Tekstdebatter · Fyld hullerne når plottet er på plads...

10 svar
Senest opdateret 2 år siden · Madambond, dino, Jeremy Dusk, Anne Christine V. Eriksen, Willow Gram
2 år siden

Hey...
Jeg er stadig igang med min fantasyhistorie... Jeg har hele plottet i hovedet, alle de væsentlige karakterer og et par subPlots...

Nu sidder jeg og brainstormer på alt det der, der skal være imellem plotsene afsløres...

Jeg arbejder med et såkaldt plotark, som jeg snublede over her:

http://karinhald.b...3/09/plotark.html

Jeg synes det var smart, eftersom det ville give mig et overblik over forløbet... Men hmm.. Jeg kan faktisk kun fylde højdepunkterne ind..

Hvordan arbejder I med indholdet? Går I kronologisk til værks evt uden idé om slutning eller højdepunkter? Bruger I berettermodellen, PlotArk eller andet til at give overblik over historiens forløb?

Har I udviklet en metode selv, som I vil dele?

Skriveblokeret
Sandie

2 år siden
2 år siden

Jeg havde kun det egentlige hoveplot på plads med højdepunkterne inden jeg begyndte at skrive.

Og så har jeg egentlig bare skrevet derude af fra start til slut. Så har jeg vidst at jeg skulle fra punkt a til b, men hvordan har været nogenlunde åbent.

Det fungerer bedst for mig fordi min fantasi virkelig udfolder sig når jeg først sidder ved tasterne :)

Har forsøgt mig med plotark og plotkort, men ingen af delene fungerede helt for mig.

Hvis jeg går i stå tager jeg gerne en gange friskriving i 5 minutter hvor jeg skriver alt der falder mig ind. Det plejer at kunne løsne lidt op og så er jeg klar til at skrive på min historie bagefter.

2 år siden
2 år siden

Er der nogle generelle "regler"

I kapitel 1 præsenteres hovedpersonerne
i kap 2 præsenteres de i deres vante miljø
i kap 3 møder vi deres bekendskabskreds

- osv?

2 år siden
2 år siden

Øhm, der må jeg være dig svar skyldig... jeg ved det faktisk ikke.
Der er sikkert nogle giudelines, men jeg kender dem ikke lige.

Jeg skriver bare hvad jeg synes. Omend jeg da tænker over hvor lang tid der går inden de forskellige personer bliver introduceret...
Men har da nogle vigtige personer i min historie der først kommer ind omkring halvvejs fordi min hovedperson først skal rejse langt før hun møder dem.

2 år siden
2 år siden

Tak.. Jeg har vist ikke dit talent for at skrive as you go... Det husker jeg dog jeg havde da jeg var yngre. Jeg tror min fantasi er rustet lidt gennem årene. Trist egentligt...

Nå men så er det godt man har Google. :-)

Jeg fandt lige denne side, som gav mig et par fingerpoints, jeg kan brige til at fylde mine "huller" ud med...

http://www.musik-t...tructure&Plot.htm

Fortrøsningsfuld
Sandie

2 år siden
2 år siden

Jeg laver outlines. Jeg sætter mig ned og skriver ca. 20 kapitelpunkter - bare som en start. Så fylder jeg disse punkter ud med stikord for, hvad der skal ske i det specifikke kapitel. Som regel tager det selvfølgelig noget tid, men jeg kan mærke, at jeg har brug for en smule rammer, når jeg skriver, og det giver outlinen mig. Jeg kan selvfølgelig godt afvige lidt fra den - lave ekstra kapitler, flytte rundt på dem, udelade noget fra ét kapitel og tilføje det i et andet - men ikke fra de større rammer i den. Mine karakterer skal stadig ramme de samme punkter i fortællingen. Havde jeg ikke den, er jeg bange for, at de vil lokke mig ud på for mange sidespor xD
Jeg synes, at du skal passe på med at lave for meget skema ud af det. Der er ingen 'regler' for skrivning som sådan. Jeg vil dog sige, at det virker voldsomt at bruge de tre første kapitler på én ting hver. For mig personligt introducerer jeg hovedperson, univers og bekendtskaber i første kapitel. Selvfølgelig kan det også bredes ud over to, men jeg tror virkelig, at et helt kapitel, der kun er dedikeret til at vise miljø bliver meget, meget langtrukkent, siden ens karakter jo egentlig bare er nødt til at vade rundt i sin hjemby eller sådan noget? Der er nødt til at være mere holdepunkt i et kapitel end en guidet tour ;)

2 år siden
2 år siden

jeg har efter 7 år fået skrevet min første bog helt færdigt, og er ved at få den vurderet hos et forlag. Da jeg arbejdede på den, skrev jeg først et skelet over hvad forløbet over bogen overordnet skulle være, satte karakteristik på hovedpersonerne inden jeg skrev første kapitel.

Det første jeg gjorde da jeg gik i krig med manuskriptet var at beslutte om hvor mange dele jeg mente den skulle være i, den endte på 5 dele. Så startede jeg første kapitel op med en hovedperson og en bifigur, og kort introducerede karaktererne og scenariet samt den problematik de skulle operere i, og de styrker og handicap.

Jeg er nu i gang med en ny bog der bygger på historiske figurer, og begivenheder der løseligt er beskrevet i historiebøgerne, hvilket jeg så vil bruge til at sætte et plot op.

Også her er jeg startet med et skelet over handligen, og ud fra det skelet og de noter jeg har gjort mig bygger jeg historien op. Det er dog sværere at skrive en roman der låner begivenheder der faktisk er sket, end et helt fiktivt univers, som det jeg skrev på før, hvor der dog også var elementer af legender og myter fra gamle religioner.

Håber det kunne give lidt inspiration.

2 år siden
2 år siden

Hej Jeremy

Jeg synes det lyder som en god metode.
En bog som en "skulptur man kan gå rundt om," er for mig idealet.

Det gør det nok også lettere at opnå sproglig homogenitet og god balance imellem handlingselementerne.
At skrive 40 sider om en bipersons tantes visdomstand får balancen til at vælte, for nu at overdrive lidt.

Mange bruger et fortælletrick, der let lader sig gennemskue som netop et fortælletrick.
Det er sådan noget med at for eksempel en detektiv er igang en dramatisk overvågning af en forbryder. Så midt i det hele, mens han står og kigger ind ad nøglehullet står der: "En kat kom om hjørnet og satte efter en flygtende gråspurv."
Altså en indskudt sætning der lige laver en kort miljøbeskrivelse.

Eller to personer sidder og flirter på en bænk. Så midt i fortællingen står der: "En ældre dame trak afsted med en genstridig cockerspaniel på det andet fortov."

Det fungerer egentlig meget godt. Men det er faktisk en ligegyldig digression.
Men man kan nok sige at det skaber et rum til selve fortællingen, så selve sagen ikke lige så godt kunne ske på en anden planet.

Jeg har selv forsøgt mig med en koncentreret minimalisme, (nok inspireret af Peter Høeg - i al beskedenhed) men andre har rådet mig til grundigere skildringer. Og de har nok ret.

2 år siden
2 år siden

Hmm...

Jeg kan godt se, at den der outline, virker rationel, og jeg kunne sådan set også godt bruge det med skelettet. Jeg tror jeg vil gribe det an som et skelet, mit er nok ca tre dele... Og så indenfor de dele lave hver deres outlines, måske starte med start og slutning og så tror jeg jeg bliver nødt til at lave et mindmap, for at få ro på mine tanker og få dem ned på papir i stedet for i mit hoved...

Når jeg har mit mindmap, kan jeg så hive elementerne ud og sætte dem i fornuftig rækkefølge inde i den der outline, som jeg har svært ved at definere antallet af på forhånd...

Ja, det tror jeg vil virke for mig, så mange mange tak for inspirationerne...

Dino, jeg synes din idé om skulpturen virker interessant. At beskue sin tekst fra flere sider end måske den lidt flade struktur, den kunne få med "typisk kronologi"

Inspireret
Sandie

PS. min historie er ikke som sådan planlagt, at personer præsenteres i 1. kapitel og miljø i 2. kapitel... Det var sådan det naturligt endte, når jeg ser tilbage... Selvfølgelig er både personerne og selve handlingsforløbet sat i højsædet... Det er stadig dét, der driver mig...

:-)

2 år siden
2 år siden

Det er naturligvis et billede der er lidt "langt ude" - med skulpturen, da en romantekst jo ikke kan være et 3D objekt.

Men man kan sørge for at tekstens forskellige dele ikke virker som skrevne af forskellige mennesker.

En klassisk symfoni har typisk en intro. Dernæst præsenteres karakteristiske temaer. Så kommer gennemføringsdelen, hvor man går i dybden med temaerne. Så kommer en reprise hvor vi oplever et kort genhør med temaerne og så endelig en kadence, hvor man slutter.
Man kan så sammenligne med romanen: Vi oplever den indledende ting, foreksempel en forbrydelse. Så møder vi de vigtigste personer, de involverede og detektiven. Nu begynder det besværlige opklaringsarbejde. Hovedpersonerne samles igen og præsenteres for resultatet. Den skyldige udpeges. Og måske oplever vi hvordan de efterladte planlægger at leve videre.

Alt ialt har vi en stigning i begyndelsen. Så har vi et plateau og så et fald igen.
Men der kan også ud over disse ting være en generelt stigende spændigskurve, der peaker nær ved slutningen. Men der bør trods alt være kadence efter dette peak så vi lige får vejret igen førend vi giver vore venner et sidste farvel.

Der kan sagtens være mindre peaks under vejs. Så kurven ikke er gladt med snarere "savtakket." Og imellem disse lokale peaks kander være beskrivelser af naturen eller bymiljøet, der giver personerne et miljø at være i.

Alt ialt skal elementerne balanceres, så visse detaljer ikke for urimeligt megen plads. Det er det med balancen i fortællingen. Som i et musikværk hvor det ene af temaerne måske gentages 37 gange for sig selv. Så lyder det jo forkert.

Denne grafiske fremstilling af en handling, hvor vi har en kurve i tiden hvor intensiteten i handlingen er parameteren der får kurven til at stige eller dykke er noget af det skulpturelle i fortællingen.
Men også sproget er vigtigt. Det bør være homogent i stilen og tonen.
Sammenligner man med film, kan jeg også bedre lide en film på 90 minutter der giver en afsluttet historie end en serie, hvor man får nye idéer hen ad vejen som i "Dollars."

2 år siden
2 år siden

Dino.
Jeg er helt med... Det er den type, jeg tænker på, når jeg taler om Berettermodellen. Du har dog givet den et tvist mht det savtakkede, men også dér giver jeg dig ret...

Jeg har siden sidst vha brainstorm lavet et par Mindmaps over de forskellige perspektiver, en kort outline på tre punkter, som er de tre største plots i historien og så kunne jeg endelig se et mønster dukke op i nogenlunde fornuftigt mønster, og så kunne jeg lave et såkalt plotArket, som inspireret af HarryPotter-forfatteren... Der har jeg skitseret de første 11 kapitler nu...

Jeg er nu klar til at tage fat på næste kapitel i mit skriveri, og så må vi se om der skal laves lidt om her og der i plotArket, eller tilføjes naturlige nye kapitler som historien ruller sig ud...

Jeg takker for de gode input, som helt sikkert har inspireret mig til at nå hertil - og derved forbi min skriveblokade, som jeg havde svært ved at kalde den i steraten. ;)

Fuld af GåPåMod
Sandie

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fyld hullerne når plottet er på plads... er startet 15/04-2015 15:23 af Sandie Bille Larsen (Madambond) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

13Åh nej! - Ikke igen!
1 time, 46 minutter siden · Kåemer
1640Dagens ord
18 timer siden · Engbo
4Skrivegruppe Midtjylland
20 timer siden · Kato
10Hvad er du taknemmelig for i dag?
23 timer siden · kirstine12
36Dagens Vits
1 dag, 15 timer siden · leviP
0illustrationer
1 dag, 19 timer siden · kirstine12
6Gode danske udviklingsromaner?
3 dage siden · læselyst
2Lysets Engel
4 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
5 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
9 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
9 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
9 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
9 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
11 dage siden · Morpho
8Det at skrive
11 dage siden · WeirdSpace
5Skal vi skrive en gyser sammen?
15 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
16 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
17 dage siden · Kato
20Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · dino
3Et kuk om kommentarer
19 dage siden · Morpho
0Kritik
22 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
22 dage siden · vinterberg
22#metoo
26 dage siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 1 dag siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
1 måned, 6 dage siden · Dizzy76
5Skriveblokering
1 måned, 8 dage siden · Dizzy76
13Forfatterhøjskole - God ide eller s...
1 måned, 10 dage siden · Miana
2Musik og maleri
1 måned, 12 dage siden · dino
8Min moders stemme
1 måned, 13 dage siden · Engbo
8Glædeligt jul og godt nytår!
1 måned, 19 dage siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 22 dage siden · Kåemer
2Slagtryk
1 måned, 24 dage siden · heksemutter
42Utroskab
1 måned, 27 dage siden · Kåemer
6Et Spørgsmål
2 måneder, 7 dage siden · Bondekonen
109Selvforsvar
2 måneder, 8 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
2 måneder, 10 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
2 måneder, 12 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
2 måneder, 13 dage siden · Morpho
8Uforståelige digte
2 måneder, 15 dage siden · Agrippo

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
19 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 8 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 15 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 11 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 19 dage siden · Pino
6Inspiration
3 måneder, 27 dage siden · leviP
3cliffhang...
3 måneder, 29 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 5 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 9 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 24 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
4 måneder, 27 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 16 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 7 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
8 måneder, 26 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 9 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 16 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 17 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
10 måneder, 8 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
10 måneder, 15 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
10 måneder, 17 dage siden · Babyangel85
2Redigering
10 måneder, 27 dage siden · HanneR
10kladder og færdige værker
11 måneder, 9 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
11 måneder, 14 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år, 3 dage siden · dino
4Forhold til struktur
1 år siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år siden · dino
10Problemer med plottet
1 år, 1 måned siden · Kåemer
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 1 måned siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 1 måned siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 2 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 2 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 4 måneder siden · leviP
9Børnelitteraur - kan man skrive om ...
1 år, 4 måneder siden · dino
0Hvordan kommer jeg videre i process...
1 år, 6 måneder siden · JesperSehested8
10Hvordan har I det med at skrive?
1 år, 7 måneder siden · Mariaskriveblog...
2Julekalender
1 år, 7 måneder siden · Miss-Leth