Tekstdebatter · Samarbejde

10 svar
Senest opdateret 5 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg har sommetider foreslået samarbejde mellem forfattere her, men er hver gang blevet afvist. Fiktion regnes for noget så personligt, at man ikke kan være flere om det.

Det synes jeg er både helt rigtigt og helt forkert. Naturligvis er der noget man skriver med sit hjerteblod, og det kan man ikke overlade til andre, men andet er mere fællesmenneskeligt, og da kan det være udmærket med et fællesskab.

Der er i litteraturen mange eksempler på mesterværker, der har mere end én forfatter, men jeg skal bare nævne én, Alexander Dumas d.æ. som havde en hel romanfabrik. Han havde besluttet at skrive hele Frankrigs historie i romaner, men det kunne han ikke overkomme alene. Så han havde ansat flere andre forfattere som skrev ud fra hans idéer og under hans overvågning. Og som bekendt kom der stribevis af mesterværker ud af det.

Naturligvis skal det ikke gøres lige på den måde, man må finde sin egen facon. Mit problem er, at jeg har stribevis af idéer, men mangler tid - jeg nærmer mig de firs - og jeg mangler energi og kræfter til at udføre dem.

Jeg er fuldt klar over, at skulle andre udarbejde mine idéer ville resultatet nok ikke blive helt som jeg havde tænkt, men så blev det måske noget andet lige så godt eller ligefrem bedre.

Hvad synes I? Og det kunne også være interessant at få andre eksempler på forfatterskaber med flere forfattere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hej Kåemer, tror du det i høj grad har noget at gøre med at forfattere er enegængere ?

Èn ting er at få udstukket et emne, som det eksempelvis sker på forfatterkurser og -skoler. Men selv der sidder man for det meste alene med udviklingen af teksten.

Er man hyret som bi-skriver, så tror jeg det godt kan gå. Så måske skal vi finde en pose guld og betale os fra at få noget skrevet, sammen med andre.

Der findes mange eksempler på at mindst 2 forfattere har været ind over en tekst, af krimier kan jeg eksempelvis nævne Sjöwall & Walhø. Videnskabelige og akademiske artikler og bøger er ofte skrevet af et kollegtiv.

For nogle år siden forsøgte jeg her på nettet at skrive en novelle sammen med en Fyldepenneven. En improvisation over et møde i byen med dialog. Det gik slet ikke. Istedet skrev jeg selv historien som jeg mente den kunne have udfoldet sig, og den blev dermed totalt renset for det spændende og uforudsigelige.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

En fantasy "Mørkets Søn" der lige er udkommet på Ulven og Uglen er skrevet af to unge kvinder - hvis navne jeg ikke lige husker :oX men det er da et dugfrisk eksempel på to forfatteres samarbejde i dagens DK.

Jeg kan ikke forestille mig at skrive en roman sammen med en anden forfatter - det ville nok bare blive en kamp om at få min makker med på MINE ideer. Så jeg tror, at det kun er to forfattere, der kender hinanden rigtig godt, som kan skrive en roman sammen.

Og Kåemer, 80 år er da ingen trykkende alder, så du har sikkert mange gode år til at få dine ideer skrevet ned på papir

mvh. Benno

5 år siden
5 år siden

'Mørkets Søn' er skrevet af Tina Sanddahl og Jeanette Hedengran som i øvrigt har mødt hinanden herinde. c",)

I skrivende stund er også Pen og jeg i gang med et samarbejde om en fantasyserie. Vores projekt er så lidt anderledes på den måde at de to første bind foregår sideløbende med forskellige personer i samme univers. Pen skriver (HAR skrevet, da vi er i gang med at redigere) den ene roman, jeg skriver den anden, og i slutningen af begge mødes vores personer så.
Og det er så her vi står lige nu, men den store og forkromede plan er at vi skriver de sidste bind sammen på den måde at vi fastholder hver vores synsvinkler fra de indledende bind, men nu i selskab med den andens personer.
Indtil videre har samarbejdet været både givende og udfordrende, og plottet er faktisk vores mindste problem. Det kan vi diskutere os til enighed om. Det sværeste bliver vist at få to forskellige arbejdsmetoder til at gå op i en højere enhed, ligesom det også er blevet ret tydeligt for os at vi fokuserer på vidt forskellige detaljer.
Men det er sjovt, og det er det vigtigste. c",)

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Det skal siges, at jeg selv i høj grad er enegænger i mit forfatterskab. Hvordan kan man være andet. Det forhindrer mig ikke det mindste i at samarbejde med andre. Jeg har bare så sjældent haft mulighed for det.

Et samarbejde kan foregå på mange måder. Der kan være det tætte samarbejde sådan som Eddie beskriver det. Men det kan også være sådan at den ene leverer idéer, mens den anden udarbejder dem, og så kan man diskutere undervejs. Det er så vidt jeg har forstået sådan at tv's "Matador" er blevet til. Lise Nørgaard har givet idéer og skitser, og andre har skrevet de enkelte afsnit.

Men hvem vil være med på et eksperiment. Jeg har en bestemt historie i hovedet, hele forløbet, men jeg har til nu ikke været i stand til at få den udarbejdet. Jeg kan levere et komplet resumé, og så vil jeg overlade det til den modige.

Hvem vil vove pelsen?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

En gang på mit job kom en kollega og sagde at vi kunne lave noget sammen.
Han havde en masse ideer til romaner og jeg kunne jo skrive (bob-bob!)

Men det kunne jeg ikke lige se mulighederne i.
Jeg kan med nød og næppe hutle mig igennem mit eget til husbehov.

Men der er da makkerpar man har hørt om. Maj Sjövall og Per Waløø.
Jeg gætter på at Per var plotmageren og Maj hende med den gode skrift. Men jeg ved det ikke.
Så er der svenske Lars Keppler, som også er to personer. Ligeledes her gætter jeg på at den ene er plotmager og den anden "sekretær."

Men to plotmagere sammen? Så laver man vist en "Lennon-McCartney!"
De havde vel et samarbejde, men de leverede hver især deres egne numre. Som med "Yesterday" og "It's only love." Man hører let oprindelsen. Og hertil kom slagsmålene.
Et harmonisk samarbejde forfattere imellem kræver nok, tror jeg, en arbejdsdeling.

Jeg ved (erkender i min sensommer) at jeg kunne have haft brug for en hjælper. Mit (meget) beskedne talent folder sig nok bedst ud i det lille kammerstykke. Det større romanepos har voldt mig mere besvær.
Jeg har faktisk fået hjælp på flere fronter. En klog mand hjalp med korrektur i en tidlig fase og en anden forfatter tog en meget nyttig gennemgang senere, hvor væsentlige pointer blev gjort tydelige for mig. Tilmed har en debat her på Fyldepennen resulteret i en betydelig omskrivning af mangt og meget.
På sådan vis har "samarbejdet" fungeret også for mig. Men som "forfatter" kræver jeg omfattende indflydelse på såvel plot som personer og skrive/formuleringsmæssige detaljer. Jeg har altid set sproget som en del af "kunsten." Det er ikke kun et redskab til at kommunikere fortællingen til læseren.

Vi ser i vor egen tid kendte personer udgive en bog om sig selv. Det kan typisk være personer kendte fra sportsverdenen. Hvordan skriver de en bog? Rigtigt! De hyrer en journalist, der behersker skrivehåndværket og til denne "sekretær" fortæller de deres livshistorie.
Det fungerer! Og ind imellem giver projektet måske overskud? Det afhænger af hvor populær eller betydelig personer er.
Pointen er at hvis fortællingen havde været fiktion, ville vi her have haft et forfattermakkerpar!

5 år siden
5 år siden

Jeg prøvede engang at skive en roman med en kammerat. Det gik slet ikke. Mest fordi jeg følte, at jeg trak det meste af læsset, og min kammerat mente at jeg ville bestemme for meget. Så alt i alt blev det ikke til noget.

Jeg tror, at hvis man skal samarbejde, skal man på forhånd have nogle roller. Der er utroligt meget som skal planlægges, og man skal kende hinandens forcer og svagheder før man overhovedet kan lave noget sammen.

Faktisk ville jeg hellere bruge en makker på at gennemarbejde et færdigt produkt. En som kan gøre mit produkt bedre. Men direkte at skrive en historie med en anden = Nej tak :D

5 år siden
5 år siden

Hvis jeg skulle etablere dette samarbejde, ville det bestå i, at jeg ville levere det resume som jeg har nævnt, og derefter vil jeg ikke blande mig, undtagen hvis du direkte spørger om noget. Det er på det rene at i selve skriveprocessen må man have helt frie hænder.

Mit dilemma er, som jeg har nævnt, at jeg har nok af idéer og ikke mulighed for at realisere dem.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Vil det være en ide at vi på tekstdebatter/ ordet er frit, skriver alle på EN historie, max 10 linier så ser vi i hvilke retninger historien stritter.
Måske en vinteropgave til alle der vil være med?
Kun en ide, og ser om vi kan samarbejde og ser om man med 10/15 linier kan ændre historien på en smidig måde. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Den leg er prøvet før her. Men det er kun en selskabsleg, for ingen kan jo tage "romanen" i besiddelse. Men som leg betragtet er det sjovt.

Så lad mig lægge for!

"Med lyden af barnets fjerne øvelser på pianofortet i ørerne, så Magdalena sig i spejlet. Hun så trist på den røde stribe om halsen. Ville den aldrig gå væk? Var det fordi hun var blevet hængt? Hun burde være død. Men nu stod hun her. Magdalena hørte trin på gangen udenfor. Det måtte vist være Fruen selv. Trinnene var tunge, men dog kvindelige. Ville Fruen mon kunne se hende? Da hun selv åbenbart var stået op af graven som et spøgelse, burde hun vel være usynlig."

5 år siden
5 år siden

Her er koldt og klamt, og jeg sidder på en halmballe i den gamle gård langt ude på landet, det er mange år siden der har været liv i bygningerne med stemmer af glade børn og arbejdende, nynnende mennesker.
Teksten i bogen virker uhyggelig, tænk hvilken skæbne, og mon det er sket i virkeligheden, og måske skulle jeg forske mere i fortiden, og se hvad mine forfædre været ude for og oplevet i deres liv.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Samarbejde er startet 17/08-2015 09:31 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
16 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 8 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 15 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 16 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 måned, 16 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 måned, 17 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 måned, 20 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
1 måned, 22 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 måned, 25 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
1 måned, 25 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
2 måneder, 6 dage siden · Aurelian
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 7 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
7Kalle er død
2 måneder, 9 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
2 måneder, 10 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
2 måneder, 12 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
2 måneder, 13 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
2 måneder, 15 dage siden · Djani

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 3 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 6 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 8 måneder siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...