Religion, politik og samfund · brændstof under 2.verdenskrig ?

25 svar
Senest opdateret 5 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Man læser jo så meget under år og dag og nu er jeg nået til et punkt hvor jeg undrer mig over hvorfra Tyskerne fik deres brændstof under 2.verdenskrig ?

Kaukasus er det nærmeste jeg kommer det ved at google spørgsmålet. Men det er for mig lidt for diffust, men måske meget rigtigt når det kommmer til stykket ?

Bedste hilsener fra Robert

5 år siden
5 år siden

Hvis de har kunnet gafle noget olie rundt omkring, har de nok gjort det, men jeg mener deres primære energikilde var kullene i Ruhr.
Jeg mener de lavede flydende brændsel deraf.

Kaukasus og specielt Azerbadjan er kendt for brødrene Nobels olieudvinding.

Jeg tør mene at hvis Hitler var afhængig af olie fra Kaukasus, så må man spørge sig hvordan de kom dertil. De må have haft en hel del i forvejen.

5 år siden
5 år siden

Jeg er enig med dig i de spørgsmål du rejser, Dino.

Og jeg mener at kunne huske at der udskibes olie i Sortehavet, men jeg husker ikke hvorfra.

Er det reel viden at Tyskerne lavede kul om til olie ?

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Ja, så vidt jeg ved, er det alment anerkendt, at tyskerne dengang var nogle af de bedste i verden til at fremstille syntetisk olie - også sammenlignet med i dag (hvor det vist ikke er en teknik, man benytter for alvor).

En svensk-amerikansk oliemand, Eric Erickson, fungerede som spion under dække af at hjælpe tyskerne med at forbedre deres raffinaderier. Han indhentede så koordinater på raffinaderierne og rapporterede tilbage til de allierede (en gang i de sidste år af krigen), som så bombede dem, indtil tyskerne løb tør for syntetisk olie (hvilket vist nok bliver set som en afgørende faktor i, hvornår krigen sluttede).

Det er i hvert fald den historie, jeg har læst i en såkaldt Single for et års tid siden.

5 år siden
5 år siden

Hitler Tyskland anvendte i stor udstrækning syntetisk olie baseret på kul og fremstillet gennem Fischer-Tropsch processen.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Tusind tak Vacca og Kattegat.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Ved at google fischer-tropsch processen, kan jeg se at Tyskland under 2.VK ganske rigtigt var vist endog yderst ferme til at benytte processen.

Dernæst opfatter jeg det sådan at Sydafrika med succes har benyttet processen siden 1955.

Man får åbenbart et renere produkt end råolie, så processen har stadigvæk de store olieselskabers bevågenhed, omend i lav udstrækning.

Det er altid rart at lære noget nyt og jeg mindes ikke at have hørt om det tidligere.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

http://www.biopres...-pa-norske-traeer

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Netop brændstof, eller mangel på samme, var jo en af de allermest udslagsgivende elementer i 2. verdenskrig! Godt nok havde Tyskland udviklet en umådeligt effektiv produktion af syntetisk olie fra kul, gennem det nævnte Fischer-Tropch proces, men dette dækkede kun anslået omkring 10 % af Tysklands samlede forbrug af brændstof og smøreolie under krigen. Langt det meste af dette først fra 1944 og krigen ud, hvorefter de allierede begyndte at fokusere deres bombninger imod netop disse anlæg.
Længe før krigen udbrud var Tyskland begyndt at opbygge lagre af råolie og det var disse lagre der blev tæret på i starten, mens Polen og en lille del af de polske oliefelter blev indtaget. Stalin nåede at indtage omkring 3/4 dele først. Det lykkedes derefter Tyskland at overtale Sovjetunionen til at levere et tilsvarende mængde olie, som der blev produceret i disse oliefelter til Tyskland i årene fremover.
Også da Frankrig blev overtaget fik Tyskland overskud i olie fra felterne i Alsace, men først og fremmest kom den største del fra annekteringen af Rumænien og oliefelterne i Ploesti.
Kaukasus og især Baku-regionen, som producerede næsten 3/4 dele af Sovjetunioniens olie var en vægtig grund til det Tyske angreb på Sovjet. Hitler gav ordre til at Kaukasus skulle indtages, Moskva var mindre vigtig. Hen af vejen blev indtagelsen af Stalingrad dog et prestige projekt for ham og kaukasus fortabte sig i tågen, sammen med resten af krigen.
Generelt kan man med god ret hævde at Tyskland aldrig havde brændstof nok til at opnå det de gjorde. De Allierede sad på langt den største del af olie, i Kaukasus, Krim, mellemøsten og USA.
Men de formåede at få enormt meget ud af de ressourcer de havde tilrådighed. Med til historien hører også at gennem hele krigen foregik langt den overvejende del af den tyske forsyningstransport med heste og okser. En typisk infanteri division havde 5-6000 heste, altså en hest for hver ca 3 mand.

5 år siden
5 år siden

#8, tak for den mere uddybende kommentar om Tysklands olie ROTL.

Venligst Robert

5 år siden
5 år siden
#10 Lisa_F

Hvor fik de det fra ... saa laenge de fik det. Hvad med Nordafrika?

5 år siden
5 år siden

Tysklands allierede Italien havde jo besiddelser i Nordafrika, især Libyen ved vi jo nu var i besiddelse af store mængder olie, men ironisk nok lå disse kilder alt for dybt til at man kunne finde dem med datidens teknologi. Så alt i alt var Italien mest af alt en klods om benet på tyskerne, også når det kom til olie:)

5 år siden
5 år siden

Ungarn leverede også en del olie da Ploesti røg ud af billedet i 1944.

5 år siden
5 år siden

#12, tak for kommentaren CCDK - og velkommen til Fyldepennen.

Hvem, eller hvad, er Ploesti ?

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Oliekilderne ved Ploesti i Rumænien, der i slutningen af '44 kom under russisk kontrol da de smed Antonescu for porten

Tyskerne havde gang i en offensiv i begyndelsen af 45/slutningen af 44 for at dæmme op for den russiske fremrykning i Ungarn, en del stærke tyske enheder blev revet op under offensiven, der mislykkedes...og jeg stopper her:)

5 år siden
5 år siden

se desuden
http://de.wikipedi...thetisches_Benzin

Olie

år samlet kunstig procent
1939 8.200 2.200 27
1940 7.600 3.348 44
1941 10.000 4.116 41
1942 9.500 4.920 52
1943 11.300 5.748 51
1944 6.830 3.830 56

5 år siden
5 år siden

# 14 & 15: Interessant vinkel på debatten. Tak.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Jeg mener at heste allerede er blevet nævnt. Mekaniseringen af de de tyske enheder var i løbet af hele krigen langt lavere ind i eksempelvis de amerikanske enheder. Lastbil og APC produktionen var aldrig på noget tidspunkt tilfredsstilende til at dække behovet, kun de brugen af topenheder og etableringen af mekaniserede specialenheder i bataljonstørrelsen var ansvarlig for at holde liv i myten at Wehrmacht var en motoriseret helhed.

Tyskerne havde under hele krigen flaskehalse i både produktion af materiel og brændstof. Da det lykkedes Speer at rationalisere eksempelvis flyproduktionen i samarbejde med Milch fik Luftwaffe i 1944 flere fly, men brændstof til udddannelse, faciliteter og transportkapacitet var problemer, der i høj grad begrænsede piloternes effektive tid i luften.

Det samme gælder kampvognene og i bredere forstand AFV's hvis produktion holdt trit med tab indtil 1945 og desuden sørgede for at Wehrmacht ikke alene havde en voksende styrke af kampvogne indtil 1945, men at disse kampvogne også blev større og naturligvis derfor havde et større brændstofbehov når de skulle bruges i felten. Transport til aktionsområdet af AFV's er naturligvis noget som jernbane-netværket skal sørge for.

Jeg vrøvler vist, så jeg standser her.

5 år siden
5 år siden

#17, ja, man kan godt blive grebet af et emne og du ved tilsyneladende mere om emnet end de fleste, hvilket vi andre nyder godt af. Tak.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Angående netop den tyske flyindustri, må også nævnes at brændstof problematikken også var en udslagsgivende faktor under Battle of Britan.
De tyske fly brugte oktan 87, så vidt jeg husker, hvilket i høj grad forringede deres mulige flyve tid, i forhold til de britiske fly som brugte oktan 100, et væsentligt mere råolie krævende produkt.

5 år siden
5 år siden

ja 87 ROZ (Bibo - 30-40 % Benzin og 70-60 % Benzol), der var flere typer af 87 ROZ
men der var også en produktion af 100 og 105 ROZ i Tyskland under krigen.

IG Farben havde også et samarbejde og forhandlinger kørende med Standard Oil hvorefter det fra 1935 lykkedes dem at få licensrettigheder til at fremstille Bly-tetraethyl, noget der senere var yderst vigtigt for produktionen.

5 år siden
5 år siden

#18 (Robert Kallehave): #17, ja, man kan godt blive grebet af et emne og du ved tilsyneladende mere om emnet end de fleste, hvilket vi andre nyder godt af. Tak.

Mvh/Robert

Mange tak, men bare sig til hvis jeg begynder at gå grassat, jeg møder ikke for mange, der gider at snakke om den slags. Det at jeg kan læse og til nøds skrive tysk hjælper nok en del lige her.

5 år siden
5 år siden

#19>21: Jeg syntes at der er kommet mange spændende informationer på så smalt et emne. Noget der kan være så teknisk betonet, bliver pludseligt menneskeliggjort, som nu det med at de Tyske krigsfly ikke kunne flyve så langt på en tankfuld, som de allierede. Tak for det.

En lille ting vil jeg dog tillade mig at pege på, nemlig brugen af fagudtryk og forkortelser. Det er nok de færreste af os (deriblandt mig selv) der kan 'oversætte' dem.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Undskyld - min fejl, ROZ er det samme som oktan glemte at oversætte det udtryk fra tysk

5 år siden
5 år siden

@22
Det beror jo også på at du har stillet et intelligent spørgsmål, som egentlig ikke ligger lige for. Der er jo ingen af de utallige film om WW2 eller bøger for den sags skyld, ikke viser Tysklands hær som motoriseret til fingerspidserne :)

5 år siden
5 år siden

#24 (RuntOfTheLitter): @22
Det beror jo også på at du har stillet et intelligent spørgsmål, som egentlig ikke ligger lige for. Der er jo ingen af de utallige film om WW2 eller bøger for den sags skyld, ikke viser Tysklands hær som motoriseret til fingerspidserne :)

Nu hvor du nævner "motoriseret til fingerspidserne" så kommer jeg til at tænke på nogen af de veteraner der var med i felttoget i Frankrig, i infanteriet. De strækninger som de måtte klare til fods dag efter dag for at kunne følge med hovedstyrken var enorme, 45 kilometer var normalt. Hvis man så tager højde for frem- og tilbageture og at de ikke er lige strækninger så er det imponerende. Nogle enheder var nødt til at holde det tempo oppe i flere uger. Så simple ting som fodtøj bliver et problem efter en uge eller to, for slet ikke at tale om fodpleje...

Ved godt at det ikke er om brændstof, men tænkte lige at jeg ville nævne det. Kan måske ses som mobilitet via disciplin kontra mobilitet via motorkraft/brændstof, rugbrødsmotoren frem for benzinmotoren.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten brændstof under 2.verdenskrig ? er startet 17/04-2015 00:21 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
30 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
31 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 7 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 21 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 7 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 18 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 26 dage siden · Prem

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
30 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 6 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression