Kæledyr, verdens dyr m.fl. · Fluer

10 svar
Senest opdateret 15 dage siden · 10 bruger(e) deltager
2 år siden

Der tales ofte om uddøende dyrearter, men jeg hører ingen bekymre sig om den almindelige husflue.

Da jeg var ung, var den særdeles almindelig og meget irriterende. Vi havde fluefangere, lange klæbrige strimler som blev hængt op i lamper, og som efter få dage var sorte af døde fluer. Nu ser jeg aldrig en flue, ikke i byen og ikke på landet. Er den ved at uddø, og hvis den, er det så godt?

I hvert fald er der ikke mere brug for fluefangere.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Hvis man bor på landet med stald, så er der masser af fluer. Eller uden stald, vi havde da rigeligt med de irriterende sorte fluer hjemme ved os, da vi boede på landet. Og fluefangere.
Min veninde, hvor de havde grise og heste, var oversvømmet med de små bæster. Det endte næsten altid med at blive en hel sport at rende rundt og klaske dem!
Det hele er i datid, for efter vi er flyttet til storbyen har vi ikke døjet med fluer. Kun nok til at holde katten og hunden beskæftiget en gang i mellem.

2 år siden
2 år siden

I min barndom og ungdom var fluerne en sand plage. På den måde som Kåemer skriver for at holde dem bare lidt væk fra maden.

De sad ofte et tykt lag på køer, heste og grise.
Så vi, køerne, hestene, grisene og mig savner dem ikke.
På gårdene var møddinger et paradis for fluer. Her boltrede de sig i lystige parringer og her blev de små udklækket.

Pu, ha.

Men svalerne savner dem nok, for der var jo af samme grund mange svaler.
Ofte byggede de rede i9 staldene og her var fluerne så let at få fat i, når de små skulle fodres.

Minder med blandede følelser.

2 år siden
2 år siden

Jeg tror også flere og flere er blevet bevidste om hvad de skal gøre for at undgå fluer, som madrester i papirkurven, en opvask der står og andre ting. Det kan gøre en del til at man ikke ser dem så meget mere.

2 år siden
2 år siden

Her hvor jeg bor er der stadig fluer (både spyfluer og alm. husfluer) og en del af dem om sommeren - det er med et par km (måske 3) til nærmeste landbrug, og hos mine forældre der bor på landet er der masser af fluer om sommeren.

Jeg har også haft en enkelt juleflue til at holde mig med selskab ;-)

2 år siden
2 år siden

Jeg husker også godt, at jeg i min barndom altid klaskede mange fluer om sommeren - og især inden sengetid, for ellers blev vi vækket enormt tidligt den næste morgen af de irriterende, summende bæster - der gerne landede i ens sovende ansigt ;o)

De seneste år har jeg heldigvis ikke været plaget af de trælse husfluer, selv om vinduer og altandøren står åbne om sommeren, og det er vel kun edderkopperne, der savner at få de saftige fluer i nettet.

mvh. benno

2 år siden
2 år siden

...og så maj måned med gylle spredning, sol der varmer skidet op, hvor var det fedt at bo på landet...

2 år siden
2 år siden

Her, hvor jeg bor har vi heldigvis masser af fluer, hvepse, bier og hestebremser endnu. Ligesom vi har mange mejser, svaler og andre insektædere.
Vi sover også trygt med åbne vinduer takket være effektive fluenet for alle husåbninger.
Tak og lov for mangfoldigheden og konens tyrkertro på, at tomatplanter i hobetal omkring huset holder dem i armsafstand.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Det må jo være hjemmeværns-tomatplanter.-?

2 år siden
2 år siden

Jeg giver fluerne et klask, men i min barndom havde men en klister strimmel over komfuret, mon ikke en af fluerne havnede ned i gryden?
Måske derfor kendte vi børn ikke til allergi, vi fik nok mere l... i kroppen dengang end i dag.

2 år siden
15 dage siden

Fluer er sjove nok at obsevere. Prøv selv :)

15 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Fluer er startet 14/01-2016 11:14 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Kæledyr, verdens dyr m.fl..

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2096Dagens ord
1 time, 40 minutter siden · Engbo
15Demokrati
1 time, 41 minutter siden · Engbo
0Brevkassen er åben
2 timer, 10 minutter siden · Savanti
2Kapitler eller noveller?
8 timer, 45 minutter siden · Kåemer
3Tips mod kedsomhed og præstationsan...
10 timer, 18 minutter siden · dino
45Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 1 time siden · Blækhuset
53Burkaforbud
1 dag, 4 timer siden · Kattegat
10Benny Andersen er død
2 dage, 1 time siden · Engbo
0En hyldest
2 dage, 8 timer siden · Savanti
14Verdens bedste roman
3 dage siden · dino
4Google docs ?
4 dage siden · Marver
50Skrivegruppe søges - København og o...
5 dage siden · Mia Z
9Foreslag
5 dage siden · Savanti
1Betalæser søges
5 dage siden · NAHansen
2Historisk forfatter?
5 dage siden · Bondekonen

Kæledyr, verdens dyr m.fl.

10Fluer
15 dage siden · Savanti
38Høns i haven
3 år siden · Josefine Hyldah...