Læs min tekst - kritik søges · Korrekturlæsning

19 svar
Senest opdateret 2 måneder, 7 dage siden · prefu, Maj Johansen, Jacob k, Stine Mai, Asterioka, Ida Plum, solitaire, KastrupHolmgaard, Millie, Fromme ... (14)
2 år siden

Hejsa :)

Hvilke former for korrektur læsning har I god erfaring med?

Jeg har kigget på nogle stykker på nettet og er helt i chok over de priser de forlanger.
Det ene sted var det 37.500kr.
Er det prisen man kan forvente eller leder jeg de helt forkerte steder?

Hvad er jeres erfaringer?

2 år siden
2 år siden

Jeg har ingen erfaringer med at betale for at få læst korrektur, men jeg synes, det er helt vanvittigt at nogen kan forlange 37.500,- for en korrektur - en sådan bog må være mere end en murstensroman!

Hvis du klikker på symbolet, indkøbsvogn, ude under Fyldepennen i venstre side, så kommer du videre til nogle, der tilbyder at læse korrektur til langt mere humane priser.

mvh. Benno

2 år siden
2 år siden

Hvis en kendt genial og storsælgende forfatter giver et manus til sit forlag, så siger forlaget naturligvis ja til at udgive bogen i stort oplag.
Her vil 40.000 for professionel korrektur være på sin plads.
En Jussi Adler Olsen kunne se sådan noget som en standardudgift, ligesom den der opfører et luksushotel i Dubai også hyrer et firma til at gøre det rent inden første rykind af gæster.

Men vi andre ... Næh der er nok ikke andet at gøre end opøve sine egne færdigheder og bede gode venner om hjælp.

Jeg har selv gjort denne erfaring flere gange: Hvis man gennemlæser sit pc manus igen og igen for at finde fejl og rette dem, og man så printer teksten ud og læser igen - så finder man flere! Regn derfor ikke med at første udprint (af den tekst som man ellers anså for færdig) bliver den der skal sendes til forlag.
Man kunne mistænke at ens mentale ressourcer ændres ved papirlæsning, hvor man ikke skal betjene musen samtidig.
Andre forslagder kan forlare?
Hvad med at man ved pc'en sidder med en længsel efter snart at kunne printe ud? Og at denne længsel skaber stress, så man blindes? Når man så har printet ud, så er denne stress måske borte?

2 år siden
2 år siden

Mener nu ikke prisen er vanvittig. Jeg har flere gange, da jeg stadig drev virksomhed betalt ganske mange penge for korrekturlæsning på bruger manualer.
En af de fejl jeg dengang ofte gjorde mig skyld i var det, man i teknikersprog kalder sympatifejl.
Trods utallige gennemlæsninger fandt jeg dem aldrig selv, da jeg først efter andre havde påpeget fejlene, selv kunne se dem.
Hyppigt var det dobbelt konfekt, som jeg ikke selv fik øje på.
En timepris på kr. 3-400 i timen vil jeg betragte som rimelig i dagens prisniveau.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Næ, vi synes vel vel heller ikke at korrekturlæseren ikke fortjener sin løn. Men at ikke vi alle har råd til at holde ham beskæftiget længe nok til en hel roman.
Det er fint nok hvis man har råd. Men hvor mange her har det?

2 år siden
2 år siden

Nej! Netop derfor er det godt, at der tilbydes alternative muligheder herinde.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Jeg har arbejdet som korrekturlæser på flere aviser og drev et bureau for nogle år siden. Mange undervurderer, hvor lang tid en seriøs korrekturlæsning tager.
Jeg kan fortælle, at jeg som erfaren korrekturlæser (og sproguddannet) granskede omtrent 2-3.000 ord i timen. Det er dog meget løseligt estimeret, og jeg ville bruge længere tid på en bogkorrektur end en magasinkorrektur. Jeg tog ca. 25 øre pr. ord + moms, afhængigt af størrelsen på ordren. Og her snakker vi kun retskrivning.

Et bureau ville have svært ved at tjene penge ved en timepris på 3-400 kr., og derfor er det dyrt at gå gennem et bureau. De skal jo ofte betale husleje, annoncer mv. Men man kan selvfølgelig være heldig at finde en dygtig freelancer.
Der findes billige klamphuggere, der tilbyder deres ydelser på nettet. Titlen korrekturlæser er nemlig ikke beskyttet, og det er nemt at sætte en hjemmeside op i dag. Ofte er korrekturhjemmesiderne spækket med sproglige fejl, og det siger ikke så lidt :-)

2 år siden
2 år siden

Dejligt at høre fra en fagmand.

Vi kunne nok alle fungere som korrekturlæsere i et vist omfang.
Men garantere fejlfrihed? Her skal nok mere til.

