Religion, politik og samfund · Hæderlighed

18 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

Hvad vil det sige, at være et hæderligt menneske?

Er det at man nøje følger sit samfunds love og normer, eller er det en personlig hæderlighed, hvor man insisterer på at følge sin egen samvittighed, også når det bringer en i modstrid med andre mennesker og samfundet?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ifølge ordbogen er din første udlægning dækket af ordet hæderlig/hæderlighed, medens din anden udlægning mere, men ikke helt svarer til ordbogens udlægning af ordet integritet.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Foruden mange gange at være stødt på problemet i livet, er jeg også lige stødt på det i flere forskellige bøger. Først i Harper Lee's "Dræb ikke en sangfugl", med den gennmhæderlige Atticus Finch, der kommer i direkte strid med det samfund han lever i, og så i efterfølgeren "Sæt en vagtpost ud", hvor han finder en gylden middelvej mellem sine personlige principper og det sydstatssamfund han lever i. Og så løber jeg også ind i problemer i Elsebeth Egholms "Dødvægt" som foregår på øen Gozo i nærheden af Malta, men politimanden Jack Spiteri, som har været gift med en skandinavisk kvinde og er stærkt påvirket af hendes nordiske livssyn, som bringer ham i modstrid med normerne i sit eget stærkt katolske samfund.

Både Atticus og Jack er gennemhæderlige mennesker, men kommer tæt på at blive udstødt af deres eget samfund.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Svært spørgsmål.

Det er ikke helt nok bare at sige: Det er en der aldrig gør noget ulovligt. For love kan være lavet af nogle dumme svin.

Det er heller ikke nok at sige at det er en der følger sin samvittighed, uanset hvad samfundets magtfulde lovmagere har bedrevet. For ens samvittighed kan være lige så rådden.

Derfor kan man nok slet ikke besvare spørgsmålet eksakt.
Det beror for en stor del på den kulturkreds man stiller spørgsmålet til.
En person der i det store og hele gør det som denne kulturkreds ville bifalde, kan uden stor vanskelighed fortjene betegnelsen hæderlig.

Man kunne også sige at et hæderligt menneske er et som Gud uden at ryste på hånden kan tilgive de små synder han må have begået. Hvis det altså er den samme gud som aktuelle kulturkreds bekender sig til.
Men det forudsætter et "teologisk approach" som jeg ikke rigtig har.

5 år siden
5 år siden

For mig er et hæderligt menneske en person der siger det de gør, og omvendt.
Alt for mange forstiller sig, og giver et andet billede af sig selv end fakta er.
Mennesker der fremstiller en troværdig om sig selv, og man læser om dem at de snyder og bedrager, er ikke et særsyn i dag. Det er mit bud på hæderlighed. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Tjah, Fink. Din definition af et hæderligt menneske er bestemt den samme som min. Men fører det så ikke til, at man skal leve i evig strid med det samfund man lever i?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg er ikke i strid med nogen, dem jeg kender ved kender min holdning.
Vi har opdraget vores børn til hæderlighed.
Jeg raser over at myndighederne bidrager til at svindel med offentlige penge kan lade sig gøre, fordi de ikke er dygtige nok til at gennemskue skurkene.
Måske er de dygtigste revisorer ansat i det private hvor lønnen er højere.
At vi danskere får stjålet cykler for svimlende beløb uden at der bliver gjort noget.
Men mit liv ville blive inficeret med kvaler, så jeg gør som de fleste lukker øjnene, og passer på vores egne ting, og håber på vi slipper for de fleste problemer/opgaver. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Fink

Heller ikke jeg ligger i strid med nogen, men det er da kun fordi der efterhånden er blevet renset ud blandt vennerne, så kun de der kan holde mig ud er blevet tilbage.

Men det har da krævet strid at komme så langt.

Man tænker gerne på et hæderligt menneske, at det er et der er almindeligt respekteret. Sådan er det sjældent i virkeligheden.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Kåemer, jeg mener ikke at begrebet hæderlighed skal kunne sælges som elastik i metermål, men det er ikke desto mindre det der sker.

Hæderlighed bør være en norm der ligger udenfor det enkelte individs - eller en gruppes - beslutning. Det skal ligesom være et ophøjet pejlemærke.

Til gengæld er jeg enig i at hæderlighed kan gradbøjes i forhold til den kultur - eller det land - man vokser op i. Desværre havde jeg nær sagt.

I store dele af Vesten og Mellemøsten er hæderlighed påvirket af Bibelen og Muhammed, uden at der dermed er ens termer. Afrika, Østen, de Polare egne, Rusland og Kina, har alle deres normer for hæderlighed.

Men hvis man der hvor man færdes, får ry for at være et hæderligt (nok hovedsageligt forstået som et ærligt, ordholdende og troværdigt menneske) menneske, så er det vel ikke den værste omtale man kan få.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Faktisk synes jeg, at sagen er enkel, når der er tale om andre - ærlige, ordholdende og troværdige mennesker - men næsten umulig, når det gælder en selv.

Der er jo nok stor forskel på, hvordan man ser sig selv, og hvordan andre ser en. Jeg vil da gerne have et godt ry. Jeg bliver glad, hvis jeg mærker at andre kan lide mig, men egentlig gør jeg intet for det. Jeg har i spøg sagt, at jeg aldrig i mit liv har gjort andet end, hvad jeg havde lyst til. Det er måske lige at stramme den, men ret langt fra sandheden er det nu ikke.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ang. #4

Det er bestemt et forsonende element at man vedgår hvad man er og gør. Men det kunne også siges om en massemorder. (Der er stærk nok til at kunne blæse på hvad andre mener.)

Så det bidrager til hæderligheden, men det er ikke nok.

5 år siden
5 år siden

Man kan ikke gradbøje hæderlighed Dino, men selv hæderlige mennesker kan drives til en handling de ikke er herre over.
Det er ikke et garantimærke for at man hele livet forbliver hæderlig/troværdig, det må hver enkelt gøre op med sig selv.
Men hvis man altid i fortiden var uhæderlig, hænger det klistermærke desværre permanent livet ud på vedkommende.

5 år siden
5 år siden

Hæderlighed er for mig at se en tom frase, når den hæftes på et menneske.
Eks.:
Et menneske, der stor mig meget nær, og som jeg kendte i bund og grund - så meget, som det nu er muligt at kende et andet menneske.
Vedkommende havde altid svaret enhver sit og aldrig trådt nogen for nær.
Det var på den tid, hvor vi havde åbne skattelister. Han var formersvend og på skattelisten stod han som kvarterets største skatteyder.
Et kvarter, hvor selveste byens borgmester. en velmeriteret konservativ fabrikant, samt flere andre af byens spidser boede.
Formersvenden endte på grund af sin politiske overbevisning i koncentrationslejren Stutthof, hvorfra han vendte hjem mere død end levende.
Hvad vendte han så hjem til?
Udstødelse, og det man i dag med et tysk ord kalder Berufsverbot.
Han var stemplet som uhæderlig og ikke troværdig af de spidsborgere, som var gået i dækning, da stormen rasede.
De forblev hæderlige og hellige. Han betalte regningen for sin overbevisning og var derfor uhæderlig.
Pokker forstå det.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Jeg syntes det fortæller mere om de andre Kattegat, nu har flertallet sat et nyt stempel på ham, og det følger de fleste med på. Uhæderlige mennesker som sætter dagsorden for hvordan andre skal tænke, og ikke går imod flertallet.
Når mennesker er værst.

5 år siden
5 år siden

Kattegat#12

Det giver ikke rigtig mening, at manden blev udstødt, når vi ikke kender årsagen. Jeg kender også mennesker der sad i koncentrationslejr under krigen, et par af min egen familie, men de blev da ikke udstødt da de kom hjem. Min onkel var meget aktiv kommunist, også efter sin hjemkomst, ja, hele livet.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Kåemer. Din onkel var en heldig mand, men det har sådan set ikke noget med sagen at gøre.
Det jeg forsøgte at påpege var: Et hæderligt omdømme i borgerlig forstand eller måske snarere småborgerlig forstand har intet med indre og ydre personlige kvaliteter at gøre. Den bygger alene på, hvad almenheden i en given periode accepterer som passende i deres øjne.
Altså forloren hele vejen i gennem.
I mit eksempel ville manden i dag blive betragtet som en hædersmand, men desværre er han død for længst. Blev 53 år
Så skån mig Gud i himlen, hvis du er der, for hykleriet og al dets væsen.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Kattegat

Jeg synes, du har helt ret i essensen af hvad du siger, men det viser vel kun, at hæderlighed dels består i hvordan andre ser en, og, først og fremmest, i hvordan man ser sig selv.

Jeg tænker på Martin Luthers ord: "Her står jeg. Jeg kan ikke andet: Gud hjælpe mig. Amen." - Det er en hæderlig mands ord.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Vi ser af Kattegats eksempel at hæderlighed er noget relativt. Spidsborgerne på mandens hjemegn bekræftede hinanden i deres (hykleriske) hæderlighed, men vi andre kan se uretten. Vi står på afstand og er ikke en del af sagen.

De velbjergede kunne med rod i deres sociale status diktere hvad der var hæderligt eller ikke. Derfor er magt en del af begrebet.
Som Nexø skrev: "De der har magten får også retten!"
Herunder retten til at definere ords betydning.

5 år siden
5 år siden

Jeg mener, at hæderlighed ikke kan bedømmes "indefra" een selv. Det nævnes, at et synonym kan være ærlighed. Dog er det sikkert som amen i kirken, at folks opfattelser af virkeligheden kan være endog meget afvigende fra andres opfattelse. Dét, der for tilhørerne kan lyde som det pure opspind, kan være den rene, skære sandhed for ham, der fortæller. Han tror fuldt og fast på det. Og som Kattegat fortæller, finder folk på historier, der kan "forklare" deres uvidenhed om tingenes rette sammenhæng. Det de enes om er "sandt" afgør så deres reaktioner overfor personen. Hekseprocesserne i middelalderen er jo vældig gode eksempler på dette.

Jeg tror, at hæderlighed er noget kulturbestemt, som man kan stræbe efter og håbe på at opnå at få tilkendt sit offentlige image. Men der skal ikke mange fejltrin eller ondsindet sladder til, før det image kan ligge i ruiner.
Hvis hæderlighed er at sidestille med ærlighed, så kender jeg også personligt mange situationer, hvor personer er kommet i klemme ved at sige sandheden.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hæderlighed er startet 03/09-2015 07:01 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 35 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
1 time, 36 minutter siden · Engbo
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 8 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
2 dage, 22 timer siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 7 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 18 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 26 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
2 måneder, 27 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote

Religion, politik og samfund

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 time, 35 minutter siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
24 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 13 dage siden · dino
11668
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 25 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 25 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 5 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 6 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 7 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 12 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 29 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 2 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 5 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 24 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression