Skrivekonkurrencer · 100.000 kroner til den bedste flygtninge-roman

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Dansk Flygtningehjælp vil have hjælp fra forfattere til at gøre opmærksom på flygtningenes hverdag og vil derfor give 100.000 kroner til den bedste flygtninge-roman.

Den alvorligste flygtningekrise siden Anden Verdenskrig skal skrives som en roman. Det mener Dansk Flygtningehjælp, der sammen med Dansk Forfatterforening og forlaget Tiderne Skifter frem til 1. juli 2016 åbner postkassen for manuskripter om flygtninge.
http://www.dr.dk/n...-flygtninge-roman

7 år siden
7 år siden

Tak for tippet. Så er næste projekt vel næsten i støbeskeen. :-)

7 år siden
7 år siden

Score kassen på flygtninge? Nej, ved I nu hvad??!!

7 år siden
7 år siden

Det vil nok kræve en del mere end 100.000 i research for en dansk forfatter, når man tænker på dansk politik og information i forhold til problemet.
Det vil også undre mig såre, hvis nogen her på Fyldepennen har mod til at indlade sig i det projekt.
Det er jo ikke et problem, der ligefrem har vakt de store følelser til live i debatterne herinde.
Hvem herinde? Siddende mæt og varm i stuen bag deres PC tør give sig i kast med at skildre de gruopvækkende ting, disse mennesker har været udsat for med selv den mindste gran af realisme?
Lad os da være ærlige. Flygtningeproblemet interessere ingen sutsko dansker en døjt.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Det kommer vel an på det budskab man vil sende. Jeg har hvertfald en klar ide om hvad mit ville være.

Og at kalde det, at score kassen på flygtninge, er lidt dumt. Man kunne vel i så fald sige, at kriminalforfatterer scorer kassen på de uhyrligheder der ellers sker rundt omkring i verdenen. Og hvis i blot læste artiklen, ville i forstå at de søger en kunstnerisk tilgang til flygtningeemnet. Der bliver ikke nævnt realisme.

7 år siden
7 år siden

Hvordan søren får du tid til redigering med alle de projekter, Flemming? :-)

7 år siden
7 år siden

#5 (JamesLei): Hvordan søren får du tid til redigering med alle de projekter, Flemming? :-)

Begrænse størrelsen på projekterne. ;)

Er færdig med kladden til Carlsens konkurrence i næste uge. Herefter afsætter jeg ca to måneder af til redigering. Dvs jeg får ca syv måneder til at skrive og redigere en flygtningebog. Det burde jeg kunne klare. :-)

7 år siden
7 år siden

Citat fra Dansk Flygtningehjælps oplæg:
"- Vi er optaget af, at man ikke som mennesker mister evnen til at sætte sig i andres sted."

Må indrømme, at det overstiger min fantasi at komme udenom realismen, hvis man vil skildre flygtninges livssituation, men nu er jeg jo heller ikke kunstner, men kun kunstbruger.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

#7 (Kattegat): Citat fra Dansk Flygtningehjælps oplæg:
"- Vi er optaget af, at man ikke som mennesker mister evnen til at sætte sig i andres sted."

Må indrømme, at det overstiger min fantasi at komme udenom realismen, hvis man vil skildre flygtninges livssituation, men nu er jeg jo heller ikke kunstner, men kun kunstbruger.

Med venlig hilsen
Kattegat

Jeg tror vi får realisme nok fra nyhederne. Problemet er at vi er blevet immune overfor den slags stof.
Men hvis man kan skabe nogle troværdige karakterer, og dele deres oplevelser med læseren, kan man undgå de forsvar som vi sætter op i hverdagen.
Læsning bliver jo let en personlig oplevelse, hvor karaktererne næsten bliver nogen man kender.

7 år siden
7 år siden

Ringenes Herre kan vel vække en masse tanker om krig og ødelæggelse? Der findes i hvert fald utallige analyser med det fokus. En historie behøver ikke dyrke realisme for at kunne vække følelse og empati.

For øvrigt har der allerede kørt en flygtninge-konkurrence på siden Movellas, hvor der er tale om unge og teenagere, der skrev historier om at være flygtninge. Nogle af pigerne blev vist også interviewet af TV2 News, så det kører altså en del for tiden :3 De var endda ude og besøge et asylcenter her i Danmark

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten 100.000 kroner til den bedste flygtninge-roman er startet 03/09-2015 10:53 af Olivia Birch (Humlebi) og er placeret under Skrivekonkurrencer.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Skrivekonkurrence
1 dag, 14 timer siden · heksemutter
4Venne/følge liste.
9 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 dage siden · Snowlion
10Jeg bliver udgivet!
9 dage siden · Ansu
8Dagens citat
10 dage siden · Ansu
520Kontraster
21 dage siden · Savanti
0Hvilket forlag passer til min bog?
24 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
1 måned, 3 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
1 måned, 7 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 måned, 7 dage siden · Filia
3Redigering for nybegyndere
1 måned, 11 dage siden · Zofrost
5Alternativer til Fyldepennen?
1 måned, 18 dage siden · Arndal k
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
2 måneder, 4 dage siden · Asger Nørlund
4Se verden i et nyt lys!
2 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Poesi forlag søges
2 måneder, 9 dage siden · MariaMolgaard
3Så skete det
2 måneder, 12 dage siden · Nicolas Jessen

Skrivekonkurrencer

0Skrivekonkurrence
1 dag, 14 timer siden · heksemutter
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
3 år siden · hermanøv
6Vind en forfatterkontrakt!
4 år siden · Crystal Butterf...
19Skrivekonkurrence sparringsgruppe s...
6 år siden · Babyangel85
3Hvad med en udfordring?
6 år siden · MIMIK
7Det her er en stram deadline men ha...
6 år siden · Marie Alexander
2Ikke en konkurrence, men en ide til...
6 år siden · HanneR
6Forfatter sammenkomst
7 år siden · Mons1957
0Novellekonkurrence
7 år siden · Jacob k
1February Fiction - skriv korte hist...