Brokkassen · Hvad med nej?

4 svar
Senest opdateret 2 år siden · 4 bruger(e) deltager
2 år siden

Livet kunne leves meget sjovere, hvis vi bare glemte alle reglerne, og levede på fornuft. Vi er så dårlige til at slå os løs. Hvad er vi bange for og kan vi ikke bare være fuldstændig ligeglade med hvad andre tænker og synes om os bare vi har det godt.

2 år siden
2 år siden

Jamen den verden findes nok ikke. Tænk på Valdemar Sejrs indledning til Jyske Lov. "Ved lov skal land bygges. Der som folk holdt sig til sandheden behøvedes ingen lov(...)"

2 år siden
2 år siden

'[...] hvis vi bare glemte alle reglerne, og levede på fornuft.'

Åh, men 'fornuft' er lige så forskellig fra person til person som politiske holdninger, personlighed og livretter. Regler og love er jo ikke skabt for at genere os, men for at forsøge at sikre at vi kan leve bedst muligt blandt hinanden.

Derudover er jeg tilhænger af personlig frihed. Hver person skal have lov at leve så meget efter deres eget hoved som muligt, så længe det ikke går ud over andre.

2 år siden
2 år siden

Der er mange normer der sagtens kan undværes. Så som hvordan vort tøj skal se ud.
Men der er andre regler vi gør klogt i at beholde. Færdselsloven for eksempel.

Jeg er ikke helt sikker på at Rebecka hentyder til det totale anarki.
Men:
Fornuft er en god ting, og der ses tit situationer hvor love og regler virker forkrampede, hvor sund fornuft kunne have gjort det bedre. Problemet er at vi alle hver især har vor egen slags fornuft, og den vil ikke altid matche de andres. Love handler egentlig om at undgå kamp om alverdens ting. Ellers ville de stærkestes fornuft altid vinde.

2 år siden
2 år siden

"Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lov. Men ingen lov er jævngod at følge som sandheden, men hvor man er i tvivl om, hvad der er sandhed, der skal loven vise sandheden."

Det var dinos udtryk her i #3, der fik mig til at søge teksten - ikke bare efter hukommelse. Jeg synes , det er tankevækkende, at sådan en formulering kom så tidlig i historien. Det var vist gejstlige, der havde udarbejdet ordlyden. Men jeg synes også, det er et godt svar til denne tråd.
Venligst Valdemar Sejr og Engbo

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad med nej? er startet 20/01-2016 21:51 af Rebecka Pernille Weile og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

31Hvad er du taknemmelig for i dag?
8 timer, 12 minutter siden · nillepoulsen
3Lidt om dig og mig :-)
8 timer, 13 minutter siden · nillepoulsen
1889Dagens ord
18 timer siden · Engbo
3Ny ide til bog.
2 dage, 8 timer siden · Jes B
9Verdens bedste roman
3 dage siden · dino
3Brug af ordet 'dog'