Ordet er frit · Behøver man blive bedømt på sit køn og sin alder?

11 svar
Senest opdateret 5 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg har lige oprettet min profil her på sitet. Normalvis bruger jeg mit fulde navn, men denne gang valgte jeg at kalde mig 'metaDrøm'. Navnet er valgt fordi det er så kønsneutralt. Jeg ville prøve en online-identitet hvor jeg udelukkende bliver bedømt på hvad jeg lukker ud, uafhængigt af min alder eller mit køn. Men desværre kræver fyldepennen af man offentliggør begge dele.

Jeg kunne selvfølgelig også blot angive falsk alder og køn. Men jeg har egentlig ikke lyst til at lyve om min identitet. Har bare ikke lyst til at fortælle om det heller.

Jeg syntes det er ærgeligt. Muligheden for at skabe sig en ny identitet, frigjort fra sit fysiske jeg, er noget af det mest fantastiske ved internettet. For eksempel i onlinespil, hvor ordinære spillere som noget ganske naturligt påtager sig rollen som det andet køn. Jeg syntes begrænsningen her på sitet er lidt ærgelig.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror måske tanken herinde er, at man ikke dømmer folk på køn og alder, men på hvordan de skriver.
Ordet "dømmer" har en negativ klang, så jeg ville egentligt bruge et andet udtryk. "Forholder sig til, hvem du er," er nok bedre.

Jeg ser nu ikke noget problem i det, jeg synes kun det er hyggeligt at se, hvor mange forskellige mennesker der samles om en fælles hobby - det at skrive og udtrykke sig kreativt med ord.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror man engang også havde stjernetegn med, og det synes jeg godt kan udelades. Sådan noget kan folk selv slå op andre steder.

Personligt kan jeg også godt se idéen i en kønsneutral profil.
Der hvor det dog kan skabe problemer er når nogle indgår i relationer hvor man bliver mere personlige - sender tekster til hinanden, betalæser eller aftaler møder i Forum eller alt det helt personlige der kan komme på tale ved nærmere venskaber. Her begynder ærlighed omkring identiteten at blive lidt mere vigtig. Nogle få mennesker kunne finde på at drive spillet længere end foreneligt med de ønsker som andre parter måtte have.

Man kan ikke komme uden om at i venskabsrelationer spiller viden om personens køn en stor rolle. Her er vist ingen neutrale!

Jeg tror at man bør anbefale alle der eksperimenterer med deres kønsidentitet på nettet at blive ærlige i tide, inden andre kunne blive kede af det.
Så længe det bare handler om en profil og tekster så synes jeg dog ikke det gør noget. Så kan det være sjovt at spille en anden end den man er.

Det minder lidt om debatten med afskaffelse af kønsopdelte stedord, hvor man for eksempel ikke vil vide af ordene "hun " og "han," men foretrækker en fælles betegnelse.
Man kan dog ikke komme uden om at menneskene er særdeles bevidste om personers køn. For det betyder meget. Gå ind i en elevator hvor der står en anden person. Man er stort set aldrig i tvivl om kønnet, selvom personen iøvrigt er os totalt ligegyldig.

Man kan lave en profil, hvor man lyver om sit køn. Men man skal så bare være klar til at blive set skævt til den dag hvor det afsløres.

Men selvom du må røbe dit køn i din profil, så tror jeg ikke at det vil koste dig noget. Der er vist ingen her der vil nedvurdere sig som forfatter/poet på grund af dit køn. Måske vil man snarere regne dig din ærlighed til gode.
Jeg er selv en mandlig skriver, men jeg har også måttet overskride grænser ved mere eller mindre kvindagtige tekster eller debatindlæg. Men jeg har i hvert fald haft positive oplevelser gennem Fyldepennen som en falsk identitet i profilen kunne have berøvet mig!
Noget af det bedste der sker herinde er de gange man har haft lejlighed til at møde andre ved forskellige arrangementer. Og her kan en løgn om kønnet måske ødelægge det for os. For det er altså vigtigt, også selvom det ikke handler om stævnemøder, men bare kammeratlige sammenkomster.
Bedst er nok at være den man er og så skrive de ting man har lyst til.

