Ordet er frit · Organdonation

14 svar
Senest opdateret 5 år siden · 12 bruger(e) deltager
5 år siden

Har I taget stilling om organdonation?
Jeg tænker at mine organer bliver 67 i år så de må være slidte og kan det betale sig at udskifte sygt med nedslidt.
Brandsår, ja hvem vil have en rynket hud?
Jeg tror jeg takker nej, men hvad med jer unge?
Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Vi har begge valgt at være organdonerer herhjemme. Jeg er 25 og min kæreste snart 28.
Hvis en eller begge af os kommer ud for en ulykke og enten dør eller skal have slukket for en respirator, så er der helt sikkert nogen, der skal have noget fra os. De må tage alt hvad de kan bruge. For hvorfor lade gode organer gå til spilde, når der er så mange, som bare venter på at få nye?
Vi har officielt tilmeldt os som organdonerer, så vores familier ikke kan sige fra (hvilket jeg tvivler på, at de ville alligevel). Og vi har også sagt nej til at blive holdt kunstigt i live.

5 år siden
5 år siden

Min kone og jeg er donorer, hvad vores organer så end er værd. Vores børn og et af tre børnebørn er det også.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Jeg er ene om, her i huset, at være organdonor. Hvad sundhedsvidenskaben så kan benytte, må de tage stilling til til den tid.

Noget andet er at jeg også har skænket min krop til sundhedsvidenskaben. Så må de respektive afdelinger se hvem der kommer først.

Det ér iøvrigt godt at tage stilling til i god tid, også at gennemdrøfte det med familien, så de respektive ønsker respekteres, når døren til livet står på klem.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Hvis mine organer kan give andre liv efter jeg er død, så ser jeg ingen problemer i at lægerne tager det de skal bruge. :)

5 år siden
5 år siden

De må tage hvad de kan bruge, resten må de smide i grøften eller lave om til sæbe for min skyld.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

I min stolte "grå guld" alder 55, er mine organer og andre reservedele vel ikke efterspurgte mere, formoder jeg.

Men jeg vil heller ikke donere dem, for jeg hader tanken om, at de skal skæres ud, imens kroppen stadig er i live.

mvh. Benno

5 år siden
5 år siden

Jeg er organ-donor, og har været det længe. Jeg er 32 år gammel, og ser intet problem i at de tager mine organer når jeg er død. Som troende individ, har jeg alligevel ikke behov for dem i efterlivet ;)

5 år siden
5 år siden

Hvis kroppen ikke er i live er organerne døde. Og døde organer dur ikke. Derfor skal kroppen være i live.
Genbrug af organer beror på den tanke at troværdig død er indtrådt når bevidstheden (inkl. de dybere lag) irreversibelt er borte.
Man kunne bruge det klassiske billede at sjælen er borte.
Det ligner hjernedødskriteriet, men er blot knyttet til sindet som nogen substantielt.

5 år siden
5 år siden

Jeg tænker! Bliver man bedøvet (for en sikkerheds skyld) når man ligger der og "donerer" sine organer væk?
Min sunde fornuft siger mig "jeg er jo hjernedød" men alligevel.
Jeg har før debatteret, om man bytter syge organer ud for slidte? Men af mangel på bedre er det måske ok.

5 år siden
5 år siden

Bedøvet? Nej, det er vist ikke nødvendigt.
Man skal være hjernedød først.

Det der er tricky er:

1. Hvis man ER hjernedød, vil også hjertet og alt øvrigt snart gå til grunde. Og så kan det hele jo være lige meget.

2. Hvis man skal kunne bruge organerne, skal det ske hurtigt efter hjernedødens indtræden. Derfor haster det. Og tidsfristen til at være sikre på at hjernedøden ER indtrådt er kort.

3. Derfor er en helt skarp diagnose af hjernedøden vigtig.

4. Der findes tilfælde hvor man har taget fejl.

5. Og desværre tilfælde, hvor man stoppede med kropsbevarende behandling fordi man mente at hjernedøden var immanent. Og hvor det ikke var tilfældet. Patienten vågnede op. Var hun blevet yderligere skadet fordi man ikke havde kæmpet for hende, men i stedet kæmpet for dem der skulle have hendes organer og herved fremmet hendes død? Et særdeles pinligt dilemma!
De fleste vil nok mene at patienten selv er den man skal kæmpe for. Recipienter må så tage til takke med det der bliver tilbage hvis man IKKE KAN redde den døende patient.
Man kan ikke hævde at lægerne var onde. Slet ikke. Men man måtte igennem en debat om hvorvidt man havde overskredet grænsen imellem donorens og recipienternes behov. Og selv en ganske marginal overskridelse af denne grænse må have været yderst ubehagelig for de implicerede.

I vores samfund har vi ofte svært ved at acceptere det biologiske faktum at vi selv skal dø og livet som sådant må leves af børnene. Jeg kan ikke love at jeg ikke selv ville takke ja til at modtage et organ fra en anden. Selvom jeg kan se logikken i denne sentens: Hvis man ikke vil give organer til andre, kan man heller ikke tillade sig at takke ja til at modtage andres.

Tilfælde hvor en person ligger i koma i måneder eller år og man ikke ved om vedkommende en skønne dag vågner op - er ikke en tilstand af hjernedød.
Det er en tilstand hvor bevidstheden er borte. Men hjernen som organ lever.
Det vil man kunne se på scanningsbilleder.
Fremskreden hjernedød vil også kunne ses på en scanning.
Problemet ligger i tilfælde hvor tilstanden hjernedød lige netop er indtrådt.

5 år siden
5 år siden

Jeg har været organdonor i mange år, indtil for fire år siden. Da faldt jeg ned af en trappe, slog hovedet i et betongulv og blev opereret syv gange for hjerneblødninger i løbet af nogle måneder, hvor jeg lå i coma og respirator. På et tidspunkt går der infektion i et af hullerne, de har boret og jeg får menigitis. I den forbindelse bliver jeg så erklæret hjernedød og mine børn skal sige farvel til mig. Jeg får spontant hjertestop. På det tidspunkt oplever jeg at komme ud af min krop og kan se og høre alt, men tænkte ikke at jeg var ved at dø, men blot at det var en drøm. Jeg kunne se min ældste søns tårer, der løb ned over mit ansigt og høre ham sige: "Gud, du har så mange engle der oppe, jeg har kun hende her. Må jeg ikke godt beholde hende?" Så vågnede jeg...mod alle odds. Få minutter senere ville mine organer være blevet taget ud...så jeg ønsker ikke at være donor mere. Sandsynligheden for at det sker igen er minimal, ja, men den er der. Jeg hylder livet og er mirakuløst kommet mig og kan igen gå, bruge begge sider af kroppen og tale. Vejen tilbage har været lang, men det hele værd. Eneste hjælpemiddel er en trehjulet cykel og nogle gange en stok, men hellere det end at være delt ud i andre kroppe. Det er blot mit valg.

5 år siden
5 år siden
#13 Lisa_F

Jeg tror ikke man behoever goere sig store tanker om det, naar man er over 50.
De fleste Donor-Organer kommer fra yngre mennesker, i reglen mandlige motorcyklister. Jeg ved, det er en forfaerdelig tanke, men det er nu engang et faktum.

5 år siden
5 år siden

Hjerteligt tillykke, Heidi, med at du endnu er her og kan skrive så godt. Jeg håber du vil opleve varig fremgang!

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Organdonation er startet 22/06-2015 15:49 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 11 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?