Religion, politik og samfund · religiøse udtryk for 'dem udenfor'.

16 svar
Senest opdateret 5 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg har levet et helt liv med at kalde folk udenfor Jehovas Vidner for 'De Verdslige' og det er mit indtryk at (kun rabiate ?) Muslimer kalder alle andre for 'Hedninger'. Det er mit indtryk at Jøderne også kalder deres ikke-jødiske medborgere for et eller andet.

Jeg vil gerne have mig frabedt at blive omtalt som noget der kan opfattes diskriminerende og nedværdigende. Hvad mener i ?

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Ja, sommetider har man brug for at sige at nogle er inden for og uden for. Sådanne udtryk kan så blive brugt nedsættende eller bare beskrivende. I det Nye Testamente bruges udtrykkene jøder og hedninge. I nyere oversættelser er det forandret til jøder og ikke-jøder.

Sproget er jo sådan. Ordene betyder ikke bare det de betyder, men bliver farvet af hvordan de bliver brugt.

Det ganske uskyldige ord "neger" kan slet ikke bruges mere, men man må finde alle mulige omskrivninger.

Det handler faktisk mere om holdninger end om ord. Sproget arter sig som vi arter os.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Goyim (Gojim) eller Goy (Goj), som kan oversættes til "prut", er den betegnelse jøder anvender om ikke jøder.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

I gamle dage blev ordet "gentile(s)" brugt om ikke-jøder.
"[djentajls]"
Altså noget som ikke-jøderne nok brugte generelt og ikke-nedsættende. Blot en objektiv inddeling.

"Hedninge" er vist også blevet brugt blandt kristne om ikke-kristne.
"vantro" er et kendt ord blandt os, men betyder ikke kun "hedning" men snarere belastet af tvivl.

Så er der jo alle de nedsættende. Og af dem er der jo mange.
En ikke religiøs nedsættende betegnelse af polakker er
'polakker. Altså med tryk på første stavelse.
Denne glose høres ofte blandt danskere. Det bør man være lidt forsigtig med, da det er stærkt nedsættende. Ordet stammer fra tyske soldater under krigen, der morede sig med ligheden med det tyske ord poloch, der er en vulgær betegnelse for den del af fordøjelseskanalen der er nærmest jorden når man sidder ned.

Det er svært med titler på folk fra Afrika. Det er der en god grund til. For visse betegnelser stammer fra slaveriets epoke. Og ord derfra kan minde om denne uheldige tid.
"Sorte" er heller ikke optimal, da de hvide generelt bruger ordet sort om alt der er dårligt.
"alternativt hvid" dur heller ikke. Det er vel næsten endnu værre.

Det er svært at tale om andre, hvis alt man siger, ses som mobning.
Der er kun én kategori der godt må mobbes: Det er hvide, borgerlige, kristne, heteroseksuelle mænd.
Men det har nok også sine årsager. (Disse ses af mange som de førende undertrykkere gennem de senere århundreder.)

5 år siden
5 år siden

Så skal da lige af et salmevers med fra Grundtvig med, jeg, hedning, som kurer. Her forstår jeg det også som en betegnelse om dem, der ikke er jøder - og ellers ville det jo heller ikke gå op med hodningen.

Hodningen? Rettere Helligånden, da det jo er en pinse salme:

I Jesu navn da tungen gløder
hos hedninger så vel som jøder;
i Jesus-navnets offerskål
hensmelter alle modersmål;
i Jesu navn udbryder da
det evige halleluj

Amen og rød front fra Engbo

5 år siden
5 år siden

I psykologien arbejder man med, at man har svært ved at løse en opgave, som er formuleret negativt, f.eks.: Du må ikke mobbe.

Dette har jo lidt med slige samfundsopsplittende adjektiver at gøre. Og lidt med ytringsfrihed at gøre.

Det er da nemmere at snakke med hinanden om, hvordan vi gør i den og den religion og i de og de familier. Her er kulturen sådan og sådan her i denne gruppe. Så har man nok for travlt med at være nysgerrig og lære.

Der er afgrænsningens måde at definere på, og der er nysgerrighedens måde.

5 år siden
5 år siden

Sådanne religiøse udtryk stigmatiserer !

Når man som barn får indpodet at de andre er enten vantro, verdslige, goy, eller andet, så er man fra starten med til at kategorisere 'de andre' som noget nedværdigende og negativt.

Akkurart som med ordet 'nigger'.

Skal man flytte sådanne negative udtryk, skal man gribe fat i roden (forældre, skole, mv.).

5 år siden
5 år siden

Ja, man er stigmatiseret, hvis man benævnes vantro. Men langt værre er det hvis man mener at de vantro ikke har ret til at eksistere.

5 år siden
5 år siden

Jehovas Vidner har aldrig sådan rigtigt stået på gadehjørnerne og råbt 'verdslige hunde' til omgivelserne, men når 8-10 årige muslimske drenge løber rundt i et indkøbscenter og råber 'vantro hunde', så kommer det altså et sted fra, ...

5 år siden
5 år siden

Ja! - Fremkomsten af skældsord mod andre befolkningsgrupper har som regel deres oprindelse i fordomme.
Vantro er et af dem. - Perker og perkertøs eller det endnu skrappere perkersvin er andre.
Hvilke af udtrykkene der bruges mest, skal jeg lade være usagt, men at de alle bunder i et primitiv tankesæt kan vi vel være enige om.
Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Jeg tror at "perker" kommer af perser. Mange fra Iran kalder sig (stolte) for persere. De kalder deres oprindelsesland Persien, ikke Iran.
"Perser" er altså mere en hædersbetegnelse end det modsatte.

Jehovas Vidner har aldrig optrådt uhøvisk overfor andre. De har oplyst andre, ikke truet. Der er mig bekendt ikke begået nogen vold fra deres side. (At de så internt har en vis justits er en anden sag.)

Visse religiøse folk kræver respekt. Men de forstår ikke, at respekt er noget man gør sig fortjent til ved sit eget gode eksempel.

5 år siden
5 år siden

http://da.wikipedia.org/wiki/Perker

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

http://www.dsn.dk/noid/?q=perker

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Robert Kallehave #8

"når 8-10 årige muslimske drenge løber rundt i et indkøbscenter og råber 'vantro hunde', så kommer det altså et sted fra, ..."

Ja, de har i hvert fald ikke forstået meget af deres egen religion.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Tak for dit indlæg Post Scriptum jfr. #14.

Det jeg mangler i Valikas kronik, er et sundt og kritisk syn på religion. Man skal ikke have lov til alt i religionens hellige navn. Hvis der er noget der skal hævnes, så lad Gud om at gøre det, når Han har tid og lyst. (Det samme i ateisternes 'hellige' navn iøvrigt).

Jeg har ikke det fjerneste imod at bekende mig som kristen-tilhænger og kan såmænd også leve med at blive latterliggjort af Ateister. Det jeg blandt andet har noget imod, er de forskellige religioners indforståethed som de indoktrinerer deres tilhængere med. Når man allerede med modermælken får at vide at nogle er 'verdslige', 'vantro hunde', 'goy' og andet, så finder jeg at det er et yderst respektløst grundlag at bygge sin religion op på.

5 år siden
5 år siden

Artiklen i Politiken viser som forventet en bedrevidende skepsis overfor danskere der plumper i en selvmodsigelse når de viser intolerance over for frihed fra skole efter en islamisk traditionel begivenhed.
Det synspunkt kan man godt forstå.
Og vi har jo ifølge kristne traditioner fridage i relation til jul og påske osv.
Men det er ikke i politikens ånd at kæmpe for religiøse fortrin hvis det vedrører kristendommen. Disse ser man derimod gerne afskaffet.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten religiøse udtryk for 'dem udenfor'. er startet 22/02-2015 01:36 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
26 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
27 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 7 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 21 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 7 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 14 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
26 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 6 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression