Religion, politik og samfund · Nultimers

9 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Det nye begreb 'nultimers' vinder mere og mere indpas på det Europæiske arbejdsmarked (iflg. Internationalt LO).

Arbejderne ansttes stort set som daglejere, uden udsigt til sociale rettigheder, feriepenge, pension og hvad der ellers hører til et anstændigt ansættelsesforhold - og i tilgift som regelen til en meget lav løn. De kan være ansat som 'nultimers' i årevis, på store vej-, tunnel- og brobyggerier.

Denne udvikling er stiltiende tiltrådt af EU, der i samme periode har postet milliarder af Euro ind i ansvarsløse banker.

Denne model tiltrædes af egoistiske Danskere og politikere som Joachim B. Olsen, for hvem solidaritet og forholdsvis anstændige lønvilkår er noget der hører de Røde Faner og fortiden til.

Mvh. Robert

5 år siden
5 år siden

Jeg er helt enig og fint at du tager dette emne op.
De kan ikke lide ordet Socialdumping, der i daglig EU tale og politisk herhjemme, kaldes arbejdskraftens frie bevægelighed.
Ideen var nu god nok, hvis ikke man, som du skriver, udnytter disse mobile kræfter som billige daglejere uden egentlige rettigheder.

Tanken om EU's udviklingspolitik for at støtte udkantsområderne og de svageste regioner i EU, skal jo ikke ses som et ensidigt EU finans eventyr, det er hjælp til selvhjælp.
Her hjemme kunne man måske meget bedre benytte denne mulighed, såfremt at staten og kommunerne ville slippe tøjret, og bakke op om iværksætter kulturen, som de ellers praler og er så stolte af på tv.

Bankerne med eller uden deres bankpakker burde træde i karakter, og på samfundets vegne åbne dørene for kreative og motiverede enkelt personer og nystartede virksomheder. Således, at man rent faktisk kan opnå at få gang omsætningen og dermed konsolidere sin forretning. Og ikke som det som regel er tilfældet i dag, at du skal være millionær for at låne 100.000 kr. inden du realisere sin virksomhedside. Bankpakkerne betaler vi dæleme alle sammen via skatten, for at de skal overleve som det største og vigtigste organ samfundet har til vækst.

5 år siden
5 år siden

Ja, det er et problem.
Hvad skal man vælge: At en virksomhed kan bestå i Danmark ved at hyre billige østarbejdere - eller ved at fabrikken flytter ud til de lande hvor disse arbejdere stammer fra?

Sagen med metrobyggeriet, hvor et italiensk firma blev idømt bod og erstatning til de arbejdere de havde snydt glæder mig.

Jeg forstår godt fagbevægelsens krav om lønninger der er så høje at også danske arbejdere kan komme i betragtning.
Problemet er bare ofte at danskere ikke kan levere det arbejde efterspørges. Selv til samme løn vil virksomheden nok ofte foretrække østarbejderne.

Sagen er nok at danske faguddannede og fuldtidslønnede arbejdere er blevet så rige som arbejdere kan blive. (Stort set.)
Og derfor er tingene tilbøjelige til at tippe mod andre balancer.

Eneste "radikale" alternativ er nok tiltag som mange vil kalde nationalistiske tilbageskridt. Og mon vi bliver rigere af det?

Hvis danskerne skal beskæftiges fremover, skal de nok uddannes til noget helt andet end syd- og østarbejderne.
Børn i folkeskolen må til at lære noget! Måske ikke a la Japan og Kina, men alligevel noget i den retning.
Hvis vore store årgange af gamle skal leve fremover, skal bruttonationalproduktet pr hoved i fremtiden blandt de arbejdende, (som er børn idag) være enormt stort! Ellers går det ikke!

5 år siden
5 år siden

Den intensive konkurrence vi bygger på er ikke en god ting. De rigeste lande udstilles som et ideal. Men resultatet er, selv i USA, at fattigdommen breder sig. Hele byer bryder sammen - eksempelvis Detreut - og mange må gå fra hus og hjem - de i forvejen fattige; men bestemt også de i de "pænere" kvarterer.

Kapitulationen over for markedskræfterne bevirker, at i en tid med rigtig mange muligheder for en rig tilværelse for alle, så sker det modsatte.

Fællesskab og organitation er fagforeningerne i besiddelse af. Det gælder bare om at bruge mulighederne. Ingen skal udsødes.

5 år siden
5 år siden

Jamen, det kan da godt være at vi skal afmelde den Danske velfærdsmodel, når det nu er så 'svært' for alskens virksomheder at få arbejdskraft på Danske vilkår.

Vi skal såmænd ikke så mange år tilbage i Danmark før vi så daglejerne i hverdagens praksis. De sidste af slagsen var vistnok havnearbejderne. Men så slog den Danske model for alvor igennem i 60'erne. Og især Tyrkiske arbejdsmænd måtte tilkaldes for at virksomhedernes hjul fortsat kunne trille. Danskerne blev velhavende og deres børn vidste ikke hvorfra pengene kom, og disse børn kunne så vha. god uddannelse og velsmurte albuer forkaste den nogenlunde anerkendte solidaritet.

Nu kommer virksomheder og arbejdere, alle steder fra, i en lind strøm over grænsen til Danmark hvor guldet flyder i gaderne og politiken i det Danske Folketing glider uhæmmet i alle retninger, uden at være værn mod simpel snyd og udnyttelse.

Så lad os afvikle det Danske velfærd (men først når jeg er død efter en opsparet pensionsløn, for så ser jeg ikke længere arbejdskraften slås uhæmmet for at få brød på bordet).

5 år siden
5 år siden

Har du et link til en kilde? Jeg har aldrig hørt om begrebet, og når jeg googler det kommer dit indlæg op som det første. Omvendt har EU i flere år arbejdet for at øge flexicurity i medlemslandene (som vi er kendt for i Danmark).

Men at folk bliver ansat på midlertidige kontrakter er ikke noget nyt. Det er især udbredt i de sydeuropæiske lande, primært fordi fastansatte har meget stor jobbeskyttelse (de er meget dyre at fyre) og derfor risikable at ansætte. Det er et stort problem, fordi det deler arbejdsmarkedet op i to: insidere, der har gode forhold, og outsidere, der nærmest ingen rettigheder eller social sikring har.

Jeg tror dog ikke, der er tvivl om, at der vil komme flere midlertidige ansættelsesforhold fremover. Arbejdets form er ved at ændre sig fra produktion til videnbehandling (i vores del af verden), og samtidig er verden blevet mere international. Det åbnet for langt mere freelancearbejde, hvor man kun er ansat, mens projektet kører. Og hvordan organiserer man den type medarbejder på en god måde?

5 år siden
5 år siden

Det er ikke kun jord og beton der henter arbejdskraft udefra.
Også i akademiske discipliner sker det.
Fra min egen hospitalsverden kendes problemet med at fortolke røntgenundersøgelser. Danske radiologer er ikke så forfærdeligt mange, og der kan spares penge ved at sende billeder over nettet til Indien (og vist også Spanien) hvor billige læger beskriver og sender svaret tilbage.
Kommer sådan noget for alvor op at køre, kan der ske det ar danske radiologer til sidst må tilbyde sig til lavere løn. Det er dog vist ikke umiddelbart aktuelt.

5 år siden
5 år siden

#4 - Vacca Foeda, min kilde er 3F's medlemsblad Fagbladet. Jeg er desværre afskåret fra at indsætte et link, så jeg håber du kan få artiklen til at fremkomme. Det var en artikel der henviste til en udtalelse fra ILO.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Nå ja, det må være denne her :-)
http://www.fagblad...jde-men-nul-timer

5 år siden
5 år siden

# 8: Tak Vacca Foeda fordi du fandt et link der passer til temaet. Det var godt nok en anden artikel jeg læste, men den du fandt simpliciferer argumentationen bedre.

Mvh/Robert

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Nultimers er startet 30/03-2015 16:41 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
42 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
43 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 7 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 21 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
42 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 6 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn