Ordet er frit · Erfaringer med forfatterskolen?

5 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

De eneste erfaringer jeg har med skolen, er at jeg for nogen år siden blev afvist. Når jeg læser afgangselevernes tekster, forstår jeg godt hvorfor. Min stil passer vist ikke ind. Jeg er gammeldags. Jeg læste engang et interview med tidligere elev Lone Hørslev, som fortalte både godt og skidt. Miljøet er hårdt - man kritiseres sønder og sammen. Presset kan dog også være positivt, fordi der er reelle forventninger til ens arbejde. Som jeg forstår det, baseres undervisningen (naturligvis) på elevernes tekster, og kritikken herefter. Jeg tror folk hænger sammen, og at man ligeledes får støtte, når man føler det brænder på.
Det kunne dog være interessant, at høre erfaringer, fra folk der rent faktisk, har gået der. Tjek hjemmesiden ud - det giver en god fornemmelser for deres krav. Nuværende elever og afgående elever, står ligeledes noteret. Adskillige forfattere genkender man, og hvis man kender deres form for litteratur, for man fornemmelse for den foretrukne stil.

HH

6 år siden
6 år siden

Mit (kun på beskedne berøringer beroende) indtryk af forfatterskolen er også at den er for "de unge hard core skribenter." Går man i Margit Söderholm fodspor kommer man nok ikke ind, er man end nok så dygtig i det stykke!
Jeg tvivler på at Karen Blixen havde haft en chance!

Jeg tror det skal være nyskabende og intenst, foruden det gode, sikre håndværk. Det skal være gennembrud i skrivningen, tror jeg. Selv kunne jeg bestemt ikke!

6 år siden
6 år siden

Jeg går i øjeblikket på Skriveskolen Hemingways seks-ugers kursus. Læreren, Irene Pedersen, har flere gange 'sendt folk videre' på Forfatterskolen, så en anbefaling fra hende har vist en vis vægt. Hun siger, de foretrækker en bestemt lyrisk skrivestil og hun kan genkende den med det samme, hvis en af hendes elever har den. Så måske skulle du starte med at tage et af hendes kurser og se, om du kunne være af det rette materiale? Hvis ikke, har du i hvert fald lært en masse om skriveteknikker og -værktøjer. Det er et skønt kursus, hvor man lærer rigtig meget og får skrevet rigtig meget.

Jeg har på fornemmelsen, at Forfatterskoleelever kommer til at lyde meget ens, at det bliver lidt indspist. Men når de har været ude nogle år finder deres egen mere individuelle tone.

Selv har jeg ingen ambitioner i den retning. Mine tekster er vist alt for handlingsorienterede og jeg er fint tilfreds, hvis bare de kan underholde. Held og lykke hvis du prøver.

6 år siden
6 år siden

Sagt i spøg kan man måske sammen ligne det med en militær uddannelse. Man kommer på kaserne og bliver til et ret ekstremt menneske. Siden finder man sin egen vej, men har nu en masse værktøjer i bagagen.

6 år siden
6 år siden

Hej Christopher,

Københavns kunstskole har skrivekurser, som er åbne for alle og som har tidligere elever på Forfatterskolen som undervisere - de siger selv at konceptet er ret meget en 1:1 kopi af undervisningen på Forfatterskolen og der er en del der bruger de kurser som forberedelse til at søge ind. Jeg tog et af dem før jul og der er både gode og dårlige ting at sige.

Undervisningen foregår for 90% vedkommende på den måde at en elev har en tekst med på 4-6 sider (kan være prosa, lyrik...), som man alle får et eksemplar af. Eleven læser teksten op og derefter er der feedback fra lærere og elever i tre kvarters tid. Underviserne er utrolig dygtige til at spotte hvad der ikke fungerer i teksten - og ikke mindst hvorfor - og det er en rigtig god måde at få skærpet sit eget blik. Jeg synes tonen var meget hård i starten, det skulle jeg virkelig vænne mig til. Man skal være i stand til at tænke at det er en kritik af teksten, ikke af en selv, og jeg synes ind i mellem der var sessioner, hvor forfatteren fik en super negativ, ensidig, og ukonstruktiv kritik med tilbage. Men måske det også er en god grænse at få opøvet - at man kan tackle hård kritik.

Vedrørende Forfatterskolen fortalte underviserne at en del af dem faktisk ikke fik skrevet så meget mens de gik der, da det er svært uden med det samme at høre stemmerne fra den kommende feedback-session, men så har skrevet rigtig meget bagefter.

Det med at det er en særlig stil kan jeg godt nikke genkendende til: Hvis du skriver fantasy, krimi, spænding, eller lignende så tror jeg ikke du vil få en god oplevelse lige meget, hvor godt du skriver.

Prøv evt. et af kurserne, hvis du vil ind i miljøet og prøve undervisningsformen. Eleverne jeg gik med var ret dygtige, så jeg lærte meget af dem.

Bedste hilsner, Morten

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Erfaringer med forfatterskolen? er startet 02/02-2015 18:22 af ChristoperColumbus og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem

Ordet er frit

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB