Tekstdebatter · Løbet tør for ideer!!!

15 svar
Senest opdateret 11 måneder, 16 dage siden · 9 bruger(e) deltager
2 år siden

Halløj derude.

Ville bare lige vide hvad i andre gør når i er ved at løbe tør for ideer til jeres historie.
I mit tilfælde er det en roman, der bare virker til at være døden nær...

2 år siden
2 år siden

Hvis man er i gang med en roman er det meget vigtigt, at man ved, hvad det hele skal ende med, så man har det at skrive hen imod.

Hvis det er undervejs så er det en god ide at stille sig selv en masse spørgsmål til plottet, personerne osv. Hvordan kommer de fra a til b og hvilken konflikt skal løses?

Hvis jeg løber en smule tør for ideer midt i romanen, så kan det være godt at tænke igennem og stille spørgsmål, men man kan også prøve at tømme hovedet og bare starte på det næste kapitel og lade personerne guide en frem. Nogle gange vil deres reaktioner, gerninger osv. være lige det som kan bringe en videre.

2 år siden
1 år, 1 måned siden

Hvor meget har du skrevet / ord.
Nogle gange kan det hjælpe, at bringe nye personer i spil, eller Mord, brand, sygdom, død, gift, osv. ind i romanen.

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Ideerne havde du vel før du begyndte romanen? Mon ikke det er inspiration du er løbet tør for. Det hænder at selv det mest spændende stof visner mellem hænderne på en. Nogle gange er der bare ikke noget at gøre, og man må lade det ligge. Jeg har i den sidste tid ryddet i mine skuffer og i skabe hvor jeg har haft flere poser med papirer, og der har jeg fundet det ene efter det andet påbegyndte og opgivede manuskript. Hvert eneste med noget som jeg har brændt for, men som er døet halvvejs. Det meste af det kan ikke genoptages, men jeg har også fundet ting jeg godt kan arbejde videre med. - Nu skriver jeg mest noveller og historier, og det er naturligvis lettere overskueligt end en hel roman. Men princippet er vel det samme. Er inspirationen død må man lade den ligge, men der er dog store chancer for, at dn kommer til live igen.

Kåemer

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Jeg tør henvise til Stephen King der henviser til Tolkien der skal have sagt: "Pas på med at gå ud af din dør. Du aner ikke hvor du vil ende."

Sådan kan man også skrive en bog. Men man bør nok anstrenge sig meget med at kende målet, før man kommer for langt.

Selv har jeg flere gange skrevet på den måde at bøgerne begynder med noget nær slutningen.

Men nu sidder du altså der bag skærmen og ved ikke hvordan du kommer videre. Hvad gør man så?

I en skrevet historie er der nok et skelet, en struktur. En bygning med en masse værelser, hvor der egentlig kan ses bort fra møblerne og menneskene. Der er bare selve strukturen. Så kan man måske siden lade beboerne flytte ind. Er de klædt i rustninger? Victorianske kjoler? Eller rumdragter? Er de glade for hinanden eller er de fjender?

Det kan give problemer hvis man vælger de victorianske damer og blot lader dem flytte ind på må og få. For hvorfor er de der? Hvorfor er de bragt sammen i denne bygning?

Det hjælper ikke at jeg siger at du skal finde din fortællings struktur, dens begyndelse og dens ende. For jeg kan jo ikke give det manglende konkrete råd.
En klassisk symfoni begynder som regel med opstart og præsentation af musikkens hovedtemaer. Så udvikles temaerne, de vendes og drejes. Så gennemgår de en reprise, hvor efter der rundes af i en koda og en markant slutning. Så er den første (af fire) satser på plads!
Denne form har rigtig mange komponister holdt sig til gennem 100 år. (Ca.)
Men hvordan laver man en romanstruktur?
Tjoh - man præsenterer hovedpersonerne. Så deres modsætninger eller fjender. Siden kommer den store kamp imellem dem og til sidst en slags afgørelse eller konklusion. Hvor fjenderne havner i spjældet, eller de elskende bliver gift.

Lad os være enige om at bøger som vi læser ofte har en struktur. Og vi bør forsøge at lave en selv.

Men jeg kan kun ønske dig held og lykke med din!

