Selvudvikling og livskvalitet · Alderdom

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Vi har netop været en uge på højskole, Tisvilde Højskole, et vidunderligt sted. Overvejende ældre mennesker. En af dem Kamma Pedersen, 93. Hun var der også forrige sæson og da læste hun nogle af sine digte op.

Jeg ved godt, at dette ikke er stedet for digte, men da det ikke er mig eget digt og det tjener til debatoplæg, så går det vel an.

Min stok og jeg

Jeg sætter min stok, som jeg vil,
Jeg er ikke nået dertil,
Hvor psyke og soma helt kan enes,
(hvad mon der med dette menes?)

Viljen er stærk, lader sig nødig bøje,
Selvom smerterne kan være nok så drøje.
Holde sig i gang, se det er sagen,
Helst skal der ske noget nyt i løbet af dagen.

Jeg sætter min stok, som jeg vil.
Men er nu nået dertil,
Hvor stokken og jeg kan være lidt trætte,
Ingen af os er særlig adrætte.

De fleste en høj alder har nået
Og naturligvis nogle skavanker har fået,
Men livet skal leves indtil det sidste,
Jeg håber ej, de år bli'r for triste.

JEG SÆTTER MIN STOK SOM JEG VI.

6 år siden
6 år siden

Jamen det er rigtigt. Man mindes sangen "Jeg sætter min hat som jeg vil" som vistnik stammer fra filmen "Jeg er sgu min egen" som Rifbjerg bidrog til.

Vi må at Kamma og hendes venner vil få det som hun ønsker.

6 år siden
6 år siden

For nogle år siden havde vi en novellekonkurrence her som skulle handle om alderdom. De allerfleste historier kom til at handle om forfald, senilitet, sygdom, osv. Jeg var forfærdet. Sådan oplever jeg slet ikke det at være gammel. Jeg mener sådan set ikke der er flere problemer ved at være gammel end ved at være ung, men problemerne er selvfølgelig nogen andre, og livsperspektivet er anderledes. - Så er der døden. Nåja, det er jo trist at jeg skal herfra. Det har jeg slet ikke lyst til. Men nogen tragedie er det jo ikke. Det er naturens gang. - Når de unge dør er det derimod en tragedie.

Så selvom det kan være svært at vænne sig til at være gammel, så er det ikke nogen dårlig tid.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Hvis man vil leve længe, må man finde sig i at blive gammel. c",)

Det er ikke mine egne ord, men jeg kan så godt lide den indlysende sandhed i dem.
At nogle mennesker så bliver gamle før deres dåbsattest er en helt anden historie, og det er vel netop her at alle de triste historier kommer. Når sygdomme af alle slags gør folk gamle 'før tid'.
Og hvornår det så er tid, er jo igen en anden historie. Jeg tjekkede lige din alder, Kåemer, og jeg må sige at i mine øjne er du ikke gammel. Nu arbejder jeg jo så på en kirkegård hvor mange af 'stamkunderne' (levende pårørende!!!) er et pænt stykke over de 80, og det er kun nogle af disse som er gamle. De andre har - indtil videre - bare levet længe.

Faktisk betragtes 80 år her på egnen vist nærmest som 'ingen alder'. Jeg ved ikke om billedet er ens over hele landet, men her dør folk enten inden de runder 40 eller lever til de er over 90.
Sidste år begravede vi en lokal kvinde som blev 102 år. Forrige år kom hun stadig i kirke næsten hver søndag, boede hjemme og klarede nææææsten sig selv.
Men indrømmet: Hun er lidt et særtilfælde. Lige nu. Om 10 år har vi måske en hel flok i den aldersgruppe. c",)

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Jeg er sommetider gammel og sommetider - nåja, ikke ligefrem ung, men dog yngre end min alder. Dette forstås naturligvis på den vanlige måde, nemlig som forfald. Men jeg vil nok foretrække den "gammeldags" måde, hvor alderdom er forbundet med erfaring, ja, måske ligefrem visdom. Vis er dog ikke noget man kan være, men noget man altid må stræbe efter. Når man falder til ro med sin "visdom" er den ikke særlig vis længere.

Udviklingen i verden går så hurtigt, at en stor del af de gamles erfaringer er ubrugelige. Men der er dog nogle grundvilkår i menneskers liv som ikke forandrer sig, eller de forandrer sig så langsomt, at der skal mange generationer til, for at de forældes.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

I gamle dage lyttede man til de gamle som havde erfaring med det liv de havde levet.
Mødre gav erfaringerne om hvordan man håndterede det at blive mor, i dag læser de unge bøger om det at håndterer sit barn. Gamle dyder forsvinder det er nu umodernet.
Hvordan klarede vi i det at være forældre?

6 år siden
6 år siden

#5 Du der husker tilbage,
udnyt den viden du har.
Det er forspildte dage,
du ikke søger et svar." - skrev Scharnberg.

Så lad os ikke spilde tiden; men afprøve forskelige erfaringer. Det er en pligt, mener jeg.

6 år siden
6 år siden

Det er da en gave hvis ens sanser er i behold når man bliver gammel, høreapparat og briller hører nærmest alderen til.
Men smagssansen, nærvær, lugtesansen og hukommelsen vil jeg ikke undvære.
Hvis jeg ikke er "let til bens" må jeg blive trillet rundt i stol, men det er der ikke noget der tyder på endnu.

6 år siden
6 år siden

Jeg har i mange år haft et billede af "gammelfølelsen" som også altid har naget mig.
Det handler om et bakket landskab. Det høje græs bølger i vinden. Blandt gamle bautastene står en hyrde og spiller stille på en fløjte, mens solen går rødmende ned blandt blå skyer. Følelsen er vel melankolsk, men blandet med en stille accept af tingenes afslutning og visheden om at tusind år blandt menneskene blot er et sekund blandt himlens stjerner.

Lyt eventuelt til den stille hvislen i slutningen af Jimi Hendrix's "Moon turn the tides gently, gently away."
Sangen handler om at dykke ned i havet og blive en del af Kong Neptuns rige. Og mærke hvordan man opløses i intetheden, eller måske blot bliver en del af en anden virkelighed.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Alderdom er startet 13/09-2015 08:43 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4029Dagens ord
6 timer, 10 minutter siden · Aviaja
82Ligheder
8 timer, 34 minutter siden · Savanti
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
16 timer siden · Savanti
1Hvad synes i
17 timer siden · Henrik German Q...
3Hvordan har du det
2 dage, 8 timer siden · Engbo
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 dage, 16 timer siden · Kåemer
0Spiller i også online spil?
3 dage siden · 1976majbrit
0Hvis du kunne vælge
6 dage siden · Savanti
0Forstå Michael strunge og David Bow...
7 dage siden · MariaMolgaard
493Kontraster
8 dage siden · Savanti
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
9 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
12 dage siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
12 dage siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
15 dage siden · Dmitri Burdykin
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
17 dage siden · Blækhuset
8Freddy - drengen fra skoven
17 dage siden · Pia Hansen
0Lejlighed insperation vintage art
25 dage siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
25 dage siden · Engbo
0Hvad skal du i aften du lyst til at...
26 dage siden · MariaMolgaard
1Internationalt
27 dage siden · MerakiPLyhne
1Søger app til og skrive. Historie
27 dage siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
11Transgender
1 måned, 9 dage siden · Inghard
22Lykke
1 måned, 10 dage siden · Engbo
2Søger læsere!
1 måned, 11 dage siden · Dahlenborg

Selvudvikling og livskvalitet

2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 dage, 16 timer siden · Kåemer
0Forstå Michael strunge og David Bow...
7 dage siden · MariaMolgaard