Tekstdebatter · Hvordan finder jeg en titel?

20 svar
Senest opdateret 1 måned, 6 dage siden · dino, tomhedensby, theraegi, Brehmer, Asterioka, Marie Alexander, Jeremy Dusk, FlemmingHansen, CCDK, NightMarish ... (18)
2 år siden

Jeg er netop gået i gang med at skrive min første roman. Jeg er meget hyped på projektet, og glæder mig til at komme rigtigt i gang. Men jeg er simpelthen fortabt når det kommer til værkets titel. Jeg føler ikke rigtig jeg kan forsvinde ind i arbejdet når den bare har en arbejdstitel, desværre.

I grove træk handler den om en såkaldt sugargirl, og de oplevelser hun har med fænomenet - gode som dårlige. Det ender med at hun faktisk kommer til at holde meget af en af hendes sugardaddies, som desværre dør fra hende, hvorefter hun vælger at vende tilbage til et normalt liv.

Jeg bokser meget med den forbandede titel. Alt jeg finder på synes jeg enten er for prætentiøst eller for banalt. Jeg vil gerne have noget fangende og simpelt, men det er godt nok svært lige at komme op med.

Hvordan finder I på titler til jeres værker? Hvad er en god titel?

2 år siden
2 år siden

Lav en grov arbejdstitel og justér den undervejs. Det er ikke det første, du skal bekymre dig om. Det, du skriver, senere vil givetvis give inspiration til noget. Mange bruger som titel en særlig detalje eller vending fra bogens tekst.

2 år siden
2 år siden

Hmm. Jeg kan godt forstå dig, for det er sådan noget der også kan irritere mig...

Desværre er det næsten umuligt at skrive den perfekte titel, før man har skrevet teksten eller i hvert fald en del af teksten...

Hvis jeg var dig - for at komme videre - Ville jeg enten give historien den simpleste titel: "Surgargirl" eller den mindst sandsynlige, men mere humoristiske, som man ved, det IKKE bliver til sidst... fx: "Fifty Tastes Of Sugar"

Du skal ikke være så perfektionistisk omkring titel, så kommer du aldrig igang. Og det ville da være synd. Jeg ville gerne læse din bog, når den er færdig. :)

Jeg selv har leget lidt med en af de vigtige ting i min tekst, noget der har med plottet at gøre; det er farven blå... Og så tænkte jeg lidt over associationer til blå... Min takt handler også om kærlighed, som man kan beskrive som at være i den syvende himmel...

så det blev til arbejdstitlen:
"Blå er himlens farve"

Og titlen gror faktisk lidt på mig... Så måske ender det med den... :)

Held og lykke. :)

Himmelblå
Sandie

2 år siden
2 år siden

Efter beskrivelsen virker titlen Sugargirl logisk, synes jeg, eller eventuelt Sugardaddy. Hvorfor gøre det mere indviklet, når det altså er det historien skal handle om. Så kan det jo være, at du kommer på noget mere genialt undervejs.

En af mine historier ville jeg bare kalde "Jimmy" fordi det var denne Jimmy alt drejer sig om. Undervejs blev det så til "Jimmys kys", som var mere præcist.

En anden historie hedder "David", skønt denne David slet ikke optræder som person i historien, men i høj grad som begreb og omdrejningspunkt.

Jeg forstår udmærket, at du synes titlen er vigtig. Det er jo det samme som at gøre sig klart, hvad der er historiens kerne.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Titler kan være noget værre bøvl. Nogle gange er de der fra starten, andre gange dukker de først op til sidst. For mig personligt er det ikke så vigtigt, om end jeg sagtens kan bruge oceaner af tid på at tænke frem og tilbage. Pt skriver jeg på en historie som har to titler, og jeg aner ikke om jeg ender med den ene eller den anden. Eller for den sags skyld en helt tredje.

Når jeg læser dit resume tænker jeg, at meget afhænger af bogens gennemgående tone. "Sukkerkold" kunne være et bud, "Sugardead" et andet. "Sugarbabe" måske?
Måske kan du på en eller anden måde flette bandet Sugarbabes ind i det og spinde noget over en af deres titler? "Overload" kunne være et bud? Men men men... Håber du finder på noget der passer dig, og som klæder historien.

God skrive- og arbejdslyst!

2 år siden
2 år siden

Eller "Sukkerknald" ;) ;) ;)

2 år siden
2 år siden

Foregår den i Danmark?
Så kunne man kalde den "Melis."
Lidt i stil med brøggers "Creme Fraiche."

Selv er jeg til dels imod at en titel skal sige for meget. Jeg har selv ment at en titel som "Aliena" var perfekt. Men jeg har følt mig nødt til at udvide til "Aliena - en fremmed kvinde" idet måske nogen ville kunne bruge en oversættelse af ordet.

Men derfor synes jeg at Melis dækker emnet godt og netop uden at give en lang forklaring.

2 år siden
2 år siden

Jeg er tilhænger af at få en lille pointer i titlen og omslaget, så man fornemmer, hvad det er for en bog, man har i hænderne indenman læser den...

2 år siden
2 år siden

Hvis du ikke lige kan komme på en overskrift/titel til din nye bog så kan du skrive løs i noget som ingen sammenhæng har med hinanden og pludselig kommer du på en titel.

2 år siden
2 år siden

Hej Marie.

Synes det lyder som et spændende projekt. Oploader du dine kapitler undervejs? Kunne da godt tænke mig at følge med i processen.

Jeg synes også titlen bør læseren om hvad historien handler om.
Synes Sandies ide til titel "Sukkerknald" er sjov og faktisk også sigende.

2 år siden
2 år siden

Jeg tror de fleste begynder med en arbejdstitel og ændre til sidst.
Det gør jeg også med mine malerier. Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Jeg begyndte på min første roman for nogle måneder siden og indtil for et par dage siden havde den heddet "Unavngivet historie"
Det irriterede mig også gevaldigt at jeg ikke kunne komme på nogen god title til den. Men jeg opfinder tit navne i min roman og brugte derfor et af de navne jeg selv havde fundet på.

Men mit bedste råd er nok at du skal give det tid. Det skal nok komme til dig når du mindst venter det ;)

-NightMarish

2 år siden
2 år siden

Titlen er næsten altid det sidste som jeg finder i baghovedet, den er blot et vejviser, ikke rejsen eller oplevelsen.

2 år siden
2 år siden

Ofte ændrer forlagene titlen, så jeg ville ikke gå så meget op i den endnu.

Min fantasy trilogi hedder forresten stadigt 'Dansk Roman'. :-D

Men jeg ændrer det nok inden jeg sender ind. ;-)

2 år siden
2 år siden

Det med titler, har jeg også haft problemer med. Da jeg skrev på min første bog, troede jeg det skulle blive en krimi, men endte som science fiction/krimi/horror.

Jeg lagde ud med titlen fiskehovedmordene, skiftede til de 3 ældste og siden den endelige titel Eternal DarkRay.

Til gengæld havde jeg en særpræget oplevelse med min gotiske roman, Espian Vargo. Jeg troede ikke at der fandtes et sådant navn, men det er spansk, og historien foregår i Spanien.

Det er bare for at sige, at somme tider er titlen der fra starten, andre gange må man arbejde sig frem til titlen. Man kan komme ud for at historien ændrer karakter.

Derfor, start med en arbejdstitel, som du har gjort og brug kræfterne på at danne karaktererne og skelettet af historien. Ud fra det kan du sætte dig fast på titlen.

Med venlig hilsen

Tue Omø

2 år siden
1 år, 2 måneder siden

Hej Marie

Jeg titel tosset. Syntes det er en god pjeling at arbejde ud fra. Jeg havde nok bare kaldt den Sugar
Der ligger så meget i det
Ene ord.

M.A.

1 år, 2 måneder siden
11 måneder, 27 dage siden

Jeg plejer først at finde en titel når jeg er helt færdig med at skrive. Historien kan nemlig udvikle sig meget undervejs.

11 måneder, 27 dage siden
1 måned, 29 dage siden

Hold dig til din impuls og ide samt første indskydelse og skriv din historie ud fra det så er du godt i gang.
Andet virker lidt omvendt for mig.

