Opslagstavlen · How to søges: kontrakt, selvudgivelse og løn

15 svar
Senest opdateret 14 dage siden · finniqan, Jacob k, Lisa_F, Bondekonen, Anne Christine V. Eriksen, Constance, Mikala, dino
2 år siden

Hej Fyldepenne,

Hvordan får man løn som forfatter?

Har googlet det på kryds og tværs, men er ikke kommet det nærmere.
ug.dk skriver f.eks. 35.000.- kr. om måneden i løn og det vil I nok smile af. Har også læst at en fuldtids forfatter kan blive spist af med 35.000.- årligt?

1- Lad os sige at undertegnede har skrevet en skøn. lit. bog på 150 sider tæt skrevet papir a' 2400 anslag og vil have det omsat i penge. Hvordan gør man det så i detaljer?

2- Og hvis man også har lavet en fagbog i et speciale på 50 sider med billeder og data?

3- Kan se at man med en standart kontrakt skal være glad for en 15%. Men hvor meget tjener man på en middelgod bog? Er der et sted med statistik over salg og antal?

pm modtages i fortrolighed.

2 år siden
2 år siden

Du tjener penge af salget. Typisk 15%. Bøgerne bliver solgt for 150-250 kr. Derefter ganger du bare med antallet og tager 15%

Lad os sige du sælger 500 stk (Ganske fint for en debutant) til 200 kr.

500 x 200 = 100.000

15% af 100.000 er så 15.000 kr.

Der til får du også bibliotekspenge HVIS du har nok bøger stående på biblioteket.

Man kan google hvem der får hvad.

MEN! Det kræver du finder et forlag der giver udgive dine bøger.

Alternativt kan du gøre de selv. Så får du 100% af salget, men skal også stå for alt det der med salg, destribution, osv, osv.

Og det fleste selvudgivere sælger en del mindre en bøger fra forlagene.

2 år siden
2 år siden

Det kan også være forskelligt, hvor ofte man bliver betalt. Nogen modtager måske en månedlig royalty, imens andre betales med længere mellemrum. Måske få gange om året.
Der findes ingen håndfast guide til, hvor meget man tjener eller hvordan. Det afhænger af så meget forskelligt. Hvor mange procenter forlaget giver dig, hvor populær ens værk bliver osv. Du tjener jo kun, hvis bogen sælger :)

2 år siden
2 år siden

Hvem giver royaltys, hver måned? Det har jeg aldrig hørt om? 1-2 gange om året er vist standart.

2 år siden
2 år siden

Også derfor jeg skrev 'måske' - var ikke sikker på, om det overhovedet er en ting xD

2 år siden
2 år siden

Ok. Troede du vidste noget, jeg ikke vidste ;-)

2 år siden
2 år siden

Hvordan gør man det så i detaljer?

Er der et sted med statistik over salg og antal?

2 år siden
2 år siden

Man kan jo godt stille sig det spørgsmål: "Er det ulejligheden værd at skrive bøger? Kan det overhovedet svare sig?"

Det er sikkert dejligt hvis man kan svare ja til disse spørgsmål og har held til at opnå det.

Men der er nok mange der mest skriver fordi litteratur er en kunstart. Det er rart at kunne sælge sin kunst, og gerne til en god pris.
Mange ville hellere have tusind læsere uden at tjene noget end blot tyve der hver betalte tusind kroner.

Hvis jeg kunne skrev jeg en bestseller. Det skal straks indrømmes!
Men lykkeligst er den skrivning, hvor man skriver så "kunstnerisk" man kan og så overlader det til "Vorherre" om det kan sælges for penge.

En dag kan man ligge på sit dødsleje og tænke: "Jeg skrev en god bog!"
Eller man kan tænke: "Jeg skrev en lortebog og tjente godt på den."
Som det står her, er valget jo let.
Men indrømmet: Hvis lortebogen gav godt med grunker, så har disse penge måske givet et godt liv, hvem kan vide.

Der er dog en pointe mere: Jeg tvivler på at det nogensinde har betalt sig for nogen bevidst at skrive noget lort.

Jeg tror de fleste af os skriver fordi selve skrivningen skaber glæde. Pengene er for de få.

2 år siden
2 år siden

Hej finniqan

Jeg tænker at du måske betragter forfattergerningen som en erhvervsmulighed, som man kan blive tandlæge eller tømrer?
Det er heller ikke helt skævt, for der findes jo en forfatteruddannelse:
http://www.forfatterskolen.dk

Der er optagelse én gang årligt. Nåleøjet er dog smalt og de optager kun ganske få elever. At have gået her k a n åbne nogle forlagsdøre, og jeg er sikker på at man kommer ud efter de to år med en vis ballast.

Nogen/de fleste forfattere gør det uden, lærer håndværket selv. Dennis Jürgensen fx, han lever af det. Han gik ud af skolen med et ønske om at blive forfatter. Rygtet lyder at han ledte efter et job hvor han kunne sove til kl. 10.00 og selv styre sin tid. Man må sige at han fandt det!
http://da.wikipedi.../Dennis_Jürgensen

De færreste forfattere kan leve af at skrive her i DK, men nogen kan jo. Noget af det, som de lever af, udover bogsalget/foredrag ect er bibliotekspenge. En god fast indtægt, hvis man er blandt de udvalgte.
Her er fx nylig afdøde Klaus Rifbjerg:
http://www.bibliot...er/Klaus_Rifbjerg

Her er en top 25 over de forfattere, der blev hentet mest i 2014, og derfor høster mest:
http://www.bibliot...dk/oversigt/2014

Som forfatter kan man altså tjene penge på andet end lige bogen selv. Men du skal naturligvis have noget i ærmet, som interesserer mange og som mange vil betale for. Altså den gode historie, formuleret på en måde, der tiltrækker flest.

Hvis du har en ambition om at leve af det en dag - og det er da en glimrende ambition - så er det bare om at komme i hug.

Sjov debat.

2 år siden
2 år siden

#1 (Jacob k): Du tjener penge af salget. Typisk 15%. Bøgerne bliver solgt for 150-250 kr. Derefter ganger du bare med antallet og tager 15%

Lad os sige du sælger 500 stk (Ganske fint for en debutant) til 200 kr.

500 x 200 = 100.000

15% af 100.000 er så 15.000 kr.

Det lyder jo ikke så ringe, men er det ikke kun 15% af overskudet fra salget pr. bog? :-)
Så mon ikke vi lige skal trække momsen fra, så vi er nede på 160 kr. og så skal vi lige have trukket boghandlerens fortjeneste/rabat fra (oftest omkring 25-35%, så vi siger 35% her.) så er vi på 104 kr. her skal vi vel lige trække trykningsudgift og diverse andre udgifter fra, (aner ikke hvad disse står i pr. bog fra et forlag, men hvis vi siger 30 kr. per bog, så er vi nede på 74 kr. :-)

Bare for overskuelighedens skyld:

200 - moms (20% - da momsen skal væk.) = 160 kr.

160 - Boghandlerrabat/fortjeneste (35%) = 104 kr.

104 - forlagsudgift pr. bog ( i dette eksempel 30 kr.) =74 kr.

Så kan vi tage 15% af 74 kr. = 11,1 kr.

Ved et salg på 200 stk. vil forfatteren tjene 2.220 kr.

Ret mig venligst, hvis forfatteren virkelig tjener 15% af bogens salgspris hos "Boghandleren" :-/

2 år siden
2 år siden

Altså det ville jeg mene? Men nu er bøger jo også dyre hos boghandlerne, netop fordi de skal tjene på det. Forlagsprisen er tit lavere, da der ikke ligger boghandlerens indtægter oveni :3 Så teknisk set skal man måske tage udgangspunkt i forlagsprisen? Altså hvad bogen koster ved et direkte køb fra forlaget?
Der ud over er der ikke så mange udgifter i en e-bog, så der behøves forfatter ikke nødvendigvis at vente på, at bogen tjener sig selv ind, før forfatter kan få 'løn'. Med trykte bøger får man nogle gange først penge, når trykkeomkostningerne er betalt ind i salget af bøgerne.