Man kan nok sammenligne med at en har bygget sig et hus. Og så skal han lige have fagfolk til at gå alt igennem for fejl. Og rette dem der måtte være. Det ville koste!

Selv ville jeg anbefale at få en ven til at se igennem. For selvom vennen ikke er professionel, vil han helt sikkert finde mange fejl, hvis han blot er forfatterens ligemand udi sprogviden.

Jeg har selv, på vennebasis, fået hjælp og haft stor nytte af det.

2 år siden
2 år siden

Tak for jeres gode og ikke mindst varierende svar.
Jeg kan sagtens se logikken i en stor forfatter med en ny bestseller på trapperne, kan og vil betale den sum penge og sikkert lidt til for at få læst korrektur. Der er unægteligt store forventninger i luften.

Jeg havde selv overvejet at spørge en veninde der er dansk lærer og ganske stærk i sproget og grammatikken. Samtidig synes jeg også det er meget arbejde at lægge på en andens skuldre. Men jeg kan jo højst få et nej :)
tak for de gode råd og de gode synspunkter, så man får alle aspekter vendt :)

2 år siden
2 år siden

Hvis du kender nogen som kan finde ud af det, som måske også gerne vil læse dine tekster igennem imod en middag, en flaske vin, en smugle penge eller noget helt andet...
Så kan det jo være en mulighed at benytte sig af dem...

2 år siden
1 år, 10 måneder siden
#10 Millie

Jeg vil da gerne korrekturlæse nogle kortere tekster, hvis der skulle være brug for det!?

1 år, 10 måneder siden
1 år, 10 måneder siden

Hej Millie

Tak for dit tilbud.
Lige nu er der ikke noget behov længere, men kan være jeg vender tilbage en anden gang hvis der opstår nyt materiale :)

1 år, 10 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Korrekturlæsning, der var engang... og for ikke længe siden blev en kendt fortatter nedgjort i pressen på grund af for mange sproglige... fjel - i udgivelsen!

Forfatterens sproglige frihed, lød argumenterne.

I dag er der - i produktionerne - ikke økonomi til korrekturlæsning. You're on your own, kiddo.

30.000 er skudt langt over mål. Hvor lang tid bruger du på at læse en roman? Hvis den er god og du er koncentreret. Gang det med 3, så er du på rette spor. Især hvis opgaven ikke haster. Pris korrekturlæsning kr. 500,- i timen.

Jeg arbejder inden for den grafiske brance og har gjort det i 100 år! Korrekturlæsning - står du ofte selv for. Hvis du kan leve med de sproglige fadæser. Eller dine kære. Tegnsægingsfejl, who cares? Der er ikke økonomi - i konkurrence med udendanske udgivelser - til korrekturlæsning.

Facts!

1 år, 8 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Der findes programmer, som kan læse teksten højt for en, fx. Dictus. Ved at få teksten læst højt af et program, som læser PRÆCIS hvad der står, vil man ikke bare kunne fange mange slåfejl, man vil også kunne høre, om sætningerne flyder nogenlunde. Der findes sikkert mange andre programmer der også kan denne funktion. Bare et lille tip :-)

1 år, 8 måneder siden
10 måneder, 22 dage siden

Min faster er korrekturlæser, og hun får i hvert fald ikke 37.500 kr. for det. Men det kommer også an på hvor anerkendt forfatteren i forvejen er tænker jeg.

10 måneder, 22 dage siden
10 måneder, 2 dage siden

Ej 37.500 er ikke helt hvad jeg forlanger i pris faktisk forlanger jeg 0 kr. for at læse din tekst ligegyldigt hvor lang den så end er

10 måneder, 2 dage siden
10 måneder, 2 dage siden

Ej 37.500 er ikke helt hvad jeg forlanger i pris faktisk forlanger jeg 0 kr. for at læse din tekst ligegyldigt hvor lang den så end er

10 måneder, 2 dage siden
10 måneder, 2 dage siden

Så vil jeg da gerne hyrer dig Stine Mai!!! ;-)

Synes det er en fair pris. Det tager LANG tid at læse OG rette en roman ordenligt. Meget lang tid.

Men mange forlag har ansat deres egne. Så er det noget andet en at købe det eksternt.

10 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 16 dage siden

Jeg skrev inde på NewPubs fb side, (de har også en hjemmeside) - og bad om at få nogle tilbud på priser. Jeg opgav ord (over 100.000) og flere meldte tilbage med tilbud, efter jeg havde sendt dem tekstuddrag. Det kan gøres under 5000,- super professionelt og lækkert. Men det er klart jo mere du betaler jo bedre bliver det. Men 37.000 er sådan nogle "pr side" priser for firmaer der skal have læst korrektur ... vil jeg tro .. ha, ha, der er ingen forlag der betaler så mange penge for korrektur. Pøj pøj med det. en god korrekturlæser er guld værd.

2 måneder, 16 dage siden
2 måneder, 7 dage siden

På det gamle Bording bogtryk Sad der 4 korrekturlæsere på fast morgenhold. Hver aften på aftenhold lå der en stak forme med sats, og efter aftræk blev arkene lagt ind til korrekturlæsning til morgenholdet. Man kunne læse en hel linie som jeg læser et ord. Så der var fart på, inden tekst godkendelserne gik i trykken.

2 måneder, 7 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Korrekturlæsning er startet 07/05-2015 11:58 af KastrupHolmgaard og er placeret under Læs min tekst - kritik søges.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1299Dagens ord
3 timer, 33 minutter siden · Engbo
2Inspiration
1 dag, 5 timer siden · polina s
20Hvordan finder jeg en titel?
1 dag, 12 timer siden · dino
10Legalisering af cannabis
3 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
4 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
5 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
7 dage siden · Kattegat
5Relancering
8 dage siden · dino
2Litteratur festival for Horror m.m.
10 dage siden · Jeremy Dusk
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
11 dage siden · KitKatten
107Selvforsvar
13 dage siden · Kåemer
7Redigering.... tekstpandex
17 dage siden · dino
0Kritik på min tekst
18 dage siden · Manden fra Nord
29ytringsfriheden
18 dage siden · thevoid
10Sand identitet på Fyldepennen
19 dage siden · Bondekonen
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
19 dage siden · DE-O
1Emails til de stræbende
19 dage siden · Kåemer
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
20 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
23 dage siden · Syrene Hvid
9Lokkeland-reality
23 dage siden · Morpho
2Det der med at gøre opmærksom på si...
27 dage siden · Bondekonen
9Sikke en weekend!
1 måned, 3 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
1 måned, 3 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 4 dage siden · Morpho
20Er ligestillingen umagen værd?
1 måned, 5 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
1 måned, 7 dage siden · finniqan
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 måned, 11 dage siden · Bondekonen
31Afslag
1 måned, 12 dage siden · Fynbogen

Læs min tekst - kritik søges

0Kritik på min tekst
18 dage siden · Manden fra Nord
19Korrekturlæsning
2 måneder, 7 dage siden · prefu
0Korrekturlæsning
3 måneder, 27 dage siden · remmerali
0Oplæsning af tekstbid
4 måneder, 9 dage siden · SarahK
1Betalæsning tilbydes
4 måneder, 18 dage siden · Menjasdottir
0Hyggelæser søges
4 måneder, 18 dage siden · Menjasdottir
1Betalæser til digtsamling søges.
5 måneder, 10 dage siden · ELSTON
0Søger efter betalæser til novelle.
8 måneder, 3 dage siden · Merridith
2Feedback på børne/ungdoms bog til o...
8 måneder, 12 dage siden · JesperSehested8
2Hvordan kommer jeg videre?
8 måneder, 13 dage siden · JesperSehested8
1Lad mig betalæse dine tekster!
8 måneder, 21 dage siden · MissJPHC
1Søger betalæsere
10 måneder, 24 dage siden · Babyangel85
5Skrive gruppe søges i København
11 måneder, 28 dage siden · Hanquist
2Jeg har brug for HJÆLP!! Tak <3
1 år siden · Miss-Leth
0Så er vi igang igen - 1. kapitel er...
1 år, 1 måned siden · jaxen007
1Partnerskab søges!
1 år, 1 måned siden · Willow Gram
0Korrektur/Betalæser søges til min t...
1 år, 2 måneder siden · Miss-Leth
1Alfalæser søges
1 år, 2 måneder siden · StoryTiger
1korrektur læsning af min historie
1 år, 3 måneder siden · Jacob k
5Betalæser til YA
1 år, 3 måneder siden · HanneR
2Testlæsere søges (igen)
1 år, 6 måneder siden · MissJPHC
0Tør du læse
1 år, 6 måneder siden · J. H. Twilling
2Betalæser/læsere søges til en thril...
1 år, 7 måneder siden · Tatiana Rusuber...
0Fjern Sløret
1 år, 7 måneder siden · J. H. Twilling
2Kritik af historisk roman om sørøve...
1 år, 7 måneder siden · Carsten Cederho...
1Alfalæsere søges
1 år, 8 måneder siden · Nesnerøs
7hjælp til min start
1 år, 10 måneder siden · JamesLei
4Skal de leve eller begraves levende
2 år siden · Stine Mai