Fyldepennen · Forfatternavns forvirring

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej allesammen!

Jeg har lidt problemer med at forstå hvordan det med ansøgning af forfatternavn foregår (jeg beklager hvis jeg har overset noget og derfor stiller et meget stupidt spørgsmål). Men...

Jeg søgte om forfatternavn i går (hvilket blev afvist). Det var mit for- og mellemnavn. Så så jeg dog, at det SKAL være for- og efternavn, ELLER et pseudonym, ligeledes bestående af et for- og efternavn.

Vil det sige at man altid skal have to navne? Jeg mener ellers at have set forfattere her inde med kun et enkelt navn (pseudonym) For eksempel 'Mælkebøtten' eller 'Skriveren' eller noget i den stil. Nogle gange ser jeg også et forfatternavn der står således (blot et eksempel): Peter Petersen (Gnuen) Hvad betyder dette?

Hvis jeg for eksempel skulle have lyst til at hedde Bogstavsuppe, kan jeg så ikke det? (Blot endnu et kreativt eksempel!).

På forhånd tak, jeg håber der er nogen der ude som kan afhjælpe min forvirring!
Og fortsat god dag! :-)

6 år siden
6 år siden

Jeg kan ikke forklare dig alle mysterierne med forfatternavnene, men jeg kan for klare det med de to navne: Peter Petersen (Gnuen). Det er et levn fra "den gamle" Fyldepen. Da skulle man have to medlemsskaber, så at sige, dels til debatten, hvor man bare kunne have et pseudonym, og dels til "Forfatterhjørnet", hvor man skulle have et for- og efternavn. Da Fyldepennen så blev fornyet eller omkalfatret blev de to navnesystemer slået sammen.

Reaktionen ser vist helst at man bare har det med for og efternavn, men for nogen er pseudonymet blevet en del af identiteten, så det er blevet bevaret. Derfor det lidt ulogiske system.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Nu giver det hele lidt mere mening for mig.
Mange tak for dit svar! :-)
Jeg må bare forsøge igen.

- Amanda

6 år siden
6 år siden

Kåemer, det er vist ikke blot et gammelt levn fra den "gamle" pen, så vidt jeg ved kan man stadig have en profil herinde uden at have et forfatternavn/publiceringsnavn.

Mit brugernavn herinde, inden jeg fik jeg mit forfatternavn, var (og er) trudi, og så har jeg mit forfatternavn Anneka Issø. Brugernavnet er det, der ryger i parentesen.

I dit tilfælde er AmandaSofie dit brugernavn, som vil ryge i parentesen efter dit forfatternavn, når du får det :-)

Så altså det er fordi der skelnes mellem brugernavnet, hvor man vist nok kan det hele bortset fra at publicere egne tekster. For at kunne dette er et forfatternavn nødvendigt. Derfor de to navne ...

... tror jeg nok, ret mig gerne hvis jeg tager fejl ;-)

6 år siden
6 år siden

Hej Trudi.
Det er vist længe side? :-)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forfatternavns forvirring er startet 09/02-2015 12:27 af Amanda Sofie Jensen (AmandaSofie) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
5 timer, 54 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 5 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 5 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 12 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK

Fyldepennen

25Skal vi starte et skrive- fortællef...
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
2Navne
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
6 måneder siden · Savanti
4Sortering af dagbog
10 måneder, 24 dage siden · Prem
1Er glad for at....
1 år, 2 måneder siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...