Tekstdebatter · Research

21 svar
Senest opdateret 2 år siden · Friis-Holst, Lyngholt, Gungner, Eddie, bøllebob, Anne Christine V. Eriksen
2 år siden

Hvordan researcher du til din bog? Det er jo rimeligt vigtigt, at det er troværdigt, det man skriver. Hvis du f.eks. er krimiforfatter, kender du så en kriminaltekniker, en retsmediciner eller bare en indenfor politiet til at besvare dine spørgsmål? Eller Googler du? Jeg mangler lidt tips og tricks.

2 år siden
2 år siden

Jeg bruger alle for hånden værende midler og mennesker. c",)

I øjeblikket skriver jeg fantasy, så der er ikke det store behov for research. Havde dog et par spørgsmål omkring diamant og spaltning af lys. Til diamanten kender jeg heldigvis en guldsmed, og mht spaltning af lys er jeg selv uddannet laborant (hvor man bla bruger spaltning af lys til at måle på farvede stoffer), så der trak jeg på egne erfaringer og spurgte en tidligere kollega som back up.

Tidligere har jeg skrevet et par horror-romaner med hovedpersoner der havde skizofreni-diagnoser, og her brugte jeg simpelthen nettet (netdoktoren, mener jeg) for at sikre mig at deres adfærd og oplevelser passede inden for diagnosebeskrivelsen.
Til en af de romaner fik jeg også et pludseligt behov for at vide hvordan blodet egentlig ter sig hvis man skærer halsen over på et frisk lig. Så er det heldigt at kende en slagter. :-)

Og endelig har jeg en enkelt gang ringet til Roskildes Vikingeskibsmuseum for at få tjekket nogle detaljer omkring vikingernes handelsskibe. Problemet her var at jeg kun havde fundet oplysningen på 1 eneste webside, og den var amerikansk, så jeg var ikke helt sikker på at jeg kunne stole på det.
Til min rædsel satte den venlige kontordame mig fluks om til en professor på stedet. Årsagen til min rædsel var at jeg egentlig ikke syntes at min forespørgsel var vigtig nok til at forstyrre en professor, men han virkede decideret henrykt og for- og opklarede glad og gerne.
Så vidt jeg har hørt fra andre forfattere, har de oplevet samme reaktion fra forskere og undervisere. Hvis du henvender dig på en måde der viser at du tager stoffet alvorligt, er de kun glade for at dele deres viden.

Så (næsten) alle kneb gælder. Brug dine egne erfaringer, folk du kenders erfaringer, søg oplysninger på nettet eller i bøger, og hvis du ikke kan finde svaret (eller bare vil sikre dig at det er korrekt), så ring til fagvidenskaben.
Bare husk at et kriminalteknisk research-spørgsmål kun betegnes som en nødsituation af forfatteren selv, så det betragtes ikke som god tone at ringe på alarmnumrene. :-)
Lige netop politi og redningstjenesten kan i øvrigt godt være lidt tricky da de jo ret ofte har temmelig travlt, så der vil jeg anbefale at have helt klare spørgsmål parat og lægge ud med: "Er der en som jeg kan snakke med om ..."

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Fyldepennen kan i øvrigt også være en guldgrube af oplysninger, alene i kraft af at vi er så mange herinde med vidt forskellig baggrund, så her kan man få svar på rigtig meget.

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Fantastisk ☺ Jeg kunne dog ikke drømme om at ringe til politiet, men jeg må se, om jeg kender nogen, der kender nogen ...og ja! Spørge herinde også☺ Tak for et godt uddybede svar!

2 år siden
2 år siden

Jeg skriver også fantasy, så jeg skal ikke kunne sige, hvad krimi-skriverne finder på af løsninger.
Personligt afhænger jeg meget af bøger. Jeg har købt en masse forskellige bøger over nettet, som jeg trækker på for inspiration til alt muligt - f.eks. våben, hvordan en person skal tænke og planlægge eller beskrivelser og forklaringer om de magiske væsner, som jeg bruger.
Jeg bruger dog også Google til nogen af de mindre ting, hvor jeg bare lige skal have et hurtigt overblik :3 F.eks. tiltaleformer for kongelige og sådan

2 år siden
2 år siden

Anne-Christine V. Eriksen

Interessant - mange tak

2 år siden
2 år siden

Personligt ledte jeg længe efter en oplysning om arveforhold i Bourgogne i Frankrig. Jeg kontaktede den franske ambassade, og endte på et tidspunkt med at tale med en ansat, der havde haft fat både i sin gamle mor og sin tidligere historielærer på gymnasiet i Sydfrankrig for at finde svaret.
Jeg endte med at slette den del i min roman, da jeg ikke kunne få garanti for min påstand, men hjælpsomme, dét var de!

