Religion, politik og samfund · Beskriv valgets tema i 2015.

104 svar
Senest opdateret 5 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Kære Fyldepennere.

Selvom det ikke føles somom den enkelte borger bliver hørt ved et Folketingsvalg, så kunne jeg godt have lyst til at forsøge at lodde dybden af hvad i syntes burde være valgets og det nye Folketings tema.

Selv kunne jeg godt have lyst til at der kom en klarere udmelding om vore pasningsordninger. Altså mindstenormering for børnepasning og vore syge, samt pensionister. Ikke noget med bevillinger der godt nok er øremærkede, men uden præcision og konsekvens ved overtrædelse.

Bedste valgønsker fra Robert

5 år siden
5 år siden

Jeg synes, Robert, at Enhedslisten er den, der mest bekræfter, det du søger.

Så synes jeg også at samme er nærmest de, der kæmper for fred og udvikling i stedet for udvikling af had mellem mennesker og nationer.

Køb af krigsfly til 30 milliarder må da også være en udfordring; men jeg er ikke i tvivl om, at det køb og forsat udvikling af krigspolitik, helst ikke skal diskuteres.
Som mobning i skolen skal denne udvikling af et dårligt sindelag helst forsættes - forsættes til de kæmpetragedier, der for nogle er det normale.

Enhedslisten gør også alt for lidt ud af den side af sagen; men er dog det nærmeste parti, der er et lille håb. De andre har jo solgt sig til Mammons retorik.
Bedste ønsker for en god valgkamp, som statsministeren og Robert udtrykker det.

(Helle så i øvrigt så sød ud, da hun udskrev valget, så jeg nær havde glemt min modstand mod NATO og EU samt alle de forbrydere bag ved.) Engbo

5 år siden
5 år siden

"Beskriv valgets tema." Hedder overskriften her.
Mon ikke partierne vælger de temaer, hvor de selv markerer sig med nogen gennemslagskraft.
Regeringen har meldt ud at velfærd skal være hovedtemaet.

Man kunne nok lige så godt have kaldt det: "Vi danskere skal have det godt." Altså noget der er helt indlysende.
Det væsentlige er hvordan dette mål kan opfyldes. Og her er der nok to grundskoler:
1. Der skal tjenes mange penge. Så bliver der råd til velfærd.
2. Hvis der ikke tjenes mange penge, så må vi deles om dem der så er.

Megen vrede knytter sig til disse to punkter. For de der tilslutter sig det ene kan ikke forstå at de andre ikke er enige.

Til punkt 2 knytter sig gloser som "solidaritet" og "social retfærdighed." Det lyder som noget godt.
Andre hævder at hvis vi vælger den model (nr 2), vil kampen om byttet og bevillingerne skærpes og de sociale problemer øges. Fordi de gode hensigter munder ud i deres modsætninger. Hvis kagen skal deles bliver det er problem hvis kagen er blevet for lille. For alle mener at have ret til hver sit stykke.

Ligeledes gælder der omkring begrebet "fred."
Fred er godt. Alle ønsker fred.

Nogle mener at fred får man hvis man selv opfører sig fredeligt.
Andre synes at fred kun opnås ved at kunne optræde med en vis farlighed i afskrækkelsesøjemed.

Og derfor er politik vanskeligt.

5 år siden
5 år siden

Jeg kunne godt ønske mere langtidsholdbare løsninger. Danmark skal være et velfungerende land også om 100 år. Hvordan sikrer vi os det?
Paroler der ikke skal gælde længere end til den dag hvor man kan sikre sig taburetterne er udtryk for uansvarlighed og korruption.

Et problem er naturligvis at begge fløje selv mener at repræsentere denne holdning.
Jeg mener dog at begge farver, rød og blå gør for lidt for at planlægge for fremtiden. Der er for lidt fremtidsforskning i Danmark.

Gennem historien har der været mange situationer hvor DK har forsøgt at sikre fremtiden. En del af dem har handlet om småstatens problemer i en verden hvor den er omgivet af større og stærkere naboer.
Ud over de store krige: (Frankrig/England, Frankrig/Tyskland, 1. verdenskrig og 2. verdenskrig) har der været vort medlemskab af NATO og EF/EU.
I alle tilfælde har vi forsøgt at vurdere hvordan vi bedst og sikrest kunne forme fremtiden.
Men der er andre ting der kan give problemer fremover. Ikke mindst aldersmæssige og kulturelle forhold kan skabe behov for tiltag der risikerer at blive mere drastiske end vi den dag idag ville synes om. Det er politikernes ansvar at håndtere disse ting, når de nu har anglet efter magten.
Der bør været mere end prestige og ministerbil på spil, når man vil herske over et land og et folk. Men det er op til os andre at gætte på hvem der bedst kan holde skuden på ret køl.

