Bøger, forlag og litterært · Forlags krav til et manuskript

29 svar
Senest opdateret 6 år siden · 10 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har en del erfaring med at sende et manuskript til et forlag, og jeg har nu det indtryk, at kravene til et manus er blevet strammet gevaldigt op.

Romanen skal både være fri for stavefejl, dårlige formuleringer og plothuller OG være sat perfekt op - så den evt. kunne gå i trykken "lige med det vuns".

Da jeg begyndte at sende manuskripter ind, var det sådan, at hvis forlaget kunne lide historien, så fik man hjælp til ovenstående.
Man blev koblet sammen med en erfaren redaktør, og så gjorde man historien og sproget klar til trykkeriet sammen med vedkommende.

I dag skal forfatteren selv kunne ALT. det oplever jeg i hvert fald.

Hvilke erfaringer har I derude med at indsende et manus??

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Jeg gætter på at kun hvis et forlag har besluttet at et manus skal have en chance, så henvender man sig om den sidste finish.

Man foreslår ikke konkrete forbedringer hvis man alligevel siger nej.
Thi: "Nu har jeg rettet som I sagde jeg skulle. Så nu vil I gerne udgive det, ikke sandt?" - den gider forlaget ikke.

6 år siden
6 år siden

Jeg ved ikke, hvordan det var tidligere, men det er da mit indtryk, at der stadig kobles en redaktør på, der hegler hele teksten igennem. Men det er selvfølgelig nok et arbejde, der kun gøres med manuskripter man allerede har antaget. Om det er blevet strengere ved jeg ikke. Måske er mængden af indsendte manuskripter blevet større?

6 år siden
6 år siden

Der kommer ALTID en redaktør på og forlagene retter ALTID de sidste stavefejl osv. (Nogen tager dog penge for det.:-()

Så du skal ikke regne med at det ryger lige i trykken.
Hvis de tror nok på dit manuskript skal de nok rette alle de ting for dig. MEN konkurrencen er HÅRD. MEGET hård!

Så jo mere af den slags, du kan rette selv jo større er dine chancer.

Har du en super historie, men er der lidt sprog problemer hjælper de med det.

Har du et fantastisk sprog, kan de rede en middelmådig historie osv.

Har du et lille plot hul, hjælper de med det. (medmindre det kræver en større omskrivning.)

Er der problemer med stavningen går det nok, hvis resten er i orden.

MEN er der TO eller flere ting af ovenstående, der IKKE spiller går den ikke. Tænk på forlaget skal give sin redaktør løn. Og er der for meget der skal rettes bliver det simpelt hen for dyrt for dem! Manuskriptet bliver en udgift i stedet for en indtægt.

De kan dog sagtens skrive til dig, det der ser interessant ud. Prøv at få rettet op på ... lang liste ... og send det igen.

Normalt når jeg sender noget ind, har jeg skrevet manus om OVER 10 gange. OG fået så mange jeg kender til at læse det igennem. Helst en fem seks stykker.Derudover får jeg de dygtige stavere i min omgangskreds til at rette stave og gramatikfejl.
(Bestik dem eventuelt med en middag, chokolade, en taksigelse i bogen, eller læs deres til gengæld. Jeg gør det hele :-))

Det er også en god ide at finde nogle andre skrive-folk og bytte, spare og diskuterer med dem.

Forlagenes krav er sjældent krav. Mere gode råd. Tjek eventuelt tellerups side om manuser. De skriver mange af de ting man IKKE må gøre inde man sender. Det handler om at vise at man har gjort sig umage om gider.

Lid lige som at tage pænt tøj på og gå i bad, når man skal på date!

6 år siden
6 år siden

Rigtig godt at læse dine gode råd, og det skade jo ikke at få pustet støvet af - selv om man er blevet en "gammel tudse".

Jeg havde den glæde, at et forlag lagde deres konsulents udtalelse i afslaget - det var en mindre omskrivning af starten og dårligt sprog til målgruppen, historien faldt på - personer og handling og drive var ok.
Så jeg undrer mig stadig over, at de ikke bare satte mig igang med at rette de fejl - det er jeg så i fuld gang med, og jeg håber så på, at det også giver pote næste gang, romanen bliver sendt ind.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Det gør det garanteret :-)

Som sagt er det ikke unormalt af en debutant ryger fobi 4-8 forlag FØR man går igennem. (Harry potter var igennem 8)

Det er som regel også kun EN forlægger, der vurderer om der skal konsulent på, og derefter EN konsulent, der bestemmer om det skal udgives.

