Selvudvikling og livskvalitet · Fortrydelse og anger

5 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

En gang som ung læste jeg et sted, at "det er umuligt at fortryde noget der har gjort en fuldkommen lykkelig", og det slog mig hvor sandt det var.

Men spørgsmålet var da - og det kan jeg spekulere på til denne dag - om der er forskel på fortrydelse og anger. Det er let nok at se tilbage på sit liv og sige, dette og hint skulle jeg ikke have gjort, eller jeg skulle have gjort det anderledes, måske fordi det ikke var lykkeligt i længden, eller fordi det skadede andre - eller der var noget jeg burde have gjort, men ikke havde fået gjort. - Der er så meget man kunne fortryde.

Men anger? Anger er for mig noget andet og dybere. Det sætter spørgsmålstegne ved selve grundlæget for ens liv. Har man levet et forholdsvis samvittighedsfuldt liv, kan der stadig være ting man indser ikke burde være sket, at man burde have handlet anderledes. Men på den anden side, hvis jeg i tankerne går tilbage og tænker på den enkelte handling og dens forudsætninger, ville man da ikke stadig have gjort det samme? Jeg kunne altså godt fortryde, men er der grundlag for anger?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Man kunne nok brug ordene i flæng.
Men jeg er enig - anger er "stærkere."
Anger er uselvisk - man har det dårligt med noget der er overgået andre. Fortrydelse kan godt være mere selvisk.
Man kan fortryde at man ikke fik spillet i Lotto i sidste uge hvor der var mange penge i puljen. Men man angrer det ikke.
Men igen - man kan også godt fortryde at man kørte 17 børn ihjel i en brandert. Man synes dog at det ikke helt er nok.
I sidste eksempel kunne man sige at man fortryder at man ikke blev og drak en øl mere - så var børnene nået hjem først.
Men anger - river sjælen i stykker på en anden måde.

2 år siden
2 år siden

Ja, jeg er helt enig i, at anger stikker dybere end fortrydelse, i hvert fald sådan som jeg for det meste har set de to begreber anvendt. Også som dino siger, at fortrydelse er - eller i hvert fald kan være - mere selvisk.
Anger er ligesom noget, der stikker dybt i sjælen.

2 år siden
2 år siden

Man kan sagtens fortryde uden at angre.

Jeg er enig i at anger griber ind i ens sjæleliv og motiver.

Mvh/Robert

2 år siden
2 år siden

Jeg kender ingen som ikke har følt anger, selv Jesus følte anger da han rensede templet og smed alle handlerne ud, måske ægte hellig anger som ikke har noget med personlig synd synd at gøre.
Mvh Inge Erhard

2 år siden
2 år siden

Man bør måske nok gyse lidt hvis man møder nogen der aldrig har fortrudt eller angret noget. Når man tænker efter.
Alligevel er der en del romantik omkring at man ikke angrer eller fortryder.
Tænk bare på Edith Piaf, der sang: "No, je ne regrette rien!" Men hende lytter vi jo til ganske uden malice. Og det er jo fordi vi ved at hun allerede selv har betalt prisen for at leve et liv hvor nok mangt og meget kunne ønskes anderledes. Der er ingen arrogance i hendes tilfredshed.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fortrydelse og anger er startet 12/11-2015 09:18 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1892Dagens ord
4 timer, 24 minutter siden · Engbo
31Hvad er du taknemmelig for i dag?
16 timer siden · nillepoulsen
3Lidt om dig og mig :-)
3Ny ide til bog.
2 dage, 16 timer siden · Jes B
9Verdens bedste roman
3 dage siden · dino
3Brug af ordet 'dog'
4 dage siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
5 dage siden · Engbo
2Valg af stedord
6 dage siden · DenFrieNukleoti...
0Moderne fraser og vendinger.
6 dage siden · dino
7Æblemostreglementet
7 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
10 dage siden · John Blicher Ma...
47Dagens Vits
10 dage siden · Morpho

Selvudvikling og livskvalitet

3Lidt om dig og mig :-)
21Din dag.
1 måned, 11 dage siden · Engbo
11Kønsskifte
7 måneder, 2 dage siden · smukkehjerte
9Ensomhed
1 år, 4 måneder siden · Fink