#2 dino
Jeg tror nok, vi snakker forbi hinanden.
Den garanti Fona udsteder, udsteder de på vegne af vareproducenten. Under normale omstændigheder vil Fona derfor opfylde garantien på vegne af producenten, uden køberen mærker noget til det.
Fona har altså ikke behov for at have nogen genforsikringsaftale bagud udover producenten, og har det helt sikkert heller ikke.
Der er for mig at se følgende muligheder:
1. Henvendelse til en af Fonas forretninger og gør garantikravet gældende.
Fona burde selv under en betalingsstandsning kunne viderebringe garantikravet overfor producenten, da det ikke vil påføre boet nogen væsentlige udgifter.
Her kan så opstå det problem, at producenten ikke vil yde nogen service overfor Fona grundet tilgodehavender i leverede varer.
2. Kan man ikke komme igennem den vej, så kan man henvende sig til bobestyreren og bede ham være behjælpelig.
Han/hun vil nu nok bare notere garantikravet som en udestående simpel kreditor, og lande den der.
3. Rette direkte henvendelse til producenten og gøre sit krav gældende her. Producenten er jo i henhold til købeloven den garantiansvarlige.
4. Afvente resultatet af betalingsstandsningen og ender den med en reorganisation eller et salg, så rette henvendelse til efterfølgeren, som eventuelt samtidig har overtaget salgsagenturet for den pågældende vare.
Alt i alt ret besværligt. Vær dog også opmærksom på den nye købelov. Den forringer på mange områder de garantier, der udstedes af sælgere i forhold til den gamle købelov.
Med venlig hilsen
Kattegat