Religion, politik og samfund · 'Hva nu hvis' med Grækenland ?

9 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

Hvis de går bankerot ?
Hvis de undlader at betale af på deres gæld ?
Hvis de træder ud af EUROEN og atter indfører Dracmen ?

Der er umådeligt mange meget rige og korrupte.
Der er umåeligt mange meget fattige.
Der er umådeligt mange der ikke betaler skat.

Umiddelbart er min holdning, at man skal lade det falde, der ikke kan stå og så begynde på en frisk.

I Dracmens tid eksisterede landet. Det er somom de er blevet ført ud over kanten EU.

Hvem er den store synder ?

Venlig hilsen Robert

5 år siden
5 år siden

Jeg tror ikke der er nogen stor synder, hvis vi da ikke skal sige os alle sammen. Grækenlands krise er bare et symptom på at vi alle i den vestlige verden har levet over evne. Det værste er, at dette ikke synes at ændres. Grækenland fortsætter sit overforbrug, som om intet er i færd med at hænde, og det gør vi andre også. Vi får hele tiden at vide fra politisk hold at løsningen på vore problemer er vækst. Som om vi ikke allerede har nok. Vi får at vide, at vi her i Danmark er ude af krisen, eller i hvert fald godt på vej, fordi forbrugerne bruger flere penge. Hurra, hurra, hurra!

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#2 Polo

Måske EU, som synderen i det her spil, må betale prisen? Det hastede så meget med at få Grækenland med pga dets beliggenhed i forhold til Østeuropa - et blødt hjørne er det blevet kaldt. Man overså derfor bevidst Grækenlands fatale økonomi, et system, hvor det er helt frivilligt at betale skat, en stenrig elite betaler overhovedet ikke skat, og ingen tager sig sammen til at ændre reglerne; der udbetales pensioner efter, så vidt jeg husker, 25 års offentlig ansættelse (som mange vælger, fordi der ikke er noget dagpengesystem overhovedet).

Efterfølgende har man i flere år himlet op om, at de daværende, elendige og uansvarlige politikere har løjet om Grækenlands økonomiske forhold, den kommer bl.a. Uffe Ellemann Jensen fortsat med i sit analyseprogram på TV2News. Men skulle EU med alle deres snusende og snagende økonomer ikke have vidst, hvordan det i virkeligheden hang sammen? Det har i hvert fald altid klinget hult i mine ører, og der er da også kommet oplysninger frem om, at EU udmærket kendte situationen.

5 år siden
5 år siden

Årsagerne til den græske gældskrise er ret enkel og samtidig også kompliceret.
Den er i bund og grund ens og lige så dårlig for flere af de syd- og øst europæiske lande, samt Irland og ikke mindst England: Korruption, skatteunddragelse, arbejdsløshed og en elendig fordelingspolitik, er årsagerne.
Man bør i den forbindelse også have sig for øje, at man fra de internationale finansieringskilder nok hellere vil forhandle med den af dem selv udemokratisk indsatte Lucas Papademos og hans notorisk fascistiske regering end med den venstreorienterede, men demokratisk valgte Alex Tsipras.
Med det indtil nu foreliggende ser jeg nu ikke Grækenlands udtræden af EU som meget andet end teatertorden, dertil er presset på landets forbliven i EU for stort - fra især USA.
Vi kan nærmere forvente, at Alex Tsipras regering vil blive kuppet, som det skete med George Papandreou i 2010, og en ny for finanskilderne mere appetitlig udemokratisk regering vil se dagens lys igen.
Det vil så blot forlænge pinen og medføre yderligere kapitalflugt eller genindførelse af et nyt græsk diktatur.
Lad os dog håbe, at der findes en langtidsholdbar løsning, uden det når så langt.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Ja, man må håbe; - som Kattegat skriver - men frygten for en situation som i Ukraine spøger da. Det er nok kun fordi, at NATO har mange andre opgaver, at de ikke griber ind. Grækenland var jo også medlem af NATO under Oberst Diktaturet.

Men når de indre fjender er højreorienterede, så gør det ikke noget. Problemet med økonomien er det store forbrug til de offentlig ansatte - og det er der noget rigtigt i for de miltære leder mht fhv. har et stort forbrug i de offentlige udgifter. - og mange af de virkelige kapital besiddere betale ikke skat.

5 år siden
5 år siden

Er hensynet til kreditorene større end hensynet til den Græske befolkning ?

Eller er spørgsmålet: "Nu ka'/ska' de fandeme lære det".

Venlig hilsen Robert

5 år siden
5 år siden

Der skal to til en gældsstiftelse.
Den der stifter gælden - debitor. Debitor skal selvfølgelig betale gælden, hvis der er muligt.
Den der yder kreditten mod en rente - kreditor. Kreditors rentesats er afpasset den risiko for tab, kreditor løber.
De derfor begge lige ansvarlige for et nødlidende engagement.

Den græske befolkning og deres ansvar kan man jo altid diskutere.
Her mener jeg nu, at hovedskylden skal tillægges; korrupte græske politikere, og griske bankfolk.

Jeg tror bestemt ikke, at den nuværende græske krise har noget pædagogisk formål.
Jeg tror derimod, at den har et politisk, men det er en hel anden og meget længere debat.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Grækenland er et langt stykke selv skyldigt. På hvad der ligner falske forudsætninger kom det ind i EU og fik Euroen som penge.

Man indførte en ekstremt tidlig pensionsalder og mange slap for at betale skat.

Nu sidder man i suppedasen. Og hvem går det så ud over? Rigtigt! De svageste!
Dårlig regering kombineret med kapitalflugt skabte problemer som de fattigste som sædvanligt skal betale for.
Derfor skal ganske vist regler overholdes osv. Men man skal ikke likvidere et land, når der er andre muligheder.
Hos os kan en mand også gå bankerot fordi han har forvaltet sin formue åndssvagt. Men vi har jo ikke dødsstraf for åndssvaghed!

Jeg kan dog ikke bifalde at man omtaler Angela Merkel så ulækkert. Hun er en god kvinde.

5 år siden
5 år siden

Jeg er enig med jer Kattegat og Dino i #6 & 7.

Omkring debitor-kreditor, så er det rigtigt at det går begge veje. Men jeg tror at mange af os andre europæere syntes at Grækerne har kørt længe på frihjul, uden at vise tilstrækkelig respekt for, at når man indgår i en over-europæisk sammenhæng, så kræver det mindst ligeså meget som der gives.

Den samfundskultur hvor hovedrige Grækere har kunnet smyge sig udenom ansvar og skatter, er da rædselsfuld og barnagtig. Hvis de vil stå udenfor, tjae, værså god. Før Euroen og EU i det hele taget, klarede de sig jo, men nogle ville partout have dem med fordi de jo var Natos bolværk mod nord og øst.

Venlig hilsen Robert

5 år siden
5 år siden

Jeg tror nu at de der ville have grækerne med på Euroen - var grækerne.
Deres andel i Euroen var jo ikke en betingelse for fortsat Nato medlemskab.

Når jeg trods alt mener at der skal følges visse regler og ikke blot eftergives hvad som helst, så skyldes det spørgsmålet: Hvad bliver da det næste land der skal have samme håndtering? Spanien? Portugal? Rumænien?
For man må vel ikke gøre forskel?

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten 'Hva nu hvis' med Grækenland ? er startet 25/06-2015 00:44 af Robert Kallehave og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
7 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 7 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 20 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 6 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP