Religion, politik og samfund · et tyveri

1 svar
Senest opdateret 3 år siden · 2 bruger(e) deltager
3 år siden

Her kommer et psykologisk og moralsk spørgsmål:

En bekendt af mig var i pengenød - hvem er ikke det til tider - og da han besøgte en ven, så han sit snit til at stjæle hundrede kroner fra hans pung. Efter han var gået opdagede vennen det, og blev naturligvis vred og ked af det, og han meldte det til politiet og talte i det hele tager om det vidt og bredt, men sagde da, at det var ti tusinde kroner.

At det var forkasteligt af min bekendt at stjæle de hundrede kroner er klart nok, men hvad med vennen som påstod at det var ti tusinde?

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Du har før stillet sådanne principielle moralske spørgsmål, Kåemer. I aktuelle tilfælde er det klart, at det med de 10.000 er værre. For hvor den første (af nød) stjal 100 kr, forsøger den anden at stjæle 9900 kr. Og smadrer desuden den førstes rygte.

Min kone blev engang bestjålet på sit job. Hun havde (for mange år siden) hævet 1000 kr i banken så hun kunne holde jul. (Hun var alenemor dengang.) En kollega stjal dem fra hendes taske. Det var synd for hende da hun ikke havde andre penge til formålet.
Hvorfor stjal kollegaen? Det var vist noget med at denne blev holdt i stramme tøjler af sin mand, så hun aldrig kunne have penge selv. Der er som regel årsager til at folk gør som de gør. Selvom det ikke undskylder det.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten et tyveri er startet 30/10-2015 07:28 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

192Kontraster
4 timer, 59 minutter siden · Engbo
2918Dagens ord
5 timer, 3 minutter siden · Engbo
30Kristendom
1 dag, 3 timer siden · Engbo
99Dagens Vits
3 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
3 dage siden · knudkp
1En god slutning