Bøger, forlag og litterært · Synopsis til forlag??

14 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Er lige stødt på en debat, hvor der blev omtalt at aflevere en synopsis til forlag...

Er der nogen der har erfaring med dette?

Er det alle forlag der er interesseret i det?
Hvis ikke, ved I så hvilke der er?

Hvilke krav stilles der til en synopsis??

Hvilke krav stilles der til forfatteren ved aflevering/accept af en synopsis? Skal man så evt være færdig med sin bog - eller indenfor et år, eller hvordan?

Hvad er fordelen ved at aflevere synopsis?
Hvad er ulempen???

Og hvad tænker du bare sådan frit fra leveren om det???

6 år siden
6 år siden

En synopsis er en kort beskrivelse af hvad ens manuskript indeholder. Man skal så at sige beskrive plottet fra start til slut på omkring en halv side alt efter hvad forlagene forlanger. Og nogen modtager også gerne synopsisen uden manuskriptet for at se om det er noget de vil gå videre med, det kan man læse om på de forskellige forlags hjemmesider.

6 år siden
6 år siden

skal bogen være færdig?

6 år siden
6 år siden

Det behøver den ikke, det kommer an på forlaget.

Der er flere forlag, i sær de små, der gerne vil se på en synopsis INDEN bogen bliver færdig. De lover intet, men de kan fortælle om bogen KUNNE havde interesse.

Tjek deres hjemmesider, og skriv eventuelt en mail. Jeg har aldrig selv gjort det, men jeg har hørt om flere, der har fået positiv tilbagemelding fra en sådan.

6 år siden
6 år siden

Min beskedne erfaring siger at et manuskript skal være så færdigt som overhovedet muligt.
En synopsis, kan være et oplæg til en bog man vil skrive.
Hedder man Dan Brown vil en sådan nok kunne give et forlag lyst til at bane vejen for selve bogen også, men for vi andre, skal en synopsis være en kort beskrivelse af bogen. (Den bog som vedlægges synopsis'en)
Og den skal gerne være sådan at forlaget gider bede en mand/kvinde bruge tid på at læse hele værket også.

Synopsis'en skal også give indtryk af genren. Er det en krimi? Et kærlighedsdrama? En biografi over en skeløjet fodboldspiller? En børnebog? En bog om miljørigtig håndtering af gamle bildæk?
Kort sagt: hvilken ekspert skal have selve manuskriptet i hænde?

En synopsis minder lidt om an jobansøgning. Den skal give forlaget lyst til at lære os nærmere at kende. At sætte en mand til at læse et langt manuskript er et forbrug af ressourcer!

Hvis et forlag beder om en synopsis som supplement, skal de have den! Ellers har de jo kun at læse fra side 1. Og hvem siger at side 1 kan give en retfærdig introduktion?
Nogen fortalte om en redaktør der altid slog op på side 18. Hvis den var værd at læse, så gik han videre.

Ulempen ved en synopsis? Jeg ser nok kun denne: Hvis din synopsis er væsentligt dårligere skrevet end din bog, så har du sparket dig godt i bagen!
Så den skal nok ikke være et klistret bønskrift om at udgive bogen! Brug tid på den og forestil dig hvordan du selv ville opfatte den.

6 år siden
6 år siden

Aha. I bekræfter vist kun den forestilling jeg selv havde. :)

Tak fordi i brugte lidt tid på at svare. :)

Taknemmelig
Sandie

6 år siden
6 år siden

Flere forlag skriver altså man GODT må sende en synopse UDEN bog.

Mange små forlag kigger også gerne på en sådan. Skriv og spørg dem. Men HVIS de hjælper dig med en synopse, er det god stil at sende til dem først ;-)

6 år siden
6 år siden

God stil at sende selve manus til dem, når man så har den færdigudgivet?

Mht synopsis, så ville det jo give mig en idé om selve konceptet findes interessant...

Nysgerrig
Sandie

6 år siden
6 år siden

En synopsis kan måske sige til forlaget hvilken genre det drejer sig om. Og sådan noget ligger måske udenfor/indenfor deres interesseområde.

Har man skrevet en god bog, men ikke gider give 70 kr i porto, kan man jo sende en synopsis. Så kan det jo være at man er så heldig at forlaget beder om selve manuskriptet.
Men hvorfor ikke helgardere og sende det hele? Måske er bogen endnu bedre end synopsis'en antyder, og så skulle forlaget jo helst have det gode materiale ved hånden.
Giv dig selv alle mulige chancer!
En bog skal helst ikke slagtes bare fordi man ikke har gidet sende teksten til forlaget.

