Tekstdebatter · Novelle

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Læs denne novelle og giv ris og ros til den.
Skriv evt. hvad jeg kunne gøre bedre næste gang.

Fodbolden
Der var den lille dreng fra tredjeklasse også var der de store drenge fra ottende klasse. De store drenge kunne gå mile løst rundt i skolegården lige indtil at de tilfældigvis stødte på den lille dreng. Han prøvede at flygte men de var både flere og større og så han nåde aldrig at flygte mere end et par centimeter. Så fangede de ham igen. Det var op mod jul og derfor havde han lavet julegaver til sine venner og familie men julegaverne nåde ikke længer end lige ned i skolegården inden de store drenge overfaldt og løb og delte gaverne og derefter løb de.

5 år siden
5 år siden

En novelle kan ganske vist være kort, men den her er altså alligevel lovlig kort. Det er mere en skriveøvelse. Man kan også sige, at det er oplægget til en novelle. Fortæl noget mere om den dreng, og om skolen. Er det i en by eller på landet.

Læs andres noveller, det er en måde at lære på.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Troll ;-)

5 år siden
5 år siden

Nu er det ved at være nogle år siden, at jeg gik i folkeskole, og jeg ved ikke, hvordan det ser ud efter reformen, men da jeg gik i folkeskole, der fik vi i dansk sådan nogle hæfter med opgaver.
Der var et par opgaver med at analysere tekster og den slags. Og så var der en eller to opgaver, hvor man kunne skrive en skønlitterær opgave. Det kunne f.eks. være ud fra et billede eller en meget kort starttekst.

Jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at man også får den slags opgaver i dag?
Hvis du kan skrive en skønlitterær historie som danskopgave, så ville jeg helt klart anbefale dig at gøre det. Din dansklærer vil kunne hjælpe dig på mange punkter, blandt andet med grammatik, stavning og sprog generelt. Samtidigt med, at du også gerne skulle gå lidt respons på selve historien.
Jeg skrev altid den type opgaver, hvilket absolut ikke har gjort nogen skade, nu hvor jeg sidder og skriver lidt for sjov i dag. Man skal starte et sted, og at have sin dansklærer som kritisk læser er en rigtig god start! Han/hun er trods alt uddannet til den slags.

5 år siden
5 år siden

Nu så jeg din alder - og det er da godt begyndt !
Og Zofrost's råd er gode - prøv dem endelig.

Det at skrive godt er også et håndværk, og det lærer man ved at gøre det og høre hvad andre mener.

5 år siden
5 år siden

tak for alle rådne

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Novelle er startet 05/09-2015 20:34 af Stine Mai og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
16 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 7 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...