1 måned, 29 dage siden
1 måned, 29 dage siden

Jeg synes faktisk også, at Sukkerknald kunne være en god idé som titel til din roman. Det ville i hvert fald fange mig, hvis jeg faldt over din roman.

1 måned, 29 dage siden
1 måned, 8 dage siden

det starter med titlen. den er sætningen som popper op i hovedet og får dig til at skrive bogen... husk på hvad den var? det gør ikke noget den ændrer sig, verden følger med :)

1 måned, 8 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Jeg ved ikke om jeg tror at det altid er titlen der er en bogs første ord.
Jeg ville snarere mene at den ofte kommer hen ad vejen. Jeg kan gå med til at man skriver en bog ud fra en idé. Men denne idé bliver ikke altid til bogens titel.
Jeg synes i hvert fald ikke man skal være ked af at gå i gang med teksten selvom man ikke kan hitte en god titel.

Nogle titler synes nemme. For eksempel: "Barbara," "Robinson Crusoe," En verdensomsejling under havet," "Rejsen til Månen." osv.
Men en titel som "Stuk" ligner noget der er dukket op sidenhen som en enkelt beskrivelse af et miljø og dets mennesker. Hvis man havde tænkt: "Nu vil jeg skrive en bog, og den skal hedde Stuk!" Så får man det indtryk at det er en lærerbog i stukkaturens kunst.

1 måned, 6 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan finder jeg en titel? er startet 04/05-2015 00:07 af Marie Trappehave (frksortseer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1394Dagens ord
11 timer, 47 minutter siden · leviP
1Når det kommer til at skrive beskri...
1 dag, 12 timer siden · Polo
24Skuespil
1 dag, 13 timer siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
3 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
5 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...
7 dage siden · prefu
6Beskrivelse af lyde...
11 dage siden · amandastorgaard
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
12 dage siden · Dizzy76
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
17 dage siden · Jeremy Dusk
1Lokation reception - København
18 dage siden · Bondekonen
5ABC
19 dage siden · dino
3Litteratur festival for Horror m.m.
20 dage siden · Fink
8Novelle - input til håndtering af t...
20 dage siden · Pino
32Afslag
21 dage siden · prefu
3Hvad sker der, når han dør?
23 dage siden · Blækhuset
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
25 dage siden · Syrene Hvid
11Kønsskifte
27 dage siden · smukkehjerte
18Din dag.
27 dage siden · smukkehjerte
6Inspiration
28 dage siden · leviP
3cliffhang...
1 måned siden · dino
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 måned, 1 dag siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
1 måned, 3 dage siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
1 måned, 6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
1 måned, 8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
1 måned, 9 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
1 måned, 10 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
1 måned, 12 dage siden · Kattegat
5Relancering
1 måned, 13 dage siden · dino
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
1 måned, 16 dage siden · KitKatten
107Selvforsvar
1 måned, 19 dage siden · Kåemer

Tekstdebatter

2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
12 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
20 dage siden · Pino
6Inspiration
28 dage siden · leviP
3cliffhang...
1 måned siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
1 måned, 6 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
1 måned, 10 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
1 måned, 25 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
1 måned, 28 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
3 måneder, 16 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
4 måneder, 12 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
5 måneder, 8 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
5 måneder, 27 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
6 måneder, 9 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
6 måneder, 17 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
6 måneder, 18 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
7 måneder, 1 dag siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
7 måneder, 9 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
7 måneder, 16 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
7 måneder, 18 dage siden · Babyangel85
2Redigering
7 måneder, 28 dage siden · HanneR
10kladder og færdige værker
8 måneder, 9 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
8 måneder, 15 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
9 måneder, 4 dage siden · dino
4Forhold til struktur
9 måneder, 7 dage siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
9 måneder, 16 dage siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
9 måneder, 19 dage siden · dino
10Problemer med plottet
10 måneder siden · Kåemer
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
10 måneder, 2 dage siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
10 måneder, 11 dage siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
11 måneder, 10 dage siden · dino