Religion, politik og samfund · Terror

60 svar
Senest opdateret 3 år siden · 11 bruger(e) deltager
3 år siden

Aviser, tv, radio osv. er fulde af stof om terror, og der er dårligt plads til andet - og hvordan kan det være anderledes? Jeg tænker på den gamle sang: "Du puslingland der hygger sig i smug, mens hele verden brænder om din vugge". Er det ikke en meget god beskrivelse af Danmark også i dag. Ikke at jeg har noget imod hygge, eller at vi lever vort liv i al fredsommelighed, men begivenhederne trænger sig jo på, med flygtninge der vælter ind over Europa og terrorister der benytter enhver mulighed for at skabe kaos, og vi kan ikke vende ryggen til det.

Kunstnere og kulturpersonligheder i det hele tager er i det senere blevet beskyldt for at forholde sig passivt til de store samfundsproblemer. Helt synes jeg ikke det er rigtigt, men noget er der nu om det.

Det er selvfølgelig begrænset hvad vi her på Fyldepennen kan gøre ved det, men vi kunne nu godt give os til kende så forskellige vi er - både her på debatten, men også litterært.

Hvad siger I?

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Nogle Penneforfattere har på digtsiderne skrevet nogle gribende tekster om den aktuelle terror i Paris.

Men ellers syntes jeg at et kendetegn blandt kulturpersonligheder ofte er naiv passivitet: 'Vend den anden kind til' eller 'terror skal kvæles i kærlighed'. - Med eksempelvis Muhammed-tegningerne som en bemærkelsesværdig undtagelse.

Ofte kræves der som reaktion på terror, at man har løsningsforslag. Dét har jeg ikke.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

Ja, det er svært at vide hvad man skal gøre ved det. Den af Kåemer citerede strofe af Jeppe Aakjær er efterhånden ikke helt rigtig, vi blev jo også selv ramt af terror i indeværende år.

Nu kan der så nå at komme noget fra kulturpersonligheder endnu, det er endnu kun anden dag.

3 år siden
3 år siden

Kåemer, på det tidspunkt vi begge var tilknyttet en noget ortodoks religion, var vi mere eller mindre parate til at dø for vor overbevisning. Så vi kan vel et eller andet sted genkende visse træk hos terroristerne - omend vi ikke ville dø på dén måde og tage uskyldige liv med i købet.

Idag er jeg ikke i tvivl om at livet og døden ligger i hænderne på snævertsynede uintelligente imamer. Fjern dem og en stor del af problemet forsvinder.

Demokratiet burde ikke være en hindring. Borgerne kan jo bare vælge dem til at regere, som de syntes har korpus til at handle.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

På min FB er der altid diskussion om politiske emner. Tragedien i Paris har selvfølgelig også videreført den debat. En dame skrev noget om årsagen. Hun mente selvfølgelig ikke at det undskyldte de forbryderiske handlinger. Men tilføjede, hvis vi standser vore krige vil terrorismen også forsvinde.

Jeg svarede:
Jeg er helt enig i de årsager der beskrives. Det er "vore" alliancer, der har avlet de mest ekstreme terrorister - indirekte. Somme tider meget direkte, som støtten til Afghanistans terrorister, da Den Røde Hær stod i Afghanistan, som støtten til Huseim og senere krig mod samme - og ikke mindst støtten til IS for at bekæmpe regeringen i Syrien.

Vi har avlet uhyrer som nu vender sig mod deres herrer. Danmark bør anerkende det faktum og sige fra.

Men vi bør også erkende, at et stop nu vil få IS o.lign. til at føle sig som sejrherre og forsætte deres kamp mod målet - og det bliver ingen god oplevelse. Vi bør genoptage formålet med FN og sammen afskaffe krig med gensidig nedrustning.
Vi bør ikke medvirke til krig mod FN anerkendte lande. Det betyder ikke at vi skal finde os i diktaturer med krænkelser af menneskerettigheder. Men metoderne kan være mange andre en krig.

Netop de rige lande, der fører krig har store muligheder for andre metoder for menneskeret.
Men våbenindustrien synes ikke om en udvikling, hvor oprustningen erstattes af fred og udvikling.

