Tekstdebatter · antal kapitler på fyldepennen - hvorfor?

13 svar
Senest opdateret 2 år siden · Madambond, Lotusviolaperle, Mikala, Kåemer, Jeremy Dusk, bøllebob, Anne Christine V. Eriksen, Robert Kallehave
2 år siden

Hvor mange kapitler af din "bog" lægger du op på fyldepennen?

Jeg har studset over det, når jeg hørt at andre max lægger 2-3 kapitler op her... Hvor kun det? Hvorfor vil "man" ikke lægge alle op?

Jeg føler selv, at jeg får en meget konstruktiv kritik på mine kapitler, selvom jeg godt kan se, at antallet er faldende i takt med at historien bliver mere kompleks - og man måske føler sig nødsaget til at læse alle kapitler for at kunne give feedback...
(Selv kommenterer jeg sjældent på kapitler, da jeg føler mig nødsaget til at læse dem alle - men det er jo på sin vis iukke nødvendigt???)

Hvordan tænker I om det?
Er der noget "farligt" ved at lægge alle sine kapitler op? Kan nogen "stjæle" det?
Kan man ikke efterfølgende få "udgivet" sin historie, hvis det hele ligger tilgængeligt på Fyldepennen - eller hvad er "the issue"???

Forundret
Sandie

2 år siden
2 år siden

Daw Sandie. Andre end mig må fortælle om 'the issue' for jeg har intet udgivet, andet end tekser her på Pennen.

Men jeg kan fortælle dig hvordan jeg har det med lange tætte tekster som skal læses på skærmen: Dem går jeg udenom, fordi jeg bliver bims i hovedet af at læse for mange - især tætskrevne - tekster. Det går endda an såfremt der ofte er afsnitsskift, men ellers ikke. Og ligefrem udprinte alle de tekster jeg vil kommentere, det gør jeg meget meget sjældent; underforstået, at det er sket. Jeg er, efter en pause som følge af enhjerteoperation, begyndt at læse meget igen, det går ikke så hurtigt, men det går.

Der er forskel på hvor lange kapitler ér og det er med til at give forfatterens egenstil/særpræg, så at lave mange kapitler for at tilfredsstille sarte skærmlæsere, vil for nogen være for langt at gå for at tilpasse sig.

Jeg tror at jeg har en koncentrationsskade der kommer af en arbejdsulykke i år 2000, hvilket jeg tror medfører ovennævnte, ligesom det stort set har stoppet min evne til at kunne fastholde egne skriveideer, men det er en anden snak.

Mikala og Kåemer, og andre erfarne pennevenner, har nok en ide om hvorvidt man skal være bange for at nogle hugger ens ideer. Mit indtryk er at det sjældent sker.

Go vind fra Robert

2 år siden
2 år siden

Jeg gør det ikke af hensyn til forlagene. Alle forlag har selvfølgelig deres egen politik, når det gælder tekster, der allerede er tilgængelige på nettet, men så igen - hvorfor antage noget, som folk allerede kan læse gratis?
Jeg lægger dog gerne mere end 3 kapitler op, hvis jeg føler for det. Jeg lægger bare ikke den sidste del af historien op, så kun 2/3 er tilgængelig for læsere. Andre lægger alt op og tager det så ned, inden de sender det ind til forlag.
Før jeg sendte ind til DreamLitt skrev jeg til dem og forklarede, at jeg også havde mit manuskript liggende på nettet, men at slutningen ikke var offentliggjort. Det mente de var fair nok, så jeg kunne godt sende manus ind til dem :3 Men ja, jeg tror egentligt, at mange forlag er okay med, at noget af din historie allerede har været tilgængelig på nettet - men det er nok en god ide at holde lidt igen :3 Kun mine private beta-læsere har haft mulighed for at læse det hele

2 år siden
2 år siden

Hmm. jeg føler mig bare så grøn i dette her... Så hvis man vil "holde lidt igen"... Så skal man sådan set have fat i en eller flere betalæsere?

