Tekstdebatter · kritik !?

11 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg ser en tendens til at nogle forfattere ikke længere er tilfredse med at man giver deres værker god kritik, nej nu skal der nærmest være tale om lektørudtalelser.

Det er korrekt at god kritik kan indebære at man retter på sprog, ord, sætninger, tegnsætning og opsætning. Men det kan da ikke passe, at man ikke må komme med en kritik hvor man er glad for den oplevelse man har haft med det stykke forfatteren har skrevet.

Det er ikke nemt for mig at komme med negativ kritik i en positiv ånd. Jeg skal helst have et forhold af en eller anden art til forfatteren og direkte blive bedt om at nærlæse teksten og så komme med de indfald der dukker op.

Jeg ved godt at Kenny også beder om at vi giver seriøs kritik, hvis vi vil kommentere andres tekster, men jeg syntes nu ikke at det er nemt.

Hvordan har i det med dét ? Og skal vi ligefrem finde os i at blive skældt ud, når vi sympatiserer med en tekst ?

Mvh/Robert

6 år siden
6 år siden

Siden der ikke ligefrem er nogen nogen adgangskrav til medlemsskaren på Fyldepennen, så må man gå ud fra, at alle kan få lov til at blive hørt. Det samme gælder vel, hvis man læser en andens tekst. Når man læser en tekst kan man gøre det fordi man vil underholdes eller provokeres, men sommetider har man vel lov til at tage et par sider med kaffen og en smøg?

Dem, der efterfølgende ligefrem kritiserer en kommentar af en tekst burde måske være klar over, at ingen af os får et honorar og at en del af os måske ikke har en længere universitetsuddannelse. Vi er Hr og Fru Jensen, der holder af at skrive og læse, ikke Stephen King, Dennis Jürgensen eller Mark Twain. Jeg så at min novelle eksempelvis har fået to kommentarer, meget fine og konstruktive kommentarer, efter 50 eller flere visninger, men hvis folk har lyst til at skrive "Tak for oplevelsen, men den var lidt lang," så tager jeg da gerne imod den kommentar med kyshånd. En anden person har skænket mig deres tid, så jeg klager ikke, tværtimod.

6 år siden
6 år siden

Det lyder bagvendt. Jeg har været ude for, at nogen har været utilfreds med en negativ kritik, men ikke en positiv, også selvom denne bare har været "tak for læsningen".

Selvfølgelig ønsker de fleste af os en kritik der går lidt dybere, men det er jo ikke altid man som læser føler sig rustet til det. Men man kan jo godt have glæde af en tekst, selvom man ikke forstår den til bunds. Vi kan jo ikke alle være litteratureksperter, men derfor kan vi da godt være gode læsere.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

De fleste kommentarer er positive, fordi det er nemmest at være positiv i sin kritik.
Jeg kan godt hvæsse kniven og give skarp kritik, men det gør jeg som regel kun, når jeg har et vist kendskab til en forfatters andre værker.

Det må være helt op til den person, der kommenterer, hvor omfattende kritikken bliver. Nogle herinde giver lange, uddybende kommentarer, andre "nøjes" med at rose det, de kunne lide, eller blot lade forfatteren vide, at de har læst teksten.
Al respons er god respons, synes jeg, for den viser jo, at min tekst er læst og vurderet af andre - og det er jo DET jeg håber på, når jeg publicerer mine tekster herinde.

mvh. Benno.

6 år siden
6 år siden

Personligt er jeg altid glad for ros (men hvem er ikke det). Når en læser gør sig ulejlighed med at analysere teksten, bliver jeg rigtig glad. Jeg tager det som en kompliment og ser det som et udtryk for interesse. Hvis teksten var helt håbløs og uden nogen kvaliteter, tror jeg ikke, at der var ret mange, der ville komme med konstruktiv kritik af frygt for at såre en nybegynder. Så når nogen kritiserer mine tekster, ser jeg det som et oplæg til en dialog - og dialog er jo altid godt, for det kan begge parter lære noget af.

De bedste hilsner ~ Falcon

6 år siden
6 år siden

Som du beskriver det virker det absurd.
Nogle har da helt misforstået noget,synes jeg.
Vi giver, hver især, "kritik" efter bedste evne og med hjertet,mere end med ekspertisen.
De fleste er vel amatører, og altså ikke eksperter.

Personlig synes jeg, at man skal være taknemmelig over at nogen giver sig tid til at læse og kommentere teksterne.
Mvh
Jytte W

6 år siden
6 år siden

Tak allesammen, for jeres kommentarer ovenfor.

Jeg har svært ved at danne mig et overblik over, hvor ofte forfatterne der beskrives i denne problematik, ser med i debatterne her på Pennen, men konklusionen må, som jeg ser det, være at de alle skal være glade for de kommentarer de får - og så være ekstra taknemmelige for kommentarer der knækker noget af teksten op i gode forslag til forbedringer.

Alle kommentarer er jo et udtryk for interesse for teksten og nogle har taget sig tid og overvejelser om teksten og udtrykt denne overvejelse i en kommentar. ... jeg vrøvler vist lidt her og gentager mig selv.

Men tak.

Mvh/Robert

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Tak for din kommentar Lotusviolaperle og hjerteligt velkommen til Fyldepennen. Håber du får glæde af netværket herinde.

Mvh/Robert

6 år siden
6 år siden

Jeg foretrækker at folk påpeger mine fejl, så længe de begrunder hvorfor. Og det behøver ikke at være en større afhandling om hvorfor. Kort er godt :)

Selvfølgelig er det rart med et klap på skulderen, og der skal være plads til dem som kun skriver det. Positiv feedback er motiverende, selvom man bliver ikke bedre af det.

Man bliver bedre af et ærligt svar.

Jeg startede med at skrive på engelsk, og blev praktisk talt haglet ned på de engelske sites. Men den feedback gjorde mig bedre. Jeg selv-udgav en roman på engelsk, og den har fået 3 stjerner på Amazon, og 2,25 på Goodreads, så det er bestemt ikke prangende. Men den feedback jeg fik tilbage var guld værd, og igen blev jeg bedre.

Mange siger at det tager 10 år om at blive "færdigstøbt" forfatter. Og et eller andet sted tror jeg på det, for jeg føler stadigt at jeg har meget at lære; selvom jeg har været igang siden 2010.

Ken Follett, som har solgt over 100.000.000 bøger, skrev 3 romaner før han blev udgivet. Og han indrømmede senere at de romaner ikke var værd at udgive - Så et lille slag over næsen er vel kun sundt...

Hvertfald sundere end en masse klap på skulderen :)

6 år siden
6 år siden

Ad. #9, tak Flemming for formidlingen af dine erfaringer, og tillykke med dine udgivelser.

Normalt kan man på Pennen se hvor mange der har været forbi ens tekst og man vil også se at der er et stort misforhold imellem sete tekster og kommenterede tekster. Jeg tror ingen er uenig med dig og andre der siger at dynamisk kritik er velgørende. Men hvis nu nogle af os 'blot' fandt teksten inspirerende, eller bare god, skal vi så afholde os fra at nævne dét ? Det er jo ikke sikkert at teksten hos nogle af os, kan få den dynamiske kritik frem - hvis, så var den nok kommet.

Mvh/Robert

6 år siden
6 år siden

#10 (Robert Kallehave): Ad. #9, tak Flemming for formidlingen af dine erfaringer, og tillykke med dine udgivelser.

Normalt kan man på Pennen se hvor mange der har været forbi ens tekst og man vil også se at der er et stort misforhold imellem sete tekster og kommenterede tekster. Jeg tror ingen er uenig med dig og andre der siger at dynamisk kritik er velgørende. Men hvis nu nogle af os 'blot' fandt teksten inspirerende, eller bare god, skal vi så afholde os fra at nævne dét ? Det er jo ikke sikkert at teksten hos nogle af os, kan få den dynamiske kritik frem - hvis, så var den nok kommet.

Mvh/Robert

De fleste på fyldepennen kender sikkert til den følelse af at være nøgen når man 'publicere' en tekst. For det et stykke intimt arbejde der pludselig kommer frem i lyset.

Jeg har selv tænkt et par gange, "Håber ikke han/hun bliver sur,", for personen sikkert har brugt timer på sin tekst, som jeg så går og peger fingre ad.

Derfor er det en naturligt at være påpasselig når man kritiserer, for man kan let komme til at støde nogen.

Så det er vel op til den enkelte hvad de har lyst til at skrive. For jeg synes ikke, at man bør tvinge folk til at kritisere, hvis de ikke bryder sig om det.

Men igen, man skal passe på at man ikke bliver en del af en "ryg-klapper-klub". Jeg ved det lyder nedladende, men hvis ens mål er at udvikle sig som forfatter, er et par hak i tuden nok den bedste kur :)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten kritik !? er startet 23/05-2015 22:34 af Robert Kallehave og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4103Dagens ord
18 timer siden · Confucius
40Menneskerettighederne
4 dage siden · Stenfisker
9Troen og kirken
6 dage siden · dino
3Gør ægte kærlighed blind?
6 dage siden · dino
504Kontraster
9 dage siden · Engbo
2Feedback søges til min novellepodca...
1 måned, 11 dage siden · Stenfisker
0Musik
1 måned, 14 dage siden · Savanti
0ups
1 måned, 18 dage siden · Savanti
0Musisk oplevelse
1 måned, 25 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
1 måned, 27 dage siden · MariaMolgaard
10Kunsten i fokus
1 måned, 27 dage siden · Nicolas Jessen
0En ulykke sker aldrig alene
1 måned, 27 dage siden · MariaMolgaard
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
1 måned, 28 dage siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 måneder, 4 dage siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
5Hvordan skriver man en musical?
2 måneder, 9 dage siden · Miss-Leth
2Valg af forlag til digtsamling
2 måneder, 9 dage siden · Michael But
151Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 9 dage siden · Michael But
4Din søndag min søndag
2 måneder, 10 dage siden · AnnaPigen3
0Presse meddelse.?
2 måneder, 16 dage siden · JesperSB
94Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
0Alexander Woods musiker
2 måneder, 22 dage siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
2 måneder, 25 dage siden · dino
8Hvordan har du det
3 måneder, 8 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
3 måneder, 11 dage siden · Eddie
1Forstå Michael strunge og David Bow...
3 måneder, 24 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
3 måneder, 24 dage siden · Den Lianer Gois...
12Hvad inspirerer dig
3 måneder, 29 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
4 måneder, 4 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
4 måneder, 4 dage siden · Henrik German Q...

Tekstdebatter

5Hvordan skriver man en musical?
2 måneder, 9 dage siden · Miss-Leth
12Hvad inspirerer dig
3 måneder, 29 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
4 måneder, 4 dage siden · Savanti
6Teater stykke
5 måneder, 23 dage siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
7 måneder, 21 dage siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
8 måneder, 23 dage siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
10 måneder, 17 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
11 måneder, 14 dage siden · Prem
2opbygning
11 måneder, 17 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
11 måneder, 19 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
11 måneder, 23 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
11 måneder, 29 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
1 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
1 år, 1 måned siden · Wernn
30Hvad er meningen med
1 år, 4 måneder siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 år, 4 måneder siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
1 år, 8 måneder siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 år, 8 måneder siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 10 måneder siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 11 måneder siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 11 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
2 år siden · Wernn
7Redigering
2 år siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
2 år siden · neran
1En god slutning
2 år siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...