6 år siden
6 år siden

Det er nu mere. Jeg har det her plot. Ville i være interesserede i at læse manus hvis jeg skrev det?

Hvis man har mange ideer kan forlaget jo allerede i starten sige om de er interesseret i en sådan bog. Om de synes plotet holder.

Gør det ikke det, er der jo ingen grund til at skrive bogen ;-)

6 år siden
6 år siden

Et forlag kan jo ikke ane om plotskriveren virkelig magter at fører "mesterværket" ud i livet. Og kan derfor ikke love noget. Forlagene mangler vist ikke gennemskrevne bøger at læse i!
Jeg tvivler på at ret mange forlag gider yde en sådan service (Om bogen bør skrives færdig) ud i det blå.

Jeg ville nok hellere give plottet til en god erfaren ven, hvis en sådan haves og høre vedkommendes mening.

Citat: "
Gør det ikke det, er der jo ingen grund til at skrive bogen ;-)"

Hertil vil jeg sige: Hvis man ikke kan se nogen grund til at skrive en bog - hvis det ikke er ulejligheden værd - så bør den måske heller ikke skrives. Hvis ikke forfatteren brænder for sin kunst, hvem skulle så?

Man skriver en bog fordi det er en livsambition at skrive den.
I hvert fald debut'en.

6 år siden
6 år siden

Helt enig!

Men hvis du har 12 ideer kan du sende dem til et lille forlag og hører hvilken en de synes bedst om :-)

Og hvis man gerne vil udgives ...

Nå lige meget. Hovedsagen er et flere små forlag og enkelte af de store, godt lige vil skimme en synopse, og sige om de kunne have interesse i det. NEJ! De lover INTET! Har du ikke n kontrakt, er du ikke sikker på noget.

Og jo, jeg skriver bare mine bøger. Men ER man usikker, KAN man sende en synopse. Eller spørger om de vil se den først.

Om der er officiel praksis ved jeg ikke, men jeg har hørt om flere der har gjort det, og fået positivt svar.

6 år siden
6 år siden

Hvis jeg havde 12 idéer, ville jeg nok gøre dette: Skrive den bedste færdig. Sende den til forlaget med beskeden at der er elleve andre ting vi kunne se på.
Forlag vil gerne have forfattere med mange bøger i.

6 år siden
6 år siden

Jeg har 1000 bøger ;-) and counting!

Og jeg er ikke den eneste. Forlag vil gerne have forfattere der skriver GODE bøger. Eller ... de vil gerne havde bøger der sælger.

Mange af dem er ikke en fordel. Hver enkelt bog bliver vurderet separat. Desuden er de begrænset hvor mange bøger du kan skrive. Jeg får en 8-10 ideer til bøger for hver bog jeg rent faktisk skriver.

6 år siden
6 år siden

Tænk engang at dette emne kunne skabe sådan en debat.

Men ja, Jacob K. Du har ramt hovedet poå sømmet i forhold til mig og mit spørgsmål:

"Jeg har det her plot. Ville i være interesserede i at læse manus, hvis jeg skrev det?"

Og ja, som forfatter, bør man drives af egen tro på projektet/historien om man vil... Det er skam heller ikke fordi jeg har mange flere ideer til andre bøger liggende i skuffen... Jeg bliver bare nogle gange i tvivl om jeg ender med at blive 60 år før jeg får denne færdiggjort.. Og det ville bare være lidt "røv", hvis plottet i sig selv er en tynd kop te... :-/

Debatten opstod måske i et øjeblik frustration over manglende selvtillid... ;-)

Men her er jeg igen. Jeg kæmper videre.

Optimistisk
Sandie

Ps. Jacob K...
1000 and counting...? Seriøst. Hvordan skriver du i sådan et tempo. Det kunne godt gøre mig misundelig. :)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Synopsis til forlag?? er startet 07/04-2015 12:40 af Sandie Bille Larsen (Madambond) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
6 timer, 42 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 6 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 6 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
2Navne
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
74Ligheder
4 måneder, 26 dage siden · Prem
20Komplimenter
4 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
4 måneder, 29 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 3 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 5 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
5 måneder, 8 dage siden · Engbo

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
5 måneder, 25 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
5 måneder, 26 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
11 måneder, 14 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen