Tekstdebatter · Hvordan skriver man en god bog?

10 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

En god bog behøves vel ikke være rigtig tyk for at være god. Jeg tror det er vigtigt at det er et glidende sprog med gode beskrivelser, en god handling/plot og nogle interessante hovedpersonerne.

6 år siden
6 år siden

Man begynder på side 1 i øverste venstre hjørne og fortsætter til side 300, så har man en roman. Så enkelt er det. Alt det ind imellem må man selv finde på.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

En historie kan være rigtig god selv om den ikke er en mursten. Og hvem siger også, at en bog skal være tyk for at være god? det kommer meget an på plottet vil jeg sige. Jeg skriver ikke efter hvor meget den skal fylde, men efter hvor meget jeg kan fortælle i den historie. Jeg er vist kun stødt på begrænsninger i konkurrencer, ellers er det frit hvor meget din bog skal fylde. Dog vil nogle forlag minimum have 30 sider.

6 år siden
6 år siden

En god tyk bog skriver man på samme måde som en god tynd bog.

1. Gå i gang med at skrive
2. Skriv mere
3. Skriv hver dag
4. Skriv endnu mere
5. Skriv selvom du ikke har lyst

Det garanterer ikke en god bog, men at du får skrevet noget. Om bogen er god er slet ikke op til dig at vurdere, - det er op til læseren.

6 år siden
6 år siden

Det er måske ikke altid ideelt at begynde foroven til venstre og slutte forneden til højre, hundreder af sider senere.
For måske er der nogle handlingselementer der trænger sig mere på end andre, og som måske ikke skal stå forrest i bogen.
Jeg ville prøve med at skrive der der føles stærkest. Brug dette til at finde din sprogtone.
Vi kan for eksempel forestille os en spændingsroman der hovedsageligt er bygget op omkring en særlig dramatisk begivenhed. Det er måske selve dette drama der har givet inspiration til bogen. Så vil der typisk være introducerende afsnit foran, og så kommer dramaet. Derefter er der en kadence, og mod slutningen stiger spændingskurven igen mod et sidste klimaks. (Og så på de aller sidste sider endnu en kadence, hvor der konkluderes og rundes af.)
Sådan kunne det være. Som med et musikværk. Og hvis det centrale drama er hovedsagen, så kan det være fristende at begynde med at skrive dette. For dette bål kan måske så sprede gnister og varme, så du også får inspiration til at skrive det der kommer før og efter.
Måske skal det skrives om siden, men med dramaet, kommer du igang, og du finder måske den sprogtone, der bør holdes hele bogen igennem.
Når man skriver en roman gælder det om at "blive et andet menneske," mens man skriver. Og vejen til at opnå denne mentale forvandling kan kræve "stærk medicin." Denne medicin får man nok lettere ved spændende afsnit end ved de øvrige. Det at komme i "forfattermode" er en rar tilstand at være i, og jeg håber at du får held med det.

De erfarne, de rutinerede, de stilistisk sikre, kan måske begynde på side et. Men vi andre må tillade os den luksus at springe til de tekstdele, der er lettest at komme igang med.
Måske er dette ikke et godt råd for dig. Men jeg vil bare nævne at en sådan mulighed eksisterer. Om jeg selv har gjort sådan?Tjah, det er nok ikke noget dårligt gæt.

6 år siden
6 år siden

oplev verden
brug din fantasi
skriv

6 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

Metoden til at skrive en bog varierer fra person til person. Jeg brugte et halv år på første kapitel og resten af året på resten. Det drejede sig om at finde en stil, der passede til bogen og en metode i.e. hvornår jeg skulle skrive (ikke fuldtids forfatter). Jeg arbejder med en disposition med de vigtige scener og fylder på den som ideerne kommer. Samtidig kan jeg hoppe rundt i handlingen og skrive nøglescener. Derefter binder jeg dem sammen med et "nødvendige" fyld, og til sidsts redigerer jeg hele bogen for flow selvmodsigelser osv. Men det er jo min metode - William Gibson (som jo er fuldtidsforfatter) starter hver dag med at læse sin bog fra start til der hvor han er kommet til, inden han skriver videre. Det må give virkelig god continuitet. Anyhew min pointe er at du må finde din metode - for det tager laaang tid at skrive en bog og længere tid at skrive en god.

5 år siden
5 år siden
#10 Lisa_F

Det var jo tidligere en almindelig opfattelse, at ingen gad at laese short stories eller romaner paa under 200 sider.

Jeg tror, at moderne medier har aendret paa det. En forfatter, jeg kender, skriver ultrakorte krimi-short-stories - saa korte at man kan laese dem paa ca. 10 minutter. De udgives som eBook og koster 0,99 EUR. De er faktisk ret populaere netop fordi de er korte.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan skriver man en god bog? er startet 17/03-2015 10:26 af Jubii og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
17 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 9 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 15 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 16 dage siden · Kåemer

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 3 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 3 måneder siden · NAHansen