Tekstdebatter · Det bedste skriveråd du nogensinde har fået?

14 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej med jer,

Som emnet antyder: Hvad er det bedste skriveråd du nogensinde har fået? Jeg mener ikke DE bedste skriveråd, jeg mener DET ENE og mest fantastiske skriveråd, som du enten har fået fortalt, læst dig til, selv fundet på eller noget helt fjerde, og som har gjort en forskel for lige netop dig.

Mit kommer fra Stephen Kings "Om at skrive". Her skriver han, at han er overbevist om at roden til det meste af det, som er dårligt skrevet, er frygt. Man skal skrive for sin fornøjelses skyld og man skal opgive på forhånd at have en krukket ide om nogle måder at skrive på er bedre end andre - for det i sig selv er en frygtsom måde at tænke på.

Jeg har skrevet meget virkelig dårligt, virkelig frygtsomt. Det er blevet mindre af at have læst rådet her i Stephen Kings bog og det er jeg virkelig glad for.

Hilsen Morten

5 år siden
5 år siden

Det er svært at vælge, men ved eftertanke vælger rådet "don't get it right, get it done." Det gælder det første udkast og her skal man så ikke tænke på, om det er korrekt formuleret eller alle andre ting om tekstens kvalitet. Få det skrevet, og så kommer redigeringen, hvor man kan gøre det bedre.

5 år siden
5 år siden

Jeg ved ikke hvad der er det bedste råd jeg har fået, men et virkeligt godt råd har jeg fra Tove Ditlevsen som skrev: "Du skal læse meget, for kommer der ikke noget ind, kommer der heller ikke noget ud."

Nogle er bange for, at deres personlige stil skal blive påvirket af andre forfattere. Det er noget sludder. Jo, hvis man bevidst - eller ubevidst - efterligner én anden forfatter, men ikke hvis man læser mange forskelige.

Et råd som kommer fra mig selv er: "Du skal skrive tusind dårlige sider, før du kan skrive en god." - Med tiden og øvelsen kan du reducere antallet af de dårlige, men i princippet gælder det hele forfatterskabet igennem.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg har altid haft store problemer med at skrive, fordi jeg har tænkt alt for meget på, om det var godt og om nogen ville læse det. Så læste jeg et citat af Cyril Connolly:
"Better to write for yourself and have no public, than to write for the public and have no self."
Hvilket for mig betyder, at jeg skal skrive, fordi jeg har lyst til at skrive, så må vi se på resten bagefter.
Det har hjulpet rigtigt meget, selvom jeg stadig bruger for meget tid på at spekulere på, om det er godt nok.

5 år siden
5 år siden

Charlotte

I de fleste tilfælde er det ikke godt nok, regn med det. Man skal igennem det for at komme frem til noget, der er godt. Bokseren, pianisten, sangeren, bageren, kan ikke vente til de kan arbejde som mestre, for så bliver de det aldrig.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Well. Det egenlig ik et råd, men mere en indstilling j følger: skriv når du lyster, er inspieret eller når du kan se historien for dit indre blik

5 år siden
5 år siden

Godt råd Mogens Sørensen : )

5 år siden
5 år siden

King skrev et sted, at man ikke skal være bange for at det man skriver kan støde folk med den gode smag. For dem med den gode smag hader dig i forvejen. Det gælder dog nok kun nogle der allerede har været i kontakt med publikum.

Selv har jeg haft glæde af mange råd. Det seneste jeg har oplevet der førte til større omkalfatringer, var opdagelsen af vigtigheden af at undgå mixede synsvinkler i samme scene.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

For en del år siden efterhånden fik jeg et råd af min forlægger som jeg siden har kastet efter folk, når de - som jeg gjorde dengang - giver udtryk for at præstationsangst eller perfektionisme ødelægger enten flow eller skrivelyst, og man derfor blokerer.
Egentlig det samme som Mons udtrykker i #1:

"Tænk mindre! Skriv mere! (resten tager vi i redigeringen)."