5 år siden
5 år siden

Når jeg kan lide en tekst, der er publiceret herinde, så tjekker jeg gerne forfatterens profil - men det påvirker ikke min opfattelse og mening om hans/hendes skrevne ord.

mvh. Benno

5 år siden
5 år siden

Flemming, dit stjernetegn står der altså stadig!

Det er ikke fordi jeg frygter at blive nedvurderet pga. mit køn. Jeg syntes bare det kunne være interessant hvis mine udgydelser kunne stå alene, uden at blive vurderet i sammenhæng med mit køn og min alder.

Det Svenske 'hen' er ret spøjst. Der har også været forsøg med at lave børnebøger hvor personernes køn ikke er defineret. Der er også spillet Depression Quest, hvor man spiller en person af ikke defineret køn.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror slet ikke at en forfatters køn behøver at blive gjort til genstand for bedømmelse. Hvis teksten er som den skal være, må forfatterens køn være ganske ligegyldigt.
Jeg mener: Selv hvis du KUNNE stå med et modkønnet alias, ville teksten hverken blive bedre eller ringere af den grund.
Jeg tør gætte på at når du lægger vægt på det, så er det fordi du faktisk gerne vil give læseren en mulighed for at gætte på at teksten MÅSKE er forfattet af en modkønnet person.
Jeg har selv engang her lavet en debat med titlen "hvor modig er du?" Den berører netop det tema at det kunne sjovt at prøve at være en anden end den man er.
Jeg har selv indsendt en tekst hvor læseren nok ville tro at forfatteren må være bøsse. Det føltes som en kunstnerisk nødvendighed at skrive den. Det kræver også lidt mod. Sådan er det. Det kræver noget at lave "kunst!" Det er ikke altid en gratis omgang.

Men igen - Det ER muligt at skrive sådan at teksten ikke efterlader nogen som helst objektiv information om forfatterens køn!
Når man skal angive kønnet skyldes det hensyn til andre ting. (Tror jeg.)

Skriv som du vil. Og blæs på hvad læseren måtte tænke om dit køn.

5 år siden
5 år siden

Når jeg debatterer gør jeg det som den jeg er, og jeg er altså en mand. Og der er min alder og alt hvad ens identitet nu ellers består af. Mine meninger eksisterer jo ikke uden mig. Jeg er ikke ekspert i noget som helst, men jeg har da min erfaring, og den kan jo ikke løsrives fra mig.

Hvis jeg var videnskabsmand eller ekspert på andre måder, kunne jeg jo lægge resultatet af min forskning frem uden at blande min egen person ind i det, men sådan er det ikke. Så mine meninger er bare mig, men de er det så til gengæld fuldt og helt.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Har lige læst THE MALL, en sydafrikansk horror-roman der fuldt ud kan anbefales. Fuld drøn på med body-horror og samfundskritik.

Det interessante var at jeg faktisk ikke anede om forfatteren S.L. Grey var en mand eller en kvinde ... bogen beskriver vedkommende som en "mysterious, genderless persona".

Senere googlede jeg mig dog frem til svaret, men det var ganske sjovt støde på en bog hvor forfatterens køn ikke blev angivet.

5 år siden
5 år siden

Jeg tror altid man har en nysgerrighed om hvem personen er der skriver teksten.
I kunsthistorien ser man at malerierne er skabt af mænd, langt tilbage i litteraturen er jeg ikke så skrap men det var måske også mest mænd der lavede teksterne dengang.
I malerkunsten afspejler resultatet ofte personens indre, så den bliver mere udvisket i dag da man lever på samme vilkår i dag, så hvorfor skulle skrivekunsten være det samme. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

"Så hvorfor skulle skrivekunsten ikke være det samme" rettelse. Vh. Hanna

5 år siden
5 år siden

Naturligvis vil en forfatters køn meget ofte afspejles i teksten.
Man kunne næppe gætte forkert ved Robert Ludlums eller Barbara Cartlands bøger.
Men det bør glæde os at ikke alt er så stereotypt.

5 år siden
5 år siden

Noget jeg synes er ærgeligt er, at jeg, en 15 årig pige, ikke må producere tekster her på fyldepennen. Jeg er nødt til at lyve om min alder, hvilket jeg synes er ærgeligt! Man skal være 16 år før man er "lovlig"

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Behøver man blive bedømt på sit køn og sin alder? er startet 15/06-2015 04:16 af metaDrøm og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 9 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?