Religion, politik og samfund · Spørgsmål til religionerne

33 svar
Senest opdateret 3 år siden · 6 bruger(e) deltager
3 år siden

Spørgsmål jeg har lyst til at stille til de tre verdensreligioner:

Til de kristne:
Ifølge det Nye Testamente er Jesus død for vore (mine) synder. Tror man stadig det, og hvordan skal det forstås?

Til muslimerne:
Ifølge islam var Muhamed et almindeligt menneske, i modsætning til Kristus, der var Guds søn og "sand gud og sandt menneske". - Hvorfor må man da ikke lave billeder af ham?

Til jøderne:
I oldtiden, på Jesu tid, var ofringer af dyr i templet i Jerusalem en vigtig del af religionen. Hvis det var muligt, ville man så genopbygge templet og genoptage ofringerne.

Der er mange andre spørgsmål man kunne stille, men dette må være en begyndelse.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg svarer først og fremmest, fordi jeg godt vil dele spørgsmålene. - og venter på svarene.

Til det første om Jesus, så kender jeg og vi jo den hengivne måde, hvor man især for os ser den indre missionske vuggende bekendelser - ih, hvor vi skammer os.

Jeg ser værdien i, at Jesus stod for et bedre liv fredens - budskabet til de fattige - og igennem tiderne kunne det bruge til andre personer, der har ofret livet.

For sådan er fjenden, og sådan er det at vennerne svigter. Hvis man ikke bare vil lulles hen, så er de tilsvarene Rosa Luxemburg, Dag Hammerchöl, Martin Luther King bare eksempler på værdien af historien om Jesus.

At budskabet bliver misforstået - ja det gjorde det jo i sin oprindelse, hvor jøderne jublede. Nu kom han, der ville stå i spidsen for krig mod romerne. Jesus gik op på bjerget og græd over den misforståelse. Så sådan i overført betydning, tuder han endnu.

3 år siden
3 år siden

Sangen - og historien om Joe Hill underbygger den tanke, jeg forsøger at bekræfte. Andre udtrykker noget af det samme. Efter 2.verdenskrig mht. dødslejrene blev jo også bekræftet af "Messias."

"Jeg drømte om joe hill i nat
Lyslevende han stod
Men joe du er jo død for længst
Jeg' ikke død sa' joe-"

Læs i øvrigt en fremragende artikel i ARBEDEREN om Joe Hill.

3 år siden
3 år siden

Ja Joe Hills historie er interessant, men den har nu ikke meget at gøre med de spørgsmål jeg stillede.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Det er min opfattelse. Bibelen er sludder fra den ene ende til den anden, hvis man ikke kæder den sammen med det virkelige liv - lige som al litteratur i det hele taget.

3 år siden
3 år siden

Engbo

Mærkeligt udsagn. Alt, absolut alt er noget sludder, hvis det ikke er kædet sammen med det virkelige liv.

Men det jeg spurgte om var, om kristne stadig tror på, at Kristus døde for vore (mine) synder. Jeg kan tilføje, om jeg kan kalde mig kristen, når jeg ikke tror på det.

Og jeg stillede tilsvarende spørgsmål til jøder og muslimer. Dig ikke om medlemskab.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

For at kommentere på den kristne vinkel, så ja, jeg tror på en løsesum, at Jesus døde for menneskers skyld.

Det handler om troen på at et Syndefald har fundet sted. Uden Syndefald intet behov for Løsesum. Bibelens bud herpå er at Jesus er den bedst egnede til at dække dét behov. En noget indviklet affære som kræver megen tro, ikke mindst fordi Løsesummen først indfries rigtigt en gang i fremtiden.

Måske ikke så indviklet, hvis man betragter tingene som et forløb i en restsal, med Gud som anklaget og Satan som anklager.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

Robert Kallehave

Jeg forstår egentlig godt det med Kristi offerdød, men er der nogen, bortset for de rene fundamentalister, der for alvor tror på at vores evige salighed afhænger af at et uskyldigt menneske bliver ofret. Vil man ikke vige tilbage for at modtage frelsen på de betingelser. Jeg mener, skal nogen lide for mine synder, så skal jeg nok selv gøre det.

Gud er kærlighed, siges der. Kan en gud der kræver et sådant offer være kærlig?

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg kan godt se, at jeg skyder forbi, for mange der filosoferer eller studere religion, adskiller troen fra virkeligheden.

Robert kunne lige så godt have skrevet: "jeg kører som det passer mig, kører jeg galt, skal jeg nok bare lade det gå ud over mig selv."

Sådan er livet ikke. Min adfærd påvirker også andres. Men for at vi kan komme videre må også bære over og give alle en chanse.

Det er en overbevisning stik i mod øje for øje og tand for tand. Øje for øje gør verden blind - og er heller ikke ideal i trafikken.

3 år siden
3 år siden

Ad #7: Tjae Kåemer, det handler jo i sidste ende om at tro på ting der er større end livet nu.

Om vi vil acceptere løsesummen på de nævnte præmisser, er jo også et trosspørgsmål. Hvis mennesket før Syndefaldet var fuldkomment, så kræver Gud åbenbart et lige så fuldkomment sonoffer. Hvis fuldkommenhed er lig med en diamant på 500 karat, så kan den ikke erstattes med 500 diamanter á 1 karat.

Måske en noget gammeldags retfærdighedstolkning fra Guds side. Babarisk vil nogle mene. Hvilket kalder på et gammelt spørgsmål: om hvorfor en formodet kærlig Gud kan tolerere så megen lidelse og gru, over så lang tid, for nogle principper vi almindelige mennesker nok aldrig vil syntes om? Dét har jeg ikke svaret på. Og jeg er med tiden blevet meget utålmodig med min Gud, ift. da jeg var ung og føjelig.

#8, Engbo, jeg syntes det er noget vrøvl du adresserer til og om mig.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

Jeg er ingen autoritet på området, men siger lige min egen mening:
Jeg tror at "Jesu død for vore synder" skal ses på baggrund af en tid hvor man måske troede at alt skulle betales ved kasse et. Tilgivelse forekom nok mærkeligt. Men at lade en betale for vore synder så "liv for liv blev betalt" som i "Smeden og bageren" var måske nemt at forstå?

Man må ikke lave billeder af profeten Muhammed, fordi han netop fik gjort op med Mekkas polyteisme. Han sagde derimod: Der er kun én gud og det er Gud. Hvis man lavede billeder af Muhammed, kunne nogle måske begynde at dyrke ham som en (af)gud, og det fandt han blasfemisk.

Ofringer til Gud eller "guderne" ses i rigtig mange religioner verden over. Det handler om livets vanskeligheder. Det var ikke let at få livet til at lykkes, og overalt fik man den tanke at succes var noget man nok burde betale for med en del af sine værdier. Man skulle dele sin indtægt med Gud. (Ellers ville han måske heller ikke dele med os en anden gang.)

3 år siden
3 år siden
#11 Engbo

#9
Robert Kallehave. Ja, jeg kunne jo også nøjes med at skrive, "det er noget vrøvl du skriver." Så er vi jo fri for at afprøve meninger. Men jeg prøver at vise respekt, også for dem jeg er uenig med.

3 år siden
3 år siden

Robert

Jeg forstår godt nok logikken i det med Kristi offer, men skal jeg modtage det offer, og kan jeg virkelig elske en gud der kræver noget så barbarisk.

Dino

Din udlægning af forbuddet mod afbilleder af Muhamed er nok rigtig, og dog er det ulogisk, synes jeg. Muhameds samtidige så ham jo, og var sikkert glad for det. Hvorfor må senere generationer så ikke se ham. Nok var han en hellig mand, men han var dog af kød og blod. Og der behøves åbenbart ikke noget billede for at ophøje ham over det normale menneskelige.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Et hurtigt opslag på Google afslører en masse billeder af profeten. Samt, - at der i koranen intet direkte forbud er mod afbildning af profeten.
Her kan også læses, at man i såvel: islam, jødedommen og kristendommen er tilbageholdende med afbildninger af Gud.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden
#14 Engbo

Jo, jeg undrede mig også over, at så mange under muhammedkrisen henviste til forbud mod billede af profeten.

Hvis muslimer vedtager det forbud, så bør det da være deres sag.

Jeg forstår jøderes og kristnes forbud som at Gud ikke eksisterer i den forstand; men er allestedsnærværende i livet og i vore handlinger.

Ingen har set Gud - kun i overført betydning. Jeg ved godt, at Jehovads Vidner og andre bogstav tro ikke bryder sig om, at Gud er et begreb.

Men den bogstavelige person findes ikke efter min mening; men kommer han og siger jo, jeg gør, så er jeg da redde til at ændre opfattelse.

3 år siden
3 år siden

Jøder og kristne har noget forbud mod at lave billeder af Gud. Bare tænk på det bekendte maleri i det sixtinske kapel af Gud der skaber Adam.

I skolen var en lille dreng meget optaget af at tegne. Læreren spurgte ham hvad det skulle være. "Gud," svarede drengen. - "Men ingen ved da, hvordan Gud ser ud," sagde læreren pædagogisk. - "Så får de det at se nu," svarede drengen.

Kåemer

3 år siden
3 år siden
#16 Engbo

"I skolen var en lille dreng meget optaget af at tegne. Læreren spurgte ham hvad det skulle være. "Gud," svarede drengen. - "Men ingen ved da, hvordan Gud ser ud," sagde læreren pædagogisk. - "Så får de det at se nu," svarede drengen".

Kåemer

Ja, det er selvfølgelig en ny erkendelse. Så er det på plads. Venligst Engbo

3 år siden
3 år siden

#15

Der mangler et "ikke": Jøder og kristne har ikke noget forbud mod at lave billeder af Gud

3 år siden
3 år siden

Tjae Kåemer, dit enkle og let forståelige oplæg burde jo få strengen til at sprudle med engagerede kommentarer. Istedet fik du indspark fra Tordenskiolds soldater, endda fra nogle der ikke bekender sig til en religion.

Gad vide om Fyldepennen er i Bad Standing hos visse kredse, vi ellers savner idealistiske kommentarer fra ?

Tordenskiolds soldater præger hele debatånden her. Der mangler dynamik, hvilket får mig til at overveje om mine dage på Pennens debat skal være talte - ikke at nogen vil begræde at jeg forsvinder - men det er nu en skam når konceptet ellers er meget rummeligt og interessant.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

Robert

Du har ganske ret, men først vil jeg sige mange tak til dem der stadig hænger på. Jeg vil ikke foragte Tordenskjolds soldater, de gør en god indsats. Men ellers kan man jo godt længes efter de gode gamle dage, da bølgerne virkelig kunne gå højt i mange forskellige debatter.

Men den litterære del af Fyldepennen fungerer jo stadig fint, så måske er det mere der man skulle lægge sin energi. Jeg mener, både med at skrive og give kommentarer.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Kåemer #7:
Der er - i min optik - intet barbarisk i Guds 'krav' om Kristi sonoffer, for Kristus var jo netop ifølge troen på Treenigheden Gud selv, så den eneste der ofrede sig for vores skyld, var netop Gud.
Det mest barbariske i den ballade var vel at vi oprindeligt blev pålagt Arvesynden, for hvordan kan vi være ansvarlige for hvad vore forfædre gjorde? Vi var der ikke, havde ingen magt og indflydelse på situationen og ville måske selv have handlet anderledes.
Og er det ikke netop den dom som omstødes i det Ny Testamente?

Sådan lidt populært sagt flipper Gud ud over Adam og Evas manglende lydighed. I raseri smider han dem ud af Edens Have og giver dem for god ordens skyld et par forbandelser med i bagagen.
Et par tusind år senere er han kølet lidt ned og kan godt se at det måske var liiige i overkanten at alle mennesker skal betale prisen for Adam og Evas ulydighed. Som så mange andre forældre er han dog ikke villig til bare at slå ud med armene, indrømme at temperamentet løb af med ham og ophæve straffen.
Så i stedet går han undercover som menneske fordi det giver 'os' mulighed for at vise tro uden at have set beviser. Og på den måde kan han jo også sortere i hvem der skal have ophævet straffen og hvem som ikke skal.
For jo, historien lyder at Kristus døde for vores synder, men nærlæser man en smule (eller tilbringer virkelig mange timer til gudstjenester), fremgår det at vi kun opnår frelse gennem troen på Kristi. Vi SKAL altså være villige til at tro på at manden Jesus faktisk var Gud i menneskeskikkelse. Ellers kan vi rende og hoppe.

Præsten i min kirke har en ret enkel måde at forklare det for konfirmanderne:
"Hvis du giver Gud fingeren når han rækker dig hånden, så tager Gud hånden til sig, for han frelser kun dem som ønsker det."

Så bare rolig, Kåemer. Ifølge det billede vil ingen ofre sig for din skyld mod din vilje.
Til gengæld er den eneste utilgivelige synd - ifølge ovennævnte præst og nævnt i sammenhæng med citatet - at sige nej til frelsen. Straffen er så bare at du ikke bliver frelst, så ... c",)

Mvh
Eddie

3 år siden
3 år siden

#20: Din kommentar Eddie kan jeg vældig godt lide. Meget mere ligetil og spiselig end min.

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden
#22 Engbo

Når jeg har forladt Folkekirken, så tager jeg nu det livssyn med, at budskabet kan bruges til at se og medvirke til det, der foregår i virkelighedens verden.

Da Pilatus blev i tvivl om skyldsspørgsmålet, sagde han til sidst: Jeg vasker mine hænder." altså for at understrege, at det her var jødernes morderiske krav og problem.

Jøderne gav ham ret og råbte: "Hans blod kommer over os og vore børn."

Historien viser jo tydeligt at den selvdom kom til at forfølge jøder i gennem tiderne altid forfulgte - og især i vor tid(vi gamles tid) med KZ lejrenes gru.
Det kan de ikke se, der behandler troen som en kryds og tværs opgave.

Det gælder bare om at få ord til at passe sammen. Det samme gælder jo, når jeg henviser til tidernes - hermed nutidens uskyldige, der bare vi kæmpe for en bedre verden.

Lad os forsætte med det - og som de indirekte og dog tydeligt fremgår i debatter: Korsfæst, korsfæst - og giv os Barabas fri."

3 år siden
3 år siden

Eddie #20

Din forklaring på Jesu offerdød er absolut spiselig, og jeg har da også tidligere sagt, at jeg godt nok ser logikken i dette offer, men, men ...

Gud er vel stadig Gud, og sætter ham ned på det menneskelige plan og udstyrer ham med særdeles menneskelige reaktioner, hvor meget værd er han så som Gud - bortset altså fra at han har bugten og begge ender, som man sagde før i tiden, altså at han har al magt.

Det var jo ikke kun i Edens have, at han handlede temmelig overstyret. Hos de store profeter siger han gang på gang "... så skal de kende, at jeg er Herren", efter at have truet med de forfærdeligste plager i form af krige, hungersnød og pest osv og tusindvis af mennesker bliver udryddet, alt dette hvis de ikke overholder hans bud. - Der er ikke meget frit valg i dette. adlyd eller gå til helvede. (Enten helvede så forstås bogstaveligt eller på en eller anden måde symbolsk.)

Og nej, det er sandt at ingen ofrer sig for min skyld uden min vilje, men hvordan går det mig, hvis jeg ikke modtager offeret? De vilkår der møde mig der, er jo skabt af den samme Gud som giver mig valget.

Bemærk her, at jeg aldeles ikke fornægter Gud, jeg ser ham bare ikke som spor menneskelig. Jeg siger med Karen Blixen: "Således elskede Gud verden, at han skabte den." Jeg elsker at leve i en sublim verden med mulighed for det vidunderligste og det frygteligste. - Jeg elsker Jobs Bog, med beskrivelsen af en Gud der er over al menneskelig logik og principper.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Eddie

Treenighedslæren er en teologisk spidsfindighed, og jeg forstår udmærket logikken i den. Men at sige at det var Gud selv der ofrede sig, er nu at trække den. Vi kan godt sige, at det går over vor forstand og langt ind i præstens, det er der jo så meget i denne verden der gør, men bliver alt så ikke lige gyldigt?

Måske skal man bare leve sit liv så hæderligt som man nu kan finde ud af det, og er det så ikke godt nok for den gode Gud, så ... (her skulle der stå nogle grovheder, men de er strøget af censuren.)

Vi er tilbage i det gamle banale spørgsmål: Hvorfor tillader Gud al den lidelse i verden, når han nu er så almægtig? - Under Hitlers regime mistede mange jøder deres tro. For hvor var Gud? - Jeg læste en beretning fra en koncentrationslejr, En dreng på ti-elleve år var taget i at stjæle noget brød, og for det skulle han hænges. Alle jøderne blev kaldt sammen og skulle overvære henrettelsen. Drengen stod der på skafottet og begreb ikke hvad der foregik. Og blandt jøderne gik der en summen: "Hvor er Gud nu?". - Nogle mistede dog ikke troen, men den blev revideret meget. For eksempel til, at nok var Gud til og havde skabt verden, men han interesserede sig ikke for menneskene og hvad de foretog sig, og slet ikke det enkelte menneske.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

for mig lyder det hele mærkeligt. Jeg tror at hvis alt var skabt af (en) gud (Gud) ville tingene se anderledes ud. Det kunne der skrives en masse om.
Jeg mener at alle tre store religioner i Mellemøsten kan føres tilbage til Farao Akhnaton. Hans syn på Gud som en enkelt, og overvældende gud betød starten på monoteismen som begreb.
Bibelen skyldes vist nikæerkonciliet, hvor man vedtog et politisk kompromis, hvor tekster blev kasseret eller bevaret og gjort til et fælles dogme for kristendommen.

Nogle tror på arternes færdige skabelse. Andre hælder til en udvikling, hvor slægtsskaber arterne imellem (som synes at være uomgåeligheder) skyldes en guddommelig indflydelse i indledningen. Altså en guddommelig skabelse efterfulgt af en udvikling, som kan kaldes "intelligent design."

Selv tror jeg at en guddommelig skabelse ville være "Perfekt," som et design af Arne Jacobsen eller Jacob Jensen. Perfekt i den forstand at livet er en uforklarlig egenskab, og at netop denne "art" er enestående, eller unik.
Et eksempel er Pinnocchio. Han danser uden snor og taler, ser og hører. Ingen videnskabsmand kan forklare hvordan han kan være levende. Dukken er faktisk mere guddommelig end den rigtige dreng, han ender med at blive.

3 år siden
3 år siden

Jeg har stor respekt og sympati for kristendommen, både den oprindelige fra det Nye Testamente og den nyere med den danske folkekirke. De to er ikke nødvendigvis identiske, efter min mening. Jeg respekterer også alle andre former for kristendom. Dem kan der siges meget godt og en hel del skidt om. - Sådan er det jo. Evige sandheder forbliver ikke evige, de bliver lidt efter lidt omformet efter menneskers levevis. Og fundamentalisme kan KUN være af det onde.

Fundamentalismen når den er værst, ser vi i øjeblikket inden for islam med ISIS. Ideologien er, at vende tilbage til Muhammed og hans samtids samfund og levevis. Det kan for det første ikke lade sig gøre, og for det andet bringer forsøget terror og ødelæggelse for utallige sagesløse mennesker. - Men en gang er kristen fundamentalisme draget lige så hærgende gennem Europa.

Kåemer

3 år siden
3 år siden
#27 Engbo

#26 Kåemer Hvordan skal det så forstås, når Jesus siger: Der vil komme de dage, hvor de der slår ihjel, mener at gøre mig en dyrkelse.- og han tilføjede ikke, at det ene kunne være lige så godt som det andet; men græd over den kendsgerning.

3 år siden
3 år siden

Engbo

Nu ved jeg ikke lige hvilket skriftsted du hentyder til, men sådan som du citerer det, stemmer det da meget godt med, hvad jeg siger. Tusindvis af mennesker er slået ihjel i Jesu navn og er i det hele taget blevet udsat for undertrykkelse og lidelser.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg stødte på en passage i Erik Valeurs roman "Logbog fra et livsforlis." som passer lige ind her, synes jeg.

"Kun fantaster kan påstå, at de forstår, hvorfor en almindelig klode i et almindeligt solsystem i en helt almindelig galakse dumpede ned på sin plads i universet og lagde sig til rette i den fold i rumtiden, som det kosmologiske væv havde stillet til rådighed for liv. Jeg forstod godt millioner af menneskers trang til at finde noget mere, noget større, end den manglende forklaring på selve livet (og døden), som vi er efterladt med, selv om det som oftest endte i katastrofer. Bare se på kristendommen, der altid har prædiket det gode, men som op gennem historien er skejet ud utallige gange. Vi følger blot i hælene på en uendelig række af aktører, der startede med fablen om de to udbryderkonger, der slap ud af Edens Have, da den blev dem for trang. Det paradis, hvor slangen ikke varslede afslutningen, men begyndelsen."

Kåemer

3 år siden
3 år siden
#30 Engbo

#28 Ja, jeg kom også til at tænke på det, da jeg havde skrevet og sendt det. Det var vist noget af det samme du var inde på.

3 år siden
3 år siden
#31 Engbo

#28 "Nu ved jeg ikke lige hvilket skriftsted du hentyder til, men sådan som du citerer det, stemmer det da meget.." Kåemer

Se f.eks Lukas 19 v. 41. - eller prøv at skrive Jesus græder på Google, så får du en masse kommentarer over emnet.

Så tåbeligt jeg her hengiver mig til bibel studier; men ordende fra den klynkende frelser, vidste du dog dette på denne din dag, hvad der tjener til din fred; men det er nu skjult for dine øjne..."- kunne nu godt ramme plet til nutidens mennesker.

3 år siden
3 år siden

I kristenheden er mange blevet myrdet og mishandlet gennem mange århundreder. Men intet af det legitimeres i det nye testamente. Det er kristendommens styrke. Den har ingen vold i sin formulering.
Der er andre religioner hvor vold legitimeres i den hellige bog der ligger bag.

3 år siden
3 år siden
#33 Engbo

#32 Det er sandt dino.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Spørgsmål til religionerne er startet 19/11-2015 07:38 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

12Chettoer
3 timer, 59 minutter siden · dino
97Kontraster
5 timer, 4 minutter siden · Savanti
0To Liv
6 timer, 8 minutter siden · Dyekjaer
2802Dagens ord
14 timer siden · Engbo
48Hvad er meningen med livet?
20 timer siden · Inghard
1Danmark
3 dage siden · Engbo
93Dagens Vits
3 dage siden · Savanti
74På'n igen.
4 dage siden · Engbo
0Er E-sport sport?
4 dage siden · dino
0Otiumstol - anbefalinger
5 dage siden · Machula T.
3Sonateform
9 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
9 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
10 dage siden · Engbo
9Humor .
15 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
18 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
18 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
21 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
23 dage siden · Polo
7Saxo.com
1 måned, 2 dage siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
1 måned, 3 dage siden · Paolosaks
12Nem mad til 1
1 måned, 4 dage siden · Kattegat
3Udgivelse af digtsamling
1 måned, 11 dage siden · Fink
8MODERSMÅLET
1 måned, 11 dage siden · Engbo
3Entropi og evolution
1 måned, 16 dage siden · dino
2Skrivegruppe Randers og omegn
1 måned, 19 dage siden · Stinapige
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 21 dage siden · Engbo
2Bøger om at skrive
2 måneder, 1 dag siden · litteraturmagi
3Grammatikkurser?
2 måneder, 4 dage siden · Dyppepennen
0Lidt sjov med statestikken
2 måneder, 10 dage siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
2 måneder, 12 dage siden · Savanti
21Porno
2 måneder, 13 dage siden · Kåemer
8Voldtægter og overgreb
2 måneder, 16 dage siden · maryanna
11Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 18 dage siden · Engbo
3Hjælp til handling
2 måneder, 18 dage siden · Det Anonyme Pun...
20Korrekturlæsning
2 måneder, 18 dage siden · Filia
2Hvorfor ?
2 måneder, 21 dage siden · Brehmer
0Anbefal et fælleskontor
2 måneder, 21 dage siden · sylvain_24
2Google
2 måneder, 24 dage siden · Savanti
1Dagbøger
2 måneder, 24 dage siden · dino
82Tysklands ansvar
2 måneder, 24 dage siden · Engbo
10Min nye bog er netop sat i salg
2 måneder, 24 dage siden · Syrene Hvid
9Novellesamling
2 måneder, 25 dage siden · dino
6Sprogproblemer
2 måneder, 28 dage siden · Marver
102Kontraster
2 måneder, 28 dage siden · Engbo
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
2 måneder, 29 dage siden · mandeniskoven
9Komma
3 måneder siden · Dyppepennen
8Bøn
3 måneder, 1 dag siden · Morpheus
82Perfekt?
3 måneder, 3 dage siden · Engbo
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
3 måneder, 3 dage siden · dino
23Efter døden
3 måneder, 3 dage siden · dino
7Helbred opdatering.
3 måneder, 4 dage siden · Savanti
7Udslettelse af selvet
3 måneder, 6 dage siden · Morpheus
6Skriveøvelser
3 måneder, 7 dage siden · Miss-Leth
1Retstilstand og retssikkerhed
3 måneder, 9 dage siden · Kattegat
4Samtykke
3 måneder, 10 dage siden · dino
0Sjovt!
3 måneder, 11 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
3 måneder, 11 dage siden · dino
1Hvilke skrivebord bruger i, når i s...
3 måneder, 12 dage siden · Kåemer
2Mindre smerter når jeg skriver
3 måneder, 13 dage siden · dino
4Gratis
3 måneder, 13 dage siden · Savanti
2GROFT
3 måneder, 15 dage siden · knudkp
0Statestik
3 måneder, 19 dage siden · knudkp
14Historisk forfatter?
3 måneder, 28 dage siden · Bondekonen
2Statestikken der gik
3 måneder, 28 dage siden · knudkp
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
4 måneder, 1 dag siden · Birkmand
24Digte
4 måneder, 1 dag siden · Kåemer
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
4 måneder, 1 dag siden · Hellerhigh
16Skrivegruppe Midtjylland
4 måneder, 6 dage siden · MissJPHC
2I gang.
4 måneder, 7 dage siden · dino

Religion, politik og samfund

48Hvad er meningen med livet?
20 timer siden · Inghard
74På'n igen.
4 dage siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
10 dage siden · Engbo
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 21 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
2 måneder, 24 dage siden · Engbo
8Bøn
3 måneder, 1 dag siden · Morpheus
32Politik .
4 måneder, 13 dage siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
4 måneder, 14 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
4 måneder, 14 dage siden · Inghard
27Evolutions forskning.
4 måneder, 15 dage siden · Inghard
8Circumcisio.
4 måneder, 17 dage siden · dino
6Den nye EU aftale
4 måneder, 22 dage siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
4 måneder, 26 dage siden · Engbo
4Salme
6 måneder, 18 dage siden · Engbo
6Victoria
7 måneder, 5 dage siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
7 måneder, 13 dage siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
8 måneder, 8 dage siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
8 måneder, 28 dage siden · Engbo
9Sandhed
9 måneder, 5 dage siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
9 måneder, 6 dage siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
9 måneder, 24 dage siden · dino
67Burkaforbud
10 måneder, 1 dag siden · Kåemer
41Demokrati
10 måneder, 4 dage siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis
11 måneder, 1 dag siden · thevoid
5Ved bålet --ja, ved bålet
1 år siden · Engbo
4Èt menneske - eller to?
1 år siden · dino
7Æblemostreglementet
1 år, 1 måned siden · dino
5Før Adams tid.
1 år, 1 måned siden · Engbo
59Den selektive etik.
1 år, 2 måneder siden · dino
31Spare på DR?
1 år, 2 måneder siden · dino
38Er du kristen/religiøs?
1 år, 2 måneder siden · Engbo
0Land og by
1 år, 3 måneder siden · dino
7Vilde dyr tilbage i naturen?
1 år, 3 måneder siden · Engbo
27Åh nej! - Ikke igen!
1 år, 4 måneder siden · dino
22#metoo
1 år, 5 måneder siden · dino
109Selvforsvar
1 år, 6 måneder siden · thevoid
1Forbrugersamfund
1 år, 6 måneder siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
1 år, 6 måneder siden · Morpho
29ytringsfriheden
1 år, 9 måneder siden · thevoid
9Lokkeland-reality
1 år, 9 måneder siden · Morpho
10Fordomme
1 år, 10 måneder siden · Kåemer
33Skyld
1 år, 11 måneder siden · Anni Idorn
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
1 år, 11 måneder siden · Engbo
7Flygtninge
1 år, 11 måneder siden · Morpho
26det rød hvide flag
2 år siden · dino
13Koranen
2 år siden · Kåemer
53Skat
2 år siden · Kåemer
10Reformation og renæssance
2 år siden · dino
11Normal
2 år siden · Kåemer
2Literatur og Samfund
2 år siden · Engbo
58Udvisning
2 år siden · Kåemer
1FNs Menneskeretserklæring
2 år siden · Kåemer
5Finansloven
2 år siden · Kattegat
5Et eventyr
2 år siden · Kåemer
26Paven i Malmö
2 år siden · Engbo
5Snarligt valg?
2 år siden · Engbo
4Døgnets drab.
2 år siden · Fink
3Målsætninger
2 år siden · Kattegat
76Danske værdier?
2 år siden · Engbo
1Uha fri os fra mennesker
2 år siden · Kåemer
53Mærkedag
2 år siden · Kåemer
16Sprog-udslettelse og danske værdier
2 år siden · dino
13velfærds farisære i tugthuset port
2 år siden · Villain
6Journalistik eller?
2 år siden · Kattegat
9Frivillig arbejde.
2 år siden · Fink
10Hverdagsracisme
2 år siden · Tilbudsavislæse...
62Ikke til at komme udenom.
3 år siden · Engbo
17Homofobi
3 år siden · dino
0Hjemmehjælp
3 år siden · Kåemer