2 år siden
2 år siden

Men Daniella gav mig den idé, at vi kunne lave en videnbank herinde med en række emner som finans, medicin, kunst, politik osv, osv og så kunne der stå de navne ud for emnerne, som ville kunne hjælpe med at finde svar på diverse spørgsmål.
Jeg selv har eksempelvis 34 års erfaring fra jernbanebranchen og en smule viden om vin også.

2 år siden
2 år siden

Lyngholt

En vidensbank ville være genial! Virkelig en super god idé.

2 år siden
2 år siden

Jeg skriver også gerne fantasy, hvor man jo har meget frie tøjler, men til min kommende roman "I skyggen af gyldne tider" måtte jeg lave research på den franske revolution, og hvordan folk levede før og under den - da brugte jeg nettet og lånte bøger på biblioteket om emnerne.

Mvh. Benno

2 år siden
2 år siden

Benno Jørgensen
Jeg kan forestille mig, at man har noget friere tøjler, når det gælder fantasy-genren, ikke at jeg kan prale af, at jeg ved noget om det, for jeg har aldrig læst noget fantasy.
Jeg er selv i gang med en del research omkring muslimske kvinder, der er født i Danmark, men alligevel bliver giftet bort til mænd fra deres egen kultur mod deres vilje. Jeg skriver en thriller, men skal bruge en del information omkring emnet. Jeg bruger TV og nettet, og håber at få skrevet noget der holder stik i virkeligheden :-)

2 år siden
2 år siden

Det er I hvert fald min erfaring at man godt kan ringe "tilfældige" personer op og forklare sit ærinde, og derefter kan man jo aftale med dem hvilket tidspunkt det er bedst at tale sammen. Så må man eventuelt ringe op igen. Så får de også lidt tid til at forberede deres svar.
Men man skal naturligvis være forberedt på at få et blankt afslag. Mine erfaringer har dog været meget positive. Jeg har talt med arrangører af vinmesser og indkøbere I vinfirmaer og (som tidligere nævnt) Den Franske Ambassade I København og alle har haft tid til at tale med mig.

2 år siden
2 år siden

Lyngholt

Jeg skal finde ud af noget omkring indvandrerpiger, når de bliver udsat for "familiens vrede" og må leve med vold osv. Jeg kan nok ikke få kontakt med nogen, der er udsat for det, men bruger flittigt tv-udsendelser og nettet ... dog ville det være rart at kunne stille spørgsmål og få svar, på det jeg har behov for til bogen

2 år siden
2 år siden

Måske du kunne henvende dig til et krisecenter og høre om nogen der har lyst til at fortælle deres historie. Eller lederen kan måske komme med nogle generelle svar.

2 år siden
2 år siden

Daniella Helvant (Eddie)

Jeg tror ikke, at jeg kunne få mig selv til at henvende mig sådan et sted. Tænker at kvinderne jo netop ER i krise, så derfor ville jeg føle det meget grænseoverskridende at kontakte dem. Jeg vil nok, i dette tilfælde, støvsuge nettet for alt hvad jeg kan komme i tanke om, der kan hjælpe mig, så hændelserne i historien bliver så "korrekt" som muligt, men det var da helt klart et oplagt sted at søge information :-)

2 år siden
2 år siden

Når du ringer til et krisecenter, får du fat i dem der har ansvaret for stedet, ikke kvinderne selv. Og du kunne jo så tale med denne person og/eller forhøre dig om en eller flere af beboerne kunne have lyst til at hjælpe.

Et krisecenter er selvklart et sted for kvinder i krise, men hvad de færreste ved, er at nogle af disse kvinder faktisk bor på hjemmet i månedsvis, nogle gange år, og at en del vender tilbage til deres arbejde og en forholdsvis almindelig hverdag mens de bor der.
De er måske ikke klar til at flytte for sig selv (eller har ikke muligheden pga risikoen for at blive fundet), og de har stadig brug for hjælp eller bistand for at klare hverdagens og ikke mindst 'systemets' udfordringer, men de er ikke alle rystende nervevrag, og for nogle kan der endda være en form for terapi/rensning i at fortælle deres historie.

