Religion, politik og samfund · Snerydning

4 svar
Senest opdateret 3 år siden · 4 bruger(e) deltager
3 år siden

Der huserer en række opslag på fb. ang. Snerydning i vores by.
Nogen mener vi ingen problemer har hvis det er det der fylder i borgernes hoveder.
Der kan vitterlig ikke cykles på stierne, fortovene ligeså er småvejene.
Nu skal jeg ikke ud om morgenen, så jeg kunne vælge at sige pyt, men der er børnefamilier der skal på arbejde, ikke alle har bil hvis de da kan komme ud på vejen.
Hvad gjorde vi i gamle dage? Jeg mener at var mænd der blev indkaldt på " snekras" hvad var det? Fik de betaling for det eller var det frivillig arbejde.
Jeg vrisser ikke men planlægning er ofte det halve af arbejdet. Vi fik et halvt træ fra naboer ind på grunden, 5 grene på 7 /8 m brækkede af da sneen tyngede dem. Men de gjorde ikke skade på nogen eller noget.
Er vi borgere sarte i vores by?
vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Javist er vi sarte. I gamle dage, i min barndom for eksempel var forholdene meget barskere. Vintrene var hårdere dengang, og det var de arbejdsløse der kunne få en tjans med at skovle sne, og jeg husker ikke at vi klagede så meget.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg husker det som en god ting med snestorm, da jeg var barn. Det var en god ting for de arbejdsløse ikke mindst, hvis den eller de kom i julemåneden.

Jeg kan se det endnu, når de etage skovlede sig igennem kæmpedriverne og kastede sneen op til holdet ovenover, som så kastede det videre op. Snevoldene kunne være 3-4 m høje.

Tak og lov for sneplovene og alt det andet snegrej vi råder over i dag.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden

Lige til Hanne Finks spørgsmål om gamle dage.

I princippet var det nok det samme i land og by. Men nu oplevede jeg det jo på landet, hvor bønderne og andre større lodsejere havde pligt til snerydning.

En havde hvervet som snefoged. Han skulle sørge for at indkalde bønderne med et antal karle - efter landbrugets størrelse.
Så var der en plan, hvor man begyndte med de vigtigste veje først. Vi karle fik jo vores løn, som vi var fæstet - til uanset
sommer og vinter.
Men både kommune og banen måtte jo også ofte hente betalte arbejdere, når der var snestorm.
Banerne, DSB og private baner havde da sneplove; men som Kåemer omtalte, var der nogle hårde vintre, hvor der alligevel måtte skovles - også sporskifter og peroner skulle jo også fungere. Jeg husker også de etagekastninger Kattegat omtaler.
Min far var banearbejder og har skovlet meget sne i tidernes løs - senere også vi, da vi voksede til.

størrelse

3 år siden
3 år siden

Tak for orienteringen fra jer, det gav mening. Vh. Hanna Fink

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Snerydning er startet 24/11-2015 13:25 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Vil I venligst lade være med.
6 timer, 12 minutter siden · Savanti
192Kontraster
15 timer siden · Engbo
2918Dagens ord
15 timer siden · Engbo
30Kristendom
1 dag, 13 timer siden · Engbo
99Dagens Vits
3 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...