man altid svar. Har selv sendt til Hvedekorn seks gange, og hver gang har jeg fået noget tilbage, jeg kan bruge. Jeg ville dog ønske, at kritikken havde været hårdere, men det er vel også en balancegang. Nogle gange er det bare bedre at slå ihjel i stedet for at indgyde håb.
Nu kan jeg se, at tråden er et par år, men derfor er den stadig relevant. Som alle andre steder er der ting, der falder i redaktørens smag, og ting der ikke gør. Det finder man ud af undervejs, og det vil føre for vidt at lave en liste her. Jeg vil anbefale, at man sender 9-12 digte og væbner sig. Der kan gå op til 6 måneder, før man får svar. Sådan må det være, når man har sat sig for at svare alle.

3 måneder, 11 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Hvedekorn er startet 28/01-2015 21:26 af Katrine Sørensen (K. Bergmann) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3cliffhang...
1 time, 38 minutter siden · dino
1315Dagens ord
21 timer siden · Engbo
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 dag, 6 timer siden · Syrene Hvid
12Din dag.
1 dag, 21 timer siden · Engbo
0NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 dage, 2 timer siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
2 dage, 22 timer siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
9 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
10 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
12 dage siden · Kattegat
5Relancering
13 dage siden · dino

Bøger, forlag og litterært

2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
24 dage siden · DE-O
31Afslag
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
107 grunde til ikke at blive forfatte...
1 måned, 23 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
2 måneder, 9 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 måneder siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 måneder, 10 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
6 måneder, 12 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
7 måneder, 13 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
7 måneder, 20 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
8 måneder, 6 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
8 måneder, 22 dage siden · Stinapige