Så på den måde er det ikke hjerteløst at henvende sig og spørge pænt, men hvis det overskrider dine egne grænser, skal du selvfølgelig ikke gøre det. :-)

Mvh
Eddie

2 år siden
2 år siden

Daniella Helvant (Eddie)

Den vinkel så jeg det slet ikke fra, men nok også fordi jeg aldrig har været i kontakt med nogen, der har været på et krisecenter! Jeg havde en forestilling om, at det ville være dybt traumatiserede kvinder og børn, der opholder sig sådan et sted, og at det ville virke påtrængende at kontakte dem.
Tak fordi du belyste det fra en anden vinkel - det kan godt være, at jeg henvender mig sådan et sted, for at få noget hjælp.
Jeg har downloadet en knapt 500 sider rapport omkring indvandrerkvinder og vold fra familie/svigerfamilie, og den vil kunne oplyse mig om en del, men det kunne være rart, at være i stand til at stille konkrete spørgsmål og få svar på dem.

2 år siden
2 år siden

Jeg bruger mest internettet, men handler emnet om noget en i familien eller en ven arbejder med, så bliver de hevet ind over... Jeg er selv for resten uddannet teolog, så hvis du overvejer den nye "Engle og Dæmoner", så skal du bare spørge mig ;)

2 år siden
2 år siden

Martin Smedegaard Larsen

Jeg ville helt klart også bruge mit netværk, men der er desværre ingen, der lige kan hjælpe mig ift. den roman jeg skriver på. Som tidligere nævnt har jeg fundet en 500 siders rapport, som jeg skal tygge mig igennem, og der ser ud til at være rigtig meget, jeg kan bruge

2 år siden
2 år siden

Martin Smedegaard Larsen
(fortsat) ... og tak for tilbuddet :-) Jeg har beklageligvis ikke læst noget af Dan Brown, så jeg ved ikke, om der er lighedspunkter mellem hans og min roman :-)

2 år siden
2 år siden

Nogle gange skal man nok også bare samle al den baggrundsviden man kan og derefter klø på med at digte sin egen virkelighed omkring denne ramme af virkelige hændelser. Man skal ikke være så nervøs for om det ville kunne ske i virkeligheden da virkeligheden altid vil overgå fantasien.

2 år siden
2 år siden

Lyngholt

Det er nok bare fordi jeg er for perfektionistisk :-) Og jeg ville have det skidt med, hvis nogen læste bogen og tænkte "Det der, det passer simpelthen ikke". Nu tænker jeg i facts omkring etniske danskere, fremmede kulturer osv. Reglerne for at hente en ægtefælle i sit hjemland er jo også ændret ift. førhen, hvor det var meget almindeligt. I dag gælder andre regler, og alle disse ting skal der styr på, så jeg ikke bare digter noget i bogen :-)

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Research er startet 02/12-2015 13:12 af Friis-Holst og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

23Åh nej! - Ikke igen!
1 time, 56 minutter siden · Engbo
1652Dagens ord
3 timer, 42 minutter siden · Engbo
9Et sted jeg kan gemme min tekst
5 timer, 47 minutter siden · polina s
9Nogen der har gang i noget
5 timer, 48 minutter siden · polina s
12Skrivegruppe Midtjylland
8 timer, 29 minutter siden · Kato
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 46 minutter siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
12 timer siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
1 dag, 18 timer siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 dage, 10 timer siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
2 dage, 11 timer siden · leviP
0illustrationer
4 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
7 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
7 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
12 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
12 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
12 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
12 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
14 dage siden · Morpho
5Skal vi skrive en gyser sammen?
18 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
0drilsk beskrivelse
19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
20 dage siden · Kato
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
0Kritik
25 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
25 dage siden · vinterberg
22#metoo
29 dage siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
1 måned, 9 dage siden · Dizzy76

Tekstdebatter

3Kontraster
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
5Skriveblokering
1 måned, 10 dage siden · Dizzy76
8Uforståelige digte
2 måneder, 18 dage siden · Agrippo
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 14 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 22 dage siden · Pino
6Inspiration
4 måneder siden · leviP
3cliffhang...
4 måneder, 2 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 8 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 12 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
4 måneder, 27 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
5 måneder siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
6 måneder, 18 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
7 måneder, 14 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
8 måneder, 10 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
8 måneder, 29 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
9 måneder, 11 dage siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
9 måneder, 19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
9 måneder, 20 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
10 måneder, 3 dage siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
10 måneder, 11 dage siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
10 måneder, 18 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
10 måneder, 19 dage siden · Babyangel85
2Redigering
11 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
11 måneder, 11 dage siden · dino
4Fortællerens rolle
11 måneder, 17 dage siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år siden · dino
4Forhold til struktur
1 år siden · Bondekonen