finniqan: Jeg er bange for, at den slags er ekstremt svært at svare på :/ Hvis du selvudgiver styrer du vel nok helt selv processen? Men forlagene har alle deres egne fordelinger, når det gælder royalties - både hvor meget du får, og hvornår på året. Der lader til at være enighed her i debatten om, at du i hvert fald ikke får noget månedligt, men måske nærmere halvårligt. Om du kan leve af det og tjene på det kommer helt an på de danske læsere, for man tjener kun, hvis folk køber ens bog eller låner den på biblioteket.
Når du antages hos et forlag, får du en kontrakt, hvor der står, hvordan indtægterne pr. bog fordeles mellem forfatter, forlag, grafiker, m.m. Ligeledes får du så at vide, hvor ofte du får udbetalt din royalty (din løn). Prisen på din bog afhænger fuldstændig af form, sidetal og selvfølgelig forfatterens egen status - man betaler nok gerne mere for Jussi end en nybegynder ;)
Du spørger desuden om, hvad man tjener på en 'middelgod' bog, men litteratur er jo ekstremt subjektivt, og når det gælder salg her i Danmark er der ikke de bedste forhold, medmindre man er en af de helt store forfattere, der også formår at kæmpe sig udenlands. Markedet er simpelthen ikke voldsomt stort. Derfor er det så svært at svare på, for det er ganske enkelt meget forskelligt fra forfatter til forfatter, hvordan deres aftale ser ud, og hvordan forlaget gør tingene :/

2 år siden
2 år siden

Biblioteksafgiften bliver beregnet efter antal eksemplarer pr. titel gange sidetal, ikke efter hvor mange, der låner bøgerne. Så jo flere bøger, man har stående, jo flere penge får man. Og det tæller ikke højere at siderne er tætskrevne, hverken i afgift eller i pris, det kan nok bedre svare sig at gøre skriften øjenvenlig og få flere sider. Børne-og ungdomslitteratur giver færre penge i biblioteksafgift end voksenlitteratur. Der er en bagatelgrænse på lidt over 2000 kr, så hvis ens værker bliver beregnet til mindre end det, får man ikke noget udbetalt.

Så det er vist bare om at komme igang med at skrive.:-)

2 år siden
2 år siden
#12 Lisa_F

For at saette tingene lidt i perspektiv - med en realistisk regning kommer vi ned omkring en 10-15 kr. pr. bog - traditionel print-udgivelse, med andre ord ca. 1,50-2,00 EUR. En forfatterinde, jeg har moedt for nylig, udgiver ultra-short-stories - saa korte, at de typisk bliver laest mens man venter hos tandlaegen eller noget i den stil. De downloades som e-book for 99 cent. Uden moms (Tyskland) ca. 90 cent Jeg er ikke helt sikker paa, hvor meget distributionsleddet snupper af dem, men stoerstedelen beholder hun.

Jeg tror, at selv om der ikke er saa megen prestige i en egenudgivelse som e-book, er det tilraadeligt at se sig om efter alternative muligheder til printudgivelsen.

2 år siden
1 år, 2 måneder siden

Såfremt man nu selv er i stand til at lave en hjemmeside med en salgside af ens udgivelser, er det så jeres erfaring at det kan være vejen frem?

Kan se for eksempel se Saxo har en selv udgivelse side.. Hvordan er jeres erfaring med det?

Såfremt man selv kan illustrere sin forside. Hvilket format og hvilken størrelse skal et trykkeri have og hvad koster det?

Har gennemlæst fyldepennen for at finde en god korrekturlæser, men da pengepungen er slunken, så skal korrekturlæseren helst tage sig betalt i solgte bøger.. Eksisterer en sådan?
Hvad koster korrekturlæsning generelt i alt?

1 år, 2 måneder siden
1 år, 2 måneder siden

Efter min bedste overbevisning sælger du mere og får mere anerkendelse af at udgive det på et forlag!