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Det lyder legende let. Meeeeen det er det ingenlunde, personernes karakter og sprogformen skal helst afspejle, om det er Jason Bourne eller Valdemar Atterdag der er temaet.

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Jeg synes Flemmings svar er godt. Måske det kan hjælpe hvis du laver et mind-map af en art. Så kan du plotte tænkelig scenarier ud på de eksisterende. Vær bare vanvittig. Skriv det første det falder dig ind, for netop det kan starte en tankerække og pludselig: Pling! På den måde kan det også være at du indser at 1/3 af det skrevne skal væk og erstattes af en ny retning. Og at 2/3 så lige skal modificeres. Mange romaner har nærmest været færdige da forfatteren pludselig fandt på at ændre den røde tråd, men dog samtidigt beholde skelettet. Klø på. Når alt kommer til alt er romanskrivning jo ikke lutter hallelujaer. Det er benhårdt arbejde!

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Ja, det er svært at tænke sig Jason Bourne sige: "Efterdi eder tilforn ej haver anvendt automatvåben med mere end 60 patroner i magasinet..."
Eller Kong Volmer sige: "Frys, punk!"

Derfor bør man være meget bevidst om sprogtonen. Man kan godt bruge nogenlunde moderne sprog om folk i middelalderen, for de tænkte langt hen ad vejen på samme måde som os.

Jeg husker fra filmen Spartacus at en romersk rigmand talte omtrent således til sin mandlige slave, som havde et godt udseende:

"Kan du lide rødvin? Eller hellere hvidvin? Ville du sige at valg af vin er et spørgsmål om moral? Nej vel? Det er udelukkende et spørgsmål om smag. Selv holder jeg af både rødvin og hvidvin!"

Disse ord fik så slaven til at rømme og slutte sig til oprørshæren.
Han ville hellere dø i kamp end være genstand for sin ejers raffinerede smag.

Det er fiktion, men viser at menneskeånden på mange måder er den samme, selv over lang tid.
Sjovt at en gammel Hollywood film kan håndtere homoseksualitet som emne. Men den gode slave lagde afstand til fænomenet, hvorved den moralske drejning var "korrekt."

Da jeg selv begyndte at skrive kom historien som et "pling." Jeg var i en situation og tænkte: Jamen hov, det kunne der jo godt komme en fortælling ud af. Jeg tænkte lidt over det og satte mig med papir og kuglepen og lavede en disposition på ti punkter, med handlingselementer der nok skulle være med.
Det første jeg så skrev kom til at ligge ca 40% inde i bogen.

Og den anbefaling vil jeg give videre: Begynd med at skrive den del af handlingen der mest og lettest trænger sig på. Skal der midt i fortællingen være et dramatisk mord som er det første der danner billeder i hovedet, så begynde med det. For det er nok den letteste måde at komme i gang. Så opdager man også sin sprogtone.
Så kan man altid siden gøre det anderledes når man er blevet mere erfaren. Men det er vigtigt at begynde med noget der kan skyde processen igang og skabe gejst. Tror jeg.

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Når nogen er døden nær af iltmangel, vil jeg anbefale kunstigt åndedræt med mindre næsen er smadret og vedkommende har spist bladan.

Spøg til side. Jeg synes Prefus råd er godt. Bring noget nyt ind i historien. Og min egen tilføjelse: Lad være at styre udviklingen for hårdt. Tillad det uventede at ske. Forfatteren bør tilpasse sig historien, ikke omvendt. Personligt kan jeg i hvert fald godt lide historier, der tager uventede drejninger, uden at miste kontakten med den overordnede ide.

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Puh jeg er selv endt der et par gange, men da jeg havde skrevet den tredje halve roman (ca. 150 sider) har jeg siden altid gjort et dyd ud af at opridse hele bogen (og eventuelle efterfølgere) på forhånd. Min proces er nogenlunde:
- Mindmap
- Outline ark i historien (hvor er point of no return, etc)
- lave kapiteloversigt med 4-5 linjer der beskriver scener, formål med kapitlet og evt. gemte plots/cliffhangere
- Løbende lave encyklopædi (der kommer overraskende mange ideer ved at have en oversigt over karakterer, fiktive elementer, mv.)
Denne metode hjælper mig til at sprede mine ideer over hele historien og gemme nogle til eventuelle efterfølgere.

Når det så kommer til mine karakterer stiller jeg mig spørgsmålene:
- Hvad er hans/hendes/deres hovedmål og hvordan forhindrer jeg dem i at opnå det?
- Hvad er de intrinsisk/ekstrinsisk motiverede af? (de bedste fjender er dem der er motiverede af noget man fatter sympati for, efter min mening)
Nogle af mine bedste ideer er kommet ved at tage noget meget værdifuldt fra min karakter eller planlægge et plottwist.

Det hjælper ofte også rigtig meget at se på andres artwork (fx. fanfic eller videospil), eller kunst generelt og forsøge at forestille sig scener der udspiller sig derfra. Dette bruger jeg også til at visualisere mine karakterer og områder.

Denne lidt mere strukturerede tilgang hjælper mig til konstant at blive inspireret. Research er hovedåren i mit virke.
Det skal dog siges, at jeg primært skriver fantasy, så ved ikke om du overhovedet kan bruge mine råd til noget. Blot et lille input herfra.

Held og lykke
Aloisia

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Når man skriver er det altid efter bedste evne, holder man så en skrive pause og derefter går ind og genlæser det skrevne / måske to kap/ Så er efter bedste evne nogle gange yderst tvivlsom, og ved, om eller tilskrivning kommer der ofte nye ideer frem. Det er mærkelig nok, de små ændringer der sætter gang i en skrive lavine på 3 kap mere.

1 år, 1 måned siden
1 år, 1 måned siden

Vedrørende #9:
Citat: " (de bedste fjender er dem der er motiverede af noget man fatter sympati for, efter min mening)"

Jeg er helt enig! Både medparter og modparter bør have egenskaber der modsiger deres, i handlingen, primære karaktertræk.
Ellers er de for endimensionale.

I Dostojevskijs "Brødrene Karamasow," opleves det at selv djævelen har noget gemytligt over sig.

I mange moderne krimier oplever man at de dumme svin er så ensidigt onde at selv Fanden ville skamme sig over dem. Det er ikke en gevinst for krimigenren! Men det sælger godt!

1 år, 1 måned siden
1 år siden

Hej

Fik du så løst problemet med din roman?

Hvis ikk' har du så overvejet at kigge på eventuelle plot-huller eller noget der kan uddybes? Det har i hvert fald hjulpet mig et par gange.

Mvh.
DFN

1 år siden
1 år siden

#9 (Aloisia Mure): Puh jeg er selv endt der et par gange, men da jeg havde skrevet den tredje halve roman (ca. 150 sider) har jeg siden altid gjort et dyd ud af at opridse hele bogen (og eventuelle efterfølgere) på forhånd. Min proces er nogenlunde:
- Mindmap
- Outline ark i historien (hvor er point of no return, etc)
- lave kapiteloversigt med 4-5 linjer der beskriver scener, formål med kapitlet og evt. gemte plots/cliffhangere
- Løbende lave encyklopædi (der kommer overraskende mange ideer ved at have en oversigt over karakterer, fiktive elementer, mv.)
Denne metode hjælper mig til at sprede mine ideer over hele historien og gemme nogle til eventuelle efterfølgere.

Når det så kommer til mine karakterer stiller jeg mig spørgsmålene:
- Hvad er hans/hendes/deres hovedmål og hvordan forhindrer jeg dem i at opnå det?
- Hvad er de intrinsisk/ekstrinsisk motiverede af? (de bedste fjender er dem der er motiverede af noget man fatter sympati for, efter min mening)
Nogle af mine bedste ideer er kommet ved at tage noget meget værdifuldt fra min karakter eller planlægge et plottwist.

Det hjælper ofte også rigtig meget at se på andres artwork (fx. fanfic eller videospil), eller kunst generelt og forsøge at forestille sig scener der udspiller sig derfra. Dette bruger jeg også til at visualisere mine karakterer og områder.

Denne lidt mere strukturerede tilgang hjælper mig til konstant at blive inspireret. Research er hovedåren i mit virke.
Det skal dog siges, at jeg primært skriver fantasy, så ved ikke om du overhovedet kan bruge mine råd til noget. Blot et lille input herfra.

Held og lykke
Aloisia


Tak for dit svar Aloisia :)

Jeg er, på baggrund af dit svar, gået igang med en prolog til en ny historie. Jeg har skitseret en handling til hele historien, og samtidig kigget på samtlige personer og deres mål og svagheder :)

Jeg kan sige at det har hjulpet at have en smule mere overblik, samtidig med at jeg også har fået en masse gode ideer. Så jeg vil gerne sige tak for at have hjulpet mig videre. Det sætter jeg pris på ;)

Vh Jannik ;)

1 år siden
1 år siden

Der er vel ingen der forlanger at man skal kende slutningen lige så straks som indledningen.
Men når slutningen er fundet, bør værket hænge logisk sammen.

I flere af Rossinis operaer er handlingen egentlig godt skudt i gang og forløber også godt et langt stykke. Men slutningen har knebet og de ender i noget der ligner en nødløsning. Det er lidt noget skrammel, men man tilgiver nok pga musikken, som jo er fremragende.

Lidt lige som romaner, hvor vi oplever et godt persongalleri, en udmærket intrige, men slutningen er noget med at der med ét kommer en atombombe og slår dem alle ihjel. Uden at den nukleare industri i øvrigt er berørt i bogen.
Et ganske vidtdrevet eksempel, men det viser en fortælling hvor man ikke har magtet at skabe sammenhæng.

Der findes også mange historier/film, hvor man begynder bagfra. Man viser slutningen først og dernæst hvordan man dog kunne komme dertil.
Denne model har med stor succes været benyttet mange gange.

Slutningen er således en hjælpescene, der skaber sin egen mening alene ved gentagelsen.
I filmen (tragedien) "Waterloo Bridge" ser vi en officer der hjemvendt fra krigen går en tur ud på Waterloo Bridge i London. Derude står han så og tænker tilbage. Nu springes tilbage i tiden og vi oplever det forløb der gik forud. Og således kommer vi omsider frem til slutningen hvor manden går ud på broen.
Man skal lægge mærke til at det ikke er specielt afgørende at han går derud, men alene gentagelsen skaber meningen.

Således får man ligesom forærende en måde at lave slutninger på! (Og det er derfor jeg har beskrevet dette eksempel.)

1 år siden
11 måneder, 16 dage siden

Når der skrives? hvilket punkt skriver man så mest med. Er det afledt af den valgte skrift eller er det mængden af ord pr a5 side der er afgørende for det reelle sideantal. 150 sider er noget andet fra 10 punkt til 11 punkt. Nogle skrifter fylder meget og andre lidt. Når man skriver løbende som ideerne kommer, skeler man jo også via side omfang hvornår man skal afslutte.
Venligst.

11 måneder, 16 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Løbet tør for ideer!!! er startet 07/02-2016 14:34 af Jannik Ledreborg Brun (Brownie Jannik) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

25Kontraster
2 timer, 6 minutter siden · Savanti
2014Dagens ord
1 dag, 10 timer siden · Engbo
7Mænds skønhed
1 dag, 20 timer siden · dino
42Er mænd mere jaloux end kvinder?
4 dage siden · Kåemer
11Verdens bedste roman
4 dage siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
6 dage siden · dino
3Forfatter-kollektiv-Odessa-Ukraine:...
9 dage siden · Kåemer
45Skrivegruppe søges - København og o...
14 dage siden · Anita A
23Skabelsen af værker
15 dage siden · Herja
2Grundtvigs højskole
20 dage siden · Herja
1Betalæser søges til juleeventyr for...
22 dage siden · Morten Vesterga...
5Ved bålet --ja, ved bålet
24 dage siden · Engbo
10Skriveblokering
24 dage siden · Polo
9Hvad skete der med dige.dk ?
25 dage siden · dino
0Lydbog?
26 dage siden · SikiloHenrik
10Udvikling af Fyldepnnen.dk
28 dage siden · knudkp
6Moderne fraser og vendinger.
1 måned, 2 dage siden · Stinapige
4Smag
1 måned, 3 dage siden · Stinapige
0Skrivegruppe Randers og omegn
1 måned, 3 dage siden · Stinapige
3Skriveklub?
1 måned, 3 dage siden · Bitten Andrease...
12Uforståelige digte
1 måned, 3 dage siden · Savanti
10Følgebrev?
1 måned, 3 dage siden · Stinapige
6Brug af begrebet seksuelt
1 måned, 6 dage siden · Kåemer
20Legalisering af cannabis
1 måned, 7 dage siden · thevoid
35Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 7 dage siden · Arwen
19Nogen der har gang i noget
1 måned, 8 dage siden · nillepoulsen
50Dagens Vits
1 måned, 9 dage siden · Savanti
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
1 måned, 9 dage siden · dino
4Skrivegruppe på Fyn/Odense
1 måned, 10 dage siden · MariaSH
0bedømmelser til skriveøvelser
1 måned, 16 dage siden · Arwen
4Èt menneske - eller to?
1 måned, 17 dage siden · dino
1Velvalgte ord
1 måned, 18 dage siden · Engbo
5Vind en forfatterkontrakt!
1 måned, 22 dage siden · KiannaKitter
3Lidt om dig og mig :-)
1 måned, 25 dage siden · nillepoulsen
3Ny ide til bog.
1 måned, 27 dage siden · Jes B
3Brug af ordet 'dog'
1 måned, 29 dage siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
2 måneder siden · Engbo
2Valg af stedord
2 måneder, 1 dag siden · DenFrieNukleoti...
7Æblemostreglementet
2 måneder, 2 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
2 måneder, 5 dage siden · John Blicher Ma...
1Hvilken genre er dette?
2 måneder, 6 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
2 måneder, 9 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
2 måneder, 12 dage siden · Engbo
0Ugebladsnovelle
2 måneder, 13 dage siden · Dizzy76
0Fantasy-novelle til unge
2 måneder, 15 dage siden · Dizzy76
1Magt mellem elskende
2 måneder, 16 dage siden · Kåemer
9Er det ok?
2 måneder, 16 dage siden · Polo
55Saudi Arabien og Rusland
2 måneder, 17 dage siden · Engbo

Tekstdebatter

25Kontraster
2 timer, 6 minutter siden · Savanti
23Skabelsen af værker
15 dage siden · Herja
10Skriveblokering
24 dage siden · Polo
12Uforståelige digte
1 måned, 3 dage siden · Savanti
5Digt af Thøger Larsen
4 måneder, 10 dage siden · Engbo
3Et kuk om kommentarer
5 måneder, 20 dage siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
8 måneder, 12 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
8 måneder, 20 dage siden · Pino
6Inspiration
8 måneder, 28 dage siden · leviP
3cliffhang...
9 måneder siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
9 måneder, 10 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
9 måneder, 25 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
9 måneder, 28 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
11 måneder, 16 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
1 år siden · Theplayer1978
4kreative pauser
1 år, 1 måned siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
1 år, 1 måned siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
1 år, 2 måneder siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
1 år, 2 måneder siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
1 år, 2 måneder siden · sejehugo
0Genre forvirring
1 år, 3 måneder siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
1 år, 3 måneder siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
1 år, 3 måneder siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
1 år, 3 måneder siden · Babyangel85
2Redigering
1 år, 3 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
1 år, 4 måneder siden · dino
4Fortællerens rolle
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år, 5 måneder siden · dino
4Forhold til struktur
1 år, 5 måneder siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år, 5 måneder siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år, 5 måneder siden · dino
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 6 måneder siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 6 måneder siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 7 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 7 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 9 måneder siden · leviP
9Børnelitteraur - kan man skrive om ...
1 år, 9 måneder siden · dino
0Hvordan kommer jeg videre i process...
1 år, 11 måneder siden · JesperSehested8
10Hvordan har I det med at skrive?
2 år siden · Mariaskriveblog...
2Julekalender
2 år siden · Miss-Leth
6Hvem vil lege med
2 år siden · Marie Alexander
1Hvilken forhold mellem jeres blog o...
2 år siden · solitaire
1børne sange
2 år siden · dino
14Synopsis
2 år siden · HanneR
7Anslag pr side i ungdomsroman
2 år siden · Majken2424
13Tekster der danner billeder.
2 år siden · dino
5Malerier i digtsamling??
2 år siden · LauraHelena
7Original slash forfattere - hvor er...
2 år siden · Lady venus