Ordet er frit · Skydevåben

6 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg har i tidens løb læst og set læssevis af krimier, så man skulle tro, at jeg var fortrolig med brugen af skydevåben - rent litterært, mener jeg. Det er jeg ikke. Sommetider har jeg brug for det, når jeg selv skriver.

Hvad er forskellen på en pistol og en revolver? Og hvad med et gevær og en riffel? For ikke at tale om en bøsse, som næsten ikke bruges mere, fordi det er kommet til at betyde noget andet.

Det sidste får mig til at tænke på den lidt ældre dame, som sukker over vor tids ungdom: "Ak ja, det er ikke som i min ungdom, da mænd var mænd og bøsser var skydevåben."

Kåemer

5 år siden
5 år siden

En pistol er et enkeltskudsvåben, medens en revolver er et flerskudsvåben (seksløber) - revolverende tromle.
Man hører i daglig tale ofte, at man ikke skelner mellem funktionerne, men bruger betegnelserne i flæng.
Et gevær er et glatløbsvåben (jagtgevær - haglgevær). En riffel er derimod et våben med en riffelgang i løbet.
Dog har jeg hørt at militærvåben med riffelgang kaldes stormgeværer.
Ordet bøsse kan jeg ikke forklare, men vil formode, at det er et folkeligt udtryk for et krudtladet skydevåben.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
5 år siden

Tak skal du have Kattegat. Fin forklaring.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

En revolver kan have 6 patroner i tromlen, men den skyder kun én ad gangen.
en pistol kan have mange (ofte langt over 6) patroner i magasinet, men også denne skyder kun én ad gangen.

Maskinpistoler (til 1 eller 2 hænder) udnytter rekylen som kraft til at lade med næste patron. Denne skiften med skud-rekyl skaber en kædereaktion, så mange patroner kan udskydes ved enkelt betjening af aftrækkeren.
Det ligger i "sagens natur" at skudkraften ved et sådant arrangement blive mindre end ved et "normalt" gevær, alt andet lige. (Hvis patronhylstret fastholdes, vil større impuls overføres til projektilet, som herved opnår større hastighed og rækkevidde. Hvis rekylen bruges til genladning, vil projektilet miste lidt kraft.)

Man kunne umiddelbart tro at rekyl og skud må dele energien med halvt til hver. Det er ikke tilfældet. Impulsen af gevær og skyttens krop (hvis kolben holdes fast imod skulderen) vil få samme impusl som projektilet. Men hvor impulsen deles vil energiforholdet være det omvendte af masseforholdet.
Eks. Hvis gevær + skytte vejer 500 gange så meget som projektilet, vil projektilet få 500 gange så høj energi, i en ideel betragtning. Og derfor kan et projektil slå så hårdt. Meget hårdere end rekylen.
Men skal også tænke på at projektilet opnår sin maksimale energi netop ude for enden af løbet. Men rekylen er jo krudtets sparken bagud efterfuldt af projektilets acceleration i løbet. Et geværløb er jo som en raket, hvor projektilet accelereres gradvist gennem løbet. Og også derfor slår rekylen ikke så hårdt.

Hvis man er i tvivl om energiens fordeling, kan man gøre dette eksperiment: Hvor vil du helst holde hovedet - bag kanonløbet eller foran? Hvis du holder hovedet bagved, kan du måske slippe med en hjernerystelse. Men holder du hovedet foran løbet ...

5 år siden
5 år siden

Lige for at blande mig :-)

jeg er næsten 100% sikker på at revolver blot betyder våbnet har en tromle. Dvs at noget roterer - revolving - når der affyres et skud. De har ofte 6 skud, men kan snilt have 4,5, 7 eller 8. Det handler blot om størrelsen på tromlen.

En pistol har derimod IKKE en tromle, men typisk et magisin. Den har ofte flere en seks skud, men igen er jeg ret sikker på det IKKE er et krav. De gamle forlader pistoler havde 1 og de var stadig pistoler. En pistol med et magasin og ogse en pistol selv om den far langt mere end et skud

Begge dele kan være mere eller mere automatiserede. De vil sige hvor meget skal man gøre selv. I helt gamle dage, skulle man spænde hanen med tommelfingeren, nu bliver den spændt når man trykker på aftrækkeren og næste kugle bliver skudt op i kammeret ved en pistol, eller tromlen roterer ved en revolver.

5 år siden
5 år siden

Ih, hvor lærer jeg meget. Tak skal I have for alle jeres oplysninger.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Min mand er jæger og haft et firma hvor han solgte skydevåben, patroner og riffelpatroner og andet tilbehør.
Så udtrykkene jagtgevær, skyder, riffel ,revolver og pistol kender jeg og har set.
Bøsse er en betegnelse man har til et jagtvåben altså et haglgevær, hvor det er forbudt i Danmark at skyde med blyhagl.
Pistol er et våben med magasin, og revolver et håndvåben med tromle som er skrevet. Vh. Hanna Fink

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skydevåben er startet 11/12-2015 07:10 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem

Ordet er frit

474Kontraster
3 dage siden · Engbo