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

I starten var jeg også slem til at tænke åh nej, det her kan jeg bare ikke! Men nu er jeg blevet mere afklaret omkring det og siger altid til mig selv, at i skrivefasen er det okay, at skrive grimt, det kan altid rettes til bagefter :-)

5 år siden
5 år siden

Det er nogle interessante svar I giver. Ikke mindst fordi jeg synes næsten alt det I har skrevet kredser om det samme, nemlig: "Skriv derudaf, drop frygten og perfektionismen, så kan du altid gå tilbage og rette i det."

Så bliver jeg nysgerrig efter at få et indtryk af hvor meget dette første udkast adskiller sig fra det færdige for jeres vedkommende - en ting er sprog, men hvor meget ændrer I tekstflowet og indholdet - er det nogenlunde på plads, når I er færdige eller ombryder og ændrer I teksten fuldstændig?

For mit vedkommende kan teksten ofte ændre sig rigtig, rigtig meget fra første gennemskrivning til den ligger færdig. Både i hvad der er med og hvad der er udeladt, hvilke personer der er og hvordan de er, hvilken rækkefølge tingene er fortalt i osv.

5 år siden
5 år siden

Jeg ændrer som regel meget lidt gennemgående, men i mine sidste 2 romaner måtte jeg skrive til slutningen. Tilsyneladende får jeg for travlt når jeg kan se mållinjen, og det går jo selvfølgelig ikke.

I den forrige havde jeg overset et fuldstændig indlysende peak på spændingskurven. JEG vidste jo at der ikke skete noget, så hvad kunne et tidsspring skade? Åbenbart en del, for jeg endte med at måtte skrive næsten 20 sider til.
I den sidste kom jeg til at lave noget lignende. Denne gang et tidsspring fulgt af et flashback. En dårlig vane jeg havde for en del år siden, og som jeg egentlig troede at jeg var ovre, men åbenbart ikke når målstregen blænder mig. Men nu er jeg da i det mindste blevet klog nok til at lytte når mine betalæsere brokker sig, og jeg fik rettet kronologien ud.

Men de helt gennemgribende ændringer foretager jeg aldrig. Hvis noget 'skurrer', generer det mig længe inden jeg er færdig, og så ændrer jeg det med det samme.
Har eksempelvis et par gange opdaget undervejs (inden for de første 5 kapitler) at jeg manglede en synsvinkel for at kunne fortælle historien ordentligt. Begge gange startede jeg forfra med det samme.
Det der med at skrive historien igennem flere gange - som mange ellers har stor glæde af - er ikke lige min kop te. c",)

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Første udkast til færdig manuskript kan se meget anderledes ud fra hinanden. Som regel skal der tilføjes eller slettes noget. Og det er som regel til sidst, når sidste punktum er sat, at jeg kan gå helt ned i de små detaljer og sige, der mangler noget, han skal modtage en ting her for at han kan gøre sådan senere osv.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det bedste skriveråd du nogensinde har fået? er startet 07/11-2015 00:49 af Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3908Dagens ord
16 timer siden · Engbo
0Presse meddelser
2 dage, 7 timer siden · JesperSB
1Copyright af navn
12 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
15 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
20 dage siden · Kåemer
469Kontraster
22 dage siden · Engbo
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 8 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 måned, 10 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 måned, 11 dage siden · Prem
2Navne
1 måned, 11 dage siden · Engbo
94Dagens Had
1 måned, 12 dage siden · Prem
74Ligheder
1 måned, 13 dage siden · Prem
20Komplimenter
1 måned, 13 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 14 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
1 måned, 15 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 måned, 16 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 måned, 16 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 måned, 17 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 måned, 20 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
1 måned, 22 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 måned, 25 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
1 måned, 25 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
2 måneder, 6 dage siden · Aurelian

Tekstdebatter

0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 6 dage siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2opbygning
2 måneder, 6 dage siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
2 måneder, 9 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
2 måneder, 18 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
2 måneder, 25 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
7 måneder, 18 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 2 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
11 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 1 måned siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 1 måned siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 2 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 3 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 6 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 8 måneder siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...