5 år siden
5 år siden

Både NATO og EU er noget der er os påduttet. Når det alligevel er svært at ændre, er det ikke bare på grund af andre meninger; men ligegyldigheden baner vejen for de fås beslutninger.

Jeg går ikke og tænker, hvem er nu den dygtigste Løkke eller Helle. For vi ved udmærket at de toppolitikere er meget dygtige uanset deres ståsted.

Holdningen er det vigtigste at dømme efter. Jeg dømmer ud fra min plads i historien - fortidens - nutidens fremtidens. Jeg står på det arbejdede folks side som slaver bønder og i nutid og fremtid stadig væk. NATO og EU samler deres styrker i Ukraine og Østeuropa lige som godsejerne måtte hente den tyske Rantzaus stærke hær for at nedkæmpe bønderne og Skipper Klement - eller lige som den franske overklasse også måtte hente hjælp fra Tyskland for at knuse Pariser Kommunen.
Det er godt at vi nu har stemmeret; men stem adrig på dem, der vil fjerne vore tilkæmpede rettigheder.
Venligst Engbo

5 år siden
5 år siden

Jeg vil gerne argumentere lidt for mine 2 standpunkter, nævnt ovenfor.

Der er i samfundet opbygget en ansvarsløshed for de enkelte sager, der bygger på at der skal være et frivilligt råderum i eksempelvis kommunerne. Så nu står vi med tilfælde af én voksen til 20 børn i institutionernes ydertider, samt ældre der kan få en etagevask hver fjerde uge og en støvsugning i et rum hver 14-dag, eller også er det omvendt. Det er simpelthen UANSTÆNDIGT og et umenneskeligt udtryk for flyttekassetænkning, der ikke er Danmark værdigt. Forpligt de penge der gives til de enkelte områder, eller kald det noget andet, istedet for at holde os for nar.

I pressen kan jeg læse at de overvejende temaer er 'flygtninge' og 'dagpenge', og til 'flygtninge' har jeg blot den kommentar, at hvis EU-landene samlet lukker for kassen, så bliver ihvertfald de økonomiske flygtninge væk.

Mvh/Robert

5 år siden

Viser kun 10 af i alt 104 indlæg
5 år siden

Jeg er på mange måder en ven af folkeafstemninger.
Dog må antallet af logiske grunde begrænses. For hvem skal have ret til at stille spørgsmålene? Du? Jeg?

5 år siden
5 år siden

Allerede nu kan man fornemme de praktiske problemer der møder "Alternativet," da de valgte parlamentarikere nu viser berøringsangst omkring magten. De har trang til at spørge den hundredtallige forsamling der danner partiets basis. Og hvis de skal det hele tiden må det vist føles temmelig lammende.

Nu fik vi valget overstået. På valgaftenen lagde man ud med optælling der viste at de røde ville vinde med de "polare" mandater lagt oveni.
Men det var ventet at der ville komme flere blå stemmer. Fordi mange blå stemmer går på arbejde. (En sammenhæng der nok ikke er helt tilfældig) Og folk der arbejder stemmer ret sent.
Det var også ventet at de store valgstemmer ville komme med resultaterne sent, og da det er storbystemmerne, kunne man forvente at de røde ville hale ind.
Det endte dog med danske mandater på 90 blå imod 85 røde.
Men så til sidst: 4 røde fra nord! Så det endte med 90 mod 89!

Nu vil nogen måske sige: "Havde det nu været 4 blå fra nord, så ville du nok ikke have haft så meget imod det!"
Rigtigt. Det ville jeg nok ikke. Jeg er kun et menneske!
Men jeg synes nu at det er forkert at en dansk regering kan afgøres på denne måde. Flertal i Thorshavn og Nuuk påvirkes vist ikke af parlamentarisk balance i København.

Vigtigt er nu at de fire blå kan enes om et fornuftige samarbejde. Der skal helst ikke gå børnehave i den.
Jeg vil synes at hvis 10 mandater vil have minusvækst i offentlig sektor, 30 vil have 0.8 % vækst og 19 vil have nul-vækst osv. - så kan jeg ikke se bedre end at man blandt de blå mandater stemmer om størrelse på væksten i offentlig sektor og så holder fast ved det. Primitivt, men retfærdigt. Og ikke noget at skændes om.

Det juridiske samarbejde med EU skal til folkeafstemning. (Retsforbeholdet.)

Grænsekontrol? Man kunne jo bare gøre som tyskerne! Som iøvrigt spiller forargede. Men de har det jo selv!
Men derudover synes jeg selv, at forebyggelse er bedre end helbredelse. Så kan man hindre indmarchen af kriminelle og dermed forebygge kriminalitet (til ulempe for tre parter: ofrene, samfundets pengekasser og endelig de kriminelle som pågribes) - så må det være optimalt.
Og så kan man bare lave et politisamarbejde. Hvorfor hulen skal det kobles sammen med indvandringsspørgmålet? Derfor ville jeg foreløbig stemme nej til afskaffelse af retsforbeholdet.

Dansk Folkeparti må i arbejdstøjet og tage et medansvar. Kun deres egen dygtighed kan vise om de får lavet sig en SF. (Må forlade regeringen og se sig svækket ved efterfølgende valg.)
Deres vælgere har krav på at blive brugt at voksne, beslutsomme politikere.
Selv stemte jeg på liste C. (For at hjælpe de konservative over spærregrænsen, hvilket var vigtigt. Havde kristeligt Folkeparti undladt at stille op, kunne det måske have givet et ekstra mandat til de blå! De burde fra starten have lavet valgforbund med de konservative, hvis det var muligt. Når det er så tæt skal man undgå stemmespild. Det var jo ikke realistisk at komme i Folketinget ved egen kraft.)

Jeg håber at Lars Løkke R. får held med sine forhandlinger. Han fortjener lidt medgang som han har været svinet til af medierne (private som Ekstrabladet, og skattefinansierede som Danmarks Radio de sidste par år.)

Også Naser Kadar ønsker jeg velkommen i Tinget. Han har måttet løbe store personlige risici som politiker og meningsdanner.

5 år siden
5 år siden
#101 Engbo

Tillykke med valget, dino. Det er godt du kommer med den indrømmelse - og de konservative er da ikke de samme, som de var fra begyndelsen af, da de forsvarede kongemagt og hindrede almindelige mennesker i at stemme.

I 50 år lykkedes det at holde Danmarks Riges Grundlov ude af kraft med hjælp af gendarmer, der kunne holde bønderne på plads. Nu har de nok indset, at vi ikke får Enevælden tilbage og vil nok heller ikke foreslå et Stavnsbånd. Der er andre muligheder for at styrke pengemagten og holde en stor del af folket uden for ejerskab af samfundet.

Jeg ville nok få ond drømme og mareridt, hvis jeg var kommet til at stemme på de konservative eller lignede i den Blå Blok.

5 år siden
5 år siden

Det er ikke en indrømmelse, Engbo.
Men jeg tør mene at de konservative af idag (med den homoseksuelle formand) har fjernet sig adskilleligt længere fra
det godsejerparti, som indsatte genfarmer imod folk der ikke respekterede den grundlov der gjaldt på det tidspunkt (grundloven af 1866) hvor parlamentarismen ikke var indført
- end det sammenrend af revolutionære marxister, kaldet Enhedslisten (som du angiveligt stemmer på) har fjernet sig fra de kremlstyrede marionetter, kaldet DKP, som de er udsprunget fra.
Det var ikke Estrup der havde planer om at atombombe Danmark. Det var dine venner i Sovjetunionen.
Så hyg du dig bare med din bolcheviknostalgi og lad mig om at stemme på hvem jeg vil.

5 år siden
5 år siden
#103 Engbo

Ja, ja dino. Du meddeler dig vel ikke fordi, det skal være en hemmelighed!?

Vi har da det til fælles, at vi bekender kulør - og når jeg i en kreds eller her udtrykker mig, så sætter jeg meget stor pris på, at nogen svarer - de der er enige, uenige eller vil uddybe.
Det er måske en forskel på demokratisk opfattelse?

DKP var ikke styret af Sovjet; men helt bestemt som Sovjet en del af arbejderklassen i verden. Min indrømmelse, som din.

DKP som samme bogstaver på det tyske, som Ruslands og Amerikas kommunistiske parti opstod, fordi Socialdemokratiet godkendte retten til at slå hinanden ihjel på grund af race eller nationalitet.

Hvis du synes det er forkert, så overbevis mig om det modsatte. Men det nytter ikke at vise fejl eller direkte forbrýdelser, for dem har du på forhånd ret i.

Kritik og selvkrtik høre med i politiks overbevisning - og ikke noget med at straffe de, der vil undersøge påstande. Det er din side - og der har du din fulde ret til at blive stående som en saltstøtte i historien og filosofien.

5 år siden
5 år siden

http://www.information.dk/537309

Bare lige en kommentar fra Information.

Hilsen Robert

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Beskriv valgets tema i 2015. er startet 27/05-2015 22:15 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 25 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
1 time, 26 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 8 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 22 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 7 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 18 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 26 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
2 måneder, 27 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
2 måneder, 28 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 måneder, 2 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
3 måneder, 11 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 25 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 7 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression