Tekstdebatter · Må to romaner have samme titel?

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Tænkte lige på om to romaner må have samme titel? Jeg er selvfølgelig godt klar over at man ikke må kopiere teksten, da den jo er copyrighted, men hvis man vil bruge en titel som allerede eksisterer, er det så i orden? Hvis jeg fx vil kalde min roman for "Mord i mørket", "Engle & Dæmoner" eller lignende, er det så OK? Der findes jo film med samme titel, uden handlingen nødvendigvis er den samme, så tænkte at det måske var OK med bøger?

6 år siden
6 år siden

Det er okay, men næppe en god idé.
Forestil dig at en interesseret læser kommer ind i boghandlen eller på biblioteket:

"Jeg vil gerne låne/købe en bog som jeg har hørt om. Jeg kan ikke huske forfatterens navn, men den hedder 'Mord i Mørket'/'Engle og Dæmoner.'

Hvilken bog tror du at boghandleren/bibliotekaren vil tænke på først?
Og den anden vej rundt er der risikoen for at folk låner/køber den anden bog i stedet for din, også selv om den anden måske ikke er mere kendt, men forfatterens navn kommer bare før dit alfabetisk eller hvad ved jeg.

Vælger man en knap så kendt titel, er der stadig risiko for forveksling + at du risikerer at folk ser titlen og tænker 'Den HAR jeg læst.'

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Det er nok ikke en god idè med vilje at give sin roman samme titel som en anden. Men der er en del bøger med samme titel, Sikkert fordi man ikke lige kender alle andres titler ;-)
F.eks er der mindst fem bøger, der hedder "Flugten." Den ene er skrevet af Jacob Bech Nygaard, De andre kan jeg ikke lige huske, hvem der har skrevet.
Selv har jeg et par titler som andre åbenbart også er faldet for. Overvejer om jeg skal ændre dem, men da jeg fandt på dem, anede jeg intet om de andre.
Jeg synes ikke man skal bruge mængder af tid på at undersøge om titlen er taget, men er den meget kendt (som dem du nævner) er det nok bedre med en anden titel eller måske et twist af titlen, hvis det giver mening i forhold til indholdet.

Vh. Pia H

6 år siden
6 år siden

Det er selvfølgelig rigtigt... Nu var de to titler også bare tænkte eksempler, men du har helt ret. Det er fordi jeg leger med en titel der gerne må være i retning af "Mord i Paradis / Dødsfald i Paradis / Død i Paradis"... og ved at den første er en film baseret på en Dan Türell roman, og den anden er en britisk bog og en engelsk/fransk tv-serie.

6 år siden
6 år siden

Eddie's indlæg synes jeg er rigtig godt.

Men det kan være irriterende hvis man er låst omkring titlen.
Selv har jeg næsten aldrig været i tvivl om titlen på mine ting, kortere som længere tekster. Titlerne er ofte poppet ud med et "Tjiiinnngggg."
Og at titlen IKKE MÅ være det - føles utåleligt!
Titler er en hjertesag.
Men altså, som Eddie siger: Nogle gange må man vige for overmagten. En roman kan vel godt hedde "Bogen," men lad være med at oversætte til latin!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Må to romaner have samme titel? er startet 04/07-2015 20:25 af Martin Smedegaard Larsen (Gungner) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4088Dagens ord
13 timer siden · Engbo
1Menneskerettighederne
17 timer siden · Nicolas Jessen
0Musisk oplevelse
4 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
5 dage siden · MariaMolgaard
10Kunsten i fokus
5 dage siden · Nicolas Jessen
0En ulykke sker aldrig alene