"Elsk og berig med drøm, alt stort som var.
Gå mod det ukendte fravrist det svar.
Udbygde kraftværker, ukjente stjerne .
Skab det med skånte livs dristige hjerner."
skrev Nordahl Grieg; men blev selv tvunget ind i krigen da opråbet til ungdommen blev fulgt for lidt.
Vi, der er de skånede liv har pligt til at bruge, ubeskedne, vore dristige hjerner, hvor andre blev ofre for krigen. Vi må fravriste udviklingen et svar.. . . - skrev jeg og håber det imødekommer ønsket om debat her. For vel kan vi være uenige; men uenighed er ofte vejen til enhed - lille muligheder i hvert fald og er da bedre en ligegyldighede.

3 år siden
3 år siden

Den slags hadforbrydelser er af en særlig art.

Et almindeligt mord præges af opklaringsarbejde, og når gerningsmanden så er pågrebet, kommer et juridisk efterspil.
Og dermed basta! Ikke mere.
Man arresterer ikke de øvrige i byen blot fordi de kan ligne ham en del.

Jeg mindes Stephen Kings "Salems Lot," hvor flere og flere ramtes af "tilbøjeligheden," og man kunne ikke vide om en mand der er ven idag, i morgen er vampyr og dermed farlig. Man kan ikke stoppe det - enten må man udrydde hele byen eller også vil alle blive vampyrer. Man kan ikke gå ud fra at ham eller ham nok ikke forandres. For det kan ske for enhver i byen.
Denne roman beskriver ganske godt hvad der er på færde.

Lige som i England ser man at top integrerede mænd begår grufulde mord.
Og hermed ses at man er ikke integreret blot forbi man taler sproget, har et arbejde og i det hele tage gør som andre gode borgere. For en skønne dag bryder sygen ud, og han kan blive farlig.
Hvem vil benægte at Islam er årsagen til at disse terrorister gjorde som de gjorde? For det er ikke Europas skyld. Europa har givet dem en chance. En chance for et liv i velstand og fremgang, med adgang til mad, sundhed og uddannelse. Det eneste Europa ikke har givet, og ikke vil give dem, er magten til at bestemme love og levemåde, hvor sådanne ville stride imod vor demokratiske og frie indretning af samfundet.

En af de gamle romerske kejsere lod dette være sin gravskrift: "Jeg betalte godt med bedre - ondt med værre."
Så var det op til undersåtterne at vælge hvor de ville stå.

Otte døde terrorister - 128 døde franskmænd. Denne brøk kan jo ikke accepteres i det lange løb. Almindelig høkerregning viser at det har vi ikke råd til i længden. Man bliver en skønne dag nødt til at lade terroristerne forstå at det ikke kan betale sig at gøre som de gør.

Den største fare er dog ikke terrorismen. Den største fare er demokratiet! For bliver der engang muslimer nok til at stemme shariaen ind på demokratisk vis, er slaget endeligt tabt. Den største fare ligger i kvantiteten, ikke i kvaliteten. Det er en ubehagelig sandhed som man bliver nødt til at indse i tide.
Men det er svært, for dem der siger, og længe har sagt den, er ofte upopulære i befolkningen, og nyder kun begrænset opbakning.

Der tales om frygt. Og det er klart. For når folk der ellers syntes ganske normale begår massemord, så kan man jo ikke vide hvem der ellers en dag vil gøre det samme!
Hvad kan man true dem med? Dødsstraf? Næppe, for de sprænger jo sig selv i luften.

Mange vil hælde til den sociale vinkel: Det må være fattige unge der føler sig udelukkede og diskriminerede. Det kan også ske. Men hvis det var årsagen, så burde langt flere handle sådan.
En ting der måske kunne hjælpe var hvis de holdt op med at tro på et liv efter døden. Holdt op med at tro på at martyriet er en velsignelse. Hvordan kunne man opnå det? Man kunne lukke koranskolerne, lukke børnene ude fra den undervisning der har som sit vigtigste formål at gøre dem til troende muslimer. Og sikre (sikre!) at børn lærer om Darwin, om livets uerstattelighed og rimeligheden af borgernes medbestemmelse i samfundet osv.

Der er en vigtig forskel på kristendommen og Islam. Hvad kristne end har begået af uhyrligheder gennem to tusind år, kan intet af det legitimeres ved henvisning til det nye testamente. Der er heri ingen opfordring til vold. Intet i Jesu liv vidner om hans accept af drab på jøder, slaveri, drab på anderledes troende eller polygami. Derfor kan kristne ikke begrunde vold med henvisning til religionen.

3 år siden

Viser kun 10 af i alt 60 indlæg
3 år siden
#55 Engbo

Jeg skylder en indrømmelse.

For jeg har både på Fyldepennen og i andre diskussioner gjort opmærksom på, at den kritik om vore, danske som allierede, har begået af forbrydelser, altid er kommet fra venstrefløjen - og indrømmelser fra højre og miltæret kun kom, når sandheden ikke kunne skjules.

Med eksempler fra Vietnam krigen, Afghanistan Irak o.a.

Det var f.eks. om den kommission om krigens lovlighed mod Irak, der blev lukket. Det var naturligvis Enhedslisten, der forlangte den åbnet.

Jeg husker en uenighed her, hvor der blev skrevet, at hvis nogen skulle straffes, så var det dem, der krævede kommissionen åbnet.

Men nu kan jeg se, at både de værnepligtiges talsmand og højstående talsmænd for forsvaret understreger vigtigheden af, at få den åbnet for at kunne lære af mulige fejltagelser.

Så jeg synes ikke de skal straffes, der går ind for åbenhed - uanset om jeg ellers er enig med dem om andre forhold.
Man bør ikke være så ensidig!

...Venligst Engbo

3 år siden
3 år siden

#55 Engbo
"Så jeg synes ikke de skal straffes, der går ind for åbenhed - uanset om jeg ellers er enig med dem om andre forhold."

Nej Engbo! Lad os for himlens skyld fortsætte med traditionen for dansk hykleri. Lad endelig forbryderne gå i skjul bag pænhedens facade.
På den måde kan politikkerne og vi fortsætte med at fremstå som en ren og uplettet nation ud i egen indbildning.

Omverdenen udenfor andegården ved udmærket, hvad det er, vi repræsenterer.

Vi lod mangefold flere dø i vore flygtningelejre efter krigen, end vi mistede danske liv under besættelsen inklusive vore tab under den hvide general i Finland og i Hitlers armeer på Østfronten.
Hvem har talt deres sag? Politikkerne? Nyhedsmedierne? Historikkerne?
Nu gentager historien sig så. Vi opfører med ro i sindet nye KZ-lejre til verdens nødlidende, som vi nu ikke kalder for nazi yngel, men alverdens andre ting.
Jo Engbo! Lad os endelig holde alle spejle tildækkede.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden
#57 Engbo

#56 Måske forstår, sløve jeg, ikke helt, hvad du mener Kattegat.

Jeg svarede jo på en mening, der gik ud på, at de skulle straffes, som krævede kommissionen om krigen mod Irak. Jeg fik at vide, at de burde straffes som ville have lovligheden undersøgt om igangsættelse af krigen og måden vi behandlede krigsfanger på.

Når så andre fra forsvaret slutter op om det krav, så skulle jo også de straffes - og det mener jeg ikke.
Der er jo brug for en baggrund, selv om jeg mener, at vi alligevel - bare på grund af den viden, vi alligevel har, er det let at se, der er begået forbrydelser både med krigens lovlighed og måden vi behandlede krigsfanger på. Venligst Engbo

3 år siden
3 år siden

Engbo.
Det var ikke ment som nogen kritik af dit indlæg. Det valgte citat var ment som udgangspunkt for et ironisk spark mod dansk hykleri og lunkenhed for medløberiet til den på bjerget herskende mening. Vi for tiden er vidner til.
De "samme" politikkere og almindelige borgere, som engang kaldte de progressive kræfter i samfundet for terrorister og senere sluttede op om det beskidte retsopgør, er nu i fuld gang igen.
Dengang fik vi ikke vasket det beskidte tøj og alt tyder på, at vi skal fortsætte med at være snavsede indvendig. Bare vi ser rene ud på forsiden.

Beklager, at det er blevet misforstået.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden
#59 Engbo

#58 Tak; men tror jeg, jeg forstår. Det er sandt. Det er bare gentagelser. Opgøret, sandheden om Danmarks rolle i 2.Verdenskrig er også kommet frem meget lidt.

Man kunne glæde sig over medlemmer af Frikorps Danmark fik deres sag for. Men det var dog lidt meningsløst, når de der har lokket dem moralsk ikke blev straffet.

3 år siden
3 år siden

Det er et løjerligt eksempel: Modstandsfolk - der handlede imod regeringen - blev for nogles vedkommende belønnet med gode offentlige stillinger. Men dem i Frikorps Danmark - som handlede med regeringens velsignelse - de skulle straffes.
Man kunne have holdt en pro forma retsag og så givet amnesti bagefter.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Terror er startet 15/11-2015 08:49 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2976Dagens ord
3 timer, 56 minutter siden · Engbo
234Kontraster
5 timer, 1 minut siden · Confucius
5Lykke
5 timer, 20 minutter siden · Engbo
2Børnebogsforfatter Søges
1 dag, 16 timer siden · Untitled
0Redigering
1 dag, 18 timer siden · NAHansen
1Margit Sandemo
3 dage siden · dino
104Dagens Vits
3 dage siden · dino
5Lige margener?
5 dage siden · WeirdSpace
1Kvindelige betalæsere søges
5 dage siden · dino
6Jalousi
5 dage siden · dino
12Min nye bog er netop sat i salg
6 dage siden · Fink
54Homofobi
9 dage siden · Confucius
19Mere end almindelig klangfuld
17 dage siden · dino
1Synonymer
20 dage siden · JohannesB
3Er E-sport sport?
22 dage siden · Savanti
0Min pc nægter mig adgang til Facebo...
24 dage siden · sofiesverden
4Vil I venligst lade være med.
27 dage siden · knudkp
30Kristendom
1 måned siden · Engbo
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
1 måned, 2 dage siden · knudkp
1En god slutning
1 måned, 3 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
1 måned, 5 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
1 måned, 6 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
1 måned, 11 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
1 måned, 13 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
1 måned, 13 dage siden · NAHansen
4Bøger om at skrive
1 måned, 15 dage siden · IntetNavn
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
1 måned, 16 dage siden · Savanti
6Samtykke
1 måned, 17 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
1 måned, 17 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
1 måned, 17 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
1Redigering af kategori efter public...
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 19 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
1 måned, 19 dage siden · Mette-Maj Ronja
63Hvad er meningen med livet?
1 måned, 19 dage siden · dino
0Spam fra profilen : Ellen baby
1 måned, 24 dage siden · knudkp
1To Liv
1 måned, 29 dage siden · Engbo
10Danmark
2 måneder, 10 dage siden · dino
16Chettoer
2 måneder, 14 dage siden · Engbo
5Norges bjerge
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
74På'n igen.
2 måneder, 27 dage siden · Engbo
0Otiumstol - anbefalinger
2 måneder, 29 dage siden · Machula T.
3Sonateform
3 måneder, 2 dage siden · Muhkovending

Religion, politik og samfund

5Lykke
5 timer, 20 minutter siden · Engbo
54Homofobi
9 dage siden · Confucius
30Kristendom
1 måned siden · Engbo
23folkeafstemning
1 måned, 11 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 måned, 19 dage siden · dino
74På'n igen.
2 måneder, 27 dage siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
3 måneder, 4 dage siden · Engbo
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
5 måneder, 18 dage siden · Engbo
8Bøn
5 måneder, 25 dage siden · Morpheus
32Politik .
7 måneder, 7 dage siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
7 måneder, 7 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
7 måneder, 8 dage siden · Inghard
27Evolutions forskning.
7 måneder, 9 dage siden · Inghard
8Circumcisio.
7 måneder, 11 dage siden · dino
6Den nye EU aftale
7 måneder, 15 dage siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
7 måneder, 20 dage siden · Engbo
4Salme
9 måneder, 12 dage siden · Engbo
6Victoria
9 måneder, 28 dage siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
10 måneder, 7 dage siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
11 måneder, 2 dage siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
11 måneder, 22 dage siden · Engbo
9Sandhed
11 måneder, 29 dage siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
11 måneder, 29 dage siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
1 år siden · dino
67Burkaforbud
1 år siden · Kåemer
41Demokrati
1 år siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis