Selvudvikling og livskvalitet · Hedonistisk tilvænning ?

7 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Kort fortalt, for dem der i forvejen ikke lige kender begrebet, så betyder 'hedonistisk tilvænning', at man vænner sig til det gode, så det bliver almindelig 'grå' hverdag, + lidt mere vi måske kan komme ind på.

Er det en sådan tilvænning der gør, at vi Danskere overser hvor godt vi har det og istedet zoommer ind på fortrædelighederne?

Er det den tilvænning der gør at jeg er meget skeptisk overfor flytninge- og immigrationsproblematikken ? Det er jeg tilbøjelig til at mene, når jeg får tænkt mig om. Jeg stirrer mig blind på Islamister og deres voldsregime, istedet for at være imødekommende overfor mennesker der flygter fra rædsler i hverdagen.

De seneste debatter her på Pennen, har fået mig til at kikke indad. Jeg har ikke meget respekt for folkestemninger og da slet ikke for pressens vankelmodige ytringer. Så istedet vil jeg arbejde på min 'hedonistiske tilvænning', i forsøget på at dele det gode i vort samfund med andre og undgå at (for)blive et utaknemmeligt skarn.

Hvis dette er en debat værd, så lad os tage den.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Robert det ligger på linie med at hvis man bliver syg, glemte man så at sætte pris på det da man var rask.
Jeg er vokset op med, at skulle klare mig selv og det jeg fik ud af det, var ved egen hjælp.
Flygtningene skaber usikkerhed, og vi i Norden er ikke altfagnende men bliver nød til at forholde os til fakta.
Ved at kikke indad, kan vi ikke forestille os hvad flygtningene har været igennem. Men hvis de orker at flygte på de betingelser og det de har været igennem, er det resursestærke familier der vil videre i livet. Mit bud

5 år siden
5 år siden

HT er iflg. det jeg har fået fortalt og læst mig til, mere spids i betydningen. Velbjergede borgere som mig for eksempel, uden væsentlige problemer, opfinder problemer eller begynder at se spøgelser mange steder.

Iflg. evolutionsteorien så er mennesket skabt til at være på vagt overfor eksempelvis rovdyr, eller røvende bander. Og derfor kan mennesket slet ikke leve i tryg harmoni, men er nærmest genetisk programmeret til at se med skeptiske øjne på omgivelserne.

(Det med evolutionsteorien og den genetiske programmering på denne måde, er ikke lige mig, men jeg kan da godt læse om det, og deltager gerne i drøftelser herom).

Debatterne her på Pennen kan ind imellem flytte (mine) holdninger, og der udgives somme tider litteratur mv. der får én til at sætte livet, i stort som småt, i perspektiv.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

Den med "hedonistisk tilvænning" er ny for mig. Men jeg ser en kobling til det dagsaktuelle ved opdelingen af folk i kulturoptimister og ditto-pessimister.
Typisk kulturpessimister er DF og optimisterne er typisk de radikale.
Det betyder at for eksempel DF er skeptisk overfor forandringer, ikke mindst på indvandringsområdet, hvorimod de radikale ikke ser nogen nævneværdig risiko, men kun potentiale i den værdifulde fornyelse.
Og så kan man vælge side efter behag.

5 år siden
5 år siden

"hedonistisk tilvænning" er ny for mig. Som dino er ordene også nye for mig.

Men jeg bilder mig ind, jeg begriber.
Den frygtlige last, der kan følge med ulykker. Måske er man medskyldig. Det er den ene side.

Den anden side er den glæde, som føles, når ulykker, tragedier ikke sker. Det er rystende at se en bombet by eller grov terror handling.

Men måske er man lidt tosset, hvis man føler det modsatte glæden ved en fredelig hverdag.

Mennesker kan være mere eller mindre trælse(måske endda borgerlige?) Men glæden ved menneskemylderet - glæde ved børnenes leg og kvindernes dejlighed i hver dagen. (inspireret af Nis P) den glæde bør man lære sig - og er måske en tolkning af emnet?

5 år siden
5 år siden

Hedonisme og Hedonistisk Tilvænning kan begge googles. Børsen fra 2013 har endda en artikkel om HT.

Mvh/Robert

5 år siden
5 år siden

www.positivpsykologi.dk/PERMA.pdf
Hedonistisk tilvænning er åbenbart det sidste nye indenfor psykologibranchen. Efter min gennemlæsning af ovenstående er det mest gammel vin på nye flasker.
Det kan siges meget kort: Tænk positiv!
Mit eget udgangspunkt er mere simpelt og langt mindre krævende. Drop alle sociale materielle ambitioner og vær tilstede med dig selv, der hvor du er lige nu.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

#6 Jamen det er da også en god tolkning. Venligst Engbo

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hedonistisk tilvænning ? er startet 22/09-2015 17:26 af Robert Kallehave og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3930Dagens ord
18 timer siden · Aviaja
483Kontraster
1 dag, 8 timer siden · Engbo
9Brug af kommentarer?
2 dage, 15 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
13 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
16 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
18 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 8 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 18 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 21 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 26 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 12 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 14 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 16 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 17 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 17 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 18 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 19 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 19 dage siden · Prem

Selvudvikling og livskvalitet