Selvudvikling og livskvalitet · At se sig selv udefra

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

En person har sagt mig, at jeg ikke er i stand til at se mig selv udefra. Det var ikke pænt ment. Men det kan godt være han har ret. - Men jeg er usikker på hvordan det overhovedet skal forstås. Har I et bud?

Jeg kan da godt se mig i spejlet, og har vist ingen mindreværdskomplekser over mit udseende, men på den anden side heller ikke noget særlig høje tanker. Jeg ser bare ud som jeg ser ud. - Men det var vist ikke lige det han mente.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jeg har det vist omvendt. Jeg hader synet af mig selv. Jeg synes ikke det svarer til min selvopfattelse. Det ville nok være rart at kunne sige at man er tilfreds med sig selv.

6 år siden
6 år siden

Den person som sagde, at jeg ikke kunne se mig selv udefra, mente nok ikke mit udseende, men at jeg ikke kunne eller ville erkende hvordan jeg virkelig er.

Jeg mener nu ikke at det er rigtigt, men det kan så netop være derfor.

Mener I, at i kan erkende hvordan I virkelig er som mennesker?

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Det er jo ikke sikkert. Men det er måske meget godt?
Min kone siger at jeg ikke ser folk i øjnene når jeg taler med dem.
Det er faktisk rigtigt. Selv nogen jeg kan lide kan jeg kun se i øjnene i få sekunder. Så ser jeg væk. Jeg har selv forsøgt at holde øje med det, men jeg kan ikke lave det om. Jeg kan kun være online med andre i korte øjeblikke ad gangen.
Hun siger at det har ødelagt meget for mig. Det kan godt være rigtigt.

6 år siden
6 år siden

Spekulerer aldrig på det, da jeg ikke selv oplever de fleste mennesker, som specielt interessante 5 minutter efter en afsluttet kontakt.
Så, hvorfor skulle det være anderledes med min person i deres øjne?

#4 Prøv at kikke på folks næsetip i stedet for øjnene;)

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Kåemer:
Mon ikke han mente evnen til at sætte sig ind i hvordan ANDRE oplever dig?

De fleste af os kender jo os selv sådan nogenlunde. Vi ved hvad vi mener når vi siger noget, og derfor opfatter vi måske ikke altid hvis vores ord er tvetydige. Eller hvis man - som jeg selv for eksempel - er styg til at bruge ironi eller sarkasme. Jeg ved jo godt selv hvornår det er det ene, det andet eller måske ingen af delene, men folk der ikke kender mig, kan måske have lidt problemer der.

Jeg fik en gang at vide af en person at jeg gjorde hende nervøs. Det var på et af de her kompetencekurser, og vi var omkring en uge inde i forløbet. Dvs vi kendte jo ikke hinanden 'rigtigt', men havde da trods alt brugt temmelig mange timer på at tale og tale og tale i hinandens selskab.
Jeg fattede virkelig ikke hvorfor, for jeg bryder mig ikke om konflikter, og jeg foretrækker i øvrigt generelt at se positivt på folk, medmindre de giver mig en grund til andet.
Det viste sig at være min måde at deltage i diskussioner på. Altså ikke debatter, men bare sådan helt almindelige samtaler om et givent problem. Jeg er analytisk af natur, så jeg venter som regel lidt med at komme med min mening, og den er så baseret på min egen vurdering af problemet baseret på de oplysninger jeg nu engang har fået.
Selv var hun åbenbart typen der tænkte mens hun talte (hvilket ikke behøver være en skidt ting, men bare er en anden måde at behandle problemer på), og hun oplevede MIN måde at deltage på som om jeg 'lå på spring', altså aggressivt, og det var det som gjorde hende nervøs.

Så set udefra var jeg latent aggressiv. Der er måske mange mennesker som oplever mig sådan, men bare ikke fortæller det. Men det betyder ikke at jeg er det.
Jeg ved dog nu - netop fordi hun fortalte mig det - at jeg kan opfattes sådan, og så kan jeg jo tage højde for det eller lade være.

Som de fleste andre indadvendte mennesker har jeg også fået at vide de første 100 gange at jeg virker arrogant indtil folk lærer mig at kende. Igen opleves jeg anderledes set udefra end jeg selv gør set indefra, og igen kan jeg tage højde for det eller lade være.
Det vigtigste er nok at være bevidst om at man nogle gange ser anderledes ud udefra, så hvis folk reagerer 'underligt', eksempelvis synes at misforstå alt hvad jeg siger, er det måske ikke fordi de er idioter, men fordi de tolker mine udsagn ud fra det billede som DE har af mig, og hvis det er helt galt, må man jo korrigere det.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Eddie

Jeg kan genkende mig selv i meget af din selvbeskrivelse, eller din beskrivelse af hvordan du virker på andre.

I hvor høj grad er det muligt at se sig selv med andres øjne.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg møder indimellem mennesker der er utålelige, men i selskab holder man ud. Jeg siger til mig selv jeg skal være sammen med vedkommende i få timer men vedkommende skal være i selskab med sig selv resten af livet.
Det er sjovt/vigtig at man aldrig reflekteret over sig selv, og hvad hvad man byder ind med hos andre mennesker.
Jeg tror hvis de så sig selv på film, ville de gå i "pausen"
Jeg havde en hængekøje nede i haven, og der havde jeg tit en "snak" med mig selv. "Hvor er jeg på vej hen? Hvem er godt for mig at være sammen med? Hvad vil jeg finde mig i fra andre? Hvad kan jeg bidrage med?
Men man skal ikke glemme at mangfoldigheden er vigtig for samfundet.
I gamle dage fandtes landsbytosser som gav kolorit i byen, nu får man/de piller for DET.
Venligst Hanna Fink

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten At se sig selv udefra er startet 28/08-2015 10:07 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4063Dagens ord
57 sekunder siden · Aviaja
494Kontraster
1 dag, 1 time siden · Savanti
0Hvordan skriver man en musical?
2 dage, 15 timer siden · Miss-Leth
92Ligheder
6 dage siden · Engbo
1Feedback søges til min novellepodca...
8 dage siden · Henrik German Q...
8Hvordan har du det
10 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
14 dage siden · Eddie
4Kunsten i fokus
15 dage siden · Inghard
1Forstå Michael strunge og David Bow...
27 dage siden · Allimacc
1Spiller i også online spil?
27 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
27 dage siden · Den Lianer Gois...
1Din søndag min søndag
1 måned, 1 dag siden · Engbo
12Hvad inspirerer dig
1 måned, 2 dage siden · ClPollux
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
1 måned, 7 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
1 måned, 7 dage siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
1 måned, 9 dage siden · Kåemer
0Hvis du kunne vælge
1 måned, 13 dage siden · Savanti
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
1 måned, 15 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
1 måned, 18 dage siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
1 måned, 18 dage siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
1 måned, 21 dage siden · Dmitri Burdykin