CCDK
Kapitler tæller som kapitler i et uafsluttet værk. Og derfor ikke kun som en tekst, men på sin vis, kun som en tekst.
Ih hvor er jeg uforståelig...
Jeg har en tendens til lange kapitler... Og de bliver længere og længere. jeg tror jeg vil splitte dem mere op. Har ikke tænkt, at et kapitel som sådan havde en vis længde, men er egentliglad nok for en rettesnor på ca 4-5000 ord. 4-8 sider... (Tak Eddie.)
En rettesnor er jo altid guidende.
Som ex-dansklærer i folkeskolen har man selvfølgelig en skjult agenda mht novelleudvælgelse, og der må den helst ikke være for lang. hellere en del finurligheder ala metaforer symbolik mv og en kort novelle end en lang en, med forskellige fokus på miljø/personer...
Overvej om den del af din fortælling, der kræver et helt kapitel for sig, men på samme måde måske ødelægger dit flow, kan omskrives til en novelle, der kan høre til din roman evt som baggrundshistorie, og brug så elementer fra den i din roman...
Nogle bruger også at skrive en novelle om hver deres karakterer for at få en god føling med dem og deres væsen. Og så lægge de den i skuffen, men under skrivningen af selve romanen, føler de måske, de skriver om en person, de kender og ikke kun opdigter...
øh. Hvis du forstår hvad jeg mener.
I novellen kommer måske sjove elementer om denne person og geniale metaforer eller hvad ved jeg, som aldrig bliver brugt i selve romanen, fordi det ikke lige har haft sit moment. Men det skal man ikke være ked af. Det var en del af processen at skrive sin roman. Man kan ikke dele hele sin hjerne med en læser. Man er nødt til at udvælge hvad læseren har brug for, for at kunne følge historien. og ikke hvad man selv har brug for , for at komme af med... Hmm..
Pessimistiske
Sandie