Store forlag som Gyldendal, Carlsen og den slags kan sælge flere bøger en de små forlag.

Til gengæld giver nogen af de små / mellemstore forlag bedre procenter. Turbine og Silhuet giver eksempelvis 50% i stedet for de 15% de store forlag giver. (Dog EFTER udgifterne er trukket fra.)

I sidste ende giver det vist samme overskud til dig.

MEN: Dit salgstal vil nok være højere på de store forlag, og jeg tror det er lettere at blive berømt, hvis det er målet, på de store.

På den anden side, hvis du laver en best-seller der sælger helt vildt, så er det en god deal at få 50% i stedet for 15%.

Personligt ville jeg holde mig fra selvudgiver forlag! Det er ALDRIG en god ide at betale nogen for at udgive dine bøger!

Hvis du stadig vil gå HELT solo og gøre det HELE selv, så gør det ordentligt. Opret et forlag, få et CVR nummer, hyr de rigtige mennesker, lav en forside osv, osv.

Lad være med at lave en halvfærdig bog og sælge den på din hjemme side.

Håber det kan bruges
-K

1 år, 2 måneder siden
14 dage siden

Mange tak for de mange svar og råd. De har ryddet op i de værste stopklodser.

Har søgt med lys og lygte efter en skabelon over hvordan man griber det an.
Er der en, der har et link?

Man har skrevet sine 150 sider med stavefejl og forkerte indstillinger i Word...

1) Hvordan og hvorhenne får man hjælp til alt det mellemliggende til det kan præsenteres ude hos forlaget?

2) Hvordan ender det bedst ude på hylden, ifølge jeres erfaringer?

3) Hvor meget skal man have sparet op og hvad skal det bruges på?

4) Hvor besværligt er det at skrive under et andet navn?

14 dage siden

Besvar debattråd

Debatten How to søges: kontrakt, selvudgivelse og løn er startet 07/04-2015 14:59 af finniqan og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Redigering.... tekstpandex
14 minutter siden · polina s
9Lokkeland-reality
2 timer siden · Morpho
1212Dagens ord
12 timer siden · Engbo
18Hvordan finder jeg en titel?
19 timer siden · theraegi
44Selvforsvar
1 dag, 18 timer siden · thevoid
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 dage siden · Bondekonen
3Ungdomsroman- længde?
7 dage siden · KiannaKitter
9Sikke en weekend!
10 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
10 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
10 dage siden · Morpho
0Tankadigte
10 dage siden · Syrene Hvid
20Er ligestillingen umagen værd?
11 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
14 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Bondekonen
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
18 dage siden · Bondekonen
31Afslag
19 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · Fynbogen
2Billede.
24 dage siden · Fink
12publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
24 dage siden · Mons1957
107 grunde til ikke at blive forfatte...
25 dage siden · louise1993
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
26 dage siden · anoa
0Skrivegruppe på Fyn/Odense
26 dage siden · MariaSH
10Fordomme
27 dage siden · Kåemer
8eventyrkonkurrencen.
27 dage siden · Morpho
0Belphegor, Louvre og Canterville.
28 dage siden · dino
4Inspiration af regn
29 dage siden · dino
9Følgebrev?
29 dage siden · DenFrieNukleoti...
4eventyrsamling
1 måned siden · Babyangel85
2adressse
1 måned, 3 dage siden · Kåemer
18Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
1 måned, 3 dage siden · Mons1957
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
1 måned, 7 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 10 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
1 måned, 14 dage siden · prefu
20Ligger-lægger
1 måned, 16 dage siden · Anni Idorn
1LÆSEKLUB ODENSE
1 måned, 17 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
1 måned, 18 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
1 måned, 18 dage siden · Morpho
15Pop
1 måned, 24 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
1 måned, 24 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
1 måned, 28 dage siden · Morpho
33Skyld
2 måneder siden · Anni Idorn
22Bedste bog
2 måneder, 1 dag siden · Anni Idorn
3Bog på fyldepennen
2 måneder, 1 dag siden · thevoid
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
2 måneder, 2 dage siden · Engbo
7Flygtninge
2 måneder, 2 dage siden · Morpho
12Godt nok!
2 måneder, 2 dage siden · Morpho
9Komplimenter
2 måneder, 4 dage siden · KiannaKitter
3Fantasi
2 måneder, 9 dage siden · Kåemer
10Matador marathon
2 måneder, 9 dage siden · dino
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
2 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978

Opslagstavlen

15How to søges: kontrakt, selvudgive...
14 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Bondekonen
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
26 dage siden · anoa
0Skrivegruppe på Fyn/Odense
26 dage siden · MariaSH
1SØGER EN FILMFORFATTER/MANUSKRIPTFO...
2 måneder, 24 dage siden · prefu
5Sommerlæsning - anbefalinger søges
2 måneder, 26 dage siden · Sigurd Mikkelse...
2afgivne kommentarer, pr.uge ?
2 måneder, 28 dage siden · Asilla
0Kursus / Online undervisning
3 måneder, 2 dage siden · Alicha
3DIGTE.DK - Gamle brugere på linjen?
3 måneder, 24 dage siden · Lysholdt
51.MAJ
4 måneder, 21 dage siden · Engbo
1Skrivegruppe København/Frederiksber...
5 måneder, 12 dage siden · CistaCista
17Andre forfatterfora, ligende Fyldep...
6 måneder, 17 dage siden · Brownie Jannik
6Publicering - hvad er tilladt?
6 måneder, 20 dage siden · december87
5Titel på roman... Argh!!
6 måneder, 25 dage siden · december87
2Skrive lounge (Aarhus)
6 måneder, 28 dage siden · HanneR
1Hvor starter jeg
7 måneder, 25 dage siden · dino
1Spoken Word festival.
8 måneder, 2 dage siden · Charly
1Billede på dagbog
9 måneder, 10 dage siden · mariannemariama...
2Skriveafhængig i Slagelse og omegn
9 måneder, 15 dage siden · Camra
5Anbefaling
10 måneder, 9 dage siden · Bondekonen
0ER DU FORFATTER ELLER FORFATTERSTUD...
10 måneder, 12 dage siden · ChristianBygade...
2Søger medforfatter
10 måneder, 16 dage siden · Mikik
5Bedste bog
10 måneder, 16 dage siden · Mille82
9Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
10 måneder, 22 dage siden · CistaCista
0Vil du være med i en konkurrence ud...
11 måneder siden · sofiesverden
3Poetry Slam - erfaringer, open mic,...
11 måneder, 4 dage siden · Seifostos
2Ta' os på ordet er kommet på en eks...
11 måneder, 9 dage siden · Jeremy Dusk
4Hvordan kommer jeg i gang?
11 måneder, 12 dage siden · leviP
0Skrivegruppe i Faaborg Midtfyn komm...
11 måneder, 16 dage siden · Gribba
5Giv mig et slot, gods eller en herr...
11 måneder, 16 dage siden · Miss-Leth
3Søger en bog
1 år siden · Kattegat
5Digte om døden
1 år, 1 måned siden · Bondekonen
1Beskrive personer. How?
1 år, 1 måned siden · HanneR
0Oplysninger om korrekturlæser søges
1 år, 1 måned siden · finniqan
1Kom gratis i Parken
1 år, 2 måneder siden · dino
0forfatter/skribent med hård hud på ...
1 år, 3 måneder siden · Ancilla3011
7Inspiration til skrivesteder
1 år, 3 måneder siden · HanneR
0Respons på nyt koncept om publiceri...
1 år, 4 måneder siden · Studiegruppen E...
12Skrivegruppe i Aarhus
1 år, 5 måneder siden · Syrene Hvid
4Forfatterfællesskab
1 år, 6 måneder siden · Babyangel85
2Læsegruppe i Århus ;)
1 år, 7 måneder siden · Nesnerøs
8Skrivegruppe Odense
1 år, 8 måneder siden · Guggimor
4Penneven søges
1 år, 8 måneder siden · Rosendal
2Vidensbank
1 år, 9 måneder siden · Bondekonen