Religion, politik og samfund · At tale om sig selv

20 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Mine venner gør sommetider nar ad mig og siger, at jeg taler for meget om mig selv. Noget er der nok om det. I debatter og når jeg skal illustrere eller forklare noget henter jeg gerne eksempler i mit eget liv. Det har jeg også gjort her på Fyldepennen. Det er jo i mit liv jeg har fået mine kundskaber og erfaringer. - Jeg mener i øvrigt ikke at jeg er specielt selvoptaget.

Hvordan er det, er det ikke god tone at tale om sig selv?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Og nu gør du det så igen, Kåemer! :-)

Spøg til side! Du sender rigtig mange "gode vibrationer" til Fyldepennen og det er altid en fornøjelse at tage del i de ting du bringer frem.
Også mine indlæg er præget af mine egne tanker.
Vi kan prøve at undskylde os med at det er enhver digters eller forfatters drivkraft: At bringe sine indre tanker til torvs og andres beskuelse. Oven i købet i det lønlige håb at tjene penge på det, hvis man er dygtig nok. (Noget de fleste af os har svært ved!)

Generelt er det ikke god tone at tale mest om sig selv. Af den simple grund at der forstyrrer alle andre i selv at kunne gøre det samme!
Vi kender tricket: "Hvordan har du det? For jeg selv ..."

Så, i selskabelighed er det ikke god tone at tale om sig selv. Men i forfatter/poet sammenhæng er det ofte uundgåeligt at præsentere sit eget syn på ting.
Debat er så en mellemting. Og også her toner egocentrismen frem. Jeg tænker på essayistiske debatindlæg, hvor men nok bringer et interessant emne frem, men i høj grad også promoverer sin egen veltalenhed. Mange af disse indlæg ligefrem oser af selvtilfredshed. (Herunder den såkaldte "blog" genre) Jeg har vist selv begået et par af slagsen. Det er vel et udtryk for at man hygger sig med at skrive og gerne deler det med andre.

Så kom igen Kåemer, skriv bare løs!

5 år siden
5 år siden

Nogen sagde engang i filmen "The Commitments": I'm black, and I'm proud of it.

Man kan levere en lang smøre, og jeg er skyldig, og kan lige så godt acceptere det, som angivet ovenover. Derfor kan man da godt være god til at lytte.

Der har været nogle episoder herinde, hvor en eller anden har angrebet undertegnede (og sikkert andre elokvente herinde). Det interessante til gengæld, hvordan man får dem ud af busken, for de kan komme med ret vrede udbrud, og så alligevel ikke fortælle, hvad der ligger bag. Der får jeg ikke chancen for at vise, at jeg er god til at lytte. Der er stadig mindst to profiler, som jeg godt gad få ud af busken, så jeg kan lytte og fortælle dem, at de er gode mennesker...give dem et skriftligt skulderklap.

5 år siden
5 år siden

Der er vel forskel på dem der vil bruge samtalen til at fremhæve deres egen fortræffeligheder, og dem der vil bidrage med egne oplevelser og erfaringer. Jeg synes nu, at den første kategori er sjælden, måske fordi man sørger for at undgå ham eller hende. Men i almindelighed synes jeg at folk taler alt for lidt om dem selv.

Jeg har en ven - men han er altså ekstrem - jeg har kendt ham i en hel del år, men ved praktisk talt intet om ham undtagen hvad jeg har fået at vide af andre. Jeg har forsøgt at udspørge, men får bare tomme eller afværgende svar. En dag tænkte jeg at nu ville jeg have ham til at åbne sig, så jeg blev ved med at spørge. Han vred og vendte sig, ja, han stønnede. Det var som om der var noget inde i ham der gerne ville ud, men han ville ikke tillade det. Til slut stillede han et helt andet spørgsmål, tydeligvis for at skifte emne, og så måtte jeg opgive.

Han er et ekstremt tilfælde, men det er ikke ualmindeligt at man spørger nogen om deres liv, og de svarer at det ikke er noget særligt. Nu kan det da godt være at nogen har et liv det ikke er værd at tale om, men jeg tror ikke på det. Jeg synes ethvert menneske er spændende på deres måde.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Det kan jeg godt genkende, Kåemer.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Hej Kaemer
Vi er alle hver og en unikke, og alt hvad vi gør, siger og skriver udspringer af os selv, kan og skal man lægge låg på det? Samtidig er vi selvfølgelig også en del af en meget større helhed, og i den sammenhæng kan det nogengange være fint at holde mund og bare være, som f.eks. når jeg sidder under drivende skyer, eller i selskab med mange mennesker, blot være der og betragte er også værdifuldt.
Spændende diskusionsemne

5 år siden
5 år siden

Jeg er døvbleven med høreapparat, så jeg er nødt til at være meget opmærksom, når jeg spørger ind til folk. Har erfaret ad den vej - ligesom Kåemer - at nogle ikke vil spørges ind til.

Jeg bliver stille, og det hjælper nogle gange. Så begynder de af sig selv at sige et eller andet, som nok er uden den store betydning, men det afslører alligevel lidt om deres personlighed.

Jeg har velsagtens brugt år på at lære, at stilhed er ok.

5 år siden
5 år siden

Dejligt, Camra, at du med høreapparat kan deltage i samtaler! Det folder dig helt sikkert ud på en helt anden måde. Ikke alene kan du høre andre, men din egen (selv)sikkerhed som talende må have fået et stort løft.

5 år siden
5 år siden

Ja, der kan jeg ikke klage. Men jeg har jo fået mig noget hård hud for at kunne klare mig med mit høretab, og så lægger jeg mærke til folk, som ikke har det så godt med opmærksomhed.

Så skal man virkelig kunne trække sig tilbage og lytte. Til tonefald i stedet for ord. Se ansigtsmimik og kropsholdning. Man skal kunne sende en ordløs besked - f.eks. et smil - der siger, at denne person er lige så god som alle andre.

Herinde har vi ikke andet en vores ord, for skærmen viser ikke vores ansigter, og vores stemmer går heller ikke igennem, med mindre man aftaler en chat med mikrofonen på. Det er ikke alle, som går med til det.

5 år siden
5 år siden

Jeg kender også til problemerne med folk, der ikke er meget for at udlevere noget personligt til andre end de nærmeste og vel ej heller til dem altid.
Jeg er selv en af dem.
Jeg ved ikke, hvorfor, men det byder mig imod, når folk kommer for tæt ind på livet af mig. Så jeg kan fint genkende Kåemers beskrivelse af situationen, hvor man viger af og søger en udvej til at komme fri af den indtrængende.
Jeg har det udmærket i uforpligtende selskab med andre mennesker. Det være sig tidligere i forretningssammenhæng og sammen med jagtkammerater eller med en øl i hånden nede på havnen, men til mere end diskussioner om faglige og faktuelle problemer eller løs snak, bliver det aldrig.
Min kone, er diametralt modsat mig. Hun elsker selskabelighed, engagerer sig i alverdens ting og omgås tidligere kollegaer, naboer og hvem som helst, der krydser hendes vej. Det tvinger mig i nogen grad ud i lidt pinlige situationer, som den Kåemer beskriver.
Man siger jo at modsætninger mødes. - Det gælder så udpræget for os.
Så alt i alt fungerer livet altså også for en som mig og tak for det

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Camra

Jeg bruger også høreapparat, men kan dog klare mig uden. Men for mig var det en stor lettelse da jeg fik apparaterne. Pludselig kunne jeg føre en samtale uden at anspænde mig, og jeg opdagede hvor meget energi jeg havde brugt for at lytte.

Jeg synes faktisk at folk taler for lidt om dem selv. Jeg føler med Kattegat som har svært ved at slippe mennesker ind på sig på den måde. Hvorfor dog? Meget af livets glæde ligger jo i nærheden til andre mennesker.

Skal jeg på en længere tur med tog eller bus, og jeg kommer til at sidde sammen med et fremmed menneske, prøver jeg at sende forsigtige følere ud. Nogle gange vil folk jo helst være for sig selv, og det må man så respektere, men meget ofte knytter man en kontakt og man får en god oplevelse med et andet menneske. På den måde har jeg fået mange venner. Venskaber som for det meste kun holder på tog eller busrejsen, men alligevel er en varm og berigende oplevelse.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ja, Katttegat, forestil dig, hvordan jeg måtte blotlægge mig selv i en periode, før min operation, hvor jeg kun kunne bruge mit syn og min egen stemme i kommunikationen med andre mennesker.

Hvis en bil trak op mod fortovet, så kunne jeg kun gætte på, at bilisten ville spørge om vej, og det gik jo ikke. Så jeg måtte melde ud med det samme og tale, for det kunne jeg jo: Jeg er faktisk døv, så hvis du har papir og kuglepen, så kan du skrive dit spørgsmål ned, så jeg kan læse det. Vil du spørge om vej?

Hvis det er grænseoverskridende at få et sådan spørgsmål fra en person som mig, så tænk på, hvordan jeg måtte øve mig i at være så åben og tage afvisning på afvisning. Det er hårdt, men man lærer at træde tilbage, når folk ikke ønsker kontakt. Det er alt man kan gøre.

Pointen med dette input er, at jeg derfor aldrig kan se kun selvforherligelse i folks lange indlæg i debatterne. Det kommer et sted fra det med ordene og åbenheden.

5 år siden
5 år siden

Camra! - Jeg tror, du har misforstået mig, eller også taler/skriver vi forbi hinanden.
Jeg har absolut ingen problemer med at omgås mine medmennesker selskabeligt, socialt eller på anden måde. Jeg ville også betragte en afvisning af enhver høflig henvendelse fra et andet menneske som særdeles upassende.
Jeg kan også levende forestille mig din situation, hvor du på grund af dit handikap var afhængig af andres forståelse af dit problem, og hvor sårende en afvisning må have været.
Jeg ser skam heller ikke nogen selvforherligelse i de lange personlige indlæg herinde - tvært imod.
Al skriveri og fremfor alt kunst indebærer jo evnen og lysten til at udtrykke følelser, man har, og dermed også give af sig selv.
Den form for nærkontakt og selvudlevering evner jeg altså bare ikke, og ved nærmere eftertanke her i aften tror jeg heller ikke, at kunne håndtere den. Thi den slags kræver jo, at man også skal indtræde i andres privatsfære Det ansvar vil jeg helt bestemt ikke kunne overskue og da slet ikke kunne påtage mig.
Håber det her gjorde mit tidligere indlæg en smule mere forståelig.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Kattegat

Jeg kunne godt tænke mig at gå tættere ind på dit "problem" - hvis det altså er et problem. Det behøver det jo ikke at være, man finder jo ud af at indrette sit liv så det passer for en selv.

Det er rigtigt, at det kan være vanskeligt at træde ind i andres privatsfære, men med takt og forsigtighed kan det lade sig gøre, og der kan komme noget rigtig godt ud af det. Det er jo sådan at mange mennesker gemmer sig bag en skal, især i det offentlige rum. Ja, til en vis grad gør vi det vel alle. Men det viser sig ofte, at man, hvis man taktfuldt bryder gennem denne skal, bliver mødt med varme og glæde. - Nogle gange vil man bare være i fred, man vil læse i sin bog, eller man har noget at gruble over, men for det meste, på rejse, sidder man jo bare der og lader tog eller bussen transportere en, og da kan det være meget rart at nogen bryder ind og viser en interesse.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Det hænder jo at nogen prøver at trænge ind på en på en anmassende måde, og som vil prøve at prakke en hans eller hendes problemer på. Da er jeg fuldt ud i stand til at lukke af, og vende den kolde side ud. Først prøver jeg naturligvis med det gode, men derefter kan jeg godt blive meget skarp.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Der er mennesker jeg har mødt i sit liv der som er "private" de blotlægger ikke sig selv.
Min svigerinde som jeg har kendt i 40 år byder ikke ind med noget af sig selv, men det er ikke hendes behov og respekt for det.
Jeg selv lukker gerne ud af erfaring, og oplevelser, men får så meget igen fra andre på den konto.
Et godt grin af sig selv om pinlige og succes oplevelser deler jeg gerne, men er også en god lytter, til andres historier.

5 år siden
5 år siden

#14 Kåemer

For mig er det bestemt ikke noget problem. - Sådan er det bare.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Jeg er enig med dig Kattegat. Det er slet ikke det. Jeg er bare vildt fascineret af, at du giver dit besyv med.

Som du selv skriver, så betyder det jo ikke, at du har store problemer. Men det er nu alligevel et sjældent indblik. Jeg har ikke før mødt personer som dig, det tager sig tid til at forklare.

Interessant.

5 år siden
5 år siden

Jeg synes at mennesker er spændende.

Jeg står bag en dame på apoteket. Hun veksler nogle ord med ekspedienten. De kender åbenbart hinanden. Jeg får et lillebitte indblik i damens liv, og bliver fascineret, skønt det ved gud ikke er noget særligt. Men det er den dames liv. Det er som at få en smagsprøve af en roman. Og damen får sine varer, betaler og går, og jeg får aldrig resten af romanen.

Så kunne jeg jo følge efter damen, gøre hendes bekendtskab, og få resten. Men hun ville vel bare blive forskrækket, og tro at jeg var ude på noget. Og det er jeg jo også.

Så jeg gør selvfølgelig ingenting. Men nu står der en gammel mand foran apotekeren, og så bliver jeg fanget af hans historie.

Når man går ud i byen går man jo som i et stort bibliotek, med tusinder af spændende historier.

Men den mest spændende historie er nu min egen, for den lever jeg jo, og jeg kan ikke dy mig for at fortælle noget af den videre. Men jeg må beherske mig, og nøjes med at dele ud i små portioner, for vennerne synes det er for meget og griner ad mig.

Kåemer

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten At tale om sig selv er startet 20/02-2015 07:18 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

28Godt man ikke kan
50 minutter siden · Wernn
3706Dagens ord
14 timer siden · Engbo
50Liv andre steder?
3 dage siden · Wernn
128Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 dage siden · Savanti
63Ligheder
6 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
7 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
14 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
14 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
16 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
19 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
22 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
25 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
26 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
27 dage siden · Prem
133Virus
27 dage siden · Inghard
5Jalousi kontra .
28 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
28 dage siden · Savanti
452Kontraster
1 måned siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 2 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 2 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 7 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 8 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 9 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 26 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned, 27 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 4 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 10 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 15 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 16 dage siden · Wernn
11668
26JULEN
2 måneder, 22 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 23 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
2 måneder, 24 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
2 måneder, 25 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
2 måneder, 29 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 måneder siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
3 måneder, 8 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
3 måneder, 13 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
3 måneder, 21 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
3 måneder, 22 dage siden · Savanti

Religion, politik og samfund

128Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 dage siden · Savanti
46Big Brother Is Watching You!
19 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
22 dage siden · Wernn
133Virus
27 dage siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
28 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 26 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned, 27 dage siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 10 dage siden · dino
11668
26JULEN
2 måneder, 22 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 22 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 17 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 2 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 7 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 3 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 4 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 17 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
9 måneder, 27 dage siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 9 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 26 dage siden · dino
117Statsborgerskab
10 måneder, 29 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 2 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 14 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 20 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 21 dage siden · Wernn
109Homofobi
11 måneder, 27 dage siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 1 måned siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 2 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 3 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 3 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 4 måneder siden · dino
74På'n igen.
1 år, 5 måneder siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 8 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 8 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 9 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 9 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 9 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 9 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 9 måneder siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 10 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 10 måneder siden · Engbo