Teknik og internet · garanti

4 svar
Senest opdateret 2 år siden · dino, Kattegat
2 år siden

En i familien har en macbook pro som er købt med ekstra forsikring hos Fona. Nu er Fona gået i betalingsstandsning. Men er en sådan garantiordning ikke ekstern, så den dur alligevel? ("Ekstern" på den måde at Fona ikke selv står for finansieringen, men har videreforsikret sig i et andet firma.)

Ved nogen noget om den slags?

2 år siden
2 år siden

En proklameret betalingsstandsning er en beskyttelse af såvel den virksomhed som betalingsstandsningen omfatter som virksomhedens kreditorer.
Virksomheden får fred for kreditorkrav til at undersøge de forskellige muligheder for en reorganisation og videreførelse eller salg.
Til gengæld for denne fredsperiode udnævner skifteretten en såkaldt bobestyrer, der påser at virksomheden ikke stifter nye gældsforpligtigelser, der forringer kreditorenes stilling yderligere, samt at ingen simpel kreditor stilles bedre end andre simple kreditorer.
Udstedte garantier er for mig at se at sidestille med et simpelt kreditorkrav og vil i tilfælde, hvor betalingsstandsningen fører til en konkurs nok ikke kunne påregnes at være det papir værd, garantierne er skrevet på overfor konkursboet.
Den eneste mulighed, jeg ser, er derfor for garantimodtageren at videreføre sine garantikrav direkte til producenten af produktet. På papiret ret enkelt, men i virkeligheden yderst kostbart og kompliceret med blandt andet forældelsesfrister og lignende.
Med forbehold for oversete juridiske spidsfindigheder og gamle retsafgørelser. Min bedste vurdering.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Mange tak for det, Kattegat!

Jeg håber dog at Fona vil være villige til at oplyse om selskabet der antagelig står bag forsikringen, da dette selskab nok ikke går i betalingsstandsning.
Hvis for eksempel Fona har været agent for en forsikring hos "Almindelig Brand" som skal dække ud over den normale købelovsgaranti, så bør forsikringen gælde alligevel. Men Fona skal jo ikke være en mur der spærrer for kontakten til forsikringsselskabet. Det håber vi så at de heller ikke er.

2 år siden
2 år siden

#2 dino
Jeg tror nok, vi snakker forbi hinanden.
Den garanti Fona udsteder, udsteder de på vegne af vareproducenten. Under normale omstændigheder vil Fona derfor opfylde garantien på vegne af producenten, uden køberen mærker noget til det.
Fona har altså ikke behov for at have nogen genforsikringsaftale bagud udover producenten, og har det helt sikkert heller ikke.
Der er for mig at se følgende muligheder:
1. Henvendelse til en af Fonas forretninger og gør garantikravet gældende.
Fona burde selv under en betalingsstandsning kunne viderebringe garantikravet overfor producenten, da det ikke vil påføre boet nogen væsentlige udgifter.
Her kan så opstå det problem, at producenten ikke vil yde nogen service overfor Fona grundet tilgodehavender i leverede varer.

2. Kan man ikke komme igennem den vej, så kan man henvende sig til bobestyreren og bede ham være behjælpelig.
Han/hun vil nu nok bare notere garantikravet som en udestående simpel kreditor, og lande den der.

3. Rette direkte henvendelse til producenten og gøre sit krav gældende her. Producenten er jo i henhold til købeloven den garantiansvarlige.

4. Afvente resultatet af betalingsstandsningen og ender den med en reorganisation eller et salg, så rette henvendelse til efterfølgeren, som eventuelt samtidig har overtaget salgsagenturet for den pågældende vare.

Alt i alt ret besværligt. Vær dog også opmærksom på den nye købelov. Den forringer på mange områder de garantier, der udstedes af sælgere i forhold til den gamle købelov.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Mange tak, igen Kattegat, for det grundige svar.

Jeg troede ellers at når Fona gerne vil tegne ekstra forsikring ud over købelovens krav om to år, så betød det involvering af eksternt selskab.
Vi må se hvordan det går.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten garanti er startet 05/02-2016 10:29 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

26Åh nej! - Ikke igen!
4 timer, 35 minutter siden · Kåemer
1656Dagens ord
6 timer, 31 minutter siden · leviP
0Betalæser søges til tre noveller
1 dag, 4 timer siden · Syrene Hvid
0Ørehængere
1 dag, 10 timer siden · Kåemer
13Skrivegruppe Midtjylland
1 dag, 10 timer siden · LineG
12Nogen der har gang i noget
1 dag, 10 timer siden · nillepoulsen
10Et sted jeg kan gemme min tekst
1 dag, 11 timer siden · nillepoulsen
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 dage, 2 timer siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
2 dage, 6 timer siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
3 dage siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
4 dage siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
4 dage siden · leviP
0illustrationer
6 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
9 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
9 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
13 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
14 dage siden · Inghard

Teknik og internet

2ITunes
9 måneder, 2 dage siden · dino
4Er der nogen der ved
1 år siden · MollyTrine
3Evernote
1 år, 9 måneder siden · Nesnerøs
38Mac-computer ctr Windows ?
1 år, 9 måneder siden · Robert Kallehav...
4garanti
2 år siden · dino
6emailkonto ?
2 år siden · Robert Kallehav...
1Hvordan Redigere Man I Publiceret T...
2 år siden · Mikala
9Har I hentet windows 10?
2 år siden · dino
8Gratis viruskiller
2 år siden · SimonSaiz
0Office 365
2 år siden · Alicha