Tekstdebatter · Længde på noveller

9 svar
Senest opdateret 4 måneder, 11 dage siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej fyldepensvenner.

Jeg sidder lige og tænker på hvor lang en god novelle bør være.
Jeg er nemlig bange for at jeg har det med at lave dem for lange, men på den anden side så synes jeg også tit det er svært at holde dem nede, da der er så meget jeg gerne vil have med.

Mine noveller ligger fra ca. 4 til 8 sider i word. eller ca. 13.000 til 22.000 tegn med mellemrum.

Er det for meget? De fire sider er i hvert fald ikke for meget, men jeg frygter at dem på de 8 sider og 22.000 tegn er i overkanten.

Kom gerne med jeres erfaringer også i forhold til forlag.

Skriveglade Skafte

7 år siden
7 år siden

Et gennemsnit på 18000 tegn lyder faktisk ikke tosset, hvad er det? 4-5000 ord? Jeg ville ønske at jeg kunne holde mine nede i den størrelse.

7 år siden
7 år siden

Ja den på 22.000 tegn er 4.000 ord, men det er også den længste jeg har skrevet, og den frygter jeg er for lang, men synes det skulle med det hele.

Skriver du meget noveller? Kan se du ikke har publiceret så mange, men derfor kan der jo godt ligge mange færdige eller halv færdige i skuffen :D

7 år siden
7 år siden

4.000 ord er da en fin længde, synes jeg. Ikke specielt lang novelle. :-)
Jeg har haft et par noveller med i antologier, og til den ene var loftet cirka 5.000 ord. I den anden mener jeg at loftet var helt oppe på 7-8.000 ord.

Til publicering herinde er 4-8 sider vist også fint. Det svarer jo cirka til længden af et romankapitel, så det tvivler jeg på at ret mange vil have problemer med at læse i et stykke.
Alternativt kan du jo dele den op i 2. Det har jeg gjort et par gange, men når mine tager overhånd ender de så også på 14-15 sider eller mere. Begrænsningens kunst (og dermed noveller) er ikke min stærke side. c",)

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Tak Daniella, nu er jeg mere rolig med mine lange noveller, men alligevel, så synes jeg også at det unødvendige skal væk, så alt har en dybere mening.

7 år siden
7 år siden

#2 (Skafte):
Skriver du meget noveller? Kan se du ikke har publiceret så mange, men derfor kan der jo godt ligge mange færdige eller halv færdige i skuffen :D

Novelleskrivning er faktisk en ny disciplin for mig, primært fordi jeg i bogen, som jeg skriver, har en hel verden, som næsten forlanger at jeg skriver om de personer, som jeg i bogen kun lige møder i forbifarten.

Jeg kunne smide mere op herinde, men kun en tekst pr uge. Jeg har kun været her på fyldepennen siden den 8. Maj. Jeg har 400 sider liggende med Kalahari men dem må jeg smide her når jeg får kommenteret mere eller når jeg ikke har flere noveller, der skal op her. Nu er det kun et gæt, men jeg tror at de enkelte kapitler tæller som en tekst?

7 år siden
7 år siden

CCDK

Kapitler tæller som kapitler i et uafsluttet værk. Og derfor ikke kun som en tekst, men på sin vis, kun som en tekst.

Ih hvor er jeg uforståelig...

Jeg har en tendens til lange kapitler... Og de bliver længere og længere. jeg tror jeg vil splitte dem mere op. Har ikke tænkt, at et kapitel som sådan havde en vis længde, men er egentliglad nok for en rettesnor på ca 4-5000 ord. 4-8 sider... (Tak Eddie.)

En rettesnor er jo altid guidende.

Som ex-dansklærer i folkeskolen har man selvfølgelig en skjult agenda mht novelleudvælgelse, og der må den helst ikke være for lang. hellere en del finurligheder ala metaforer symbolik mv og en kort novelle end en lang en, med forskellige fokus på miljø/personer...

Overvej om den del af din fortælling, der kræver et helt kapitel for sig, men på samme måde måske ødelægger dit flow, kan omskrives til en novelle, der kan høre til din roman evt som baggrundshistorie, og brug så elementer fra den i din roman...

Nogle bruger også at skrive en novelle om hver deres karakterer for at få en god føling med dem og deres væsen. Og så lægge de den i skuffen, men under skrivningen af selve romanen, føler de måske, de skriver om en person, de kender og ikke kun opdigter...

øh. Hvis du forstår hvad jeg mener.

I novellen kommer måske sjove elementer om denne person og geniale metaforer eller hvad ved jeg, som aldrig bliver brugt i selve romanen, fordi det ikke lige har haft sit moment. Men det skal man ikke være ked af. Det var en del af processen at skrive sin roman. Man kan ikke dele hele sin hjerne med en læser. Man er nødt til at udvælge hvad læseren har brug for, for at kunne følge historien. og ikke hvad man selv har brug for , for at komme af med... Hmm..

Pessimistiske
Sandie

7 år siden
7 år siden

Sandie

Nu snakker jeg sådan set om kapitler i forhold til de begrænsninger som vi har her med en tekst per uge. Hvis jeg så fik lyst til at smide hele Kalahari bogen ind på fyldepennen ville det måske tage et år? Selv hvis jeg smider en masse kommentarer ind, for at få lov til at smide 2 tekster/kapitler op i en uge her og der.

7 år siden
7 år siden

Nåh på dén måde, mener du en tekst/uge. Ja der har du ret... Desværre. :)

Aha'ende
Sandie

7 år siden
4 måneder, 11 dage siden

Nu er det jo et meget gammelt indlæg, men jeg har set et sted at for at kalde det en novelle skal teksten indeholde mindst 10.000 ord. Er teksten over 5.000 ord hedder det en novelette, Romaner starter fr 55.000 og opefter. Et passende antal ord skulle jvf de anbefalinger har fundet være 80.000 for en roman.

4 måneder, 11 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Længde på noveller er startet 09/06-2015 21:54 af Anders Skafte Hansen (Skafte) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Se verden i et nyt lys!
1 dag, 13 timer siden · heksemutter
0Poesi forlag søges
3 dage siden · MariaMolgaard
3Så skete det
6 dage siden · Nicolas Jessen
5Dagens citat
14 dage siden · ADHDigter
3Dagens Sketch (del en sketch/joke)
24 dage siden · Ansu
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...