Æv, det er jeg ærligt talt lidt skuffet over. Samtidig kan jeg ikke selv komme på bedre alternativer... :(

2 år siden
2 år siden

Altså en ide kunne jo også være at skrive ind til dine drømmeforlag og spørge, hvad deres holdning er til det. Nogen lader selvfølgelig bare være med at fortælle forlaget, at manuskriptet har lagt ude på nettet, og jeg tvivler på, at forlagene tjekker den slags, så man kan da sikkert godt gøre det :P Nu kender jeg jo også kun specifikt til DreamLitts holdning på punktet. Hvad forlag som Gyldendal og Tellerup mener, aner jeg ikke.
Som sagt lægger nogen hele deres historie ud. Jeg har ikke decideret hørt om, at der findes folk, som er blevet afvist på grundlag af, at deres manus har været tilgængeligt på nettet. På mange punkter kan det nok også komme ned til forfatterens egen mening omkring emnet :3

2 år siden
2 år siden

Da jeg fandt Fyldepennen for 8 -10 år siden lagde jeg og de andre brugere glade og fro hele romaner herind. Som regel et kapitel eller to ad gangen. Dengang kunne man have trofaste læsere, der kommenterede historien lige til den "bitre ende".
I dag oplever jeg også, at læserne kun har kommentarer til de første kapitler af en roman, at der bliver pinligt stille om de følgende kapitler - det kan jo også bare være, at historien er så elendig, at igen nænner at skrive det i en kommentar ;o)

Dengang troede jeg, at når *Pennens redaktion slettede en tekst, så var den opslugt af den sorte ingenting. Men det blev og bliver tekster - og andet, man lægger ind på Internettet altså ikke. De "flagrer" åbenbart derude i al evighed - har jeg hørt - og kan til enhver tid hentes ned igen.
Derfor tør jeg heller ikke lægge en hel roman herind FØR, jeg mener, dens chancer hos forlag er udtømte.

Hvilket forlag ville mon i dag også have interesse i at udgive en roman, der allerede ER publiceret herinde i sin fulde længde?

Beklager at må lyde som et selvmodsigende mosefund - men førhen fik nogle heldige/dygtige forfattere udgivet deres romaner, selv om de havde været publiceret i fuld længde herinde. Jeg tror bare ikke, at det er så velset hos forlag i dagens Danmark.

Jeg er til gengæld ikke bange for, at nogen skulle stjæle - eller mere pænt sagt, blive inspireret af mine tekster. Jeg har også selv fået nogle gode ideer ved at læse andres tekster - og chancen for at vi skulle ende med at skrive den nøjagtigt samme historie, er meget lille, vil jeg mene.

mvh. Benno

2 år siden
2 år siden

Benno

Jeg tror du har helt ret. Du skriver jo også af erfaring. Jeg skriver ikke romaner, men noveller - historier eller fortællinger foretrækker jeg nu at kalde dem - og mange har anbefalet at få dem udgivet i samlinger. Men jeg bliver stoppet af netop de principper Benno nævner. Vil forlagene udgive noget der allerede ligger her på Fyldepennen? Og gennem årene har jeg prompte lagt alt hvad jeg skriver herind. Så jeg prøver ikke engang.

Jeg ser jo også, at når de herinde begynder at få noget ud på forlag, så dør deres aktivitet her ud. Det er synd, synes jeg, og et dilemma. Lad os sige, at et forlag tilbød mig at udgive mine ting - på betingelse af at jeg slettede det hele her. Ville jeg gå med til det? Næppe.

Der er jo også det, at af bøger der udgives på forlag er de fleste glemt igen efter få år. Er det noget at tragte efter? Jeg spø'r bare.

Men jeg er jo efterhånden en gammel mand, og det bekymrer mig da lidt, at når jeg er væk forsvinder alt jeg har lavet med mig. Men hvad, sådan er det jo for de flestes vedkommende. Det man udretter i livet dør med én. - Pessimistiske tanker! Ja.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Da jeg debuterede med digtsamlingen Nano poet hos Forlaget Helle stod der direkte i kontrakten, at for at vi kunne indgå en aftale, skulle alt hvad der lå på nettet slettes. Det vil sige både på facebook, fyldepennen, og andre medier. De har 3 års rettigheder på manuskriptet inden de slipper det.

Jeg kunne forestille mig at det samme gælder for andet tekstmæssigt materiale. Jeg selv er i gang med en roman der har både den spanske inkvisition, varulve, den dyster legende, og andre dele. Den har jeg spekuleret på om jeg ville vise dele af. men lige nu er det på betalæser plan.

Jeg har i forvejen en masse digte og andre tekster herinde, som jeg har lagt i samlinger og sendt til forlag. Indtil videre har jeg bare fået afslag, uden at de har begrundet det, men tanken har da strejfet at det kunne være at det skyldtes at det ligger tilgængeligt her på fyldepennen.

2 år siden
2 år siden

Hmm.
Min hjerne er træt
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... :-(

Andet end: Kåemer... Er du en mand??? :-)
Jeg troede du var en kvinde... B-D

Træt
Sandie

2 år siden
2 år siden

Sandie

Jovist er jeg en mand. Jeg har lige set efter.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Hej Sandie! - Og alle andre, der læser med i tråden.

Det er en god diskussion, og den er relevant, fordi hele bogmarkedet har ændret sig så meget de seneste år. Især fordi muligheden for selvudgivelse og udgivelse på mindre forlag er blevet så meget bedre. Flere kan altså få drømmen opfyldt om at se sit værk på tryk og/eller e-bog.

Du behøver ikke være nervøs for at nogen stjæler teksten og fx forsøger at udgive den i eget navn. Alene det at den står herinde beviser jo fint, hvem der oprindelig udgav den. Alternativt har du nok en fil på computeren, der beviser hvem der kom først.

Man kan også give teksten herinde en arbejdstitel, som ikke er identisk med den titel den måske senere skal udgives under. Det er også en mulighed. Så er den ikke helt så nem at google.

Mine egne erfaringer er, at det er en enorm fordel at lægge sine tekster herinde. Det er der flere grunde til.
Den første og måske største er at du herinde bliver læst og forhåbentlig kommenteret og derfor kan finde værdifuld kritik, som du selv kan bruge i redigeringen.
Dit navn er også på den måde "ude". Du registreres på Google med dine tekster, og vil derfor rankes højere allerede før du debuterer. Det er en klokkeklar fordel at du allerede er "et navn".

Hvis en tekst herinde senere skal udgives, så vil de fleste redaktør alligevel rode og pille i teksten, slette dit og dat og måske anbefale tilføjelse af noget andet. Sådan er det oftest. Derfor vil en tekst, som kendes herinde fra, med stor sandsynlig også redigeres en del, før den udgives.

Jeg blev selv fundet herinde - og derfra udgivet. Jeg har aldrig forslået en redaktør at jeg skulle slette noget som helst, og det har aldrig været et krav fra nogen.

Så sent som i ugens løb har jeg solgt 6 klummer herinde fra. Dvs. solgt brugsretten sommeren over. (De skal benyttes som læseprøver i folkeskolen). Jeg fik en henvendelse fra et forlag som havde læst med på Fyldepennen.
Alene derfor kunne jeg ikke drømme om at fjerne teksterne. For hvem finder dem mon næste gang?

Jeg kan absolut kun anbefale at man lægger ALT herind. Alene for at få den vigtige, vigtige kritik til sit fortsatte redigeringsarbejde.

Men også fordi muligheden for at blive set, læst og måske opdaget - er langt større, når du først er herinde med dit allerbedste.

Håber at ovenstående beroliger lidt. Der er i mine øjne intet at frygte, men masser at håbe på.

Mikala

2 år siden
2 år siden

Wau. Mikala...

Nu tør jeg. Tak... :-D

MegaGlad
Sandie

2 år siden
2 år siden

Du kan jo prøve dig frem.
Det gælder om at skrive en kort bog først og så se hvad folk synes om den.
Sådan kan du blive ved.
Skriv evt. i forskellige genre og se hvad folk bedst synes om.

2 år siden
2 år siden

Jeg har foreløbig en bog, hvor jeg kaster al min energi i. Og jeg er da også igang med at "fluekneppe" mine kapitler, så jeg synes jeg kan være bekendt at lægge dem op her på FP. Føler allerede jeg har et par små-trofaste læsere, som er søde til at give min konstruktive kommentarer, så.. Jah... Hvad kan jeg ønske mig mere?

Drømmende
Sandie

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten antal kapitler på fyldepennen - hvorfor? er startet 21/04-2015 14:35 af Sandie Bille Larsen (Madambond) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1656Dagens ord
9 minutter siden · leviP
25Åh nej! - Ikke igen!
2 timer, 11 minutter siden · Kåemer
0Betalæser søges til tre noveller
22 timer siden · Syrene Hvid
0Ørehængere
1 dag, 3 timer siden · Kåemer
13Skrivegruppe Midtjylland
1 dag, 4 timer siden · LineG
12Nogen der har gang i noget
1 dag, 4 timer siden · nillepoulsen
10Et sted jeg kan gemme min tekst
1 dag, 4 timer siden · nillepoulsen
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 20 timer siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
2 dage siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
3 dage siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
3 dage siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
3 dage siden · leviP
0illustrationer
5 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
8 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
9 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
13 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
13 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
13 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
13 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
15 dage siden · Morpho
5Skal vi skrive en gyser sammen?
19 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
20 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
22 dage siden · Kato
3Et kuk om kommentarer
23 dage siden · Morpho
0Kritik
26 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
27 dage siden · vinterberg
22#metoo
1 måned siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 6 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
1 måned, 11 dage siden · Dizzy76
5Skriveblokering
1 måned, 12 dage siden · Dizzy76
13Forfatterhøjskole - God ide eller s...
1 måned, 14 dage siden · Miana
2Musik og maleri
1 måned, 16 dage siden · dino
8Min moders stemme
1 måned, 18 dage siden · Engbo
8Glædeligt jul og godt nytår!
1 måned, 24 dage siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 26 dage siden · Kåemer
2Slagtryk
1 måned, 28 dage siden · heksemutter
42Utroskab
2 måneder, 2 dage siden · Kåemer
6Et Spørgsmål
2 måneder, 12 dage siden · Bondekonen

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
23 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 12 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 20 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 15 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 23 dage siden · Pino
6Inspiration
4 måneder, 1 dag siden · leviP
3cliffhang...
4 måneder, 3 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 10 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 14 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 28 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
5 måneder, 1 dag siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 20 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 15 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 11 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
9 måneder siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 13 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 20 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 21 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
10 måneder, 12 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
10 måneder, 20 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
10 måneder, 21 dage siden · Babyangel85
2Redigering
11 måneder, 2 dage siden · HanneR
10kladder og færdige værker
11 måneder, 13 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
11 måneder, 19 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år siden · dino
4Forhold til struktur
1 år siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år siden · dino
10Problemer med plottet
1 år, 1 måned siden · Kåemer
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 1 måned siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 1 måned siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 2 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 3 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 4 måneder siden · leviP
9Børnelitteraur - kan man skrive om ...
1 år, 4 måneder siden · dino
0Hvordan kommer jeg videre i process...
1 år, 6 måneder siden · JesperSehested8
10Hvordan har I det med at skrive?
1 år, 7 måneder siden · Mariaskriveblog...