Og i den her branche er der tit et spørgsmål om deres smag. De store forlag kan vist finde på at afvise et manus på en enkelt side eller et enkelt kapitel. I hvert fald ifølge de utallige skrivebøger jeg har terpet igennem.
(Dan Brown blev også afvist en del gange af de danske forlag, før han blev oversat til dansk.)

Faktisk er man tæt på hvis de gider skrive noget personligt til dig :-)
(siger rygtet.)

6 år siden
6 år siden

Jeg ved ikke hvordan det forgår hos de store forlag, men mon ikke der også er en redaktør på. Det er bare svært at komme igennem deres nåleøje.

Men jeg synes, man skal sende til de steder som man tror på kan gøre et godt arbejde for ens manuskript om man så selv skal lægge lidt ud eller ikke

6 år siden
6 år siden

Ja, det ER rigtig svært at slippe igennem et forlags nåleøje, men jeg har tænkt mig at sende dem mit bedste og håbe på det bedste ;o)

Oz rart at vide, at lykken måske skal prøves ho 4 - 8 forlag, før der er Bingo! så har jeg stadig en chance for en fuld plade.

Har forresten oz hørt at selveste Stephen King blev afvist af mange forlag, inden han brød igennem muren.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Hvad S. King angår er det vist rigtigt. Han kan så glæde sig over at bo i et land hvor der nok findes mange af dem. Og over at han nu har fået hævn. (Over alle dem der sagde nej.)

6 år siden
6 år siden

Jeg synes, man kan dele forlagene op i 3 grupper.
De "anerkendte" forlag, hvis bøger bliver anmeldt i aviserne og som også har et reklamebudget. Deres nåleøjer er blevet mindre og kravene til et manus tilsvarende større.
Den store og brogede skare af mindre forlag. De har generelt ganske få ansatte og deres politik i forhold til indsendte manuskripter er vidt forskellig. Man kan være heldig og komme ind på et upcoming forlag eller et nicheforlag.
Og så er der betalingsforlagene. De tilbyder at sørge for forskellige ydelser så som manuskriptgennemgang, korrektur osv. At kvaliteten af disse ydelser er svingende, kan enhver forvisse sig om, ved at læse flere forskellige udgivelser derfra.
I det hele taget er det en god ide at se sig om på forlagenes hjemmesider og læse bøger fra det/de forlag, man har i tankerne. Inden man sender manus har man jo også lov at henvende sig med synopsis.

6 år siden
6 år siden

Tjooo ...
Altså man skal nok ikke regne med en hel spandfuld reklamepenge bare fordi man bliver antaget på et stort forlag. Hvis de vil satse på en, så jo.
Men de fleste på de store forlag bliver IKKE skudt i stilling, hvilket er naturligt nok. Skal man satase Jacob no Name eller Jussi! Hmm svært valg!
Så hvis man ikke lige brager igennem og bliver en bestseller, kan små forlag faktisk gøre mere for en, satse mere på ens bog, og skyde en mere i stilling, med de små midler de måske har.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror også, at chancen for at slippe igennem et mindre forlags nåleøje er større. Især hvis man sender dem en god historie/roman i form af et godt, gennemarbejdet manuskript.

Kravene til dit manus' bliver ikke mindre, selv om man satser på gennembruddet hos de små.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Forlagene er jo ikke i stand til at give særlig meget feeback, når de næsten drukner i manuskripter. Der er jo virkelig mange derude, som virkelig gerne vil ind.
Jeg tror også i høj grad, at forlagenes forskellige krav til manuskripter har noget med det at gøre. Det er muligvis med til at sortere nogle ud fra starten af, så de kun læser dem, der har været i stand til at følge deres regler. Det tror jeg i hvert fald kan have noget med det at gøre o.o

6 år siden
6 år siden

Jeg synes, at et forlag netop burde give noget feedback til forfatteren - de har jo en god grund til at afvise manuskriptet.
Det sker vel på grundlag af en konsulents udtalelse, som de taler om ved et redaktionsmøde.

Den kunne de vedlægge afslaget i stedet for det intetsigende standardbrev, mange sender.
Det lærer jeg jo intet af, hvorimod en udtalelse påpeger fejl og mangler i mit manus, jeg evt. kunne rette.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Selvfølgelig, men det sluger også en del tid for dem, tror jeg. Prøv at tænke på hvor lang svartiden er hos forlag i dag. Der kan gå måneder, før man hører noget fra nogen af dem. De modtager tydeligvis meget materiale, og hvis de så skal til at give uddybende kritik på SAMTLIGE manuskript, stiger svartiden jo bare endnu mere, og de kan nå endnu færre manuskripter.
Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg, at mange manuskripter aldrig når ind på et redaktionsmøde. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan det fungerer, men igen - hvis de skulle snakke om alle de manuskripter de modtager på et redaktionsmøde, tvivler jeg på, at det møde ville blive slut, inden de alle sammen fik fri igen. Jeg tror, at mange manuskripter kasseres indenfor et par siders læsning, fordi starten ikke har fanget hvem-der-nu-end-læser-gennem-det.
Hvad jeg lige ved af, så kommer ens manus først ind på et redaktionsmøde, når det allerede praktisktalt er blevet optaget. Altså når forlaget skriver til en, at de er interesserede i det og vil gå videre med det. SÅ bliver det taget op på redaktionsmødet, hvor det sådan bliver slået ordentligt fast. Men det kan selvfølgelig være forskelligt fra forlag til forlag o.o

Nogle forlag interesserer sig sikkert heller ikke så meget for at give rettelser, siden nogen af dem ikke vil se ens manuskript mere end en gang. Tellerup vil f.eks. ikke se et manuskript mere end en gang - sådan var det i hvert fald sidst jeg tjekkede

6 år siden
6 år siden

Din holdning er typisk for de forfattere, der ikke tør stille krav til forlag.
Når jeg har ventet to til fire måneder på et svar, og når jeg ikke kan sende mit manus til andre forlag i den tid, så er det kun rimeligt, at forlaget begrunder afslaget.
Det kan gøres kort, men godt med en konsulents udtalelse. Den har vedkommende selv skrevet, så den kan forlaget nemt vedlægge afslaget.

Hvis mit manus ikke nåede såå langt i processen, så kan de da bare skrive det - "at dit manus nåede desværre ikke gennem første sortering." og sende det retur hurtigt.
Det er sikkert hårdt at vide, men det kan man lære noget af. Og så må det afviste manus have endnu en tur gennem den store, stygge redigering, inden man prøver lykken igen.

Forlag skal da kun være glade for de mange manus', der åbenbart sendes til dem. Forlag lever jo af at udgive gode bøger. At de må læse en del elendig litteratur, før de finder en guldklump, der hører ligesom med til jobbet.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Prøv de små forlag, Benno.

Det er min erfaring at de oftere giver response. Der til kommer at de små forlag ikke for helt så mange manuser som de store, så der er større chance for at de antager en god historie selv om den ikke er helt gennemarbejdet.

et andet aspekt er, at forlagene af og til (ofte) syne noget er virkeligt dårligt. Men det tør de ikke skrive.
Tænk hvis at andet forlag udgav det, og det blev en kæmpe succes! Et er at sige nej til harry Potter (tror den fik 6 eller 8 afslag.)
Noget andet er at havde svinet manus til.

Er de MEGET negative skriver de ofte noget neutralt, som at den ikke passer ind i deres udgivelses profil.

Endelig vil de jo gerne havde du sender til dem igen. Og det gør du næppe hvis de skriver, at du er en talentløs idiot! ;-)

Så det er ikke så simpelt. Bare vid at FÅR du kritik, var du tæt på!

6 år siden
6 år siden

Det er ligesom i musikbranchen. I gamle dage kunne man få en pladekontrakt, bare man havde skrevet en god sang med sin guitar.
I dag, skal sangen være færdig-produceret og klar til udgivelse.
Det har nok noget at gøre med at konkurrencen er blevet så hård.
Men det er vel fair nok... man må KÆMPE for at opnå sin drøm ;)

6 år siden
6 år siden

#16 (bøllebob): Din holdning er typisk for de forfattere, der ikke tør stille krav til forlag.
Jamen, det undskylder jeg da så for mange gange. Jeg vidste ikke, at det var mit ansvar at stille krav til forlagene på vegne af andre forfatteraspiranter.

Jeg har personligt ikke et problem med, hvordan det foregår, og jeg har fuld forståelse for, hvor overbebyrdede forlagene kan være. Dermed ikke forstået sådan, at jeg ikke kan føle mig frustreret over det. Selvfølgelig vil jeg gerne have andet end 'det er ikke rentabelt' at vide. Men så er jeg da så heldig, at jeg har nogle super søde beta-læsere, der er villige til at hjælpe mig, så meget de nu kan.

Men når vi nu er på emnet, vil jeg da så anbefale det forlag, som jeg er blevet antaget hos - DreamLitt. De har et godt system, hvor man får uddybende kritik på sit manuskript. Det var en af hovedårsagerne til, at jeg sendte mit manus ind til dem fra starten af. Det er ikke et særlig stort forlag, men min oplevelse har været positiv hos dem.

6 år siden
6 år siden

hmm er DreamLitt ikke et betalings forlag?
Det gør mig altid utryg når et forlag lever af forteren og ikke af bogsalg. Så bliver det pludseligt svært at se hvor deres interesse ligger.

I øvrigt kan man jo bare udgive selv, hvis man er villig til at betale for det :-)

6 år siden
6 år siden

Ikke hvad jeg ved er, Jacob o.o Er aldrig blevet bedt om at betale noget og har underskrevet kontrakt og alt muligt, så det er ikke mit indtryk overhovedet. De er et helt almindeligt forlag, når det gælder den slags - altså forfatter skal ikke selv betale, og profitten splittes mellem forfatter og forlag.
Du forveksler dem måske med nogle andre? :)

Og ja, det kan man selvfølgelig :) Det gør mange. Jeg har også hørt, at en af boghandlerne vil begynde at udstille forsider af selvudgivere, som man så kan bestille hjem i bogform - eller noget i den dur O.o

6 år siden
6 år siden

Du har ret :-)
My bad.
Men så er de et ebogs forlag ikke? Eller ...

Og TILLYKKE med udgivelsen :-D

6 år siden
6 år siden

Det går såmænd nok. Der er jo så pokkers mange små forlag derude. Det kan være let at løbe sur i :)
De udgiver også i bogform, men størstedelen er helt sikkert som ebøger - desværre. Bogform er nok mest for de værker, som de er villige til at satse lidt ekstra penge på. Så ja, det kan jo nok være lidt et turn off for nogen ... jeg var selv lidt tvær over det xD

Og tak :D

6 år siden
6 år siden

DET forstår det godt.
Har udgivet en enkelt novelle, der kun kom på e-bog.
Det er bare IKKE det samme som en rigtig bog, der kan stå på hylden :-D

6 år siden
6 år siden

Helt enig! Jeg synes også, at det er mere behageligt for øjnene at læse i bøger frem for på skærm - men det kan selvfølgelig være en smagssag.

Men for nu lige at holde fast i debattens emne: DreamLitt arbejder med et koncept, hvor man opretter en bruger og så lægger sit manuskript op i deres database - dette er selvfølgelig helt gratis.
Fra den database kan almindelige læsere - såkaldte Beautiful Readers - hente manuskripter ned, læse dem og give dem feedback. Disse læsere er selvfølgelig også kun folk, der har tilmeldt sig som brugere til netop dette formål. Det er vist også i et begrænset antal, så man skal ansøge om at blive en Beautiful Reader hos forlaget. Anyway, ved at gøre dette, kan forfatteren få adgang til flere forskellige læseres synspunkter. Man kan se, hvor mange der var for en udgivelse af ens værk, og man kan se, hvem der ikke syntes, at den var god nok til udgivelse. Der ud over bliver læserne så bedt om at kommentere på plot, skrivestil, karakterer osv.
Det burde kunne give den feedback, som man føler, man mangler fra andre forlag.

6 år siden
6 år siden

Dybt interessant læsning her i debatten...

Mit bud er, at det idag er nemmere for "almindelige dødelige" at tjekke stavefejl, grammatik og lign ved hjælp af diverse digitale programmer og software, der idag også er bedre til at opfange sådanne ups'ere...

Desuden ved jeg også, at det er blevet nemmere selv at "stille manus mere proffesionel op" i dertil egnede programmer. Det er blevet så "let", at de professionelle, der tidligere levede af dette, nu stort set ikke har arbejde tilbage.

Man kan sammenligne med fotografer. Ret mange lidt ferme it-brugere kan idag selv justere på nogle egne fotos og synes det ligner en million... De kan få det "printet" i stedet for trykt, hvilket er så uendeligt meget billigere...

Det er det også med bøger... Hvis du fx "kun" skal udgive ca 1000 bøger, så printer forlagene dem sikkert i stedet for at "trykke" dem. Det er meget billigere. Først når du når over dette antal kan det måske svare sig at trykke bøgerne i stedet for at printe...

Dette kan nemt medvirke til, at de "billigere" forlag popper op som svampe om efteråret i skovbunden... de kan pludselig komme til for penge med printudgivelser i stedet for trykte eksemplarer, fordi deres oplæg ikke er så store...

Og når der så er så mange udbydere, så er de store forlag også blevet presset på konkurrencen. Og derfor skærer de vel ned på deres omkostninger, for at kunne følge med de små... De har trods alt et velfunderet brand, som er meget eftertragtet som forfatter at blive udgivet under.. Måske er de derfor også nødt til at stille større krav til forfatterne... Fordi de ikke selv har samme ressourcer som tidligere da konkurrencen er skærpet, og som bivirkning heraf, er det langt nemmere for dem at acceptere et manus, de som udgangspunkt ikke selv skal lægge så meget arbejde i - som I udtrykker det... Lige klar til trykken...

Håber I forstår, hvad jeg mener?

Jeg synes konceptet om DreamLitt lyder interesssant.. Men på en måde er det vel lidt det samme som Betalæsere her? Bare der er en form for garanti på kvaliteten der???

At aflevere en synopsis... Hmm... det kunne jeg tænke mig at vide mere om... Jeg opretter nok lige en ny debat dertil, for ikke at mudre denne debat til med Off Topics..

Funderende
Sandie

6 år siden
6 år siden

Det lyder ganske logisk, Sandie :) Konkurrencen er nok blevet stærkere for både forlag og forfattere, så der er pres i begge ender.

Og ja, konceptet er lidt som beta-læsere, bare anonymt og mere organiseret. Man er i hvert fald sikret feedback :)

6 år siden
6 år siden

Automatisk finding af stavefejl og grammatiske fejltilstande er udmærket. Men det kan ikke stå alene.

Et manus er ikke uden fejl blot fordi computeren ikke finder nogen.

6 år siden
6 år siden

Nej nej, klart Dino. Selvfølgelig kan det ikke stå alene, og det er jo også derfor, at en femteklasses elev ikke har så stor chance for at blive udgivet, som ældre, der har beskæftiget sig med emnet i flere år... ;)

Du ved sikkert godt, hvad jeg mener alligevel, ikke?

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forlags krav til et manuskript er startet 07/02-2015 16:22 af bøllebob og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
8 timer, 40 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 10 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
11 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
11 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned, 1 dag siden · Savanti
492Kontraster
1 måned, 1 dag siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 15 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 22 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 3 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 3 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 10 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 3 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
4 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 29 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
2Navne
5 måneder, 4 dage siden · Engbo
74Ligheder
5 måneder, 6 dage siden · Prem
20Komplimenter
5 måneder, 6 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
5 måneder, 9 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
5 måneder, 18 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
5 måneder, 26 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
5 måneder, 28 dage siden · Aurelian
2opbygning
5 måneder, 29 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
6 måneder siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
6 måneder, 1 dag siden · mlsj
7Kalle er død
6 måneder, 1 dag siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
6 måneder, 6 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
6 måneder, 8 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
6 måneder, 10 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
6 måneder, 11 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
6 måneder, 12 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
6 måneder, 12 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
6 måneder, 18 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
6 måneder, 20 dage siden · dino
2jeg søger feedback
6 måneder, 27 dage siden · Ormstunge
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
7 måneder, 1 dag siden · hermanøv
137Virus
7 måneder, 9 dage siden · dino
1Mangler kritik
7 måneder, 17 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
7 måneder, 18 dage siden · dino
4Sparring på krimi-roman
7 måneder, 19 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
7 måneder, 24 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
7 måneder, 26 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
7 måneder, 29 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
8 måneder, 10 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
8 måneder, 13 dage siden · Wernn

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 24 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
1 år, 3 måneder siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 år, 3 måneder siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
1 år, 5 måneder siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
1 år, 5 måneder siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
1 år, 6 måneder siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
1 år, 8 måneder siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 10 måneder siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 år siden · Muhkovending
7Saxo.com
2 år siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
2 år siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
2 år siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
2 år siden · Savanti
2Salg af digtsamling
2 år siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
2 år siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
2 år siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
3 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
3 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
3 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
3 år siden · dino
9Er det ok?
3 år siden · Polo
1Det der følge brev?
3 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
3 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
3 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
3 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
3 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
3 år siden · Bondekonen
24Skuespil
3 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
3 år siden · prefu
1Lokation reception - København
3 år siden · Bondekonen
32Afslag
3 år siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 år siden · DE-O
107 grunde til ikke at blive forfatte...
3 år siden · dino
2Pris og design af forside til ebog?
4 år siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
4 år siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
4 år siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
4 år siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
4 år siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)