Tekstdebatter · Fortællerkommentarer i tredjeperson

10 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

i debatten her blev der for en tid siden sagt, at den alvidende forfatter - tredjeperson - var død. Det er ikke rigtigt, men han benyttes ikke så tit som før i tiden, da han var det almindelige.

Problemet med en jeg-fortæller er, at du er bundet til hvad han iagttager, mens den alvidende uden videre kan hoppe rundt mellem de forskellige personer.

Jeg-personen kan let give beretningen intimitet, men den kan man såmænd også opnå med tredje-personen, men det er andre virkemidler. Han kan gå ud og ind af alle personerne.

Hvilken fortællestemme man vælger, afhænger helt af historiens indhold.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Som Kåemer er inde på, så er der fordele og ulemper ved alle løsninger, både den alvidende og jeg-fortælleren eller begrænset synsvinkel.
Hvad der kan irritere mig er, når den alvidende fortæller begynder at moralisere, fortælle hvad der nu var galt gjort f. eks. Så kan jeg bedre klare det, hvis det netop er baggrundshistorien der forklares eller miljøet der beskrives. Her er vi så nok forskellige.

5 år siden
5 år siden

Mons

Det du beskriver har vist ikke noget med personvinklen at gøre. Moraliseren er lige slem hvilken teknik man bruger. Det er forskellen på god og dårlig stil. Faktisk kan man liste megen moral ned, hvis man skriver godt nok.

For nogle hundrede år siden endte enhver fortælling og ethvert digt med en morale eller med et "hvad kan vi så lære af det".

Johan Herman Wessel parodierer skikken i mange af sin satiriske digte, f.eks. i "Smeden og bageren", som slutter sådan:

Morale.
Beredt til døden altid vær,
den kommer når du mindst den tænker nær.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

Jeg er så ikke enig med Kåemer i at en tredjepersonsfortæller nødvendigvis er alvidende. Jeg skriver stort set altid i 3. person, men vælger en person (eller flere, men skiftet imellem dem vil altid blive markeret med blank linje) at fortælle ud fra og kan så ikke fortælle mere end denne person har mulighed for at vide.

Og hvis den person har den insider-viden du gerne vil dele, kan du sagtens gøre det. Det er en helt almindeligt brugt teknik.
Personligt ville jeg dog stejle hvis jeg som læser fik oplysninger som synsvinklen ikke har mulighed for at vide. De oplysninger vil jeg så hellere undvære.

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Eddie

Jeg skrev altså alvidende fortæller. Han er også tredjeperson, men det du nævner er den tredjeperson som er i nærheden af eller inden i en bestemt person og ser alting ud fra hans synsvinkel. Den alvidende fortæller svæver over det hele og har overblik over det hele. Så kan han veksle mellem at gå ind i de forskellige personer. Han er almindelig i ældre litteratur. Se bare i H.C. Andersens eventyr.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Så er vi alligevel enige, Kåemer. Jeg læste bare dit indlæg som om du sidestillede de to . :-)

5 år siden
5 år siden

Jeg har lyst til at demonstrere hvordan den alvidende fortæller fungerer - en af måderne.

Da Ole en skøn augustmorgen gik hjemmefra, kunne han ikke vide, at han aldrig skulle komme hjem igen. Men en anelse, måske en fjern tordenrumlen, fik ham til at standse et øjeblik og kigge ned ad villavejen. De små huse lå der og så ud som forstørrede legetøjshuse. alt åndede idyl, og ingen kunne vide, at de alle inden aften ville ligge i ruiner.
Hjemme tog hans mor en ekstra kop kaffe og satte sig for at skrive en indkøbsliste. Hun skulle købe ind til hans fem og tyve års fødselsdag. Men hun standsede et øjeblik med pennen løftet over papiret og lyttede.

Og rundt om i de andre huse standsede folk op et øjebliv og lyttede, skønt der ikke var noget at høre.
- - -
Ole er her hovedpersonen, men fortælleren kender også de andres tanker og indtryk.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

I princippet ser jeg tre forskellige typer af tredjepersonsfortællere: Den alvidende, som er blevet så fint demonstreret ovenfor. Derudover den ydre og den indre. Den ydre forholder sig som et kamera over skulderen på hovedpersonen - eller den person, som nu har synsvinklen og kan altså ikke blande sig med baggrundsinformation, tanker eller andet. Det er en sjældent brugt form, så vidt jeg ved.
Indre tredjepersonsfortæller er mere almindelig, her har fortælleren adgang til alle tanker, minder og holdninger hos synsvinkel-karakteren.

Der er fordele og ulemper ved alle typer - ikke noget rigtigt eller forkert.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fortællerkommentarer i tredjeperson er startet 22/10-2015 00:08 af ChristoperColumbus og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
17 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 8 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 15 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 16 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 måned, 16 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 måned, 17 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 måned, 20 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
1 måned, 22 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 måned, 25 dage siden · Engbo

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 3 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 6 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 8 måneder siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...