Religion, politik og samfund · FRED ER AT SKABE

72 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

Bemærk venligst. jeg har ventet pænt på, at nogen skulle udtrykke glæde over, der er et spinkelt håb for fred i Ukraine.

Når man skal i krig, skal der oprustes og trænes. Soldaterne skal fyldes med de bedste våben og kampglæde. I flere har vi set, at krigsbegejstring har haft gode tider. Der tænkes ikke meget på den ungdom, der aldrig nåede at opleve livet.

Kamphandlingerne er tilsyneladende slut - måske bare næsten. det ville være dejligt om der nu oprustes for fred og den udvikling der gør det muligt, at opruste for fred. For at forebygge. For at leve op til FNs ide om at konflikter skal løses fredeligt - Det er en forpligtelse for medlemslandene.

Skal demokrati have nogen mening, så betyder det, vi taler sammen for at løse problemerne. Men det kræver at folket ikke lader sig manipulere af de professionelle, der har til opgave, at begrunde de blodige løsninger.

"Knus dem i livets navn skal uret falde. Solskin og brød og ånd ejes af alle." Nordahl Grieg og Engbo

5 år siden
5 år siden

Naturligvis er det altid godt, at våbnene tier og at man begynder at tale sammen. Men freden i Ukraine overskygges dog af, at Rusland har annekteret Krim. Det giver slemme associationer. Der kan sikkert gives gode begrundelser for at gøre det. Men for nu at bruge et modeudtryk, Putin sender et signal med det, og det signal er ikke rart. Man får myrekryb af det.

Så skønt der kan være glæde over den ukrainske fred, så er glæden afdæmpet, fordi der er malurt i fredsbægeret.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ja, Putin burde da forstå nødvendigheden af at trænge tættere og tættere på. Han burde som den store synder vise ydmyghed over for nødvendigheden af at blive omringet til lands, til vands og himlen med. - og husk stadig væk på, at om overtagelsen af Krim var et svar på kuppet i Ukraine/Kiev.

Det kan vi godt gennemgå en gang mere; men den daglige retorik i medierne tæller mere end viden.

De grusomme massakre mod demonstranter med direkte drab på mange fredelige demonstranter - skal man lede efter i medierne.

5 år siden
5 år siden

"Men freden i Ukraine overskygges dog af, at Rusland har annekteret Krim. Det giver slemme associationer."

Ja! Mine tanker i den forbindelse gik på sammenligningen med USA's invasion i Panama 1989.
Den kostede ifølge FN10.000 civile dødsofre samt total ødelæggelse af hele bykvarterer gennem massive luftbombardementer af boligkvarterer, skoler, hospitaler mv.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Ja, og Israels besættelse og annektering af palæstinensiske områder, og Hitlers ... Og Mussolinis ... osv. osv. osv. - Tænk at Putin vælger at indskrive sig i denne yndefulde række.

Godt at Danmark er et så lille land, så vi skal langt tilbage i historien til at vi annekterede Sverige og Norge - og England, hvis vi går langt nok tilbage.

Men Putin, det er nu. Som jeg skrev, findes der udmærkede grunde til hvad han gjorde. Intet er glemt. Men det er det med hvilke signaler man sender. Han sender i hvert fald ikke det signal, at han ikke kunne finde på, at erobre andre landes områder.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

"Han sender i hvert fald ikke det signal, at han ikke kunne finde på, at erobre andre landes områder."
Kåemer

Jamen så må vi da have nogle flere misiler!

Men det er nu ikke rigtigt, at vi som et lille land er uden for. Vi følger i det store og hele NATOs og USA's beslutninger. De politikere, der dog havde lidt selvstændig tanke har bøjet sig og taler kun denne strategiske sag.

Den der søger skal finde - og det er der stort behov for nu. Eksempelvis den tragedie Kattegat omtaler, er altså ikke almen viden. Vi har set, hvad andre kan begå af grufulde ting - så lad os så hellere tale om Putin, som vi ikke ved hvad kan finde på - og det må indrømmes Kåemer, det ved vi ikke, så lad os gavne forsat oprustning med den mangel på viden. Der er lang vej til den desperate søgen Nordahl Grieg søger - "Gå mod det ukjente fravrist det svar." Svaret har da vor store landsmand Anders Fogh Ramussen: "nonsens." Nogle betegner problemerne som vi roder os ind i med: Jeg skammer mig over at være dansker. Jeg bryder mig ikke om denne nedsættende bemærkning; men jeg skammer mig over at Anders Fogh Rasmussen er dansker. Det eneste han har ret i er, når han siger: "Verden er blevet betydelig farligere i den periode, jeg har været NATOs talsmand."

5 år siden

Viser kun 10 af i alt 72 indlæg
5 år siden
#67 Engbo

Nåh, jeg tror nu ikke Hårder bryder sig om den ros. Han vidste ikke, der var optagelse på da han udviklede den teori. Ellers tror jeg nok, han forstår at beherske sig, når den rigtige klasse er til stede.

Sådan taler man jo ikke til dronningen eller til statsministeren.

5 år siden
5 år siden

Måske ikke til dronningen, men nok til statsministeren. I øvrigt er jeg ikke ekspert i Bertel Haarder. Han har bare min sympati, sådan i almindelighed.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Det sidste kan jeg tilslutte mig. Haarder er ikke værst.

5 år siden
5 år siden
#70 Engbo

Dino og Kåemer.
Jeg har jo citeret Hårder. Så må det jo være fordi han kalder mig landsforræder, han har den sympati?
Venligst Engbo

5 år siden
5 år siden

Engbo

Årh, noget sludder. Han har jo ikke kaldt DIG landsforræder. Men som man siger, passer trøjen, så tag den på.

Selvfølgelig siger han ind imellem noget sludder. Det gør jeg også, og det gør du også. Men det sludder vi to siger, bliver ikke råbt ud over hele Danmark, men kan højst plage Fyldepennens læsere.

Jeg bryder mig heller ikke om kommunister, men ikke desto mindre har jeg venner der er kommunister, udmærkede mennesker. Ja, jeg har endda kendt en dame der var nazist, og hun betød en hel del for mig i en periode i mit liv. Sådan kan man ikke placere mennesker, og da slet ikke placere sig selv.

Jeg tror heller ikke på, at du er RIGTIG kommunist, for jeg har da bemærket at du ind imellem - sjældent okay - godt kan sætte spørgsmålstegn ved, hvad der kommer fra den kant.

Nå, om et par timer tager jeg i sommerhus, så har I fred for mig en måneds tid.

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#72 Engbo

Nej, jeg ønsker skam ikke at have fred for dig. Men at du må nyde din ferie.

Din tolerance er i hvert fald stor, når du mener man godt kan slynge om sig med slige ukvems ord - offentlig og på TV.
Fyldepennen kan jo også læses over hele verden - og jeg synes da man skal bruge sit modersmål med omtanke.

Til Hårders forsvar gælder dog, at han har sagt undskyld - altså til den om øret. Jo, jeg er skam kommunist efter bedste evne og med hele mit hjerte og hele min sjæl.

Men hvis du mener, at det betyder man ikke kan være kritisk over for sig selv og over for kammerater og systemer - ja, så ville jeg ikke være kommunist.

Kritik er en nødvendig - ikke bare end ret; men også en pligt. Kommunisme/kommune betyder fællesskab. Jeg står på fællesskabets side - og er i mod persondyrkelse om det så er til Stalin eller dronningen.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten FRED ER AT SKABE er startet 29/03-2015 23:57 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 4 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
1 time, 5 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 8 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 21 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 4 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 7 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn