Bøger, forlag og litterært · Hvordan udgiver man en børnebog?

3 svar
Senest opdateret 2 år siden · Mikki Tjikki, Madambond, Anne Christine V. Eriksen
2 år siden

Jeg er fuldstændig på bar bund. Jeg har ingen erfaringer, overhovedet! Men jeg har omsider fået lavet en børnebog, med tekst og alle illustrationer og forside. Den mangler bare at blive sat op til tryk.

Men hvordan forvandler jeg den til en fysisk bog? Jeg har prøvet at google lidt, men der lader ikke til at være ret mange der fortæller noget om lige netop udgivelse af børnebøger. Og nogen af de sider der tilbyder direkte print jeg har fundet, lader heller ikke til at overveje at man måske kunne tænke sig noget hardback med kun 10 sider.
Men hvor starter man, og hvad er fordele og ulemper ved at udgive via forlag versus selv? Hvad kan man forvente at få med i prisen når man udgiver med forlag? Og hvad kan man forvente samlede udgifter ca. vil være?

2 år siden
2 år siden

Altså man kan selvudgive fra sider som f.eks. Saxo - og her på Fyldepennen. Men ja, sådan noget med hardback skal jeg ikke lige gøre mig klog på o.o

Hm, de fleste forlag kræver vist ikke penge for at udgive værker - det er i hvert fald min erfaring. De siger det som regel på deres hjemmeside, hvis man skal betale. Fordelen ved at udgive fra forlag er selvfølgelig, at du får en redaktør, der læser dit materiale i gennem og kommer med forslag til forbedringer. Samtidig får du så et forlags navn at arbejde med - de har allerede en målgruppe og læsere at sælge dig til. Du har altså noget i ryggen, der er velkendt for eventuelle læsere. Ulempen er selvfølgelig så, at de skal dele indtægten med forlaget, og forlaget tager det meste (De skal trods alt betale for tryk og til alle dem, der har hjulpet til på bogen).
Selvudgiver du, får du ikke støtte fra et forlag, så du skal selv skabe dig et navn derude i verden, og mange har stadigvæk fordomme om, at selvudgivelse er dårligere, fordi det ikke har været gennem forlagsmaskinen. Til gengæld tjener du mere pr. bog - hvor meget mere kommer så an på, hvor du får din bog trykt og sådan o.o

2 år siden
2 år siden

Jeg vil anbefale dig, at finde bøger på biblioteket, der matcher din egen bog: målgruppe evt tema og så videre. Se hvilke forlag, der har udgivet dem. Jeg tror, at Carlsen udgiver børnebøger, men er ikke helt sikker.

Find evt et stort forlag og et mindre og ring og forhør dig om priser.

- Grafisk design
= layout, sideopsætning, forsider mv.

- Oplag
= Hvor mange bøger forventer de at sælge af din type børnebog? (Hvad har de af erfaringer?) Hvis det er ca 1000 bøger, bør de anbefale dig at få PRINTET din bog. Over det antal, kan man begynde at overveje om det kan svare sig at trykke din bog.
Idag kan de fleste trykkerier både printe og trykke en bog. Print er typisk billigere end tryk. Uanset om du får trykt, kan du vælge omslag som det passer dig. Bemærk det handler ikke KUN om hardcover versus "blødt" Der er mange variationer, du kan vælge i mellem. Fx tykt pap, som måske stiver omslaget nok, til at du er tilfreds, men så ikke direkte er hardcover. Og mange flere muligheder...

Ovenstående specifikationer kan du også tale med et trykkeri om. De vil kunne give dig et overslag på print/trykning af din bog.

Hvis du selv udgiver, så skal du selv sørge for at få den lavet hos et trykkeri og selv stå for betalingen. Og så skal du selv stå for formidling/reklame for bogen, og du skal vel også selv stå for salget... Dvs alt andet end produktionen...

Hvis du lader et forlag udgive din historie, kan du vel bare sende dine materialer: tekst (gerne som e-mail. (Elektronisk) ) og så skal de have dine originale illustrationer, til indscanning til bogen. nu ved jeg ikke om illustrationerne er digitale eller "analoge"... Hvis de er digitale, kan du også sende dem. hvis dine filer er store, vil du typisk på en ftp, hvor du kan uploade. En slags hjemmeside...

Så tager forlaget det vel derfra. De får designet bogen og sat den op til tryk/print alt efter hvor mange de tror den kan sælge. de står for "reklame"/omtale (kig evt i kontrakt for at se, om der overhovedet tilbydes noget af dette?) og så står de også for salget enten via salg på nettet eller fysisk butik eller som salg af e-bog... Havd ved jeg. Det er noget du skal snakke med et forlag om...

Hjalp det?

Jeg er mediegrafiker uddannet og har en smule kendskab til området. Andre har måske mere kendskab eller endda erfaring med det...

God vind med din bog!!!

Opmuntrende
Sandie

2 år siden
2 år siden

Mange tak for jeres svar! Jeg har også selv lidt grafisk baggrund, så der er en del jeg kan ordne selv på den front, men jeg er dog lidt i tvivl om forskellen på print og tryk?

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan udgiver man en børnebog? er startet 02/09-2015 11:03 af Mikki Tjikki og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3cliffhang...
1 time, 20 minutter siden · dino
1315Dagens ord
21 timer siden · Engbo
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 dag, 6 timer siden · Syrene Hvid
12Din dag.
1 dag, 21 timer siden · Engbo
0NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 dage, 1 time siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
2 dage, 22 timer siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
9 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
10 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
12 dage siden · Kattegat
5Relancering
13 dage siden · dino
2Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Jeremy Dusk
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
16 dage siden · KitKatten
107Selvforsvar
18 dage siden · Kåemer

Bøger, forlag og litterært

2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
24 dage siden · DE-O
31Afslag
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
1 måned, 17 dage siden · Fynbogen
107 grunde til ikke at blive forfatte...
1 måned, 23 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
2 måneder, 9 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 måneder siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 måneder, 10 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
6 måneder, 12 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
7 måneder, 13 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
7 måneder, 20 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
8 måneder, 6 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
8 måneder, 22 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
9 måneder, 7 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
9 måneder, 22 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
10 måneder, 5 dage siden · WeirdSpace